240 of 940 ???
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er een aardig stel gehad en ze roestten allemaal. De twee 940's gewoon niet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 240 is na 1989 flink verbeterd qua roestpreventie. De laatste jaren roesten zeker niet allemaal. Sterker nog de 940 serie kent na 1995 ook wat problemen, als je er genoeg gezien hebt, ontdekje daar ook af en toe plekjes.whitehorse schreef : Goed dat het ter sprake komt: in mijn liefde heb ik dat verdrongen: de 240's roestten, allemaal. Pas de allerlaatste was beter.
Ik heb er een aardig stel gehad en ze roestten allemaal. De twee 940's gewoon niet!
Ik zou het niet te zwart-wit willen stellen.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Is er, bestaat er een (jaar-maand)overzicht vanaf welk jaar/maand de verschillende bakstenen "verzinkt" geleverd zijn? Of verschilt het land van herkomst ook nog? Kun je dat zelf constateren/nagaan? Dit vraag ik me al langer af, danwel, Opoe 760 uit mrt. '85, van Duitse komaf, is die wel/niet verzinkt?
- V700 register
- Nieuw lid
-
En ik zei: de laatste jaren waren de 240's beter, maar mijn 1990 245 roestte ook hoor. De 940 die ik hiervoor had uit 1998 niet, op een enkel bevestigingsstripje onder de kap na dan. De 940 uit 1995 die ik nu heb, vertoont ook nog steeds weinig tot geen roest, en al helemaal niet op de vervelende plaatsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er is toen goed staal gebruikt.
Na de behandeling met carrosserievet straks, roest ie helemaal niet meer
De 240 (1983) zit wel ietwat slechter in elkaar, maar na de behandeling is dat ook geen probleem meer ...
- V700 register
- Nieuw lid
-
240, 740 of 940, iedere oudere Volvo gaat er op vooruit om de 10-20-30 jaar oude roestpreventie bij te werken. Achter de binnenschermen en inde dorpels goed vet (bijv Mike Sanders), zorgen dat er geen water op de vloer komt, etc etc.
Over rijgedrag, 740/940 kan wat lekkerder zijn voor lange afstanden denk ik (wat stiller). Altijd goed om eens kritisch naar de schokdempers, kogelkoppen en bussen te kijken. mijn 240 met al dat spul in goede staat (ook met wat upgrades) gaat heel lekker over snelweg en ook goed door bochten. Kun je ook met een 7/900 serie doen. Als de autos beide in goede staat zijn zul je met beide leuk kunnen rijden zonder dat de een echt enorm onderdoet voor de andere.
over verbruik, 1:10-1:12 is wat ik op benzine meestal haal(de).
jcf schreef : De 240 is een prachtige volvo, maar stap in en je gaat heel ver terug in de tijd, zelfs verge;eken met de 740/940. De 240 is heeft zeer beperkte binnenruimte, iedere compacte auto van nu is ruimer. (behalve de bagageruimte dan). Ook de afwerking van het interieur is zeer veel simpeler en grover dan de 740/940. Verder heeft de 240 smallere assen wat negatief werkt op de wegligging. Kortom, de 740/940 is de auto die het best meekomt in de huidige tijd. De 240 een hartverwarmende klassieker met het ontwerp uit de jaren 60.
klopt over de binnenruimte, alhoewel ie naar mijn mening niet zo enorm beperkt is als jij schetst. interieur is simpeler maar daardoor veel makkelijker in goede staat te hebben/houden. minder geklemd, meer geschroefd. deurpanelen en middenconsole van de 7/900 vind ik wat lastig aan werken. dashboards bij de 240 scheuren niet vaak, in tegenstelling tot de 700 serie.
de wegligging van een 240 is in standaard vorm niet echt minder dan die van een 740, in ieder geval zoals je ze nu koopt (gereden door mensen die niet aan preventief onderhoud doen met alle bussen helemaal rot en fietspompen als schokdempers). Ok, de mijne is duidelijk verbeterd (koni geel etc) maar daarmee rijd je nu ook spreekwoordelijk rondjes om de gemiddelde 2/7/9 serie. Het oudere ontwerp hoeft geen begrenzing te zijn, qua wielophanging is vooral bij de 7/900 serie de achteras comfortabeler, die geeft duidelijk wat minder trillingen door aan de rest van de auto.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Interessante vraag ook; welke zou veiliger zijn? Er zijn mensen die beweren dat de 240 steviger gebouwd is, hoewel stevigheid niet per se meer veiligheid betekent.
Zelf heb ik de schokdempers van mijn 945 vervangen door SACHS gasgevuld voor en SACHS Nivomat achter. Rijdt weer prima. (Eerder probeerde ik ook versterkte veren achter uit met normale gasgevulde SACHS schokdempers maar dat was zeker geen succes, dat rijdt zonder zware lading als een bestelwagen; bonk, bonk, en met lading ervoer ik een tekort aan demping van de veerbeweging vergeleken met Nivomat. Kortom never change a winning team)