Dilemma ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 01:27 #1087366 door V700 register
Dilemma ? is gemaakt door V700 register
Hallo Allemaal,
Alhoewel ik er mij van bewust ben dat ik de knoop toch zelf zal moeten doorhakken, hebben jullie misschien nog wat goede suggesties. Ik rijd zelf al 4 jaar in een Volvo 940 2.3 i.c. lpi uit '96 km stand ong. 480.000. Ik kwam bij een volvo 940 terecht omdat ik o.a zocht naar een degelijke, betrouwbare auto die goed een paardetrailer zou kunnen trekken.
Het rijden in een volvo 940 bevalt mij ook zo goed, dat ik zolang ze er nog zijn, ik niet meer in een andere auto wil rijden.
Het laatste half jaar toch wat problemen in korte tijd gehad. Maar ja wat wil je ook na die km. stand. Het betrof o.a. een versleten stuurkogel, een brandstofpomp die vastliep (in de tank, inmiddels door mijzelf vervangen, met dank aan Timen voor de adviezen), een zwabberende krukaspoelie (oorzaak lag bij de garage die de distributieriem heeft vervangen, zie mijn verhaal elders), een defecte accu, dat een loszittende massakabel van de dynamo bleek te zijn, plotseling op 3 cilinders lopen (wat een lekkende pakking bij het inlaatspruitstuk bleek te zijn) Na het vervangen van die pakking deed ie het plotseling niet meer op gas. Waarschijnlijk was de oorzaak hiervan een relais dat geen goed contact meer maakte, want nadat ik dit een paar keer in en uit z'n contsstekker had geschoven, deed ie het plotseling wel weer en tot nu toe (afkloppen ) zonder problemen (hierdoor kon ik de afspraak bij het autogasbedrijf weer afzeggen). Verder hadden eerder het brandstofpomprelais en het knipperlichtrelais het al begeven.
Toen ik hem kocht werd ik wel gewaarschuwd dat er na nog 50.000 km rijden er waarschijnlijk een nieuwe cilinderkop op zou moeten, omdat ie dan uitgesteld zou zijn. Dat bleek mee te vallen, want volgens mijn garagehouder waren er nog veel dunnere stelplaatjes te plaatsen dan volgens Volvo maximaal mogelijk waren. Dit bleek ook zo te zijn, want ik heb er inmiddels al 120.000km mee verder gereden. En volgens mijn garagehouder kan ik er nog minstens een jaar mee door.(wel om de 15.000 kleppen stellen zoals altijd.) Verder had de radiateur een scheurtje in de bovenste aanvoerpijp, waardoor ie lekte. De radiateur heb ik toendertijd samen met een vriend vervangen en sindsdien ook geen problemen meer daarmee.
Inmiddels zijn ook de koppelingsplaten aan vervanging toe.
Maar toen kwam ik via via ineens aan het adres van iemand die ook een nog heel goede volvo 940 uit '95 te koop had. Het bleek het exact zelfde type als die van mij te zijn (althans voor de telefoon). Hij vroeg er €500 voor. Dit leek me genoeg reden om er eens een kijkje te nemen ook al lag het voor mij niet naast de deur.
Verder zat er geen APK meer op, waardoor ik toch wat nattigheid voelde (bleek niet terecht) Na doorvragen bleek dat de banden in ieder geval niet meer goed genoeg waren om door de keuring te komen. Zonder APK werd het voor mij toch onaantrekkelijker om hem te kopen, want wat zou er nog meer niet goed zijn?
Nadat ik dit aan hem kenbaar had gemaakt, zou hij proberen een paar gebruikte banden te regelen. Hij belde me een paar dagen later op met de mededeling dat hij er een paar gebruikte banden om had laten zetten en hem ook APK had laten keuren. Aldus ben ik toch gaan kijken, met in mijn achterhoofd het idee om, als ie goed genoeg was, toch als vervanging voor mijn huidige auto te gaan dienen.
Hij had in ieder geval zo'n 90.000 km minder op de teller staan dan mijn eigen auto. Zag er verder prima uit van de buitenkant. Alleen wat schrammen op het dak van een niet passende imperial. Verder wel wat roest???? aan de rand van de wielkast aan het rechtervoorwiel. (zat geen plastic beschermstrip meer overheen.  Wat verder een belangrijk positief punt was voor mij, dat er zo'n 50.000 km geleden een nieuwe cilinderkop op was gekomen, met nieuwe geharde klepzittingen voor de uitlaatkleppen.
Bij de gastank, zag het er verder ook goed uit, alleen ter hoogte van de achterbumper, aan de onderkant, 2 naar binnenslaande deukjes (waarschijnlijk door een verkeerd geplaatste krik ooit)
Wat mij opviel onder de motorkap, was, ondanks het op papier dezelfde motor leek te zijn, er toch wel wat verschillen waren. Ik miste de grote zwarte plastic kast rechtsvoor, waar bij mijn auto luchtslangen vanaf en naartoe worden geleidt. Verder zag daardoor de constructie van de turbo er ook heel anders uit. (zat ie er wel op?)
Ook was de ventilator veel groter en meer in het zicht dan bij mijn eigen auto het geval is. Waarschijnlijk is e.e.a. toch het gevolg van een eerder modeljaar.(ook een anders gevormd koelvloeistofreservoir etc.) Volgens de gegevens van het typeplaatje zou het wel hetzelfde model als de mijne moeten zijn. (toch een ander blok geplaatst?)
De motor liep als een zonnetje. Geen rare (bij)geluiden. De motorolie was normaal van kleur, ook geen belletjes in het koelvloeistoftankje (dus geen lekke koppaking)  Het motorcompartiment zag er verder redelijk netjes uit voor een auto van die leeftijd. Twee dingen die mij wel opvielen: ik rook koelvloeistof en er leek olie te lekken vanachter de distributiekast bovenin.
Er bleek koelvloeistof te lekken vanuit een rubberdopje aan de achterkant rechtsboven in de radiateur, verder kon ik geen lek bij een koelvloeistofslang of op een ander plek bij de radiateur ontdekken (ook geen witte aanslag verder, alleen bij dat rubber dopje). Volgens de man had hij niet recentelijk koelvloeistof hoeven toevoegen en het vloeistofpeil in het tankje was ook goed)
Na wat neuzen in de diverse forumitems lijkt het er heel erg op dat de olielekkage wordt veroorzaakt door de keerring van de nokkenas en dat is een probleem wat makkelijk op te lossen valt. Verder viel mij wel op dat de versnellingsbak van onderen toch redelijk nat was, maar die olie leek ook van voren te komen (keerring)
De man heeft de auto 3 jaar in z'n bezit en er meteen bij aanschaf heavy duty Monroe achterveren op gezet, omdat ie 'm nogal achterover vond hangen. Verder heeft ie er 2 jaar geleden een nieuwe waterpomp in gezet. Ook zijn er nieuwe koppelingsplaten ingekomen, vlak voordat hij de auto heeft aangeschaft.
Ik mocht er zelf een stuk alleen mee rijden. Wat mij onmiddelijk opviel was de strakkere vering van achter. Hij voelde een stuk strakker aan op de weg dan mijn eigen auto. De evrsnellingsbak voelde wel anders dan de mijne. Met name het optrekken in z'n 1 kwam wat minder snel op gang dan ik bij mijn eigen auto gewend ben. (andere overbrenging? dus een andere bak? in ieder geval wel een andere pook en een andere acheruit; pook naar beneden ren dan links naar voren, bij mijn auto is dat gewoon helemaal naar rechts en dan naar achter volgens mij (M90-bak) ).
Verder reed ie zoal een volvo betaamt. Na de rit heb ik nog een paar dagen bedenktijd gevraagd, wat de verkoper ook geen enkel probleem vond. Hij hoefde de auto ook eigenlijk helemaal niet kwijt zei hij, alleen had ie al een opvolger staan, een 850 met schade (heeft ie mij ook laten zien), waar het opknappen hiervan er maar steeds bij bleef, omdat de 940 eigenlijk nog steeds prima beviel. (hij had de 940 volgens mij ook verder nergens te koop staan).
Wel vroeg hij nu 650 euro voor de auto, omdat ie nu wel APK gekeurd was en nu goede (geen nieuwe) banden had. Dit vond ik niet onredelijk, omdat ik daarzelf een punt van had gemaakt en zo'n bedrag voor zo'n auto lijkt me ook niet teveel, afhankelijk van de ernst van de problemen die ik eerder schetste.
Maar ja wat moet ik nu? Graag zou ik van jullie weten (alhoewel ik natuurlijk ook wel begrijp dat je niet op basis van mijn gegevens daar echt een uitsluitsel over kunt geven) hoe groot jullie de 2 geschetste problemen achten (olielekkage en rubberdopje radiateur). En of het verder op bovenstaande gegevens een verantwoorde koop zou zijn.
Ik wil niet 2 auto's in de wegenbelasting hebben, dus als ik deze zwarte Volvo zou kopen, zou ik mijn huidige auto voorlopig schorsen, zodat ik de nieuwe een tijdje zou kunnen uitproberen. Op het moment dat ik er vrij zeker van ben dat ie goed is, kan ik mijn andere alsnog verkopen. (liever nog zou ook die erbij willen houden, maar ja, van stilstaan wordt ie ook niet beter)
Qua financiën heb ik op dit moment niet zoveel speelruimte, dus is mijn redenatie als volgt: mijn huidige auto blijven rijden betekent nu: nieuwe koppelingsplaten laten monteren (kosten 400 euro), evt zelf nieuwe middendemper vervangen(kosten nog niet bekend), daarna APK keuring. Op termijn nieuwe kop(kan best nog een poosje duren) en nieuwe achterveren.
Nieuwe Volvo: kosten 650 euro, maar wel vrij nieuwe kop, koppelingsplaten ook voorlopig nog niet af, goede achterveren, bijna 90.000 km lagere stand, Zit goed in de lak, interieur ook mooier dan mijn huidige auto.
Nog op te lossen: (kosten?) olielekkage en lekke radiateur(dopje?).
Het liefst zou ik deze willen kopen en de ander achter de hand houden als reserve, of als donorauto. Aan de andere kant zou ik kunnen doorijden met mijn huidige auto en de koppelingsplaten gewoon laten vervangen. Tegen de tijd dat de kop een probleem zou gaan vormen kan ik altijd nog weer zien......... (maar ja, zul je dan zien dat er dan net niet iets voordeligs te krijgen is).
Wat zouden jullie doen?? En graag jullie ideëen over de hierboven geschetste lekkages?
Alvast bedank!
Johan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2011 07:02 #1318963 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jij het een B230FK met M90
Jij hebt volgens mij een B230FK met M90, en is die andere 940, waar je hebt gekeken, een B230FB met M47.
Die zijn Turboloos, hebben inderdaad andere leidingen, en de kap van de koelvin bij de radiator is heel anders.
Ook zit de luchtfilterbak (grote zwarte bak zoals je zei) aan de andere kant.
Mijn mening: laat die andere 940 lekker staan.
Gebruik die 650 euro om je eigen wagen Nog beter te maken, een andere (goede kop voor een FK) kost de wereld echt niet (100-150 euro?)
Je andere problemen zijn ook nog wel redelijk makkelijk op te lossen.
Versterkte achterveren worden ook nog wel eens hier op het forum aangeboden.
En een koppeling is een leuke klus voor op een Sleuteldag!
Iniedergeval veel sterkte bij de beslissing.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 08:00 #1318966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doen.

JohLee schreef : Wat zouden jullie doen?? En graag jullie ideëen over de hierboven geschetste lekkages?

Dan ben ik het toch met Gerben een beetje oneens, hoewel....gevoelsmatig dan.
Koppelingsset kun je zelf plaatsen, denk ik, of inderdaad voor 400 incl laten doen.Dan heb je een auto waarvan je weet wat er mee is, wat er gedaan is en inderdaad een B230FK, want 96-er.
Die andere, met naar jouw zeggen een beter interieur, zou je alsnog kunnen proberen voor 600 euro te bedingen, waarna je het interieur kan overzetten, als je dat mooier vindt en past en eventueel de velgen kun je overzetten en qwellicht voor winterschoeisel gebruiken.Dan schors je die nieuwe (nouja....) en jouw eigen heb je dan weer wat opgeknapt en kun je weer even mee verder.Die nieuwe kun je uiteraard ook, na wisseling van interieur weer verkopen. Een estate op LPG lopen niet zo hard, maar stel dat je hem voor 500 weer te koop zou zetten, denk ik niet dat je er erg lang mee zal zitten.
Als ik de financiele ruimte en stalling zou hebben, zou ik dat doen.
Overigens heeft onze buurvrouw de Frot Clippert kort gereden met d'r Canta (ja, met een scootmobiel, knap hoor...), dus die zijn op zoek naar een vervangert.Als je zelf niet tot aanschaf over gaat of besluit hem toch te kopen en er over een weekje of twee na interieurwissel weer vanaf wil, zal ik effe met ze overleggen of ze interesse hebben, wat ik wel vermoed.Als je wat meet info hebt over locatie, foto's, kun je die er PB sturen (of ik kan je per PB mijn mailadres even geven, misschien handiger.
Hoe meer Volvo's in de straat, hoe beter.
Maar verstandelijk, is reparatie van jouw eigen auto de beste optie (vermits jouw eigen auto verder gewoon in orde is) en dan zou ik inderdaad die nieuwe laten staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 12:16 #1318982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, wij hebben een 945 uit
Hoi, wij hebben een 945 uit 1998 , dat zijn de laatste 940s die er gemaakt zijn, deze mogen 1800 kilo trekken, destijds speciaal gekocht voor het trekken van onze 2 paards trailer. De 940 die we daarvoor hadden was er eentje uit 1994 en die mocht 1600 kilo trekken. Dit werkpaard van 1998 is een LPT, en een super trailertrekker, nooit problemen mee, wij hebben 2 koudbloeden, een fries en een tinker, dus aan het gewicht van 1800 kilo komen we dus ook. Zij zijn beiden op de weegschaal geweest om het exacte gewicht te bepalen voordat we ermee wilden gaan rijden.
Groet
Anouk

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-06-2011 14:31 #1318989 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Leuk voor je Anouk, maar ik
Leuk voor je Anouk, maar ik vraag me af wat dit voor meerwaarde heeft voor de topicstarter?

Met vriendelijke groet, Ziko

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 15:12 #1318992 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kan dus kiezen tussen:
geld uitgeven + werk om je oude op te lappen.
Maar dan ben je nog niet klaar (kop en keuren)

Of geld uitgeven zonder werk en klaar ..

+ dat jelater nog kan zien wat je met de oude doet. + eventueel onderdelen uitwisselen.

Makkelijke keus,lijkt mij,

Praktisch bekeken, Rolf

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 16:48 #1318999 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic ja. leuk,
hinnik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 17:06 #1319003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoeveel
Wat ik nog niet gelezen heb, is of die andere ook LPG heeft. G3, of "gewoon" LPG, of op benzine ? En wat heeft je huidige auto op kenteken (G) of (G3) ? Afhankelijk hoeveel je rijdt kan LPG voordeliger zijn dan benzine, en G3 scheeltje voor een gelijke gewichtsklasse ruim € 300 per jaar. Zou ik wel meenemen, want die MRB kosten blijf je natuurlijk wel houden. Ik zou verder het conservatieve standpunt aanhouden dat je nu weet wat je hebt en dat het met die andere toch afwachten blijft of je niet meer uit moet geven dan die € 650 voor de aanschaf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 18:31 #1319015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja Henk,maar als je weet wat je hebt
en op zoek bent naar een andere (betere),zegt dat wel iets over je tevredenheid..

Wat betreft je LPG- analyse; Dat is wel een heel praktische suggestie !

Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2011 19:53 #1319024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dilemma?

henk 940LPT schreef : Wat ik nog niet gelezen heb, is of die andere ook LPG heeft. G3, of "gewoon" LPG, of op benzine ? E

Hallo Henk,
de andere heeft net als de mijne, gewoon LPG dus geen G3. Ik rijd ongeveer tussen de 25 en 30.000 per jaar.
gr. Johan

Moderators: Jerry Stam