Welke compact camera (Sony DSC-W210/230, Canon IXUS 85 IS of Casio Exilim EX-Z300)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 21:35 #1077903 door V700 register
Tja, niet echt een onderwerp waar de site voor opgezet is maar volgens mij zit er toch wel wat kennis over fotografie/camera's. Wat wil het geval ? Momenteel hebben we (mijn vriendin en ik) een Olympus FE-140 digitale compact camera. Hij is er een keer mee opgehouden (lens bewoog niet meer) en onder garantie gerepareerd. Sindsdien zijn we beiden erg ontevreden over de kwaliteit van de foto's. Elke keer is het een teleurstelling als we de foto's teruzien op een monitor/laptop beeldscherm omdat de fotos niet scherp en korrelig zijn. Geen zin om terug te gaan naar de winkel voor garantie op de garantie omdat het al een tijd terug was en we die camera gewoon zat zijn. We zijn dus op zoek naar een nieuwe compact camera om foto's mee te kunnen maken op vakantie. Geen DSR omdat we denken dat we dat er niet "af" fotograferen en omdat we onszelf niet overal een DSR mee naar toe zien nemen. Hetzelfde geldt voor het soort "tussenmodellen" compact camera's met 10x optische zoom. Ook die lijken ons te groot en zwaar. Gewoon een simpele compact camera van rond de 150-200 euro waarmee je de foto's kunt maken die eruit zien zoals je ze in gedachten voor je ziet. Rekening houdend met het feit dat het een niet-te-dure compact camera is. Na wat voorwerk komen we op de volgende 3 kandidaten:
  • Sony DSC-W210/230
  • Canon IXUS 85 IS
  • Casio Exilim EX-Z300
Op basis van de specificaties en reviews op kieskeurig.nl (je begint toch ergens met zoeken naar ervaringen en ik besef dat het publiek daar er wellicht ook niet met semi-professioneel oog naar kijkt) kunnen we eigenlijk geen keuze maken. Op mijn werk gebruik ik soms een Sony DSC-W80 die ik erg prettig vind werken en mij de foto's geeft die ik wil. Wat mij betreft heeft de Sony dus een streepje voor (ook omdat ik wel wat verwacht van de Carl Zeiss lens die erin zit) maar mijn vriendin is niet overtuigd. De speciale Sony kaartjes (wat duurder) helpen mij ook niet :)Mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met één van de genoemde camera's. En of er mensen zijn die zinvolle tips kunnen geven om voor de één of de ander (of juist niet) te kiezen. Hoor het graag, alvast mijn hartelijke dank !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 21:53 #1256584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De simpelste vuistregel die
De simpelste vuistregel die er is op fotografisch gebied is deze; 10% van de kwaliteit van een foto komt van de camera, 20% van het glas dat er op zit en maar liefst 70% komt van de fotograaf. Dus de vraag is, moet je hier zoveel tijd aan besteden?
Je hebt op basis van een aantal criteria op kieskeurig.nl 3 camera`s gevonden die aan je eisen voldoen. Ga naar een fotozaak toe en neem ze alledrie in de hand en probeer ze uit. Op basis van het gevoel dat dat oplevert maak je je keuze.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canon, Nikon of Sony. Maar dat is persoonlijk. Je vraagt om meningen, mijn mening; ga voor de Canon of de Sony. Maar wel nadat je er mee in je hand gestaan hebt en wat geprobeerd hebt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 21:59 #1256586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh en ik vergeet nog wat.
Oh en ik vergeet nog wat. Als je meer in depth informatie wilt over kwaliteit, gebruikersgemakt etc. kijk dan op <a href=" www.dpreview.com/ "> www.dpreview.com
Een erg fijne site, met hele uitgebreide tests van alle camera`s. Wel engels, maar da`s geen probleem toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 23:31 #1256595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorloper

henk 940LPT schreef :

• Canon IXUS 85 IS
Mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met één van de genoemde camera's. En of er mensen zijn die zinvolle tips kunnen geven om voor de één of de ander (of juist niet) te kiezen. Hoor het graag, alvast mijn hartelijke dank

