Solid State Relais, meer knutselpraktijken.[Groupbuy?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Neen dat niet, maar wél een gecombineerd startrelais en spanningregelaar . Aangezien ik dat antieke ding niet meer nieuw kan vinden wil ik een apart startrelais en een aparte spanningsregelaar. Momenteel heb ik de kabels doorverbonden en start ik met de hoofdschakelaar op de accu. De dynamo van de dynastart heeft waarschijnlijk ook de geest gegeven. Maar met 2 accus kan ik het gehele vaarseizoen wel startten en verder gebruik ik enkel 's avonds wat stroom voor een rondschijnend toplicht...gerryberrie schreef :
<div class="content">Is het het relais op het aparatus zelf? of is het een relais ergens anders? [bv vanaf contact slot?]</div>rudiger schreef : mijn startmotor van mijn bootje kan schakelen wil ik er ook wel 1. Dynastart van een Volvo penta 10 PK inboard diesel ( gecombineerde dynamo en startmotor) Toevallig is net dat startrelais kapot gegaan.... Groeten Rudiger
Maar goed. waarschijnlijk is je oplossing net effei ets te zwak voor mijn toepassing. Zal eens 1tje uit een auto halen... die kan er vast tegen...
Groeten Rudiger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Dat ie niet oplaad kan best komen, omdat je daarna de schakelaar loslaat en het aparatus dus helemaal niet meer met de accu is verbonden..rudiger schreef : Neen dat niet, maar wél een gecombineerd startrelais en spanningregelaar . Aangezien ik dat antieke ding niet meer nieuw kan vinden wil ik een apart startrelais en een aparte spanningsregelaar. Momenteel heb ik de kabels doorverbonden en start ik met de hoofdschakelaar op de accu. De dynamo van de dynastart heeft waarschijnlijk ook de geest gegeven. Maar met 2 accus kan ik het gehele vaarseizoen wel startten en verder gebruik ik enkel 's avonds wat stroom voor een rondschijnend toplicht...
Maar goed. waarschijnlijk is je oplossing net effei ets te zwak voor mijn toepassing. Zal eens 1tje uit een auto halen... die kan er vast tegen...
Groeten Rudiger
Eentje uit een auto gaat denk ik ook niet werken, die zijn vaak 40Amp, en dan loop je ook nog het risico dat ie 'vastsmelt' en dus niet meer uitwil, en je startmotor eindeloos blijft lopen..
Daar moet je echt denk ik een heavy duty [speciaal] relais voor hebben..[of eenjte van een andere startmotor slopen]
Misschien is het een idee [als het mogelijk is, en je het ding makkelijk kan weghalen] dat je het ding naar mij toestuurd? [of overhandigd op een sleuteldag]Dan wil ik wel eens kijkje nemen of ik wat kan doen.
Kan ook wel 12V spanningsregelaars maken.
Zoniet dan kosteloos retour.
Groeten,Gerben
</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even nog een vraagje:Wat kan je niet meer nieuw vinden?Een startrelais voor een Volvo Penta?rudiger schreef : Neen dat niet, maar wél een gecombineerd startrelais en spanningregelaar . Aangezien ik dat antieke ding niet meer nieuw kan vinden wil ik een apart startrelais en een aparte spanningsregelaar.
Kun je me even een bericht sturen welke type dat exact is (MD-7A of zo, en het bouwjaar van dat blok)
- V700 register
- Nieuw lid
-
zet het hier nog even neer dan is het duidelijk:
-<a href=" www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf " onclick="window.open('/ www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf ','','');return false;">Volvo Penta MD6 A motor met dynastart. <----link naar PDF
-Hier een <a href=" www.marjanmoed.nl/belgman/dynastart.JPG " onclick="window.open('/ www.marjanmoed.nl/belgman/dynastart.JPG ','','');return false;">Foto van mijn reserve dynastart
-Er was toen ik hem kocht al een autodynamo ingeplaatst en het dynamogedeelte van de dynastart was afgekoppeld. Vermoedelijk stuk, kan ook niet anders heeft gedraaid zonder spanning kwijt te kunnen. Toen ie op een gegeven moment niet meer startte en de autdynamo het ook begeven had bleek e.e.a. stuk te zijn in de gecombineerde start/spanningsregelaar, merk onbekend, Ik heb toen alles losgekoppeld en doorverbonden. Momenteel dus geen werkende dynamo en startrelais de startmotor werkt uiteraard wel van de Dynastart. IK heb nog een reserve dynastart, werking nog onbekend.
<a href=" www.marjanmoed.nl/belgman/relaisboot1.JPG " target="_blank" onclick="window.open('/ www.marjanmoed.nl/belgman/relaisboot1.JPG ','','');return false;">HIER de foto 1 van die gecombineerde start/spanningsregelaar
<a href=" www.marjanmoed.nl/belgman/relaisboot2.JPG " target="_blank" onclick="window.open('/ www.marjanmoed.nl/belgman/relaisboot2.JPG ','','');return false;">HIER de foto2 van die gecombineerde start/spanningsregelaar
Deze is dus stuk/werkte niet meer. Wat er stuk is weet ik niet. Bij verschillende bootzaken hadden ze dit ding niet. Ik maak dus graag van je aanbod gebruik Gerben om e.e.a. eens na te kijken tenzij Bas zo'n ding zou vinden/tekoopweten oid... Verder weet ik niet of de dynastart niet gelijkstroom levert ( als ie werkt) en een autodynamo wisselstroom? En welke spanningsregelaar ik nu moet gebruiken als ik de dynastart weer in gebruik wil nemen.
Misschien eens een sleutelmiddagje in mijn bootje gevolgd door een tochtje door de Amsterdamse grachten? ( max 6 man incl. mezelf)
Groeten, Rudiger
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Dynastart wekt dacht ik gelijkstroom op en niet wisselstroom zoals een alternator/dynamo van een auto.Maar de wisselstroom vanuit de auto-dynamo word toch omgezet in gelijkstroom, dus uiteindelijk heb je het zelfde resultaat.rudiger schreef : Deze is dus stuk/werkte niet meer. Wat er stuk is weet ik niet. Bij verschillende bootzaken hadden ze dit ding niet. Ik maak dus graag van je aanbod gebruik Gerben om e.e.a. eens na te kijken tenzij Bas zo'n ding zou vinden/tekoopweten oid... Verder weet ik niet of de dynastart niet gelijkstroom levert ( als ie werkt) en een autodynamo wisselstroom? En welke spanningsregelaar ik nu moet gebruiken als ik de dynastart weer in gebruik wil nemen.
Misschien eens een sleutelmiddagje in mijn bootje gevolgd door een tochtje door de Amsterdamse grachten? ( max 6 man incl. mezelf)
Groeten, Rudiger
Wisselstroom opwekken is efficienter/zuiniger/makkenlijker en gaat tot hogere vermogens dan dat je met gelijkstroom kan opwekken.
Moet ook zeggen dat het dynstart dynamotje maar weinig vermogen geeft, 135Watt MAX, en 90Watt continu.11.25A Max en 7.5A continu.
Terwijl een reguliere auto-dynamo al gauw 40A levert. [480Watt]
Maar goed +-10A is denk ik wel genoeg voor een bootje met een motortje en wat verlichting en een radio.
En je startmotor verbruikt 0.74KW = 740 Watt 740/12V = 61.66 Ampere dat ie dan over het relais trekt.
Weer wat info rijker.
Laadregelaar maakt opzich niet mega veel uit, zolang die maar een goed bereik heeft en het goed stabiliseerd.Hier een voorbeeldje:
www.conrad.nl/goto.php?artikel=156119htt...ctronics/mXsrvws.pdf
een 10A spanningsregelaartje, die nog instelbaar is ook van 5 tot 40 Volt.Voor nog geen 20 euro..
Of gebruik maken van zoeits:
www1.conrad.nl/goto.php?artikel=148172
Spanningsregelaar lijkt me geen prob.
Ik wil er gerust voor je naar kijken.
Maar dan heb ik het liefst wel de HELE dynastart, en niet alleen het relaisblok.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alhoewel wel Volvo, maar niet op wielen, zou je wat mij betreft ook een item in de kletshoek kunnen zetten, wellicht dat dat handiger is, dan deze steeds verder uitbredende topic-kaap.rudiger schreef : -<a href=" www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf " onclick="window.open('/ www.bluemoment.com/manuals/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop.pdf ','','');return false;">Volvo Penta MD6 A motor met dynastart. <----link naar PDF
Ik heb een replacement gevonden, die ongeveer 70 euro kost.Schema zit erbij, kwestie van aansluiten en het spul werkt weer.Voorwaarde is natuurlijk wel, dat een van beide Dynastarts werrkt, anders komt er nog een kleine 240 euro bij.
Beide onderdelen zijn nieuw, de spanningsregeleaar is dan een origineel Bosch exemplaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
 rudiger schreef : Alhoewel wel Volvo, maar niet op wielen, zou je wat mij betreft ook een item in de kletshoek kunnen zetten, wellicht dat dat handiger is, dan deze steeds verder uitbredende topic-kaap.
Oke, we gaan <a href="/node/32403" onclick="window.open('/node/32403','','');return false;">HIER </a>verder!