Help!; ineens janken mijn splinternieuwe V-snaren als een bezetene EDIT: nu stelbout overleden, wie heeft er een?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij Nordicar afgelopen zaterdag twee V-snaren vervangen. Dat ging (met hulp van diversen) allemaal dikke prima. Zonder problemen naar huis gereden, de auto liep mooi, niets aan het handje. Heb ik net de hele avond bij ons achter aan de auto staan te klussen (anti-roest behandeling) en rijd ik 'm naar voren toe; een ongelofelijke bak met herrie van slippende V-snaren onder de kap vandaan... De kap heeft de hele dag open gestaan maar het heeft hier geen druppel geregend en ik ben ook niet met vocht bij de poelies noch de V-snaren geweest. Ik heb gekeken en gevoeld; geen vocht of olie te bespeuren en de spanning op de snaren is nog het zelfde als in Heerhugowaard. Ik heb nog niet verder met de auto gereden dan een honderd meter schat ik. Maar voor de deur een paar keer tot 4,5 duizend toeren gejaagd. Dat hielp ook niet. Als ik t gas maar aan durf te kijken dan gaan de snaar/snaren al janken, stationair is er niets aan de hand.
Kan ik met mijn auto morgen veilig naar Eindhoven knallen of word dat een linke aangelegenheid? Wat adviseren jullie me?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
"en de spanning op de snaren is nog het zelfde als in Heerhugowaard" >> Niet dat dat iets zegt als IK aan een auto klus, hahaha, maar diverse heren van onze club hebben meegekeken en een monteur van Nordicar ook. Je kan de bovenste snaar een kwartslag draaien en de onderste iets minder dan een kwartslag, precies goed dus. Dat was toen in Heerhugowaard en nu ook nog steeds...Baseman schreef : Hoe is de spanning van de snaren?Als je een snaar 'om zijn as' probeert te draaien, hoe ver kom je dan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een diagnose stellen via het forum valt niet mee en we kunnen thuis niet horen hoe het klinkt, dus het enige juiste advies wat je m.i. hier mag verwachten is: Niet mee rijden als je het niet vertrouwd. Weet je b.v. wel 100% zeker dat het de (nieuwe) snaren zijn? Een foute aanname die vaak voorkomt is om, als er iets gewijzigd is, bij een probleem direct de schuld geven aan die wijziging, zonder verder te kijken of er niet iets anders loos is (ik maak dat geregeld mee als ICT-er ).Niels 944 16V schreef : Kan ik met mijn auto morgen veilig naar Eindhoven knallen of word dat een linke aangelegenheid? Wat adviseren jullie me?
Niet om je bang te maken, maar als er een lager in b.v. de dynamo of waterpomp overleden is kan dat ook een behoorlijke teringherrie maken. Juist na het vervangen van een snaar die misschien weer wat meer gespannen is dan de oude kan een lager dat al op scherp stond plots overlijden. Ik roep maar wat, hoor .
Je zou, bij draaiende motor, even wat WD40 op de onderste poelie kunnen spuiten, snaar voor snaar. Als de herrie daarmee verdwijnt heeft het iets met de betreffende snaar te maken. Let wel goed op draaiende delen en loshangende kledingstukken. Normaal jankt volgens mij alleen een te los zittende snaar, maar je had het in het sleuteldagdraadje wel over een te grote snaar, dus heeft het daar misschien iets mee te maken? [edit: Rob heeft tussen me door getypt en ook 1+1 gedaan]
Ben je trouwens geen lid van de Wegenwacht? Je mag ze gerust bellen voor zoiets, hoor. Toevallig geen forumlid dicht in de buurt wonen?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Hij staat te slap tov de aandriijf belasting.
Of; de aan te drijven "apendage" (dynamo, waterpomp Airco-pomp) trekken te veel vermogen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat een heerlijk begin van de dag! Vandaag dus geen retourtje Eindhoven. Wie heeft er (liefst in de buurt van Oosterhout...) een stelbout liggen voor mijn 16V-ert?
Zijn deze stelbouten overigens gelijk bij alle 700/900 motoren, ik kan misschien een exemplaar van een 900 op de sloop vinden.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De stelbout moet je pas verdraaien als je de blokkering hebt gelost. Dat is ergens een moer s.w. 13! Misschien kun je die moer vinden? Verder heeft de stelbout geen echte functie in het geheel. Als de blokkering niet los gedraaid is kunt er dus gewoon mee doorrijden. Het piepen neem je dan maar op de koop toe.Niels 944 16V schreef : Zojuist even gebeld met Nordicar. Die adviseerden en beetje WD40 op de riemen te spuiten tijdens het draaien van de motor, zodat kon worden bekeken welke van de twee riemen slipte. Meteen was het geluid weg bij de bovenste (is de oorspronkelijk te grote en daarom stuurbekrachtigingspomp versteld) riem. Advies van Nordicar; even wat extra stellen. Zo gezegd zo gedaan. Maar nog geen half slag je aan de stelbout gedraaid of de kop breekt eraf...
Wat een heerlijk begin van de dag! Vandaag dus geen retourtje Eindhoven. Dus, wie heeft er (in de buurt van Oosterhout...) een stelbout liggen voor mijn 16V-ert?
Zonder riem gaat het ook nog wel alleen heb je geen stuurbekrachtiging. Zoveel mogelijk rechtuit rijden is dan aan te bevelen!!
Wil je dat piepen niet, maak dan een bediening vanaf de bestuurdersplaats met een bus WD40 die je dan op de juiste moment een likje olie op de riem laat spuiten!
Verder heb ik nog wel een stelbout liggen, Die mag je gratis komen halen! Wanneer dat teveel moeite is wel ik je er ook wel eentje gratis sturen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt toch hopelijk wel eerst de (bovenste) bevestigings bout(en) gelost, hè. Zo heb ik aan het begin van mijn sleutelcarriere ook wel eens een stelbout gemold.Niels 944 16V schreef : Maar nog geen half slag je aan de stelbout gedraaid of de kop breekt eraf...
Beide vragen zijn wellicht wat beter te beantwoorden als je even precies verteld om welk apparaat het gaat. De bovenste = de dynamo? Daarvan is de bevesting in elk geval verschillend tussen de B230* en de B234* volgens VADIS. De stelbout voor de B234F dynamobeugel wordt (werd) overigens ook nieuw los geleverd, dus je zou je geluk ook bij de dealer kunnen beproeven. Het nummer is 13369621. Ik zou ook meteen een passende snaar kopen, trouwens.Niels 944 16V schreef : Wie heeft er (liefst in de buurt van Oosterhout...) een stelbout liggen voor mijn 16V-ert?
Zijn deze stelbouten overigens gelijk bij alle 700/900 motoren, ik kan misschien een exemplaar van een 900 op de sloop vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Timen; Wat bedoel je met s.w. 13, ik ben geen sleutelaar? Nu zit wel overigens de hele boel wél los, dus zowel de dynamo (ik kan die wat op en neer bewegen) als de snaar. Dit is dus anders als dat jij omschrijft. Ergens lijkt er dus iets niet helemaal lekker te zijn gegaan... Bedankt voor het aanbod van de stelbout, ik stuur je een PB met mn adres! De dealer heeft 1,5 week levertijd hierop, net gebeld. Ik moet dan inderdaad ook maar meteen nieuwe, correcte, snaar erop zetten zoals Pieter voorstelt.
Even voor mezelf voor als ik uiteindelijk de onderdelen heb. Aangezien ik het nu alleen moet doen:
stap 1: de bouten lossen die de dynamo en dus de V-riem op spanning zettenstap 2: de te grote snaar vervangen door de kleinere, correctestap 3: alle bouten vastzetten met (zo veel mogelijk) spanning op de riemstap 4: daarna stelbout erin voor het laatste beetje extra spanning? of eerst de stelbout erin en dan de rest vastzetten?