Veilig rijden in de sneeuw! 940 Automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hierdoor kun je wat meer ruimte krijgen of er net langs slippen.
Als je met achterwielaandrijving niet van z'n plek komt, schommelen.
Dus van de D in de R weer in de D etc.

Gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maarrrr het klinkt logisch.. tenminste nog nooit ervaren (gelukkig niet)
Waar is de weg gebleven op die foto hierboven?

Is getest... zij het op de elandrun, de eerste waar ik mee deed, wegglijden over de voorwielen, dot gas en achter breekt uit waardoor je voorwielen weer meer in lijn staan met de rest van de wagen en grip hebben.twassen schreef : Klinkt wel goed voor op hart van Nederland.. jaa ik raakte in de slip en gaf extra gas bij´
Maarrrr het klinkt logisch.. tenminste nog nooit ervaren (gelukkig niet)
In de sneeuw heel voorzichtig geprobeerd om zo een bocht om te komen en daar werkt het ook, alleen een gigantisch stuk sneller. Op de elandrun moest ik er echt m'n best voor doen om de wagen aan het slippen te krijgen (vindt maar eens snel power bij een diesel), nu niet. Ik stel dan ook een elandrun in de sneeuw voor.
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
'86 782 D24Tic, '86 782 B280E, '87 764 D24Tic, '90 745 D24T
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb nu Michelin Alpin maar die doen het een stuk minder.
Mocht je met de automaat toch nog wat willen proberen probeer dan eens met de handrem licht aan te trekken de boel van z'n plek te krijgen.
Dit werkt alleen als je handrem een beetje gelijkt remt op de twee wielen.
Hiermee maak een soort van sperdifferentieel zodat de achterwielen samen doordraaien.
Heel soms werkt deze truuk.
Bij mijn automaat werkt de W stand. (Ik heb een V90) dan trekt hij op in z'n twee waardoor je met weinig koppel op trekt.
('s Zomers klink het als een motorboot in smalle straatjes.)
Of in de achteruit klein beetje gas auto beweegt naar achteren en terwijl de auto weer terug beweegt snel in D en een dotje gas.
Als je met een achterwiel aandrijver in de slip raakt dan krijg je al veel eerder "terugmelding" van de auto dat je te snel door een bocht wilt.
Simpelweg gas los en sturen waar je naartoe wilt voldoet meestal prima.
In z'n "N" kan ook. Terugschakelen zal de boel verergeren omdat dat te vergelijken is met het aantrekken van de handrem.
Bij voorwiel aandrijvers schuift dat punt op naar hogere snelheden en moet je veel meer corrigeren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gas bijgeven, zoals hierboven omschreven, is erg onverstandig in de bocht. Wel erg leuk (maar das iets anders) om in de slip te komen en lekker te powersliden en/of te driften. Maar als ie eenmaal onbedoeld van dwars gaat is het echt niet handig om gas bij te gaan geven. Dan gaat ie elke kant op behalve de goede. Koppeling in met handbak en gas los met automaat.
Ik zou dus beginnen met winterbanden. Om op je vraag terug te komen.
Daar op de grip en slip cursus reden we overigens in nieuwe Golf 6 modellen. Voorwiel aangedreven dus. Naast banden is ook je (zit)houding belangrijk om een auto uit de slip te houden en als je er eenmaal in zit er weer uit te halen. Nou zijn onze Volvo's over het algemeen niet het type auto waar men met het armpje buiten het raam en een handje bovenop het stuur mee rond knalt. Maar toch. Zo veel mogelijk de handen horizontaal (kwart voor zes) en beide handen aan het stuur. Dat deed ik gelukkig al, maar een Rotterdammer in onze auto had zichzelf iets heel anders aangeleerd (de pols op het stuur en de andere arm op het middenconsole of buiten het raam, al naar gelang welke pols op het stuur hing...) en hij kreeg zijn auto dus ook amper of niet gecorrigeerd.
Ik zou vooral ook eens gaan proberen op een open terreintje met sneeuw. Zo heb ik ook een hoop geleerd met mijn auto. Zodat je ook niet schrikt als ie een keer in het echt uit breekt. Gas los laten, kijken (door het zijraam eventueel) waar je naar toe wil en niet waar ie naar toe gaat. Een keer een noodstop maken is ook nooit verkeerd. Dat deed ik altijd meteen als ik een andere taxi mee kreeg toen ik dat nog als weekend job had. Even op een veilig en rustig stuk weg waar je niemand lastig valt wat uitwijk manoeuvres doen en remproeven. Dan weet je waar de auto toe in staat is en rijd je geruster.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag weer, mijn erf is voor een deel weiland, geen problemen. Door het dorp, sneeuwdrempels van zo'n 30 centimeter, nerveuze passagieres maar de BG gaf geen krimp. Natuurlijk
Overigens, truuk van een beroepschauffeur: versnelling in 2, voet op de rem, rustig gas geven en de rem los laten. Doseren is heel belangrijk!
Succes en veilige kilometers voor allemaal!
JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die Johny-houding werkt natuurlijk alleen als Ray en Anita met 100 db uit de woofers knallen.Niels 944 16V schreef : maar een Rotterdammer in onze auto had zichzelf iets heel anders aangeleerd (de pols op het stuur en de andere arm op het middenconsole of buiten het raam, al naar gelang welke pols op het stuur hing...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)