Ik ga op winter-reis en ik neem mee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 16:46 #1084110 door V700 register
Ik ga op winter-reis en ik neem mee is gemaakt door V700 register
Fileleed, stilstand, kou, noem maar op. Om mezelf, en eventuele medelijders, te besparen neem ik mee (naast de gewone autodingen waar ik niet veel mee kan....)
  • cola of andere, zoete drank. Dat bevriest later als het in de auto staat;
  • een plastic bak met vloeistof dichte bodem en wanden voor die drank, maar ook voor andere vloeistoffen
  • droge koek, (belegd) brood,
  • een waxine lampje, AARDEWERK bloempot, veilige onderplaat en aansteker (geen plastic pot nemen, en een van de ramen iets open zetten ivm koolomonoxide vergiftiging)
  • leesvoer, zowel serieus als amusant
  • tanks vaker vullen dan normaal, benzine verdwijnt bij de kou ook sneller
  • dikke sokken, trui, sjaal en jas; rubber laarzen zijn ook erg prettig om bij de hand te hebben
  • schep, in geval van sneeuwduinen
  • keukenrol, wc papier (en een tentje?) NORIT anti-broekbraak (geen idee of het op tijd werkt ;))
EN om op te letten: lampen uit als de motor draait, dan laad de accu sneller op (alleen in de file, als je alleen staat is licht tig keer veiliger)
TWEE vragen:
  1. Wie heeft er nog meer tips?
  2. Bij welk toerental laadt de accu bij? Al bij stationair, zo'n 850 toeren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 16:50 #1296271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo
De dynamo laadt vanaf 800 toeren, maar niet veel. Vanaf zo'n 1400 toeren gaat ie serieus vermogen leveren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 17:16 #1296273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zand o.i.d
Een emmer met strooizout en of zand is ook wel  eens makkelijk als je ergens niet weg kan komen , beetje strooizout/zand uit emmer in de kofferbak voor/achter de wielen strooien , kom dan toch wat makkelijk weer  weg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 19:03 #1296281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JP Elverding schreef:NORIT

JP Elverding schreef : NORIT anti-broekbraak (geen idee of het op tijd werkt ;))

Wel een mooie omschrijving , die kende ik nog niet....  Als je dan zoiets mee wil nemen ken ik wel Imodium, legt je hele darmperistaltiek stil, en houd eea droog
Vaker mee op vakantie gehad ook in combinatie met O.R.S. om je vochthuishouding op peil te houden .
Verder ligt er bij ons ook wel standaard een flesje lenzenvloeistof , en houdertje in en wat asperientjes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 19:27 #1296282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterstop
Imodium is geweldig maar in Syrie, waar het ook heel koud kan zijn, niet voldoende. Reo Stop is Amerikaans spul en nog veel heftiger pluggend.
Verder is echt warmte belangrijk, een standkachel of andere verwarming. Indien echt niet mogelijk een aluminium deken. Verder communicatie, telefoon oid.
Groet
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 20:03 #1296287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kaars en bloempot
Als het waar is moet je met een waxine lampje en een bloempot er boven een hoop warmte in de koude krijgen. Frisse lucht niet vergeten....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 20:36 #1296292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Situatie-afhankelijk
Heb je het over uitrusting voor nood- en pechgevallen in Nederland? In het ergste geval moet je een nachtje in je auto doorbrengen en dan is warm blijven het belangrijkste. Daarbij kan een aantal zaken helpen, niet noodzakelijkerwijze in de hierna genoemde volgorde: een thermos met warme drank (te nuttigen wanneer gewenst, maar bij voorkeur na lichaamsbeweging voor het slapen gaan), en een bivak- of slaapzak. De waterdichte gore-tex slaapzakhoes die het ministerie van defensie verstrekt aan het personeel houdt het lichaam 3 graden warmer als je er in gaat en ademt enigszins zodat je minder verkleumt door condens. Voordeel van dat ding is dat ie sterk is en tot een kleine prop (van twee liter) is te comprimeren.
Deze zijn te koop bij de doorsnee goede dumpwinkel. En als je je dan toch al in de survivalmodus daar heen begeeft om zo'n ding aan te schaffen kun je daar naast genoemde dikke sokken en mutsen tevens kleine esbit-brandertjes vinden. Zoals alle branders BUITEN het voertuig gebruiken want deze dampen zijn giftig. Een benzinebrander zou nog een optie zijn om in je voertuig te gebruiken als je voldoende kunt ventileren en een hittebestendige stabiele ondergrond hebt, maar daar moet je eerst mee leren werken.
Norit (actieve koolstof) is een middel dat sommige giftige stoffen in je spijsverteringskanaal kan opnemen als je die zou hebben ingenomen. Maar dan kun je beter naar de dokter gaan. Imodium kun je overwegen als je jezelf wilt verstoppen, persoonlijk ga ik liever naar buiten met een rolltje wcpapier dat ik standaard aan boord heb. Daar voel ik me veel prettiger bij en dat is belangrijk in een overlevingssituatie. Daar hebben we het toch over? Als we dan toch bezig zijn: water bevriest als je het buiten je slaapzak bewaart. Neem het in een goed afgesloten fles met je mee in je slaapzak aan de andere kant van waar je je kleren in je slaapzak legt. In een slaapzak moet je zo weinig mogelijk kleren aan hebben, want 's nachts zweet je en als je kleren aan hebt nemen die dit op waardoor je de volgende dag moeilijker warm wordt.
Handwarmertjes met een koolstaafje, dat steek je aan en daarmee kun je je handen en schoenen warmen (niet in de slaapzak!), gripzakjes met calorierijk voedsel (gumbeertjes, muesli, oplosthee), marsrepen en snickers! Maak me gek...... maar neem vooral genoeg te drinken mee, dan krijg je geen hoofdpijn.
Misschien kun je keer een survivalhandboek lezen (Die van John Wiseman vind ik zelf heel nuttig) of een bushcraft training volgen; sommigen hebben het tot hun religie gemaakt
Als je het echt wilt weten moet je het gewoon eens uitproberen als je veilig thuis bent, want dan kun je gewoon oefenen en kijken wat je bevindingen zijn. Dus vanavond een dikke slaapzak in de auto met een comfortabel hoofdkussen, dan ervaar je hoe het in het echt zou kunnen zijn. En natuurlijk een lekkere thermosfles warme chocomel of wat je graag lust.
Het wordt denk ik een ander verhaal als je met de auto gaat winterkamperen in Scandinavie. Heb ik begrepen wat je vroeg?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 21:09 #1296298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euh....
En we zijn allemaal in Nederland he ?  De enigste koude ramp die je hier kan overkomen is vastzitten in een file en dan ben je misschien 3 uur later thuis als normaal....  Goh, da's ook een echte ramp te noemen zeg....
Als ik de teksten zo lees, overnachten jullie allemaal in de auto in Siberië ofzo....:)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 21:34 #1296305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies
Exact wat Dirk342 zegt, we zijn in Nederland dat tot de beschaafde wereld wordt gerekend. Toch hebben er de afgelopen winters mensen die door de weersomstandigheden niet meer thuis konden komen een nachtje in hun auto moeten doorbrengen. Toen zijn mijn toenmalige collegae er nog op uit geweest om mensen die vast zaten warme dranken en dekens te brengen.
In het licht daarvan denk ik topicstarter te begrijpen. Verder heb je helemaal gelijk want wanneer gebeurt je dat nou...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 21:46 #1296307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet vergeten
Sneeuwkettingen en lawine pijlen ,jeweet maar nooit
Groet Kilat

Moderators: Jerry Stam