Oprijwagen/Autoambulance

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
11-12-2009 23:08 #1256591 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic !

Rversteeg schreef : Ik blijf herhalen: bij BE telt alleen het werkelijke gewicht wat op dat moment achter je auto hangt!
Rob

het werkelijke gewicht is alleen maar voor controle van overbelading, vandaag aan onze dorpsagent na gevraagd.
de controles die jaarlijks tijdens de vakantie periode gebeuren zijn daar een voorbeeld van.
en omdat de meeste sleurhutten zwaarder zijn dan de trekkende doorsnee voertuigen heb je al snel BE nodig.
ook werdt daar dit jaar specifiek op de trekhaak aanduidingen gelet. en het <u>TMM</u> van zowel voertuig als sleurhut.
een schriftelijke bevestiging op mijn vraag krijg ik volgende week van de politie hierover.
zijn collega die de schiftelijke communicatie doet is volgende week donderdag weer terug van verlof.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 18:30 #1256646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lees net op het Citroen
Lees net op het Citroen forum dat alles goed gegaan is!
Je hebt op het CX forum een hoop belangstelling voor je dame ,ben benieuwd naar de foto`s.
Groet Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 19:55 #1256651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Link
Volgens deze link (<a href=" www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php "> www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php ) gaat het met eenBE rijbewijs over de totale massa van de aanhanger en niet over de TTM totaal toegestane massa van de aanhanger.En dan zou je dus met je 740 van 1300 kilo een lege auto ambulance mogen trekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 20:41 #1256659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Simpel
<h2><a name="1" title="1"></a>Van <a href=" www.rijbewijs.nl/ "> www.rijbewijs.nl een site van RDW en CBR:Om met een aanhangwagen of caravan te rijden heb je niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Het rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief zijn laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:
  • de aanhangwagen mag inclusief zijn laadvermogen niet meer zijn dan de ledige gewicht van het trekkende motorvoertuig
  • de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht!
Er van uitgaande dat de meeste autotransporters inclusief laadvermogen als totaal al 2000 kg hebben is rijden met een lege autotransporter achter je Volvo 740 / 940 met alleen rijbewijs B dus niet toegestaan. Of deze Volvo moet een ledig gewicht groter dan 2000 kg hebben maar dan struikel je direct over de tweede voorwaarde.   

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-12-2009 21:24 #1256668 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic gelijk

Rversteeg schreef : Ik blijf herhalen: bij BE telt alleen het werkelijke gewicht wat op dat moment achter je auto hangt!
Rob

<u>Rob heeft het idd juist.</u>
<u>dit vandaag ontvangen van de politie</u>
<u>men geeft ook aan alles hiervan terug te lezen is op carravantrekken.nl</u><h2>Artikel 5.18.18</h2><table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="530" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"><tbody><tr><td width="50" valign="top">1. </td><td width="480" valign="top">Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 (zie hieronder*) mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
  1. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
  2. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
&#160;</td></tr><tr><td width="50" valign="top">2. </td><td width="480" valign="top">De totale massa van samenstellen van voertuigen mag niet meer bedragen dan:
  1. de voor het samenstel van voertuigen in het kentekenregister vermelde toegestane maximum massa;
  2. vijf maal de toegestane maximum last onder de aangedreven as of assen van het trekkend motorrijtuig.
&#160;</td></tr><tr><td colspan="2" width="530"><h2>In normaal Nederlands: </h2></td></tr><tr><td width="50" valign="top">Sub 1.
&#160;</td><td width="480" valign="top">Er wordt niet gesproken over de totale toegestane massa van aanhangwagens. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt – mag voortbewegen over ’s-Heerenwegen. De rest van het artikel sub 1. heeft betrekking op de trekhaak. </td></tr><tr><td width="50" valign="top">Sub 2. &#160;</td><td width="480" valign="top">Dat is ook wel een interessante. Hier gaat het dus over wat in de volksmond het treingewicht heet. Wanneer de controlerend ambtenaar enige moeite doet kan hij vrij eenvoudig via het kentekenregister alle toegestane maximale massa’s van auto en caravan of aanhanger achterhalen. Op dat van de auto staat ook het maximum samenstel. Zelf kunt u dit alleen terugvinden op het typeplaatje van de auto en misschien in de handleiding. Op het autokentekenbewijs staat de toegestane totale massa van het samenstel echter niet vermeld. Ook niet op het medio 2004 vernieuwde kentekenbewijs! ‘Het erop vermelden was geen EU-eis dus hebben we dat ook maar niet gedaan’, aldus de RDW. In o.a. Duitsland is dat al jaren wel het geval… Sommige dienders weten dat typeplaatje ook wel te vinden natuurlijk. Maar uitsluitend bij een oppervlakkige weeg- en papierencontrole kun je geluk hebben dat het eventueel overschreden treingewicht niet opvalt. </td></tr></tbody></table><h2>Artikel 5.18.18a </h2><table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="530" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"><tbody><tr><td width="51" valign="top">1</td><td width="479" valign="top">De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan: a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij b.de laagste waarde van:
  • de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op de sterkte van de mechanische koppelinrichting,
  • de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig.
In elk geval mag de massa niet meer bedragen dan 3500 kg. &#160;</td></tr><tr><td colspan="2" width="530" valign="top"><h2>In normaal Nederlands: </h2></td></tr><tr><td width="51" valign="top"> </td><td width="479" valign="top">Hier betreft het dus geremde aanhangers. Er wordt wel beweerd dat de kogeldruk bij het gewicht van de auto geteld mag worden. Uit dit regeltje blijkt dat dit niet zo is. Ook uit 5.18.18 sub 1 blijkt dit. Maar let op het woordje ‘hetzij’ aan het slot van a. Dat is een voegwoord en betekent ‘of’. Dan mag je dus kiezen? Nee. Bedoeld wordt als a. niet opgaat dan geldt b. We gaan er vanuit dat die toegestane aanhangermassa altijd vermeld is op het kenteken van de personenwagen resp. het register. 1<sup>e</sup> Is duidelijk en zal normaal gesproken hetzelfde zijn als op kenteken vermeld staat en als de trekhaak minder mag hebben dan geldt die massa. Dan betekent het woord ‘hetzij’ waarschijnlijk wel weer of…
Bij b de 2<sup>e</sup> staat impliciet dat de beladen aanhanger niet meer mag wegen dan wat de trekkende auto zelf mag wegen. In het geval van de geel gekentekende Toyota Landcruiser 100 4.2 TD aut., die weegt leeg 2650 kg en mag maximaal beladen worden tot 3260 kg. en het max. trekgewicht op kenteken bedraagt 3500 kg. zou de caravan maximaal 3260 kg mogen wegen.
&#160;</td></tr></tbody></table><h2>(*) Artikel 5.12.7 </h2><table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111"><tbody><tr><td width="9%" valign="top">1. </td><td width="91%" valign="top">De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
&#160;
&#160;</td></tr><tr><td width="9%" valign="top">2. </td><td width="91%" valign="top">De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa. &#160;</td></tr><tr><td colspan="2" width="100%" valign="top"><h2>In normaal Nederlands: </h2>Dit artikel heeft betrekking op wat een aanhangwagen maximaal mag wegen. </td></tr><tr><td width="9%" valign="top">Sub 1.</td><td width="91%" valign="top">Dat is duidelijk. De caravan mag op zijn as niet meer hebben dan vermeld op het kentekenbewijs. Vaak is max. aslast en max. massa hetzelfde op het aanhangerkenteken. </td></tr><tr><td width="9%" valign="top">Sub 2.
<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%"><tbody><tr><td width="50%" valign="top">&#160;</td><td width="57%" align="right" valign="middle">&#160;</td></tr></tbody></table></td><td width="91%" valign="top">Ook de totale massa mag niet meer zijn dan toegestaan. Een duidelijke regel.   <table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%"><tbody><tr><td width="50%" valign="top">Deze Volvo heeft een maximaal toegestaan gewicht van 1970 kg. Het maximaal treingewicht is 3770 kg, en zou dus een caravan van 1800 kg mogen trekken. In Nederland is dit echter tot 1600 kg beperkt volgens het kenteken.De maximale belasting van de vooras is 940 kg en de achteras 1160 kg. Ook hier is dus de som van voor- en achteras meer dan het maximaal gewicht dat de auto mag wegen.</td><td width="57%" align="right" valign="middle">&#160;</td></tr></tbody></table>

