Idee: Waterinjectie in Turbo?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-04-2011 15:41 #1086683 door Gerben Mol
Idee: Waterinjectie in Turbo? is gemaakt door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Ik zat weer eens wat te denken, en kwam op Waterinjectie in de Turbo (utilaatzijde).
Meestal word er bij waterinjectie rechtstreeks water in de motor geinjecteerd voor een koelere loop en meer vermogen.
Maar ik bedacht zo, waarom niet rechtstreeks in de gloeihete Turbo?
Omdat het geinjecteerde water meteen omgaat in stoom door de enorme warmte in de Turbo krijg je instant meer Turbospoeling en dus meer Turbodruk.
Je zou dus al een forse Turbodruk bij heeel lage motortoeren op kunnen opbouwen.
Nog een voordeel en mogelijkheid: geen Turbolag meer, op het moment dat je schakelt en gas loslaat houd de waterinjectie en stoom de Turbo op toeren, waardoor je dus meteen power hebt als je de koppeling weer oplaat en je gas weer in trapt.
Nog een mogelijk voordeel: een veel koelere Turbo en uitlaattraject.
Mogelijke nadelen:Stoomwolken uit je uitlaatpijp razend (misschien niet zo heel erg)Wat vind de loeihete turbo ervan als er ineens water in word geinjecteerd? (scheuren? barsten?)
Heb voorderest geen idee ofzo iets al bestaat, maar vond het wel grappig. en lijkt me ook wel leuk om eens mee te 'experimenteren'
Of loop ik weer wat te swetsen? :P
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 15:58 #1314272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic water
hitte en water gaat niet zo goed samen, en gezien turbo's een gevoelig stukje techniek is lijkt het mij al helemaal geen slimme zet als je daar water in spuit, ander ding is dat als de motor uit staat en die staat enige tijd dan gaat je turbo huis van binnen uit weg roesten, nu zal dat niet zo snelgaan maar het gebeurt wel.

Het idee is wel weer leuk gezocht alleen waar haal je het water vandaan en hoeveel zou je al wel niet nodig hebben?

Tom.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 18:15 #1314281 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Goed idee
Een goed idee.
 Alleen zou ik dan een stoomturbine aandrijving prefereren. De turbine kan n..l geen stoomdruppels verwerken deze druppeltjes imploderen op de schoepen zodat er cavitatie ontstaat en je weldra geen schoepen meer hebt.
Het water ga je verhitten d.m.v. je verbrandingsmotor zodat er stoom ontstaat daarna ga je deze stoom oververhitten zodat de stoom volledig gasvormig wordt. Met deze oververhitte stoom drijf je de turbine aan, Na de turbine koel je de stoom zodat er condensaat ontstaat. Dit condensaat verwerkt je weer tot stoom enz. Heb je dit proces eenmaal aan de gang dan loopt het vanzelf door!!! Omdat het een gesloten proces lijkt kun je met een kleine hoeveelheid water volstaan.
Answer the fool according to his folly

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-04-2011 18:25 #1314282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel
He Gerben,
Wel eens aan een Zeppelin gedacht?
Groet,
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 09:49 #1314350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tjeeeeemig!!!
heb je een perpetuum mobile uitgevonden Timen, terwijl ik daar al sinds mijn jeugdige jaren op broed!! (En nooit gevonden!) 
Ja, ja, de jonge onderzoeker!!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 10:18 #1314353 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Stoom

whitehorse schreef : heb je een perpetuum mobile uitgevonden Timen, terwijl ik daar al sinds mijn jeugdige jaren op broed!! (En nooit gevonden!) 
Ja, ja, de jonge onderzoeker!!

Was dat maar waar. De verbrandigsmotor is helaas nodig om de stoom te produceren.

