Regels rond BE veranderen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
PS: aan E heb je sowieso niet veel met onze Volvo's.. De meeste mogen 1600 tot 1800kg trekken, hun gewicht varieert tussen de 1550 en 1680kg en je zit vrijwel snel tegen het maximum van 3,5ton. Een trailer van 1800kg is ook alle J#@-us veel voor onze Volvo's. Niet dat je niet wegkomt, dat lukt wel, maar de stabiliteit en remmen zijn punten van zorg.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- recht achteruit
- bocht achteruit
- keren mbv zijstraat(links of rechts)
- achteruit met bocht voor laadperron/garagedeur
- hellingproef
- halve draai(u-bocht)
Groetjes Harnt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb ik al een heel stuk getypt.
Veel verandert er dus niet.
Je mag nu echter een caravan trekken, zwaarder dan het ledige gewicht van de auto, mits de auto dat mag van de fabrikant.
Voor de meeste verandert er dus niets ...
Let op! de termen als TMM en LG.
Nee, die aanhanger met zand mag dus niet, het gaat er niet om wat ie weegt (max), maar wat ie mag wegen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu mag ik met mijn 940 sedan met lpg (1515kg ledig gewicht) mijn tweepaards trailer TMM 2000kg niet treken met B rijbewijs.
Nu mag ik met mijn 945 diesel (1473kg ledig gewicht) mijn tweepaards trailer TMM 2000kg ook niet trekken met B rijbewijs.
Straks mag ik met mijn 940 sedan nog steeds die trailer niet trekken, maar met mijn station diesel wel met B rijbewijs.
Het devies is dus, ga lichtere auto`s rijden! Uiteraard wel auto`s die mogen trekken wat je er daadwerkelijk achter hangt (werkelijke massa, niet TMM) maar die licht genoeg zijn om een lekker zware aanhanger er achter te gooien, maar niet boven de 3500kg totale treingewicht komen!
Het zal op de weg alleen maar gevaarlijker gaan worden, is mijn persoonlijke overtuiging.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, ik zat er naast dus. Nog even gegoocheld:Ghia schreef : Nee, die aanhanger met zand mag dus niet, het gaat er niet om wat ie weegt (max), maar wat ie mag wegen.
"Houdt er wel rekening mee, dat de totale massa van decombinatie niet meer mag zijn dan 3500 kg. De totale massa is het lediggewicht van het trekkende voertuig + de toegestane maximum massa van de aanhangwagen + het laadvermogen van het trekkende voertuig."
Van deze pagina. Let wel, dat is de huidige regelgeving, niet de nieuwe. Maar de terminologie veranderd niet, neem ik aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou namelijk mijn post ook veranderen als dat wel meetelt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het laadvermogen (toegestane maximum gewicht) wordt wel genoemd in de voorbeelden. Zou ook wel vreemd als het niet wordt meegeteld bij het vaststellen van het treingewicht.EndlessQuest schreef : In het stukje dat Harnt aanhaalt, wordt alleen gerefereerd aan het ledig gewicht van het trekkend voertuig, niet aan het laadvermogen van het trekkend voertuig. Of heb ik daar nou zo overheen gelezen?
Als ik het (nu wel ) goed begrijp is het ledig gewicht van de auto straks niet interessant meer, maar alleen het maximale gewicht (incl. belading dus) van het trekkende voertuig en het maximum gewicht van de aanhanger. Als dat samen onder de 3500 kg blijft mag je rijden met B vanaf 2013. Toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou bij ons ook niet zo zijn. Als ik op basis van het voorbeeld van de 2 paards trailer achter de station diesel even voortborduur;
945 diesel weegt 1473, 450kg spullen, mensen, vloeistoffen etc is totaal 1923kg. Trailer weegt 670kg, 1 paard er in van 650kg is totaal 1320kg dus ik blijf met 3242kg ruim onder de 3500kg en mag dit dus trekken met mijn B.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gaat niet om het werkelijke, maar om het toegestane gewicht, van zowel de auto als de aanhanger. Scheelt een ritje naar de weegbrug als je staande gehouden wordt.EndlessQuest schreef : Het wordt wel genoem, maar omdat de combinatie qua werkelijk gewicht onder de 3500kg blijft is het in het eerste voorbeeld bijvoorbeeld al niet relevant.
Ik herinner me ineens dat bij sommige autoverhuurders die bakwagentjes verhuurd worden (werden) met een eigen gewicht van 3200 kg en dan een max. laadvermogen van 300 kg op kenteken, zodat ze toch aan iemand met alleen B rijbewijs verhuurd konden worden. Dat die vervolgens zo goed als zeker in overtreding gaat is dan niet het probleem van de verhuurder
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb bij een bedrijf gewerkt dat teruggekeurde oprijbussen had. 5 tons bussen volgens mij, teruggekeurd naar 3.5 ton zodat iedereen (met een rijbewijs) er op kon rijden. Eigen gewicht ca. 2700 kg, beschikbaar laadvermogen (volgens kenteken) 700-800 kg. Daar gingen vrolijk ladingen van 2 ton op. Konden ze ook wel hebben, maar de situatie was volgens de papieren niet in orde.Pietjeprecies schreef : Ik herinner me ineens dat bij sommige autoverhuurders die bakwagentjes verhuurd worden (werden) met een eigen gewicht van 3200 kg en dan een max. laadvermogen van 300 kg op kenteken, zodat ze toch aan iemand met alleen B rijbewijs verhuurd konden worden. Dat die vervolgens zo goed als zeker in overtreding gaat is dan niet het probleem van de verhuurder