Bijlage volvo.jpg niet gevonden


&#160;<h2 align="left">Een kilo meer of minder</h2><p align="left">Wettelijk gezien kan 1 kilo teveel een ramp zijn. Bijvoorbeeld als het er om gaat of u met een B-rijbewijs nog een een bepaalde combinatie mag besturen. Dat is een puur papieren (kenteken)kwestie en gaat inderdaad om het verschil van één kilo! U bent dan niet verzekerd, want u rijdt rond zonder geldig rijbewijs! Maar ook als het maximum trekgewicht of een of andere toegestane massa wordt overschreden kan 1 kilo te veel een boete opleveren (hoewel vaak een marge wordt aangehouden).<p align="left">&#160;<h2>Gewichten aanpassen</h2>In sommige gevallen is het mogelijk door een kleine aanpassing van maximale gewichten op het kentekenbewijs toch aan de wettelijke eisen te voldoen.
Is het maximaal toegestaan beladen gewicht van de caravan meer dan het leeggewicht van de auto dan kunt u het maximaal toegestaan gewicht (TMM) van de caravan laten verlagen tot net iets minder dan het leeggewicht van uw auto.
Is het toegestaan totaal gewicht van auto plus de caravan meer dan 3500 kg dan zijn er meer mogelijkheden:<blockquote>1. U kunt het maximaal gewicht van caravan laten verlagen.
2. U kunt het maximaal toegestaan gewicht van uw auto laten verlagen. Deze optie is vooral interessant als uw auto een groot laadvermogen heeft.
3. Uiteraard kunt u ook beide aanpassen</blockquote>Het aanpassen van het kentekenbewijs is een pure administratieve aangelegenheid waarbij aan de auto of caravan niets veranderd. Deze administratieve aanpassingen kunnen later ook weer ongedaan gemaakt worden. De kosten per verandering bedragen ongeveer 60 euro. Meer informatie en aanvraagformulieren vindt u op de site van de RDW
&#160;<h2>Aanwijzing belading van voertuigen</h2>In deze aanwijzing wordt aangegeven wanneer opsporingsambtenaren proces- verbaal dienen op te maken in het geval van overbelading c.q. onjuiste belading. <h2>Concluderend voor caravanners:</h2>Het maximaal gewicht van uw caravan kan tot 5% overschreden worden voordat u een boete krijgt. Voor de kogeldruk heeft u een marge van 10%. <h2>Achtergrond </h2>Ter handhaving van artikel 31 van de Wet goederenvervoer over de weg juncto artikel 6a van het Besluit goederenvervoer over de weg in verbinding met de artikelen 5.1.2, 5.18.17 en 5.18.18 van het Voertuigreglement, worden zowel door de politie als de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie Vervoer controles uitgevoerd op beladen voertuigen en samenstellen van voertuigen, alsmede aanhangwagens door het verrichten van metingen (d.m.v. wiellastmeters) en/of wegingen (d.m.v. weegbruggen). De door deze artikelen beschermde belangen zijn niet alleen het tegengaan van oneerlijke concurrentie, maar ook de beperking van schade aan de weg (rijsporen) en de handhaving van de verkeersveiligheid (remvertraging). Bij het optreden in het kader van de beladingsvoorschriften bij beroeps- en eigen vervoer dient in principe te worden opgetreden tegen overschrijdingen van de aslasten of asstellasten. <h2>Opsporing</h2><h2>Art. 5.18.17 voertuigreglement</h2>1.1 Overschrijding toegestane maximum aslast c.q. asstellast 1.1.1.  Wanneer de toegestane maximum aslast c.q. asstellast met 10% of meer wordt overschreden, dient proces- verbaal te worden opgemaakt.1.1.2.  Wanneer de toegestane maximum aslast c.q. asstellast met 20% of meer wordt overschreden dient naast het opmaken van proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen.