• FD Bijlsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 15:50 #1314388 door FD Bijlsma
Beantwoord door FD Bijlsma in topic Misschien een aanvulling
Hallo Gerben/forumleden,
''Ik zie de stoomboot al aan komen''
Natuurlijk wil men een zo goed mogelijke warmte afvoer creëren. Een tijd terug heb ik hierover gelezen dat men de turbine/uitlaat wilde koelen(ander forum). Echter is dit niet zo een goed idee heb ik vernomen.
(Onderstaande is een gedeeltelijk Citaat uit een engels tuningboek/verzamelde gegevens)
Het injecteren van water in de turbine heeft de volgende gevolgen:
-Er ontstaat een snelle temperatuur wisseling. Wat gebeurt er wanneer men iets warms(metaal) in een bak met water steekt? Juist ja, het krimpt. Door de snelle krimping hard men het geheel. Daardoor zal het turbinehuis gaan scheuren/breken. Niet naar een keer rijden. Maar keer op keer dat men het ''hard'' gaat het scheuren. Ander voorbeeld: Machinegereedsschap. Men koelt wel en dan weer niet. Door het keer op keer wisselen van de temperatuur breekt het gereedschap.
-Turbinewiel. Het zelfde verhaal als hierboven.
-Het roesten van onderdelen. (Ook de downpipe/Uitlaat)
Daarnaast lijkt het mij het een betere oplossing om de warmteafvoer zo goed mogelijk te creëren via de volgende zaken:
- Grote/Grotere turbine kiezen. (OK dit kan nadelig zijn voor de spooltijd van de turbo(ligt eraan welk type!)
- Uitlaat vergroten
- Uitlaatspruitstuk vergroten
- Poorten vergroten/kleppen van cilinderkop.
Je schrijft een nog draaiende/spoolende turbo bij het schakelen? Ja dat ook op een andere manier. Bij megasquirt/andere programmeerbare injectiesystemen kan men gebruik maken van de functie flat-shifting(niet alle types). Hierbij stel je een toerental in waarop de motor terugvalt wanneer men de koppeling intrapt. Men blijft wel tegelijkertijd het gas vol inhouden. (Het systeem begrenst dus de motor dan). Is wel geen leuk iets voor de motor qua duurzaamheid. Maar doordat de motor op toerental blijft draaien, blijft de turbo dus draaien. Wellicht is het onoverzichtelijk beschreven. Daarom ook een filmpje erachteraan.
(Ik weet dat ik nu aan het ''schelden'' ben in de kerk, maar als voorbeeld) <a href="
">

Wellicht heeft iemand nog aanvullingen en/of correcties op mijn verhaal?
Gr. Fabian

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 15:53 #1314389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een zo groot mogelijke
Een zo groot mogelijke intercooler, de luchttemperatuur moet omlaag. Voor bv race doeleinden wel eens gezien dat ze een bak om de intercooler maken waarin koud-ijs gaat.

• FD Bijlsma
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 16:53 #1314391 door FD Bijlsma
Beantwoord door FD Bijlsma in topic Koeling

Janneman schreef : Een zo groot mogelijke intercooler, de luchttemperatuur moet omlaag. Voor bv race doeleinden wel eens gezien dat ze een bak om de intercooler maken waarin koud-ijs gaat.

Hallo Forumleden,
Oh ja dat klopt. Helemaal vergeten. Daarnaast kan men ook keuze maken mbt brandstof. E85 werkt ook goed als koeling van de cilinderwanden/kop. Dit maakt waterinjectie vaak overbodig. (Hier zijn de meningen over verdeeld!)
Over de intercooler, Grote koelfans is ook aan te raden. Maar wat je aangaf over koud/droog-ijs, dit is voor de sportieve-rijder niet zo makkelijk. Zelf heb ik ervaring met droogijs door de theatertechniek. Hier gebruiken wij het om een laaghangende rook te creëren. Zeer mooi spul al zeg ik het zelf. Functie van droogijs bij de racerij is om de warmte van de omgeving te ontrekken.(bij de intercooler)  Dit doet dat beter dan zijn gewone variant. (normaal ijs). Wel moet ik zeggen dat de vervaltijd redelijk kort is van droogijs. Dit is bij het daadwerkelijk gebruiken op een evenement, niet bij de opslag ervan! (en een theater vol spots is ook warm, ok niet zo warm als een auto)
Maar bij de racerij zal het na een 10 tal minuten(wellicht sneller) al niet meer effectief zijn.(In de auto). Ok, het ligt natuurlijk ook heel erg aan de hoeveelheid droogijs.
Motorkoeling:
Wat ook helpt is een oliekoeler. (wordt af en toe nog wel eens vergeten.) De motor koelen is namelijk ook van belang. Ook een grotere radiateur heeft profijt.
Phenolic spacers: 
Deze monteert men tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. Heb van meerdere mensen vernomen dat dit ook goed helpt! Dit zorgt ervoor dat je inlaatspruistuk koeler blijft. De Phenolic spacer houd de warmte weg van het inlaatspruitstuk. Dit komt omdat de Phenolic spacers amper warmte geleiden. Thermische ontkoppeling. Je merkt vooral dat de motor niet ''inzakt'' als deze warm is, maar blijft juist zijn vermogen behouden.
Wellicht iemand nog aanvullingen op het verhaal of correcties?
Groet, Fabian

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-04-2011 18:41 #1314401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoi
Hallo
wat ook belangrijk iss:een perfect mengsel die niet te arm is maar ook vooral niet te rijk.........

Groeten Chris

Moderators: Jerry Stam