Welke compact camera (Sony DSC-W210/230, Canon IXUS 85 IS of Casio Exilim EX-Z300)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Sony DSC-W210/230
- Canon IXUS 85 IS
- Casio Exilim EX-Z300
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt op basis van een aantal criteria op kieskeurig.nl 3 camera`s gevonden die aan je eisen voldoen. Ga naar een fotozaak toe en neem ze alledrie in de hand en probeer ze uit. Op basis van het gevoel dat dat oplevert maak je je keuze.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Canon, Nikon of Sony. Maar dat is persoonlijk. Je vraagt om meningen, mijn mening; ga voor de Canon of de Sony. Maar wel nadat je er mee in je hand gestaan hebt en wat geprobeerd hebt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een erg fijne site, met hele uitgebreide tests van alle camera`s. Wel engels, maar da`s geen probleem toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de voorloper van deze IXUS, de 75.Twee dagen nadat ik die gekocht had, verscheen de IXUS 85.henk 940LPT schreef :
Mijn vraag is of iemand ervaringen heeft met één van de genoemde camera's. En of er mensen zijn die zinvolle tips kunnen geven om voor de één of de ander (of juist niet) te kiezen. Hoor het graag, alvast mijn hartelijke dank
- Canon IXUS 85 IS
Ik maak er alle foto's mee en gezien het behoorlijke aantal instellingsopties, is het voor huis thuin en keukenwerk, maar toch ook wel incidenteel voor een macro-foto hier en daar, best te doen.Ik best wel vlot, qua weergave, wat trouwens ook voor een aanzienlijk deel door de kaart komt. (een standaard cheapo SD-kaart leest schrijft tussen de 2 en 4 Mb/sec. Ik heb er nu een in zitten die dat met 25 M/sec doet en dat verschil is echt substantieel.)
De vraag die belangrijker is, is wat wil je ermee?Ik wil natuurlijk ook graag een goede, zo niet de beste camera, maar ja, daar heb ik én de centen niet voor en het is nogal een overkill.Mijn schoonzusje, heeft een EOS &D, die neenm je niet echt lekker mee op een bergwandelingetje, maar er komen wel machtig mooie foto's uit.Mag ook wel, RAW formaat van ik meen 100mb per foto, .....maar goed, zijspoor.
Ik kan de IXUS in ieder geval, uitgaande van de opties van de voorganger, van harte aanbevelen.Ik moet wel toevoegen, dat ik over het algemeen niet echt een flitser ben en dan zijn de opties ISO800 en ISO-HI eigenlijk niet afdoende.De foto maakt ie wel, maar als je met 5 lux of minder een scherpe foto verwacht, kom je bedrogen uit.Ik vraag me alleen af, of dat niet een algemeen 'probleem' is, en dus niet aan de camera te verwijten.
Als je hem gaat kopen (tenzij je een winkel prefereert in verband met de blauwe ogen van de verkoopster of omdat je denkt dat dat garantie-technisch hanidger is (wat vaak niet het geval is) kan ik je pixmania van harte aanbevelen, die is bijna altijd de goedkoopste, op mediamarkt aanbiedingen na.Voor CF-memory kaartjes (of een van die andere tig soorten,) kun je het beste naar one2remember.nl, die kingston extreme III CF-kaartjes verkoopt, die lekker snel zijn.
Laat je trouwens door de verkoper niet omlullen om er een SD kaartje bij te kopen, of te doen geloven dat een 1 gb SD kaart voor 15 euro een goeie deal is, want het is 1: een flutkaart en 2: niet goedkoop, maar minstens twee keer te duur.
Euh......teruglezend denk ik, zal ik nou op plaats uw opmerking klikken, of niet?.....
nu ja, kijk maar wat je ermee kunt.
Ik zou je nog wat voorbeelden kunnen laten zien, maar ja, als je niet weet met welk licht en met welke instellingen ik hem gamaakt heb......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even reageren op de gemarkeerde stukken. Let vooral op dat je je niet een "snel" kaartje laat aansmeren waar je geen moer aan hebt. De snelheid waarmee de camera data kan wegschrijven naar de kaart (in combinatie met de beschikbare buffer) is vaak namelijk de bottleneck, niet de snelheid van de kaart.Baseman schreef : <u>Ik best wel vlot, qua weergave, wat trouwens ook voor een aanzienlijk deel door de kaart komt.</u> (een standaard cheapo SD-kaart leest schrijft tussen de 2 en 4 Mb/sec. Ik heb er nu een in zitten die dat met 25 M/sec doet en dat verschil is echt substantieel.)
De vraag die belangrijker is, is wat wil je ermee?Ik wil natuurlijk ook graag een goede, zo niet de beste camera, maar ja, daar heb ik én de centen niet voor en het is nogal een overkill.<u>Mijn schoonzusje, heeft een EOS &D, die neenm je niet echt lekker mee op een bergwandelingetje, maar er komen wel machtig mooie foto's uit.Mag ook wel, RAW formaat van ik meen 100mb per foto, .....maar goed, zijspoor.</u>
Je schoonzusje mag dan wel een 7D hebben, maar ik garandeer je dat ze met een IXUS 85 nog steeds de meest fantastische foto`s maakt. Nogmaals; 10% is de camera, 20% is het glas en 70%!!!!!! is de fotograaf. De wereld is inmiddels een ontzettende hoeveelheid mensen rijker die allemaal aan de digitale spiegelreflexen zijn begonnen en die het ene na het andere kwaliteitsobjectief kopen, in de hoop dat ze dan eindelijk de foto`s krijgen die ze verwachten. Dat je daarvoor als eerste vereiste gevoel voor fotografie, belichting, compositie etc. moet hebben daar staan veel mensen niet bij stil. Dáár begint het mee.
944 1997 B230FK M90 316kkm ECC CC Leer Malmö Chips MBC "Indy"964 1995 B6254S M90 142kkm ECC CC Leer Ambassador Elec. Stl, El. skd "Phoenix"945 1993 D24TIC M47 387kkm ECC CC Leer GL Hb. SKD "Lazarus"
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Op die site beoordelen ook gebruikers hun camera's.
Wat je uiteindelijk koopt zal vast ook afhangen wat je gewend bent te gebruiken. Ik heb altijd Canons gehad, onder meer vanwege de mooie kleuren in foto's. De ixus komt al jaren goed uit peilingen maar het ene model zal vast beter zijn dan de andere.
Succes!
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb destijds na een hoop gezoek op internet een Fujifilm F31fd aangeschaft. De vakhandel (hier net over de grens) was niet duurder dan internet en de verkoper was het eens met m'n conclusie dat de F31fd een van de beste camera's was in zijn klasse. De F31fd is beter dan z'n voorganger de F30, maar z'n opvolger, de F50fd, schijnt minder goed te zijn. Maar waarschijnlijk is de F5fd inmiddels ook al opgevolgd door een aantal exemplaren.
Bij een compactcamera telt ook de chip die erin zit om het licht dat door de lens valt om te zetten in pixeltjes. Vooral bij weinig licht krijg je bij (naar verhouding) slechtere chips meer ruis. Bij DSR's zou je daar niet zoveel last van hebben, omdat daarin standaard betere chips gebruikt worden. Tenminste, zo was het toen ik m'n camera kocht.
groetjes
Mathy
PS "kwaliteit" betekent in dit geval niet "meer pixels"!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Ik zou er zo weer eentje kopen.
Robert