Veilig rijden in de sneeuw! 940 Automaat

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 15:07 #1260718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterwielaandrijving
Wat ook kan helpen is juist gas erop, daardoor stuurt de auto op de achteras.
Hierdoor kun je wat meer ruimte krijgen of er net langs slippen.
Als je met achterwielaandrijving niet van z'n plek komt, schommelen.
Dus van de D in de R weer in de D etc.
 
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 15:23 #1260729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt wel goed voor op hart
Klinkt wel goed voor op hart van Nederland.. jaa ik raakte in de slip en gaf extra gas bij´
Maarrrr het klinkt logisch.. tenminste nog nooit ervaren (gelukkig niet)
Waar is de weg gebleven op die foto hierboven? 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 16:55 #1260746 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Yup, werkt

twassen schreef : Klinkt wel goed voor op hart van Nederland.. jaa ik raakte in de slip en gaf extra gas bij´
Maarrrr het klinkt logisch.. tenminste nog nooit ervaren (gelukkig niet)

Is getest... zij het op de elandrun, de eerste waar ik mee deed, wegglijden over de voorwielen, dot gas en achter breekt uit waardoor je voorwielen weer meer in lijn staan met de rest van de wagen en grip hebben.
In de sneeuw heel voorzichtig geprobeerd om zo een bocht om te komen en daar werkt het ook, alleen een gigantisch stuk sneller. Op de elandrun moest ik er echt m'n best voor doen om de wagen aan het slippen te krijgen (vindt maar eens snel power bij een diesel), nu niet. Ik stel dan ook een elandrun in de sneeuw voor.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
'86 782 D24Tic, '86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 17:51 #1260700 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterbanden werkt echt
En dan voor onze achterwielaandrijvers heb ik de beste ervaring met Vredensteins Wintrac.
ik heb nu Michelin Alpin maar die doen het een stuk minder.
Mocht je met de automaat toch nog wat willen proberen probeer dan eens met de handrem licht aan te trekken de boel van z'n plek te krijgen.
Dit werkt alleen als je handrem een beetje gelijkt remt op de twee wielen.
Hiermee maak een soort van sperdifferentieel zodat de achterwielen samen doordraaien.
Heel soms werkt deze truuk. 
Bij mijn automaat werkt de W stand. (Ik heb een V90) dan trekt hij op in z'n twee waardoor je met weinig koppel op trekt.
('s Zomers klink het als een motorboot in smalle straatjes.) 
Of in de achteruit klein beetje gas auto beweegt naar achteren en terwijl de auto weer terug beweegt snel in D en een dotje gas. 
Als je met een achterwiel aandrijver in de slip raakt dan krijg je al veel eerder "terugmelding" van de auto dat je te snel door een bocht wilt.
Simpelweg gas los en sturen waar je naartoe wilt voldoet meestal prima.
In z'n "N" kan ook.  Terugschakelen zal de boel verergeren omdat dat te vergelijken is met het aantrekken van de handrem.
Bij voorwiel aandrijvers schuift dat punt op naar hogere snelheden en moet je veel meer corrigeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 20:01 #1260784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grip en slip
Onlangs een grip en slip cursus gedaan. Verschil winterbanden/zomerbanden is enorm! Dat weet je sowieso al wel uit tests, maar om het zelf mee te maken met exact gelijke auto's is wel een eye opener. Zowel in gladde bocht als met een voorwielslip, een achterwielslip of een noodremactie op nat en/of glad wegdek. Winterbanden maken echt enorm verschil! Gelukkig had ik al winterbanden onder mijn 944, anders had ik het zeker gedaan, maar het kan echt meters schelen!
Gas bijgeven, zoals hierboven omschreven, is erg onverstandig in de bocht. Wel erg leuk (maar das iets anders) om in de slip te komen en lekker te powersliden en/of te driften. Maar als ie eenmaal onbedoeld van dwars gaat is het echt niet handig om gas bij te gaan geven. Dan gaat ie elke kant op behalve de goede. Koppeling in met handbak en gas los met automaat.
Ik zou dus beginnen met winterbanden. Om op je vraag terug te komen.
Daar op de grip en slip cursus reden we overigens in nieuwe Golf 6 modellen. Voorwiel aangedreven dus. Naast banden is ook je (zit)houding belangrijk om een auto uit de slip te houden en als je er eenmaal in zit er weer uit te halen. Nou zijn onze Volvo's over het algemeen niet het type auto waar men met het armpje buiten het raam en een handje bovenop het stuur mee rond knalt. Maar toch. Zo veel mogelijk de handen horizontaal (kwart voor zes) en beide handen aan het stuur. Dat deed ik gelukkig al, maar een Rotterdammer in onze auto had zichzelf iets heel anders aangeleerd (de pols op het stuur en de andere arm op het middenconsole of buiten het raam, al naar gelang welke pols op het stuur hing...) en hij kreeg zijn auto dus ook amper of niet gecorrigeerd.
Ik zou vooral ook eens gaan proberen op een open terreintje met sneeuw. Zo heb ik ook een hoop geleerd met mijn auto. Zodat je ook niet schrikt als ie een keer in het echt uit breekt. Gas los laten, kijken (door het zijraam eventueel) waar je naar toe wil en niet waar ie naar toe gaat. Een keer een noodstop maken is ook nooit verkeerd. Dat deed ik altijd meteen als ik een andere taxi mee kreeg toen ik dat nog als weekend job had. Even op een veilig en rustig stuk weg waar je niemand lastig valt wat uitwijk manoeuvres doen en remproeven. Dan weet je waar de auto toe in staat is en rijd je geruster.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 21:17 #1260802 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blij met mijn vredesteinen
Heb een paar weken geleden (met een dramatisch gevoel voor timing) vredesteins laten monteren, meer vanwege het feit dat ik veel in Duitsland ben dan vanwege de toch niet meer komende sneeuw.
Vandaag weer, mijn erf is voor een deel weiland, geen problemen. Door het dorp, sneeuwdrempels van zo'n 30 centimeter, nerveuze passagieres maar de BG gaf geen krimp. Natuurlijk :)
Overigens, truuk van een beroepschauffeur: versnelling in 2, voet op de rem, rustig gas geven en de rem los laten. Doseren is heel belangrijk!
Succes en veilige kilometers voor allemaal!
JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2010 21:27 #1260806 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 seizoensbanden zijn ook
4 seizoensbanden zijn ook wel fijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 12:17 #1260990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Quatrac 3
En ik word niet eens betaald door Vredestein (of ijn...), maar die 4-seizoenenbanden Vredestein Quatrac 3 (dus niet quatrac 2!) zijn wel beregoed. Sinds die er bij mij opliggen heb ik zo'n beetje meer grip dan een 4x4.

Niels 944 16V schreef : maar een Rotterdammer in onze auto had zichzelf iets heel anders aangeleerd (de pols op het stuur en de andere arm op het middenconsole of buiten het raam, al naar gelang welke pols op het stuur hing...)

Die Johny-houding werkt natuurlijk alleen als Ray en Anita met 100 db uit de woofers knallen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 15:12 #1260999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuur
Ik heb m'n stuur, vaak aan de onderkant vast...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2010 16:02 #1261004 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic QT3
Hier sluit ik me bij aan, winterbanden heb je in nederland absoluut net nodig, fatsoenlijke all seasons zijn meer dan voldoende. (en ja, pure zomerbanden onvoldoende) Ik heb de QT3 er nu bijna een jaar onder liggen en alleen bij dusdanig belachelijke hoeveelheden water dat alleen de beste regenbanden zich nog kunnen redden is ie onder de maat, maar verder... prima.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD