Iemand ervaring met een verlopen APK?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Pas hier wel mee op. Als "aan de straat" OP de openbare weg (waaronder ook parkeerplaatsen in bijv. een woonerf vallen) inhoudt ben je wel strafbaar. In ieder geval wel als je bij het RDW aanmeldt dat je je auto in eigen beheer sloopt. Je mag de auto dan niet op de openbare weg komen en je bent strafbaar als hij bij wijze van spreken op blokken voor je voordeur op de openbare weg staat.Ghia schreef : Een auto waarvan de APK verlopen is mag volgens mij nog 2 maanden aan de straat staan, niet bewogen worden dus (Wegenverkeerswet'94 en RVV'90)
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Waar je de opmerking "rondrijden met ongeldig zweeds kenteken" op Bas-eert, BAS, verneem ik graag van je. En het antwoord op je vraag staat gewoon in mijn beschrijving.

av JB
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Als een kenteken voor een auto is afgegeven in Nederland dient de betreffende auto :
A:een geldige A.P.K. te hebben
en
B:tevens verzekerd te zijn.
Dit staat zo expliciet in de wegenverkeerswetgeving. Of de auto op de openbare weg staat of bij wijze van spreken in onderdelen op zolder ligt, doet voor de strafbaarheid en overtreding niet ter zake. Je kunt die verplichting alleen maar opheffen door de auto te schorsen.
Als het praktijk is dat een RDW of politie pas later tot eventuele aktie overgaat betekent dit niet dat je in die tussentijd niet strafbaar zou zijn. Bovendien moet je je realiseren dat de meeste verzekeringsmaatschappijen bij het verzekeren van je auto aan jou de vraag gesteld hebben of je auto APK gekeurd is. Als je daar bevestigend op geantwoord hebt en de verzekeringsmaatschappij op grond van jouw gegevens een verzekering met jou is aangegaan en nadien blijkt dat je auto niet APK gekeurd is ,geef je de verzekeringsmaatschappij een mogelijkheid in handen om niet tot betaling te hoeven over gaan. Of dit in de praktijk ook zo gebeurt kun je van tevoren niet zeggen. De mogelijkheid geef je ze in ieder geval wel. Dit lijkt mij veel belangrijker dan het feit dat je wel of niet een bekeuring kunt krijgen aangezien de gevolgend veel groter kunnen zijn voor jou persoonlijk.
m.vr.Volvo gr.
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij schorsing mag je uiteraard niet deelnemen aan het verkeer, stalling op de openbare weg valt daar ook onder (ook al staat hij stil en beloof je de agent dat er je niet mee zult rijden).Jan van Vliet schreef : Je kunt die verplichting alleen maar opheffen door de auto te schorsen.
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Ongeveer correct wat je schrijft, maar wat moet ik daar mee? Niets herkenbaars daarin van de situatie zoals die was in het verleden inzake de 240. Advies: stop met agiteren nu het nog kan.

av JB

- V700 register
- Nieuw lid
-
John, zoekt u het lekker even uit, dan zal ik me in de toekomst proberen te onthouden van enig commentaar op uw postings.john b schreef : Ongeveer correct wat je schrijft, maar wat moet ik daar mee?
Prettig weekend.
- John Blummel
- Nieuw lid
-

av jb
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens een van de wetten:
- Een aanhangwagen of motorrijtuig waarvoor een kenteken afgegeven is en in de betreffende categorie valt dient een goedgekeurd APK bewijs te bezitten (voldoen aan etc. etc)
- Je mag een voertuig 2 maanden op de weg hebben staan (niet rijden dus/verplaatsten) zonder dat er een APK bewijs is afgegeven of geen geldigheid meer heeft.
- Op de dag van de APK keuring mag je zelfs zonder bewijs gebruik maken van de openbare weg (kortste reis naar de APK garage).
Je bent en blijft als houder/eigenaar wel aansprakelijk en zult dus een verzekering moeten hebben, moet deze wel je auto willen verzekeren zonder APK.
Deze wet blijkt in de praktijknogal wat twijfel te veroorzaken, is dus eigenlijk een slechte wet en daar stikt het helaas in Nederland nog van.
Hierbij blijkt het ook nog eens dat bep. wetten elkaar dus tegen te spreken, puinhoop dus.
Kijk ook eens naar:
<a href=" www.hilpers.nl/11336-apk-verlopen-boete-bij-geparkeerd "> www.hilpers.nl/11336-apk-verlopen-boete-bij-geparkeerd
<a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Periodieke_Keuring "> nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Periodieke_Keuring
Door deze wanorde is het gewoon voor een heleboel mensen niet meer duidelijk en er wordt ook niets gedaan.
Politie en RDW weten blijkbaar ook niet hoe het zit en maken er liever geen duidelijke vermelding over.
Volgens mij moet er tegenwoordig ook bij afkeur een melding geschieden en dan zou de auto dus twee maanden gestald mogen worden.
De APK laten verlopen zonder een afkeurrapport, zou door een andere wet dan weer tegengesproken kunnen worde.
Tja en daar ga ik maar niet naar zoeken.
Success