Geschrokken van erg duur telefoontje achter het stuur...(en een beetje zuur)
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Tja..Erg stom van me...reed gisteren Heerenveen uit, in mijn vaders wagen.
Ik rolde net af op het rode stoplicht.....
Ineens gaat mn telefoon..mn vader..dus ik neem maar op.
Vraagt of ik wel optijd weer terug ben, hij heeft de wagen dringend nodig...Ik zeg dat ik onderweg ben en over 15 min terug ben en hang op.
Gesprek dus van nog geen 10 sec.
Licht springt op groen en ik rij vrolijk verder en voeg in op de snelweg.
Na een kleine poos rijden duikt er zomaar ineens een politie-motor achter me op.."Stop Politie" en groot licht erbij.Ik vraag me af wat er aan de hand is.....
Stoppen dus op de vluchtstrook..hij loopt naar me toe en zegt "Ja we hebben je alrijend zien bellen terug in Heerenveen"Ik Denk "shit..." maar ook "ik stond voor een stoplicht...."Ik zeg dus "Ja, dat klopt, ik stond te bellen voor een stoplicht, nog geen 10 sec"Hij antwoord er niet op en vraagt om mijn Rijbewijs, dat ik hem geef.Vervolgens zegt hij "Je krijgt er een bekeuring voor, ik kom zo weer terug"En hij loopt terug naar zn motor...Ik denk "Shit..naja goed..voorut maar..een prent van 60 of 90 euro..het valt nog te doen"..Tijdje later komt hij terug en vertelt me dat over een paar weekjes de acceptgiro op de mat ligt, overhandigd me het gele briefje en vertelt me de kosten van de boete...180 euro!!!!! ...mijn hart stopte toch echt even met slaan! (#@$@)
Ik, een beetje verbijsterd, reageer niet echt...hij bedankt me voor de medewerking en gooit de deur dicht en loopt terug naar zn motor.Ik maak maar weer snelheid op de vluchtstrook en voeg weer in op de snelweg.
Ik baal behoorlijk, en vond het ook aardig zuur...ik bel normaliter noooit achter het stuur...ik rolde en stond nu voor een rood stoplicht, en het gesprek duurde nog geen 10 sec..Verkeerdveiligheid was niet in het gedrang.
Was dus ook wel aardig pissig en vond het ook wel aardig flauw, bel ik es een keertje, 10 sec, stilstaand, pakken ze precies mij. (gedachtegang)
Goed naja, niks aan te doen,lesje is geleerd, dat word 180 euro in de staatskas doneren.Volgende keer dus ook maar voor een stoplicht maar niet de telefoon opnemen.
Ik neem alrijend trouwens eigenlijks nooit de telefoon op, veels te gevaarlijk.Ik beschik ook niet over een handsfree setje.
Dit is trouwens mijn allereerste echte boete, in mijn anderhalf jaar sinds mijn rijbewijs.Goed, 1 keertje geflitst, 3 KM/uur te hard, 3 tientjes.
het bedrag is zeker sinds het nieuwe jaar ook verhoogd, 180 euries..voor alleen bellen.op de bon staat "achter het stuur een mobiele telefoon vasthouden"
Het is iniedergeval het duurste telefoontje dat ik ooit heb gedaan, 180 euro aftikken voor nog geen 10 seconden gesprek.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dan heeft ie er zeker niet bij verteld, dat er ook nog 6 euro administratiekosten bij komen.
Om discussies te voorkomen, is tegenwoordig het vasthouden van de telefoon al genoeg.
Het bedrag is op een gegeven moment een flinke stap omhoog gegaan, om boven de prijs van een carkit uit te komen. Een Parrot CK3100 kostte toen iets van 125 euro.
Zelf heb ik, tot er een echt carkit in komt, een mini-kit slim van Parrot in de auto. Staat alleen aan op lange stukken of als ik vermoed dat iemand me gaat bellen. Je steekt het ding gemakkelijk op de zonneklep. Kost iets van 60 tot 70 euro al naar gelang of ie in de aanbieding is of niet. Twee druk- en een druk/draaiknop.
