zelf koppakking vervangen, wat is het juiste aandraaimoment?
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 16:32 #1084544
door Ries van Lomwel
zelf koppakking vervangen, wat is het juiste aandraaimoment? is gemaakt door Ries van Lomwel
Ls,
De laatste tijd verloor de groene voor mijn gevoel toch te veel koelvloeistof. Alle aansluitingen gecontroleerd op witte aanslag maar niets te vinden. compressietest gedaan bij de lokale garagist maar dat bracht ook niet de uitslag waar je naar zoekt.Geen mayonaise bij de olie, twijfelde even over de witte rook maar met die lage temperaturen is dat redelijk normaal lijkt mij en verdwijnt snel na twee straatjes geheel. Dinsdag de 945 met de neus de garage in gezet (verder kan ie niet door de aanwezigheid van duizend fietsen, koelkasten en wasmachines etc. U begrijpt ik woon 47 onder een kap en de kleine garage is ingenomen door het gezin) maar goed. Slangen na een ritje niet harder dan normaal. Gezocht op het forum naar een handleiding voor het vervangen van de koppakking want dat had ik nog niet eerder gedaan en best wel nuttige tips gevonden maar niet echt een handleiding. Durven we het aan ?('we' zijn de hond en ik, hij komt altijd zeer geinteresseerd kijken als ik aan de auto werk maar voert nooit ene moer uit) Eerst maar even naar de dealer voor wat zaken:
Koppakking, kleppendekselpakking, distributie riem, spanrol en nieuwe waterpomp want als we toch bezig zijn nemen we dat gelijk mee. Dappere dodo !Vanochtend om 8 uur begonnen en met pauzes (2 koffie en 1 x lunch en het opruimen van koelvloeistof in de garage omdat de opvangbak niet goed stond) meegerekend ben ik nu zover dat ik kopbouten kan aandraaien. Klopt dat wel, ben ik iets vergeten ? De angst slaat me om het hart want dit is nieuw sleutel terrein voor mij ........ Er was inderdaad een beschadiging aan de pakking bij cilinder 3, slechts licht vijlwerk ter plekke hoeven uitvoeren verder alles super vlak. Wat is trouwens het aandraai moment voor mijn 230FK? 85Nm? Kan het even niet zo snel vinden. Maar sta te popelen mijn nieuwe momentsleutel uit te proberen (Gedore 4550-10 voor 80 euris van de vrachtwagen afgevallen) De volgorde van de kopbouten weet ik, maar nu nog de juiste newton-metertjes. Ook neem ik aan dat de oude bouten gewoon te gebruiken zijn?
Man wat is dat lekker die kerstvakantie! En hoewel ik er zeker van ben dat het vergeten onheil zich nog wel zal aandienen, ben ik best wel een beetje trots tot nu toe. Verruil de koffie nu naar voor een borrel want vandaag stop ik er even mee. De fietsen naar de schuur in de tuin, een koelkast gewoon in de tuin gezet (hoeft er geen stroom bij om hem koel te houden)spiegeltjes ingeklapt en stukje geduwd ( 1466kg samen met de hond althans hij blafte mee) en de groene staat droog en warm binnen. Morgen verder.
Het bovenstaande lezend lijkt het eerder een dagboek-item, maar ik heb echt jullie hulp nodig voor het aandraaimoment.
De laatste tijd verloor de groene voor mijn gevoel toch te veel koelvloeistof. Alle aansluitingen gecontroleerd op witte aanslag maar niets te vinden. compressietest gedaan bij de lokale garagist maar dat bracht ook niet de uitslag waar je naar zoekt.Geen mayonaise bij de olie, twijfelde even over de witte rook maar met die lage temperaturen is dat redelijk normaal lijkt mij en verdwijnt snel na twee straatjes geheel. Dinsdag de 945 met de neus de garage in gezet (verder kan ie niet door de aanwezigheid van duizend fietsen, koelkasten en wasmachines etc. U begrijpt ik woon 47 onder een kap en de kleine garage is ingenomen door het gezin) maar goed. Slangen na een ritje niet harder dan normaal. Gezocht op het forum naar een handleiding voor het vervangen van de koppakking want dat had ik nog niet eerder gedaan en best wel nuttige tips gevonden maar niet echt een handleiding. Durven we het aan ?('we' zijn de hond en ik, hij komt altijd zeer geinteresseerd kijken als ik aan de auto werk maar voert nooit ene moer uit) Eerst maar even naar de dealer voor wat zaken:
Koppakking, kleppendekselpakking, distributie riem, spanrol en nieuwe waterpomp want als we toch bezig zijn nemen we dat gelijk mee. Dappere dodo !Vanochtend om 8 uur begonnen en met pauzes (2 koffie en 1 x lunch en het opruimen van koelvloeistof in de garage omdat de opvangbak niet goed stond) meegerekend ben ik nu zover dat ik kopbouten kan aandraaien. Klopt dat wel, ben ik iets vergeten ? De angst slaat me om het hart want dit is nieuw sleutel terrein voor mij ........ Er was inderdaad een beschadiging aan de pakking bij cilinder 3, slechts licht vijlwerk ter plekke hoeven uitvoeren verder alles super vlak. Wat is trouwens het aandraai moment voor mijn 230FK? 85Nm? Kan het even niet zo snel vinden. Maar sta te popelen mijn nieuwe momentsleutel uit te proberen (Gedore 4550-10 voor 80 euris van de vrachtwagen afgevallen) De volgorde van de kopbouten weet ik, maar nu nog de juiste newton-metertjes. Ook neem ik aan dat de oude bouten gewoon te gebruiken zijn?
Man wat is dat lekker die kerstvakantie! En hoewel ik er zeker van ben dat het vergeten onheil zich nog wel zal aandienen, ben ik best wel een beetje trots tot nu toe. Verruil de koffie nu naar voor een borrel want vandaag stop ik er even mee. De fietsen naar de schuur in de tuin, een koelkast gewoon in de tuin gezet (hoeft er geen stroom bij om hem koel te houden)spiegeltjes ingeklapt en stukje geduwd ( 1466kg samen met de hond althans hij blafte mee) en de groene staat droog en warm binnen. Morgen verder.
Het bovenstaande lezend lijkt het eerder een dagboek-item, maar ik heb echt jullie hulp nodig voor het aandraaimoment.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 16:58 #1299643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Data pocket?
Heb je even in het datapockt gekeken, hier op de site?
Daar staat het gewoon op de site tussen de documentatie:<h2 class="title"><a href="/node/11095">Specificaties en overzichten</a></h2>
Daar staat het gewoon op de site tussen de documentatie:<h2 class="title"><a href="/node/11095">Specificaties en overzichten</a></h2>
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 17:16 #1299647
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic aanhaalmomenten
Ok Bas dank voor de tip maar als ik het goed lees dan is de volgorde 20-60-90Nm dus in drie stappen aandraaien?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 17:28 #1299652
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, 20 Nm, 60 Nm en dan nog 90 graden verder draaien, volgens het boek. In de juiste volgorde (vanuit het midden dacht ik) alle bouten op 20, dan allemaal naar 60 en dan de laatste stap. Voor het losdraaien is de beste volgorde die voor het vastdraaien, maar dan omgekeerd, bij koude motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 17:46 #1299656
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denk aan het retourpijpje van de turbo
Respect! Onlangs heb ik Timen meegeholpen bij de koppakking van die van mij (ik deed wel iets meer dan jouw hond maar het bleef bij het betere aangeven van gereedschap
. Maar omdat het spruitstuk met de turbo eraan van zijn plaats is geweest moet je wel goed na hermontage checken of het retourbuisje van de turbo naar het motorblok nog echt goed op zijn plaats zit. Hadden we toen ook gedaan, die controle, maar een paar 100 km later bleek het toch ineens niet meer zo goed te zitten. Dus een paar liter olie verdwenen. Komt ook omdat de rubber ring tussen buisje en blok wat verhardt, als het pijpke dan iets anders komt te zitten dicht het niet helemaal meer af. Ik zou zeggen check dat pijpje na de hermontage van alles maar ook nog na een paar flinke ritten. Of preventief, nu je toch overdekt bezig bent, die rubber ring direct vervangen. Overigens de werkwijze zoals Henk LPT die aangeeft herken ik, de laatste stap is 90 graden draaien, zonder momentsleutel. Gaat wel makkelijk met een lange stalen buis als hefboom op de dop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 18:59 #1299663
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kruislings
aandraaien vanuit het midden, stapsgewijs.
Mvg, Rolf
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 19:17 #1299667
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
Zoals al gezegd aandraaien vanuit het midden op 20, daarna 60NM en als toetje de 90 graden extra geven. Mocht je geen gradenboog hebben, een kwart slag dus.
Niet om te zeuren, maar voor het goede zou je dus eigenlijk nieuwe bouten moeten hebben aangezien dit rekbouten zijn en eigenlijk maar voor eenmalig gebruik geschikt zijn. Zou deze dus eerst vernieuwen voordat je ze aanpeert.
Hoe heb je de kop gecontroleerd op vlakheid ?
Niet om te zeuren, maar voor het goede zou je dus eigenlijk nieuwe bouten moeten hebben aangezien dit rekbouten zijn en eigenlijk maar voor eenmalig gebruik geschikt zijn. Zou deze dus eerst vernieuwen voordat je ze aanpeert.
Hoe heb je de kop gecontroleerd op vlakheid ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 20:54 #1299681
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RVL schreef:Er was inderdaad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 20:56 #1299683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rekbouten
Als ik het goed heb begrepen dan zitten er alleen op een diesel kop rekbouten. Bij mijn kop (nou ja die van de auto duh) hebben we de originele bouten weer gebruikt. Maar een setje nieuwe zal je ook de kop niet kosten (sorry flauw grapje, kon het niet laten).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2010 22:06 #1299694
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even een misverstandje uit de weg helpen....
Lijkt me verstandig om even een misverstandje misschien meteen maar uit de weg te helpen. Zodra je bouten met graden aan/na moet trekken zijn dit rekbouten en dienen deze vervangen te worden bij montage.
Je zult ook zien dat als je deze (kop)bouten demonteerd deze langer zijn als de nieuwe bouten.
Dus niet meer vergeten, zodra er een hoekverdraaiing plaats vind altijd nieuwe boutjes monteren. Ja, ook bij je draagarmbouten, etc. Bijna geen hond doet het en is vers 2.
Maar bij kopbouten neem ik nooit een risico.
Je zult ook zien dat als je deze (kop)bouten demonteerd deze langer zijn als de nieuwe bouten.
Dus niet meer vergeten, zodra er een hoekverdraaiing plaats vind altijd nieuwe boutjes monteren. Ja, ook bij je draagarmbouten, etc. Bijna geen hond doet het en is vers 2.
Maar bij kopbouten neem ik nooit een risico.
Moderators: Jerry Stam