1.2 Overschrijding toegestane maximum massa voertuig 1.2.1.  Wanneer de toegestane maximum massa met 5% of meer wordt overschreden dient proces-verbaal te worden opgemaakt.1.2.2.  Wanneer de toegestane maximum massa met 10% of meer wordt overschreden dient naast het opmaken van proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen.
1.3 Overschrijding toegestane maximum last onder de koppeling 1.3.1.  Wanneer de toegestane maximum last onder de koppeling met 10% of meer wordt overschreden, dient proces-verbaal te worden opgemaakt.1.3.2.  Wanneer de toegestane maximum last onder de koppeling met 20% of meer wordt overschreden dient naast het opmaken van procesverbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen. <h2>Art. 5.18.18 voertuigreglement</h2>2.1 Totale massa aanhangwagen bedraagt meer dan in het kentekenregister / kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermeld   2.1.1.  Wanneer door het trekkende voertuig een oplegger / aanhangwagen wordt voortbewogen waarvan de totale massa meer bedraagt dan in het kentekenbewijs van het trekkende motorvoertuig of kentekenregister is vermeld, dient bij een overschrijding van 10% of meer proces-verbaal te worden opgemaakt.2.1.2.  Het toepassen van de maatregel van overladen is afhankelijk van de omstandigheden (bijv. de vastgestelde massa van het samenstel).
2.2 Overschrijding totale massa samenstellen van voertuigen 2.2.1.  Wanneer de in het kentekenbewijs c.q. kentekenregister vermelde maximum massa van het samenstel met 5% of meer wordt overschreden dient proces-verbaal te worden opgemaakt.2.2.2.  Wanneer de in het kentekenbewijs c.q. kentekenregister vermelde toegestane maximum massa van het samenstel met 10% of meer wordt overschreden dan dient naast het opmaken van proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen.
2.3 Overschrijding totale massa voertuigen of samenstellen van voertuigen meer dan 50.000 kg., niet zijnde rijdende werktuigen 2.3.1.  Wanneer de totale massa van voertuigen of samenstellen van voertuigen, niet zijnde rijdende werktuigen, meer bedraagt dan 50.000 kg dient bij een overschrijding van 5% of meer proces-verbaal te worden opgemaakt.2.3.2.  Wanneer de totale massa van voertuigen of samenstellen van voertuigen, niet zijnde rijdende werktuigen, meer bedraagt dan 50.000 kg dient bij een overschrijding van 10% of meer, naast het opmaken van een proces-verbaal, te worden overgegaan tot het opleggen van de maatregel van overladen. <h2>Beslag </h2>Indien het opleggen van de maatregelen van overladen niet tot het gewenste resultaat leiden, namelijk dat gebleken is dat overtredingen blijven voortduren, is overleg met het OM aangewezen tot het overgaan van inbeslagneming van voertuigen.
Het niet voldoen aan de maatregel (van overladen) levert een kantonovertreding op, te weten: art. 160 lid 6 WvW94.
&#160;</td></tr></tbody></table>

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 22:15 #1256681 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
en laat mijn volvo nu 1800kg mogen trekken volgens kenteken .Waar ik zelf niks mee kan omdat ik geen E achter B bezit .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD