Rijdt er iemand met een B230Fk reeds op E85 - Bio-Ethanol?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vroeg of ik dat zondermeer in mijn 940 kan kieperen, maar moest daar de dealer voor bellen.Dat heb ik dus gedaan en het antwoord was, dat enkel de nieuwere flexi-fuel modellen daarvoor geschikt zijn, omdat het (zoals <a href="/E 85" target="_blank">hier ook al besproken</a>) schade kan toebrengen aan rubbers, pakkingen en cilinderkop.(Volgens mij ook recenter aan bod geweest, maar kan het niet vinden)
Normaal bezien, zou ik me over bio-ethanol niet zo druk maken, omdathet nogal prijzig is, in vergelijking met benzine, maar ik zag dat het me voor 1,13 per liter werd aangeboden.
Aangezien ik met een weigerende gas-installatie (en lege tank) terug kwam uit Frankrijk afgelopen vakantie en ontdekte dat mijn auto ineens ook 1 op 13 rijd op benzine, wordt het (als je het hele zaakje uitrekend) toch interessant.
De vraag is dus:
Rijdt er iemand rond op E85 en wil die hier zijn/haar ervaringen delen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
mengsel van 75% gewoon Euro, en 25 % E85Gaat dit goed.Dan steeds het percentage verhogen.
Denk dat onze bakken er gerust probleemloos op lopen.
1.13 de liter klinkt dan wel weer leuk.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerryberrie schreef : Nog nooit op gereden, maar anders begin je tog langzaam?
mengsel van 75% gewoon Euro, en 25 % E85Gaat dit goed.Dan steeds het percentage verhogen.
Denk dat onze bakken er gerust probleemloos op lopen.
Niet vervelend bedoelt, maar deze methode is bijn de slechtste die je kunt toepassen..
Wanneer je op E85 wilt rijden heb je meer brandstof nodig (je rijdt dus ook minder zuinig, zo'n 20-30%). Wanneer je gewoon E85 erin kiepert geef je dus te weinig brandstof voor een correct mengsel en loopt je motor al gauw veel te arm.
Oplossingen zijn remappen van ECU, precies de juiste (30%) groteren injectoren plaatsen of (en dat is in jouw geval waarschijnlijk het beste) een flexi fuel kitje. Dat verlengt de puls die LH geeft aan de injectoren en dan kun je met een potmeter het mengsel afstellen. Moet ik zoeken naar een paar links.
Daarnaast wel zorgen dat leidingen allemaal goed zijn, en af en toe controleren.
Heb het laatst ik Keulen getankt, 92 cent per liter en ik Düsseldorf was het zelfs iets van 87 cent.
Gr,
Philip
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Geen probleem, zoals gezegd, nog nooit op gereden en geen idee erover.flip_21 schreef :
Niet vervelend bedoelt, maar deze methode is bijn de slechtste die je kunt toepassen..gerryberrie schreef : Nog nooit op gereden, maar anders begin je tog langzaam?
mengsel van 75% gewoon Euro, en 25 % E85
Vindt het wel interessant..dus volgen doe ik het wel.
Dank voor de adviezen.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf heb ik die methode ook eens getest met de wideband lambdasonde gemonteerd zodat ik kon zien wat het mengsel doet. bij deellast alles OK maar op vollast ging het mengsel te arm en verloor de motor duidelijk vermogen. als je pech hebt kan ook detonatie optreden door het arme mengsel maar dat zal met E85 niet zo heel snel optreden. Al met al was het experiment geen succes bij mij.gerryberrie schreef : <div class="content">Geen probleem, zoals gezegd, nog nooit op gereden en geen idee erover.
Vindt het wel interessant..dus volgen doe ik het wel.
Dank voor de adviezen.
Groeten,Gerben</div>
zelf sinds 2007-ergens op E85 en dat gaat goed. met de B230F een verbruik van rond de 11l?/100km en nu rond de 12-12,5l/100km met de turbo (meestal kortere stukken en toch vaker stevig optrekken, wel op een motor met wat hogere compressie en andere modificaties die het verbruik positief en negatief beinvloeden).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kwam er gister achter dat de Tamoil in Nijmegen E85 verkoopt. Heeft de topicstarter inmiddels meer ervaring opgedaan met E85? D.w.z. kan ik ook zo E85 in mijn B230FK kieperen, of heb ik daadwerkelijk grotere injectoren nodig?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
E10 kan bij mijn weten wel, al zou het goed zijn als meerdere mensen hier wat over roepen. Ik heb namelijk niet de ervaring hiermee met een 940 maar met een Citroen BX 1400 (en dat gaat prima)
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ok, E85 gaat dus niet zonder aanpassingen verder. Jammer
- V700 register
- Nieuw lid
-