Het kan je overkomen bij het kopen van een occasion bij een bovag bedrijf

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 00:28 #1076703 door Mathy van Nisselroy
Deze zomer was ik op zoek naar een goede "nieuwe" 940. Liefst een sports-edition omdat het onderstel mij erg bevalt. Liefst op lpg ook nog. De reden was dat mijn oude 940 total loss werd gereden. Bericht over het einde van deze auto was op het forum te lezen. Dit gebeurde twee dagen voordat ik met mijn gezin op vakantie zou gaan. Eeen beetje crisis dus, en veel druk om een andere 940 te zoeken tijdens de vakantie. Na de vakantie zou ik de auto namelijk weer hard nodig hebben i.v.m. werk.
Na enig zoeken vond ik een auto die voldeed aan mijn eisen op Marktplaats. Ik maakte een proefrit in de veronderstelling dat het een sports edition betrof. De auto was ook duidelijk sneller en had een ander motorkarakter dan mijn oude 940. Dit samen met een turbodrukmeter in het dashboard, duidelijk verlaagd onderstel, auriga's en achterspoiler namen bij mij alle twijfel weg.
Ik besloot tot aankoop en ondertekende een bovag koopcontract waarin ik een ontsnappingsclausule liet opnemen; ik was op vakantie en zou thuis pas inzage hebben in de financieen. Na ondertekening van het contract zou een e-mail van mij definitief de aankoop bevestigen. Nog dezelfde avond kwam ik te weten dat het een verbouwde gewone 940 betrof, wat de vraagprijs belachelijk maakt. (ruim 2x zoveel als de gangbare prijs voor een 940). Zoals je zult begrijpen heb ik meteen een mail gestuurd dat ik van de koop afzag, gebruikmakend van de ontsnappingsclausule. Ik heb alleen als reden aangevoerd dat ik het financieel niet rond krijg.
Dit zg. bovag bedrijf accepteert dit niet om de volgende reden; Ze hebben financieringsmogelijkheden aan mij aangeboden waardoor ik de auto wel zou kunnen kopen. Dit terwijl ik bij de proefrit duidelijk heb gezegd niet op afbetaling te willen kopen. Ze hebben me een brief gestuurd met daarbij een faktuur van 15% van de afgesproken aankoopprijs, wat een mogelijkheid aan de koper bied om zonder opgaaf van reden onder de aankoop uit te komen.
Als reactie heb ik een brief gestuurd waarin ik dit bedrijf beschuldig van misleiding. Ze adverteren met knollen voor citroenen. Ik zou nooit het bedrijf in kwestie bezocht hebben als het geen sports edition betrof. Dan hadden ook deze problemen niet aan de orde geweest. Ook heb ik ze medegedeeld dat ik niet van plan was de rekening te betalen.
Hun reactie was dat ik moest betalen binnen 10 dagen omdat anders een incassoburo wordt ingeschakeld, en dan geven zij het uit handen en zou ik opdraaien voor nog meer kosten. Inhoudelijk wensten zij niet in te gaan op mijn brief.
Ik heb gebeld met het juidisch loket, de ANWB juridische advieslijn en de bovag bemiddeling en allen gaven voor mij niet geringe risico's aan als ik het zou laten aankomen op een rechtzaak. Dat risico durfde ik niet meer te nemen en heb de 15% uiteindelijk onder protest betaald.
Wat mij het meest dwars zit is niet het geld, maar het idee dat er weer zo'n auto-boer onder Bovag-vlag in is geslaagd iemand op te lichten. Okee, ik had dat contract natuurlijk nooit moeten tekenen, maar er zou toch zoiets moeten bestaan als rechtvaardigheid. En dat je in Nederland je recht ook kunt halen zonder grote crisico's te lopen. Gelukkig heb ik nu een prima 940 elders gekocht die dan maar iets duurder is uitgevallen. Is niet erg. Maar ik kan niet tegen onrecht. Dit is al de tweede keer dat ik word getild door een Bovag bedrijf. Er wordt toch wel erg veel misbruik gemaakt van dit zg. betrouwbare kwaliteitslabel.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 01:15 #1249104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let op rechts.
Met het risico van een berisping van buitenkantrechts, lijkt het mij een appeltje eitje, spreekwoordelijk, want het kan best veel energie kosten, dit soort grappen.
Stel, ik koop een PC, met 500gb disk, 2gb geheugen, leuke kast en mooie tft.Staat ook op de bon.Maar wat ik krijg is een simpele kast, met een disc van 20 gb, een 512mb geheugen en een lcd scherm.Volgens mij heb ik dan niet geleverd gekregen, wat er is afgesproken en kan ik me beroepen op het consumentrecht, wat de koop moet ontbinden.
In dit geval lijkt het me ook zo, echter, je moet wel kunnen aantonen, dat jij de ins en outs van een sportsedition, duidelijk kunt aantonen.Het mooite is natuurlijk de brief van Volvo Nederland, met de melding dat de auto met het bewuste VIN geleverd geweest is als laten we zeggen Malmò edition en je een originele bon hebt, waar op staat dat je een Sports gekocht zou hebben.Ofwel, ze moeten leveren, wat op schrift staat en afgesproken isOfwel, de koop wordt ontbonden.
Maar ik denk vast weer te simpel...................... <a href=" www.davidversusgoliath.nl/index.php?pagenum=9 " target="_blank">Ik vond er hier een en ander over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 10:13 #1249121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovag
Wat Bovag betreft leef ik helemaal met je mee.
ook ooit eens wat gehad met een Bovag garage maar aan de Bovag zelf heb je mijn inziens niks.
Deze steunt zijn leden (de garagehouder ) en staat niet klaar voor de gedupeerde klant.
(Althans dat is mijn gevoel)

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 11:01 #1249124 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Interessant en leerzaam
Interessant en leerzaam verhaal. 
Wat mij niet helemaal duidelijk is of de auto werd geadverteerd/aangeprezen door de garage als zijnde een Sports Edition of dat je die conclusie zelf hebt getrokken basis van de specificaties.
Ook interessant is hoe je er die avond achter gekomen bent dat het geen Sports Edition was.
Overigens neem ik gezien de turbo-meter in het dashboard aan dat de auto wel af fabriek voorzien was van de hpt motor.
Die zijn toch relatief zeldzaam dus of je de prijs moet vergelijken met een normale 940 weet ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 13:44 #1249141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De auto wordt in de
De auto wordt in de advertentie met dikke koppen een `sports edition`genoemd.
Helaas kan ik geen namen noemen i.v.m. de gedragsregels op dit forum, maar na een tip van de volvo 700 vereniging heb ik de auto gecheckt bij volvo nederland. Het blijkt geen sports edition te zijn. Ik had naar de motorcode moeten kijken, maar omdat het motorkarakter zo anders was dan dat ik gewend ben heb ik meteen aangenomen dat het een HPT was. Er zit gewoon een 2.3 lpt in met een vastgezette blow off valve, zodat de turbodruk helemaal in de motor terecht komt. De turbodrukmeter knalt ook uit de schaal bij volgas. Als je hier niet voorzichtig mee omgaat blaas je de motor natuurlijk op. Het moet toch allemaal verdacht veel op een HPT lijken, zelfs de vraagprijs is die van een HPT sports edition. Daarom beschuldig ik dit bovag bedrijf ook van oplichting! In de koopovereenkomst schrijft dit bedrijf naruurlijk weer 2.3 i.c. waardoor ik alleen de advertentie heb als bewijs.
Over de meter in het dashboard; het kan natuurlijk zo zijn dat het dashboard is vervangen. Maar ja, dit zijn allemaal conclusies achteraf n.a.v. info die ik allemaal achteraf te weten ben gekomen. Dit bedrijf weet naar mijn mening heel goed waar het mee bezig is, en dat is de boel belazeren.
groet,  Ad

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 13:52 #1249142 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic pas op

Ad van Houdt schreef : De auto wordt in de advertentie met dikke koppen een `sports edition`genoemd.
Helaas kan ik geen namen noemen i.v.m. de gedragsregels op dit forum, maar na een tip van de volvo 700 vereniging heb ik de auto gecheckt bij volvo nederland. Het blijkt geen sports edition te zijn. Ik had naar de motorcode moeten kijken, maar omdat het motorkarakter zo anders was dan dat ik gewend ben heb ik meteen aangenomen dat het een HPT was. Er zit gewoon een 2.3 lpt in met een vastgezette blow off valve, zodat de turbodruk helemaal in de motor terecht komt. De turbodrukmeter knalt ook uit de schaal bij volgas. Als je hier niet voorzichtig mee omgaat blaas je de motor natuurlijk op. Het moet toch allemaal verdacht veel op een HPT lijken, zelfs de vraagprijs is die van een HPT sports edition. <u>Daarom beschuldig ik dit bovag bedrijf ook van oplichting!</u> In de koopovereenkomst schrijft dit bedrijf naruurlijk weer 2.3 i.c. waardoor ik alleen de advertentie heb als bewijs.
Over de meter in het dashboard; het kan natuurlijk zo zijn dat het dashboard is vervangen. Maar ja, dit zijn allemaal conclusies achteraf n.a.v. info die ik allemaal achteraf te weten ben gekomen. Dit bedrijf weet naar mijn mening heel goed waar het mee bezig is, en dat is de boel belazeren.
groet,  Ad