Ik heb de voorloper van deze IXUS, de 75.Twee dagen nadat ik die gekocht had, verscheen de IXUS 85.
Ik maak er alle foto's mee en gezien het behoorlijke aantal instellingsopties, is het voor huis thuin en keukenwerk, maar toch ook wel incidenteel voor een macro-foto hier en daar, best te doen.Ik best wel vlot, qua weergave, wat trouwens ook voor een aanzienlijk deel door de kaart komt. (een standaard cheapo SD-kaart leest schrijft tussen de 2 en 4 Mb/sec. Ik heb er nu een in zitten die dat met 25 M/sec doet en dat verschil is echt substantieel.)
De vraag die belangrijker is, is wat wil je ermee?Ik wil natuurlijk ook graag een goede, zo niet de beste camera, maar ja, daar heb ik én de centen niet voor en het is nogal een overkill.Mijn schoonzusje, heeft een EOS &amp;D, die neenm je niet echt lekker mee op een bergwandelingetje, maar er komen wel machtig mooie foto's uit.Mag ook wel, RAW formaat van ik meen 100mb per foto, .....maar goed, zijspoor.
Ik kan de IXUS in ieder geval, uitgaande van de opties van de voorganger, van harte aanbevelen.Ik moet wel toevoegen, dat ik over het algemeen niet echt een flitser ben en dan zijn de opties ISO800 en ISO-HI eigenlijk niet afdoende.De foto maakt ie wel, maar als je met 5 lux of minder een scherpe foto verwacht, kom je bedrogen uit.Ik vraag me alleen af, of dat niet een algemeen 'probleem' is, en dus niet aan de camera te verwijten.
Als je hem gaat kopen (tenzij je een winkel prefereert in verband met de blauwe ogen van de verkoopster of omdat je denkt dat dat garantie-technisch hanidger is (wat vaak niet het geval is) kan ik je pixmania van harte aanbevelen, die is bijna altijd de goedkoopste, op mediamarkt aanbiedingen na.Voor CF-memory kaartjes (of een van die andere tig soorten,) kun je het beste naar one2remember.nl, die kingston extreme III CF-kaartjes verkoopt, die lekker snel zijn.
Laat je trouwens door de verkoper niet omlullen om er een SD kaartje bij te kopen, of te doen geloven dat een 1 gb SD kaart voor 15 euro een goeie deal is, want het is 1: een flutkaart en 2: niet goedkoop, maar minstens twee keer te duur.
Euh......teruglezend denk ik, zal ik nou op plaats uw opmerking klikken, of niet?.....
nu ja, kijk maar wat je ermee kunt.
Ik zou je nog wat voorbeelden kunnen laten zien, maar ja, als je niet weet met welk licht en met welke instellingen ik hem gamaakt heb......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 23:42 #1256600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 70% is de fotograaf!

Baseman schreef : <u>Ik best wel vlot, qua weergave, wat trouwens ook voor een aanzienlijk deel door de kaart komt.</u> (een standaard cheapo SD-kaart leest schrijft tussen de 2 en 4 Mb/sec. Ik heb er nu een in zitten die dat met 25 M/sec doet en dat verschil is echt substantieel.)
De vraag die belangrijker is, is wat wil je ermee?Ik wil natuurlijk ook graag een goede, zo niet de beste camera, maar ja, daar heb ik én de centen niet voor en het is nogal een overkill.<u>Mijn schoonzusje, heeft een EOS &amp;D, die neenm je niet echt lekker mee op een bergwandelingetje, maar er komen wel machtig mooie foto's uit.Mag ook wel, RAW formaat van ik meen 100mb per foto, .....maar goed, zijspoor.</u>

Even reageren op de gemarkeerde stukken. Let vooral op dat je je niet een "snel" kaartje laat aansmeren waar je geen moer aan hebt. De snelheid waarmee de camera data kan wegschrijven naar de kaart (in combinatie met de beschikbare buffer) is vaak namelijk de bottleneck, niet de snelheid van de kaart.
Je schoonzusje mag dan wel een 7D hebben, maar ik garandeer je dat ze met een IXUS 85 nog steeds de meest fantastische foto`s maakt. Nogmaals; 10% is de camera, 20% is het glas en 70%!!!!!! is de fotograaf. De wereld is inmiddels een ontzettende hoeveelheid mensen rijker die allemaal aan de digitale spiegelreflexen zijn begonnen en die het ene na het andere kwaliteitsobjectief kopen, in de hoop dat ze dan eindelijk de foto`s krijgen die ze verwachten. Dat je daarvoor als eerste vereiste gevoel voor fotografie, belichting, compositie etc. moet hebben daar staan veel mensen niet bij stil. Dáár begint het mee.
944 1997 B230FK M90 316kkm ECC CC Leer Malmö Chips MBC "Indy"964 1995 B6254S M90 142kkm ECC CC Leer Ambassador Elec. Stl, El. skd "Phoenix"945 1993 D24TIC M47 387kkm ECC CC Leer GL Hb. SKD "Lazarus"

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2009 23:50 #1256603 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Een erg goede site om
Een erg goede site om eigenschappen van camera's naast elkaar te zetten is www.dpreview.com
Op die site beoordelen ook gebruikers hun camera's. 
Wat je uiteindelijk koopt zal vast ook afhangen wat je gewend bent te gebruiken. Ik heb altijd Canons gehad, onder meer vanwege de mooie kleuren in foto's. De ixus komt al jaren goed uit peilingen maar het ene model zal vast beter zijn dan de andere. 
Succes!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 01:05 #1256610 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Fujifilm
Hallo Henk
Ik heb destijds na een hoop gezoek op internet een Fujifilm F31fd aangeschaft.  De vakhandel (hier net over de grens) was niet duurder dan internet en de verkoper was het eens met m'n conclusie dat de F31fd een van de beste camera's was in zijn klasse.  De F31fd is beter dan z'n voorganger de F30, maar z'n opvolger, de F50fd, schijnt minder goed te zijn.  Maar waarschijnlijk is de F5fd inmiddels ook al opgevolgd door een aantal exemplaren.
Bij een compactcamera telt ook de chip die erin zit om het licht dat door de lens valt om te zetten in pixeltjes.  Vooral bij weinig licht krijg je bij (naar verhouding) slechtere chips meer ruis.  Bij DSR's zou je daar niet zoveel last van hebben, omdat daarin standaard betere chips gebruikt worden.  Tenminste, zo was het toen ik m'n camera kocht.
groetjes
Mathy
PS "kwaliteit" betekent in dit geval niet "meer pixels"!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 02:02 #1256615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De belangrijkste reden dat
De belangrijkste reden dat DSLR`s minder ruis hebben dan compact camera`s komt niet zozeer doordat er betere chips gebruikt worden, maar grotere. De hoeveelheid pixels per oppervlakte sensor is lager. Ruis is in feite lekstroom tussen pixels. Hoe meer pixels er op een oppervlak gepropt worden, hoe meer lekstroom dus hoe meer ruis. IS even simpel gesteld, maar zo zit het wel ongeveer.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 13:25 #1256628 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Groter is beter
Hallo Richard
Iets dergelijks was het, maar ik kon het me niet meer helemaal voor de geest halen.  Maar in dit geval is groter ook beter, dus ...
groetjes
Mathy

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 17:12 #1256635 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Wij hebben al jaren een Canon Ixus
en we zijn daar erg tevreden over. We hebben deze 3,5 jaar geleden gekocht in Freiburg toe we op vakantie waren en onze oude camera weer eens moeilijk deed. Een echte impulsaankoop! Wij vinden de foto's prima van kwaliteit (6Mpixel), de camera is vlot en de accu's gaan lang mee (li-ion) We hebben er meteen een reserveaccu bij gekocht, zodat we nooit zonder batterijen zitten
Ik zou er zo weer eentje kopen.
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC