Help!; ineens janken mijn splinternieuwe V-snaren als een bezetene EDIT: nu stelbout overleden, wie heeft er een?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 12:04 #1278509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 8V ?

Niels 944 16V schreef : @Pieter: Ik heb geen bouten gelost voordat ik aan de stelschroef heb gedraaid.

Als je de bout van de stelschroef bekijkt, zie je dat de schroefdraad daarvan door een soort rond blokje loopt. Op de achterkant van dat blokje zit een moer die het blokje op de strip van de stelinrichting klemt. Die moer moet sowieso los, als deze vast blijft zitten kan dat ronde blokje niet langs de strip schuiven. Als je die niet losdraait maar wel aan de stelschroef gaat draaien, zet je daar zoveel spanning op dat deze inderdaad afbreekt. Afhankelijk van het "ding" dat je spant (dynamo, aircopomp of stuurbekrachtiging) moet je soms wat meer losdraaien. Bijvoorbeeld de punten waar het "ding" om draait als je gaat spannen en soms ook het stripje waar de stelbout op zit, maar dan aan de kant waar het stripje aan/op het blok zit. Bij stellen over een grote afstand (dus vaak aan de stelbout draaien) moet het stripje een beetje kunnen verdraaien, als hij dat niet kan (omdat de bout op het blok nog vastzit) kun je niet verder stellen.

Niels 944 16V schreef : stap 1: de bouten lossen die de dynamo en dus de V-riem op spanning zettenstap 2: de te grote snaar vervangen door een kleinerestap 3: alle bouten vastzetten met (zo veel mogelijk) spanning op de riemstap 4: daarna stelbout erin voor het laatste beetje extra spanning? of eerst de stelbout en dan de rest vastzetten?

Nadat je de nieuwe riem erop hebt gezet (over de poelies gelegd) doe je de stelbout erin. Die draai je alvast met de hand zoveel mogelijk aan. Daarna met één hand aan de dynamo trekken zodat de snaar meer op spanning komt en tegelijkertijd met de andere hand de stelbout verder vastdraaien. Zit dat maximaal vast, dan met een sleutel (of, gemakkelijker, een 1/4" rateltje met dop 10) mbt de stelbout de boel op de juiste spanning zetten. Dan de moeren  die je los hebt gehad vastzetten (in ieder geval die aan de achterkant van het ronde blokje). Je draait de boel op spanning met de stelbout, de andere bouten/moeren zijn ervoor om te zorgen dat het zo 15.000km zo blijft zitten.Je kunt wel vanaf het begin met sleutel/ratel aan de stelbout gaan draaien maar dat schiet niet op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 13:08 #1278516 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic juiste snaar lengte in Vadis?
Kan iemand voor mij de juiste snaar-lengte voor de V-snaar voor een B234F in Vadis (of ergens anders?) opzoeken? Zodat ik niet weer voor het zelfde probleem kom te staan als bij Nordicar het geval was...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 13:28 #1278518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tricky
Het bestelnr. in VADIS voor de B234F dynamo-snaar is 969474, een maat staat er helaas niet bij. Overigens is dit geen garantie dat je met de goede snaar thuiskomt.Bij mij ging het het in elk geval mis; ik kwam thuis met een te lange snaar voor de dynamo, terwijl ik meende het correcte nummer uit VADIS te hebben. Waarschijnlijk is het bij Nordicar op dezelfde wijze misgegaan. Er zijn kennelijk te veel verschillende configuraties, dynamo's en poelies. Daarnaast kan er in de 19 jaar die je auto oud is al het nodige vervangen zijn, waardoor de standaard configuratie (zoals hij in VADIS staat) gewijzigd is. Variabelen te over, dus.
Ik neem aan dat je de oude snaar (van voor zaterdag) niet meer hebt? Want daar staat de maat n.l. gewoon op, normaal gesproken. Je kunt ook naar de lokale AMH gaan en vragen of je een paar verschillende snaren mag proberen (= is op de plek houden waar hij moet komen, dus niet monteren), waarbij je dan degene die je niet gebruikt na afloop weer in mag leveren. Neem dan in elk geval de te lange snaar mee, dan heb je een uitgangspunt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2010 13:37 #1278519 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gevoelige snaar

Pietjeprecies schreef : Het bestelnr. in VADIS voor de B234F dynamo-snaar is 969474, een maat staat er helaas niet bij. Overigens is dit geen garantie dat je met de goede snaar thuiskomt.Bij mij ging het het in elk geval mis; ik kwam thuis met een te lange snaar voor de dynamo, terwijl ik meende het correcte nummer uit VADIS te hebben. Waarschijnlijk is het bij Nordicar op dezelfde wijze misgegaan. Er zijn kennelijk te veel verschillende configuraties, dynamo's en poelies. Daarnaast kan er in de 19 jaar die je auto oud is al het nodige vervangen zijn, waardoor de standaard configuratie (zoals hij in VADIS staat) gewijzigd is. Variabelen te over, dus.
Ik neem aan dat je de oude snaar (van voor zaterdag) niet meer hebt? Want daar staat de maat n.l. gewoon op, normaal gesproken. Je kunt ook naar de lokale AMH gaan en vragen of je een paar verschillende snaren mag proberen (= is op de plek houden waar hij moet komen, dus niet monteren), waarbij je dan degene die je niet gebruikt na afloop weer in mag leveren. Neem dan in elk geval de te lange snaar mee, dan heb je een uitgangspunt.

Thanks!
Ik was er even vanuit gegaan dat de oude snaar op mijn auto een niet kloppende zou zijn, gezien dat het andere onderhoud door de vorige eigenaar ook allemaal slecht, of op een andere wijze niet correct bleek te zijn uitgevoerd. Maargoed, toch maar even de oude bekeken en wat bleek... in het geval van de snaar zelfs een Volvo/exemplaar gemonteerd. Ik zie daar inderdaad het nummer 969 474 op staan. Verder: 11,9x1288 La SR 12211
Overigens, Nordicar had helemaal niets besteld, zowel de grote als de kleine snaar niet. De (te) grote snaar hadden ze toevallig nog liggen en is daarom gemonteerd.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 08:13 #1278615 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic scheven bout?
Hoi Niels,

naast dat je natuurlijk wél alle bouten moet lossen voordat je je riem met de spanner op spanning gaat brengen denk ik dat het bij jou in dit geval niet heel veel had uitgemaakt. Je riemspanner stond al helemaal op zijn einde toen je hem bij Nordicar je 'verkeerde' riem had gemonteerd... ik meen de stelbout zelfs al een beetje scheef te hebben zien staan.
Succes in ieder geval!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 20:47 #1278691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic riem en bout

Miquelangelo1969 schreef : Hoi Niels,naast dat je natuurlijk wél alle bouten moet lossen voordat je je riem met de spanner op spanning gaat brengen denk ik dat het bij jou in dit geval niet heel veel had uitgemaakt. Je riemspanner stond al helemaal op zijn einde toen je hem bij Nordicar je 'verkeerde' riem had gemonteerd... ik meen de stelbout zelfs al een beetje scheef te hebben zien staan.Succes in ieder geval!GG,

Hee Miquel,Inderdaad ik heb jou er ook nog op gewezen volgens mij hoe scheef de kop van die bout stond. Maar dat is niet alleen de kop maar vooral de metalen strip waardoor je de bout van boven heen steekt. Dat bovenste, horizontale stukje is wat scheef, staat naar beneden toe. Het stuk metaal is zo dik dat ik denk dat ik dat nooit terug om hoog gebogen krijg en als ik het toch doe dat ie zal afbreken door metaal moeheid. Lastig...
Ik had er ook een hard hoofd in dat het stellen zou helpen. Maar onder het motto nooit geschoten is altijd mis he?! Dus nu een nieuwe riem. Ik hoop dat Timen z.s.m. de nieuwe snaar en bout opstuurt. Anders ga ik zaterdag naar Schmidt in Gemert, als die nog wat heeft liggen. Zondag heb ik mijn auto echt hard nodig en dan kan ik helaas geen auto lenen. Dus moet de nieuwe riem en spanbout er zaterdag op gelegd worden!
Nog even een oproep: mochten er mensen zijn in (de buurt van) Oosterhout die kunnen en willen assisteren; laat het me s.v.p. weten! Hulp kan ik goed gebruiken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 23:10 #1278706 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Snaar-lengte
De snaar lengte kan je bepalen door de oude snaar door te knippen, en de lengte hiervan op te meten.
Met de Schuifmaat meet je welk profiel de snaar heeft (SPZ of SPA iod).
Dan zoeken bij div leveranciers/merken, wie zo'n snaar kan leveren.
Beter is gewoon een Volvo snaar kopen; de juiste lengte en goede kwaliteit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2010 23:57 #1278716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oude was Volvo

struis schreef : De snaar lengte kan je bepalen door de oude snaar door te knippen, en de lengte hiervan op te meten.
Met de Schuifmaat meet je welk profiel de snaar heeft (SPZ of SPA iod).
Dan zoeken bij div leveranciers/merken, wie zo'n snaar kan leveren.
Beter is gewoon een Volvo snaar kopen; de juiste lengte en goede kwaliteit.

De oude snaar heb ik bewaard, dit was een Volvo snaar. Deze maten zullen dus kloppen en heb ik doorgegeven en dan moet het vast goedkomen. Toch bedankt voor je tip!

Moderators: Jerry Stam