BTW de auto is van je vader en het telefoontje ook, misschien wil ie wel delen in de kosten...
groetjes
Mathy (nog nooit beboet voor niet-handsfree bellen, maar wel voor te laat remmen op plekken waar de maximumsnelheid verlaagd is)
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- John Haazen
- Junior lid
-
Vreemde gang van zaken. Als je stilstaat mag je toch bellen. Heb je in de verklaring, zijnde het gedeelte na "u bent niet tot antwoorden verplicht", laten zetten dat je stilstond? Aanvechten!gerryberrie schreef : Ik Denk "shit..." maar ook "ik stond voor een stoplicht...."Ik zeg dus "Ja, dat klopt, ik stond te bellen voor een stoplicht, nog geen 10 sec"Hij antwoord er niet op en vraagt om mijn Rijbewijs, dat ik hem geef.Was dus ook wel aardig pissig en vond het ook wel aardig flauw, bel ik es een keertje, 10 sec, stilstaand, pakken ze precies mij. (gedachtegang)
John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is zuur geld natuurlijk zo, maar even erdoorheen bijten en verder gaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Al met aldus genoeg om te weten dat je niet moet bellen in de auto (al is het maar 10 sec) en dan weet je ook dat je een risico loopt als je het toch doet.
Niettemin, ik doe het zelf ook wel eens een enkele keer. Toch maar weer eens over nadenken of ik dat wel moet blijven doen want het blijft toch zonde geld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jawel, dat mag wél.Je mag er zelfs mee bellen, geen enkel punt.Dirk342 schreef : Je mag geen telefoon in je klauwen hebben als je achter het stuur zit, ook niet om te smsen of weet ik wat en ook niet als je stilstaat.
Zie RVV artikel 61a:Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Dus, als je voor een stoplicht staat, rijdt je niet, mag je gewoon bellen.Lekker is dat, staat je auto op de openbare weg, maar wel netjes in een parkeervak, zit je te bellen, want nog gauw even melden dat je naar huis komt of zo, krijg je een bon voor bellen en daarna een voor je gordel, omdat je die nog niet om gedaan had.En 'savonds nog eentje extra voor het niet voeren van verlichting......of onjuiste verlichting.
Er staat namelijk niet, tijdens het bedienen van een motorvoertuig, of zo, er staat uitdrukkelijk, tijdens het rijden.
De door John aangehaalde aantekening had je kunnen helpen, maar ik heb dit helaas ook al twee keer 'meegemaakt'en je trekt als burger altijd aan het kortste eind.Ben je als overtreder met zijn tweeen en de agent alleen (want op motor) dan maak je al wat meer kans, maar ik zou er niet op hopen.
@gerryberrie: Welke feitcode staat er eigenlijk op je bon? Klopt de tijd en datum, locatie?Ik kreeg ooit een bon op 30 februari, was ook wel lachen en erg goedkoop......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tijdens het rijden impliceert deelname aan het verkeer. Daar valt het anticiperen op verkeerslichten ook onder. Je zal echt het motorvoertuig op een daarvoor bestemde en ingerichte parkeergelegenheid moeten plaatsen.Baseman schreef : Zie RVV artikel 61a:Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Dus, als je voor een stoplicht staat, rijdt je niet, mag je gewoon bellen.
Geldt ook voor files, openstaande bruggen etc.
Coulance is een 2e.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik had al verwacht dat je zou reageren....Jee schreef : Tijdens het rijden impliceert deelname aan het verkeer. Daar valt het anticiperen op verkeerslichten ook onder. Je zal echt het motorvoertuig op een daarvoor bestemde en ingerichte parkeergelegenheid moeten plaatsen.
Koos Spee denkt daar anders over, is een keer bij wegmisbruikers geweest. (hoe betrouwbaar is dát......)Ik las verschillende jurisprudentie, waaruit ook blijkt dat je bij stilstand, dus niet daadwerkelijk bedienen van een motorvoertuig, geen boete krijgt.Ik schreef al, als je jezelf in een parkeervak zet, aan de kant van de weg, met de sleutels in het contact en draaiende motor (moet je formeel trouwens al een gordel om hebben) en mag je toch gewoon bellen, dat is immers het advies. Maar in dat parkeervak, ben je ook deelnemer aan het verkeer, toch?
Is nogal een grijs gebied.De feitcode legt overigens ook uit, dat iemand rijdend én bellend moet worden staande gehouden.Dat kan niet, als je stilstaat.