Nieuwe schatjes.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 08:00 #1263121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rij regelmatig met een
Ik rij regelmatig met een autoambulance achter mijn 940. Als je zorgt dat de kogeldruk goed is gaat dat zonder meer prima. En al zeker geen last van slingeren.
Trouwens, als het toch eens mis begint te gaan, dat je gas bij moet geven is een fabeltje. Juist een keer flink remmen zodat de remmen van de aanhanger ook werken dan komt het (meestal) wel weer goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 09:56 #1263129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, lezen...
@Ceska: de trailer had op het vlakke asfalt een hoogteverschil van 4-5mm tussen voor en achterzijde. We hebben een set winterbanden van de Volvo achter in de opel gegooid en toen was het verschil nihil. De kogeldruk was 70 kg dus daar lag het ook niet aan. Zodra je een helling van 5-6 % afgaat of een tunnel induikt, veranderen er natuurlijk een paar variabelen. Het is juist dat onverwachtte, als je denkt dat je aan alle voorwaarden voldoet, die zo griezelig zijn.
@Jan: ben ik helemaal met je eens, ik schrijf ook dat ik eerst een fikse stamp op het rempedaal geef om de oplooprem te aktiveren. Vast houden heeft dan vanzelfsprekend het omgekeerde effect tot gevolg. Zodra je de aanhanger voelt trekken, staat ze al recht en volgas is dan voor het laatste wiebeltje maar eigenlijk ook om je hart weer uit je strot te krijgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2010 10:42 #1263131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet goed

Boy Bakhuys schreef : @Ceska: de trailer had op het vlakke asfalt een hoogteverschil van 4-5mm tussen voor en achterzijde. We hebben een set winterbanden van de Volvo achter in de opel gegooid en toen was het verschil nihil. De kogeldruk was 70 kg dus daar lag het ook niet aan. Zodra je een helling van 5-6 % afgaat of een tunnel induikt, veranderen er natuurlijk een paar variabelen. Het is juist dat onverwachtte, als je denkt dat je aan alle voorwaarden voldoet, die zo griezelig zijn.

Boy, naar mijn mening ligt het daar dus wel aan. De aanhanger moet zichtbaar drukken op de trekhaak. Dus niet vlak maar iets voorover. Het trekkend voertuig mag best horizontaal tot licht achterover komen te staan. Probeer het eens, je zult een positief effect merken in weggedrag van de combinatie. 70 KG kogeldruk is theorie maar in de praktijk echt te weinig.    

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 12:29 #1263319 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stabiel of niet
Het is natuurlijk zo dat de 940 een fijne en stabiele trekauto is maar dan moetje wel wat dingen in de gaten houden.Bandenspanning is al genoemd (2.8 of zelfs 3 bar in de achterbanden).Ook van de aanhanger de banden goed op spanning.Kogeldruk gewoon op 75 of 100 kg zetten bij een zware aanhanger.De 940 is trouwens een stabielere trekauto als de 850/V70 Hoe de nieuwe V70 zich gedraagt weet ik niet.Nu wat dingen die meestal vergeten worden.Hoe zijn de rubbers van de ophanging van de auto?Als die al wat versleten zijn dan word de auto ook minder stabiel.En hoe word de auto op de aanhanger vast gezet?Je kunt de wielen vastzetten op de aanhanger of de assen en dan verlies je de auto echt niet onderweg.Maar dan heb je nog steeds de caroserie van een auto die mee veert en beweegt bij elke beweging van de aanhanger.Dit word vaak vergeten en is ook wat minder belangrijk als je met een dikke zware verlengde landrover een beladen auto ambulance trekt van 1600kg.Trek je die zelfde auto ambulance met een volvo 740 of 940 dan word het wel wat intresanter om je lading goed vast te zetten.Mooie bevestigings punten zijn trekhaken en sleep ogen en als het kan dan trek je 1 of 2 spanbanden onder de deuren door de auto heen trek je zo de auto iets in zijn veren.Misschien wat overdreven allemaal en onnodig maar ik besteed er liever wat meer tijd en aandacht aan zodat ik daarna lekker ontspannen achter het stuur zit met die zware aanhanger.Ps vergeet de standaard dingen ook niet (verlichting en goed aankoppelen).

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
27-01-2010 14:42 #1263342 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .

Jerry schreef : Mooie bevestigings punten zijn trekhaken en sleep ogen en als het kan dan trek je 1 of 2 spanbanden onder de deuren door de auto heen trek je zo de auto iets in zijn veren.

misschien een optie, om de krik punten te gebruiken?
wij gebruiken die punten altijd om de auto, voor en achter, iets in de veren te trekken.
en beschadig je de deurrubbers dan niet?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2010 15:08 #1263344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De beste stuurlui...
Nou Boy, het moge duidelijk zijn: de heren hebben in elk geval veel verstand van trekken .

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC