Carburant Euro SP95 - E10 in Frankrijk, en nu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
E10 is gewoon Euro 95, maar dan met 10% BioEthanol, in plaats van 5% bij de huidige Euro 95.Omdat ik twijfelde, heb ik er de eerste keer Super98 in gemikt, maar toch even een folder meegenomen.
In de folder, staat kortweg, dat alle auto's van na 1978 op deze aangelengde Euro loodvrij kunnen rijden (vermits ze standaard al op Euro95 reden) met uitzondering van de Volvo S/V40 1.8i en alle motorfietsen.Rijd je dus met de motor door Frankrijk, zul je dus op zoek moeten naar een SP95 pomp, of voor Super98 moeten kiezen, als je dat op een motor al niet deed.
Voor onze bakstenen dus op zich geen probleem.Ik heb er inmiddels drie keer de tank mee volgekiept en ik merk er weinig verschil aan en alles is nog heel, gelukkig...
Voor de frans-sprekenden onder ons, is dit de uitleg op de site van de Franse overheid:
Pourquoi ce nouveau carburant ?
- La mise sur le marché de ce supercarburant 95-E10 va contribuer à atteindre les objectifs d’incorporation prévus par le plan biocarburants français, en particulier l’objectif de 7 % en énergie prévu en 2010.
- il est compatible avec 60 % des véhicules essence actuellement en circulation et avec la très grande majorité des véhicules neufs.
- le parc automobile essence tendra donc, à terme, à être entièrement compatible.
- pour les autres véhicules, il est conseillé de continuer à utiliser les supercarburants 95 ou 98, dont la distribution sera maintenue.
- remplissez le formulaire ci-dessous pour vérifier si votre véhicule est compatible.
- ses caractéristiques principales, à l’exception de sa teneur en éthanol ou équivalent, sont identiques à celles du supercarburant SP 95.
- le SP95-E10 est en outre conforme aux spécifications définies par la directive européenne relative à la qualité des carburants, dont la dernière modification a été adoptée dans le cadre du paquet Energie-Climat.
(en voor de minder franstalig onderlegden, de google vertaling, die ik niet op juistheid heb gechecked:)
Waarom deze nieuwe brandstof? De marketing van premium 95-E10 zal helpen de doelstellingen van oprichting onder de Franse plan biobrandstoffen, in het bijzonder de doelstelling van 7% in energie in 2010. Welke voertuigen zijn compatibel? het is compatibel met 60% van de benzineauto's die momenteel in omloop zijn en met de overgrote meerderheid van nieuwe voertuigen. benzine wagenpark zal dus de neiging om uiteindelijk volledig compatibel. voor andere voertuigen, is het raadzaam te blijven premium 95 of 98, waarvan de distributie zullen worden gehandhaafd gebruiken. Vul het onderstaande formulier in om te controleren of uw voertuig compatibel is. Wat zijn de kenmerken van de SP95-E10? de belangrijkste kenmerken ervan, los van de inhoud van ethanol en dergelijke, zijn identiek aan de SP 95 premie. De SP95-E10 is ook in overeenstemming met de specificaties die door de Europese richtlijn over de kwaliteit van brandstof, was de laatste wijziging aangenomen als onderdeel van het energie-klimaatpakket.
Ter compleetheid, heb ik als bijlage de PDF met auto's toegevoegd, die volgens de Franse overheid, (zonder aanpassingen) op E10 kunnen rijden.
Slechts bedoeld ter informatie.
Euro 95 zal binnenkort als E5 worden verkocht en de Euro95-E10 variant gewoon als normale benzine.
Overigens, heb ik enige tijd geleden Vos in Oss gebeld, die aangaf dat E85 desastreus is voor mijn B230FK blok en alles wat eraan hangt.Nu zullen ze dat deels zeggen uit veiligheid, maar met E10 hadden ze duidelijk minder bezwaren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb afgelopen maand een aantal tankjes e10 weggereden, zonder problemen. Zowel in de 940 als in de V70.
Heb wel het idee dat het verbruik iets minder gunstig is, maar goed als dat het enige is..
Dus volgens mij weinig verschil..
- V700 register
- Nieuw lid
-
We hadden ook een Fiatje bij ons die er niet op mocht rijden. Maar bij alle pompen hadden ze én gewoon 95 én SP10.
Let wel, voor onze bakken is het -zoals hierboven ook vermeld- geen probleem.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Ik doe met 20 liter benzine een maand of 2 en gooi voor ik naar het buitenland ga altijd de benzine tank tot half vol.
Dus ja de discussie is relevant voor vele gebruikers maar jouw zucht naar benzine kan ik even niet plaatsen.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Ik heb vorig jaar de hele vakantie op E10 gereden en dit jaar ook.
Paar tankjes vol wel.
Met de 16V dus.
Totaal geen verschil gemerkt.
Hij reed wel gretig erop. Leek ietwat vlotter te zijn.
Maar valt niet echt te staven.
Verbruik hetzelfde.
E10 is dus ook geschikt voor de B234F
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt, het zou 1% verbruik schelen.alfnon schreef : Heb wel het idee dat het verbruik iets minder gunstig is, maar goed als dat het enige is..
Als mijn auto, 1 op 6 rijd op LPG (van 0,93 eurocent per liter, 15,5 cent per km ) en bewezen (hoe debiel ook) vorig jaar 1 op bijna 11, bijna 12 op benzine (van 1,63 euro, dus 14,8 cent per km) stook ik hem liever op Benzine, dan op LPG.Wytze schreef : Je rijdt toch LPG? Waarom dan drie keer je tank volgooien met die dure sapjes?
Daarnaast, was tanken buiten de autoroutes nog goedkoper, want ik heb hem ergens voor ik meen 1,51 euro per liter E95 volgemikt, tegen LPG nog steeds 0,81 cent.Dan wordt het verschil alleen maar groter.De wegenbelasting voor het land waar je niet rijd, was toch al betaald, dus.....ach.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar het blijft eigenaardig, voedsel in een brandstoftank...
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die 850 sedan is simpelweg te klein om de bagage te vervoeren voor 6 personen. met dat losse reserve wiel er in, gaan er met moeite 6 zwembroeken in.
Nog een nadeel: Een piepkleine tank van 40 liter.(bruto)
Dat houdt in dat ik om de plm 250 km zou hebben moeten tanken. en mijn "stints" zijn altijd 300-350 km
Nu kon ik lekker doorrijden en ook nog alles meenemen. Plus: 144 pk of 190 PK en veel meer NM in de 740 Turbo maakt ook nog uit.
Het komt allemaal op tientjes werk uit. Gas kost ook gewoon 90 cent in Frankrijk tegen 1 op 7,5 van de 850 en euro was er 1,44 tegen 1 op 10,5 in de 740
Dus al met al, zoveel verschil was er niet in prijs, maar wel in gebruksgemak ten voordele van de 740.
Wytze schreef : Waarom dan drie keer je tank volgooien met die dure sapjes?
Ik doe met 20 liter benzine een maand of 2 en gooi voor ik naar het buitenland ga altijd de benzine tank tot half vol.
Dus ja de discussie is relevant voor vele gebruikers maar jouw zucht naar benzine kan ik even niet plaatsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Daarnaast, was tanken buiten de autoroutes nog goedkoper, want ik heb hem ergens voor ik meen 1,51 euro per liter E95 volgemikt, tegen LPG nog steeds 0,81 cent.Dan wordt het verschil alleen maar groter.De wegenbelasting voor het land waar je niet rijd, was toch al betaald, dus.....ach.
Wij (mijn pa en ik) hebben bewust 98 getankt, en wij hebben dit zelfs voor 1,52 kunnen tanken! De 240 van mijn pa ging er ook merkbaar zuiniger op lopen. Eerste stuk liep die 1:5 rond (met caravan he!) en later met 98 is hij niet meer onder de 1:6 gekomen. Zonder caravan is het met gemak 1:12.
Mijn turbo bleef achter de caravan op 1:10,75 steken. Was ook een nieuw record. Normaal is constant snelweg 1:10.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het is gewoon alcohol. Wat je bij de slijter haalt, noem je toch ook geen voedsel?!Rob Hiemstra schreef : Maar het blijft eigenaardig, voedsel in een brandstoftank...
groetjes
Mathy