zelf koppakking vervangen, wat is het juiste aandraaimoment?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze heb ik een tijdje terug uit dit draadje getrokken, maar daar is 'ie nu verdwenen, dus nu maar als fotopagina geplaatst (misschien kan een moderator hem ook weer in dat andere draadje hangen?).
Bron: (naar het schijnt) Volvo werkplaatshandboek TP-30875
De dikke pijl wijst neem ik aan naar de voorkant van de motor.
Enne Ries, ik sluit me aan bij Maarten: Respect, man!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
DonePietjeprecies schreef : (misschien kan een moderator hem ook weer in dat andere draadje hangen?).
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je eerder een misverstand introduceert dan oplost. De kopbouten van de B200-230 versie blijven ruim in het proportionaliteitsgebied. D.w.z. dat de belasting zo laag is dat van uitrekken boven de elasticiteitsgrens geen sprake kan zijn. Sla de Volvo aanwijzingen er maar eens op na.Dirk342 schreef : Lijkt me verstandig om even een misverstandje misschien meteen maar uit de weg te helpen. Zodra je bouten met graden aan/na moet trekken zijn dit rekbouten en dienen deze vervangen te worden bij montage.
Je zult ook zien dat als je deze (kop)bouten demonteerd deze langer zijn als de nieuwe bouten.
Dus niet meer vergeten, zodra er een hoekverdraaiing plaats vind altijd nieuwe boutjes monteren. Ja, ook bij je draagarmbouten, etc. Bijna geen hond doet het en is vers 2.
Maar bij kopbouten neem ik nooit een risico.