Pas maar op wat je zegt! Waarschijnlijk zal er gezegd gaan worden dat het misleiding is en vooral geen oplichting!
Daarentegen ben ik het helemaal met je eens en zou ik het er niet zomaar bij laten zitten. En dat het moeite gaat kosten, nou, dan maar. Anders blijven bedrijven en particulieren met dit soort praktijken hiermee wegkomen.
Succes en houdt ons op de hoogte.
&#160;
GG,
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 13:57 #1249144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het heet volgens mij
Het heet volgens mij "dwaling" in juridische termen. Die term heb ik ook gebruikt in mijn brief naar dit bedrijf. Ik had het in mijn posting ook zo moeten noemen, maar het voelt als oplichting. Soms schrijf je dat dan ook. Ik heb inmiddels bijna drie maanden soebatten achter de rug en heb weinig zin om er nog moeite in te steken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 14:54 #1249153 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echt
Ad,
Echt flink balen.Jammer dat het soms op deze manier gaat.
Bovag zegt inderdaad NIETS.Mijn ervaring is ook dat als er een meningsverschil is, er een JA-NEE discussie ontstaat waar geen uitkomen aan is.Met als gevolg: geld erbij in schieten! In jouw geval net zo....
Nu moet ik zeggen dat ik mij er bijzonder over verbaas dat het aanbieden van een "financiering" , gewoon is toegestaan om iemand toch een auto aan te smeren...
Als ik 3000 Euro heb, zal ik toch echt geen auto van 6000 Euro kopen. Maar dat is persoonlijk.
En een verkoper heeft dat te accepteren. En mag (volgens mij) je niet verleiden tot een lening (met de kosten die daar bij komen).

Nogmaals, erg balen. Op je gevoel hoef je niet meer te vertrouwen bij een garagebedrijf is mijn gedachte tegenwoordig.
Succes!
Enne.... hoe ben je nu aan je andere 940 gekomen?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 16:49 #1249159 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic schandalig

Ad van Houdt schreef : De auto wordt in de advertentie met dikke koppen een `sports edition`genoemd.
Helaas kan ik geen namen noemen i.v.m. de gedragsregels op dit forum, maar na een tip van de volvo 700 vereniging heb ik de auto gecheckt bij volvo nederland. Het blijkt geen sports edition te zijn. Ik had naar de motorcode moeten kijken, maar omdat het motorkarakter zo anders was dan dat ik gewend ben heb ik meteen aangenomen dat het een HPT was. Er zit gewoon een 2.3 lpt in met een vastgezette blow off valve, zodat de turbodruk helemaal in de motor terecht komt. De turbodrukmeter knalt ook uit de schaal bij volgas. Als je hier niet voorzichtig mee omgaat blaas je de motor natuurlijk op. Het moet toch allemaal verdacht veel op een HPT lijken, zelfs de vraagprijs is die van een HPT sports edition. Daarom beschuldig ik dit bovag bedrijf ook van oplichting! In de koopovereenkomst schrijft dit bedrijf naruurlijk weer 2.3 i.c. waardoor ik alleen de advertentie heb als bewijs.
groet,  Ad

Dit is inderdaad schandalig! Heb je nog overwogen contact op te nemen met de Bovag geschillencommissie en/of de Bovag auto-ombudslijn?
De 1997 folder van de 940 met specificaties van de Sports Edition is nog gewoon te downloaden van de website van Volvo Nederland zodat je kunt aantonen wat onder een Sports Edition wordt verstaan.
Overigens, wat was het kenteken en/of de kleur van de auto? Een gewaarschuwd mens......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2009 17:54 #1249164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Berisping en antwoord

Baseman schreef : Met het risico van een berisping van buitenkantrechts, lijkt het mij een appeltje eitje, spreekwoordelijk, want het kan best veel energie kosten, dit soort grappen.
Stel, ik koop een PC, met 500gb disk, 2gb geheugen, leuke kast en mooie tft.Staat ook op de bon.Maar wat ik krijg is een simpele kast, met een disc van 20 gb, een 512mb geheugen en een lcd scherm.Volgens mij heb ik dan niet geleverd gekregen, wat er is afgesproken en kan ik me beroepen op het consumentrecht, wat de koop moet ontbinden.
In dit geval lijkt het me ook zo, echter, je moet wel kunnen aantonen, dat jij de ins en outs van een sportsedition, duidelijk kunt aantonen.Het mooite is natuurlijk de brief van Volvo Nederland, met de melding dat de auto met het bewuste VIN geleverd geweest is als laten we zeggen Malmò edition en je een originele bon hebt, waar op staat dat je een Sports gekocht zou hebben.Ofwel, ze moeten leveren, wat op schrift staat en afgesproken isOfwel, de koop wordt ontbonden.
Maar ik denk vast weer te simpel...................... <a href=" www.davidversusgoliath.nl/index.php?pagenum=9 " target="_blank">Ik vond er hier een en ander over.

Beste Baseman,
Ik ben er niet op uit om berispingen uit te delen. Soms komt mijn vakgebied voorbij en ik waak een beetje over mijn vak. Adviezen die recht uit het hart komen en goedbedoeld zijn, kunnen onjuist zijn en dat wil ik dan graag rechtzetten. Van mijn kant lees en luister ik graag naar de goede adviezen op technisch gebied van iedereen hier, want dat is echt mijn vak niet.
IN ieder geval ben ik dit geval met je eens, maar ik hoop dat er inderdaad in de koopovereenkomst staat dat het een Sport Edition is, want dan wordt er niet gelverd wat overeengekomen is.
Er is veel ruimte, ook BOVAG heeft een regeling, maar heb dat zelf wel eens mogen meemaken, het valt niet mee en je moet sterk in je schoenen staan. Enige juridische kennis of een rechtsbijstandverzekering helpen.
Succes,
960 Estate uit 1991, binnenkort te koop? Als de lage bijtelling naar 25 jaar gaat.

Moderators: Jerry Stam