Documentatie gezocht voor technische keuring bij RDW over de B204GT/FT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 21:17 #1074699 door V700 register
Ik wil binnenkort mijn 760 laten omkeuren en zoek daarvoor zoveel mogelijk documenten/informatie over de B204GT/FT.
Het klinkt misschien een beetje onduidelijk, maar zal het proberen uit te leggen. 
De ruilmotor is een B204FT (met kat.), terwijl hij ooit in de donorwagen als B204GT ingezet is (zonder kat.). B204GT en B204FT zijn immers identieke motoren op de katalysator en de ECU na (dus het mechanische gedeelte is identiek).
Maar voor de RDW vermoed ik dat het op papier een B204FT is (staat immers op het typeplaatje van het blok). Komt er op neer dat ik van beide motoren informatie zoek over cylinderinhoud/vermogen/emissies en evt. meer.
Ik heb zelf een gebruikershandleiding waar de B204GT in staat, alsmede de Belgische papieren van de donorwagen (en typeplaatje etc.). 
Heeft iemand nog meer informatie over beide motoren? Dus brochures/documentatie waar de motorcode in genoemd wordt. Denk aan informatiebulletins uit het jaar 1990 over de 740 en iets later van de 960.
Ik ga opnieuw naar de RDW binnenkort om nog te vragen of een kentekenbewijs van een personenauto met dezelfde motor ook als bewijs kan dienen voor vermogen etc. 
De Volvo dealer kan mij niet helpen, en ook Volvo Nederland zegt geen papiertje uit te kunnen draaien over de B204GT/FT... 
Bij voorbaat dank voor de moeite!
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 21:27 #1239264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem ?
Wat is eigenlijk "het probleem" ? Dat de 760 nooit met een B204xT geleverd is en er dus geen typegoedkeuring voor is ? En gebruik je m niet als GT (met de GT ECU en met of zonder kat) of als FT (met de FT ECU en met of zonder kat) ? Maakt het je sowieso uit of hij als FT of GT op kenteken komt (misschien ivm emissiegerelateerde heffingen, Umweltplakete etc) ?De <a href="/node/11095" target="_blank">Volvo sericebulletins</a> had je al genoemd (en bekeken denk ik ?). Wellicht heb je ook wat aan het <a href="/node/15813" target="_blank">Volvo pocket data booklet</a> ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 21:41 #1239267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wist dat ik preciezer
Ik wist dat ik preciezer moest zijn, maar goed dat je nu al reageert, kan ik inderdaad wat extra info erbij vermelden.
1. De 760 is nooit met de B204GT/FT geleverd. Er is dus geen typegoedkeuring (in 1982 niet eens voor een 4 cylinder). Ik moet dus een technische keuring laten doen (kijken ze naar inbouw etc.). 
2. De motor is nu een GT, maar op het blok staat FT. Waarschijnlijk omdat Volvo geen verschil maakt in revisieblokken tussen de GT en de FT. Het zijn immers dezelde motoren (behalve de kat. en management, maar dat krijg je er niet bij als je een ruilmotor besteld).
3. Ik moet aan emissie-eisen voldoen uit 1982 (als ik het goed begrepen heb). Dan zou het wel of niet hebben van een kat. geen probleem moeten zijn aangezien de emissie-eisen toen zeer ruim waren. Mij maakt het niet uit, maar ik moet op alles voorberied zijn. Ligt er bij wijze van spreke wie je bij de RDW treft.. of hij wel of niet informatie over emissie wil zien.
Het gaat me puur om voorbereiding (voldoende materiaal bij me hebben).
In de servicebulletins op de site heb ik (nog) niets gevonden, maar die moeten wel bestaan waar ze de B204GT/FT motor beschrijven (maar dan zou ik een Belgisch servicebulletin moeten vinden, want motor is niet in NL geleverd).
Het pocket data booklet is zeker handig, heb ik al gezien ja.
Bedankt voor het meedenken!
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 21:49 #1239268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
<a href="/files/1993_900.pdf" target="_blank">Deze </a>Is alvast handig, bij de tweede zie je bij de 960 de B204FT staan, met vermogen en emissiecode (daar staat met kat. maar kan ook zeggen dat die weg gelaten is omdat de motor de emissie eisen uit 1982 ook zonder kat. haalt?)
Maar bij sommige van die bulletins heb je echt zo'n verhaal erbij met wat meer informatie, dat zou ik graag hebben. 
Is het niet Hedwig die veel van dit soort informatie weet te vinden?
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 22:07 #1239269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hedwig
Hedwig (hlambrechts) is inderdaad iemand met veel kennis en informatie over de 700 serie. Weet ook veel over de 780 waar de B204xT ook in geleverd is. En hij woont in België, wellicht heeft hij meer informatie. Heb je er trouwens een katvervanger in zitten ? Zo'n ding wat er van buiten uitziet als kat maar van binnen gewoon "rechte pijp" is ?Zou je m trouwens liefst als FT op kenteken krijgen (misschien andere emissie code als een GT) of maakt je dat niet uit ? Ik zou het denk ik proberen. Nu heb je de kans, wie weet wat ze in de toekomst uitvinden qua emissiegerelateerde heffingen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2009 22:31 #1239271 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schoner is beter (lees: goedkoper)
Hallo Philip

flip_21 schreef : 3. Ik moet aan emissie-eisen voldoen uit 1982 (als ik het goed begrepen heb). Dan zou het wel of niet hebben van een kat. geen probleem moeten zijn aangezien de emissie-eisen toen zeer ruim waren. Mij maakt het niet uit, maar ik moet op alles voorberied zijn. Ligt er bij wijze van spreke wie je bij de RDW treft.. of hij wel of niet informatie over emissie wil zien.

Als het even kan, zou ik hem op papier zo schoon mogelijk laten zetten. De kans is redelijk groot, dat in de toekomst meer nog dan nu gekeken wordt naar hoe schoon je auto op papier (en helaas niet volgens de werkelijke emissies) is. Aan de hand daarvan krijg je van de belasting driemaandelijks de rekening gestuurd en wordt waarschijnlijk ook gekeken waar je mag rijden en waar niet. Schoner (op papier) is in dit geval dus beter. De kans dat je daar nu iets aan kunt doen is groter, dan wanneer je naderhand nog probeert de papieren aangepast te krijgen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 10:47 #1239287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

Mathy schreef : Als het even kan, zou ik hem op papier zo schoon mogelijk laten zetten. De kans is redelijk groot, dat in de toekomst meer nog dan nu gekeken wordt naar hoe schoon je auto op papier (en helaas niet volgens de werkelijke emissies) is. Aan de hand daarvan krijg je van de belasting driemaandelijks de rekening gestuurd en wordt waarschijnlijk ook gekeken waar je mag rijden en waar niet. Schoner (op papier) is in dit geval dus beter. De kans dat je daar nu iets aan kunt doen is groter, dan wanneer je naderhand nog probeert de papieren aangepast te krijgen.

Dat ben ik met je eens, maar anderzijds ben ik niet van plan een katalysator te plaatsen (kosten/gedoe).. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij wagens uit 1982 zulke zware emissie eisen gaan stellen dat de B204GT/FT (zonder kat.) deze niet haalt. De V6 is immers een motor die veel meer uitstoot geeft en zou dan dus helemaal in de problemen komen, toch?
Groet,
Philip

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 12:03 #1239289 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hoezo?
Hallo Philip
Hoezo gedoe? Dat past er toch gewoon op en onder?
En na het vervangen van een V6 door een B204xT is het plaatsen van een katalysator toch een peulenschil?
Ik zou geen risico's nemen, met de milieulobby weet je het maar nooit. De inspanning nu is niet zo groot, maar straks kun je met en redelijk gerust hart met je auo gaan rijden. Ook daar waar je groene plakketes nodg hebt.
En je kunt straks zeggen (als ze weer eens zanikken over oude auto's en hoe slecht die wel niet voor het milieu zijn): "Zit gewoon een geregelde katalysator onder!"
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 12:05 #1239290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoek
Ik weet niet precies welke handleiding je hebt. Voor de 204 motor voor de 780 is nooit een aparte ''volwaardige'' handleiding door Volvo uitgegeven. Wel een soort van inlegboekje bij de normale handleiding. Dat inlegboekje mag je van me lenen als dat helpt. Veel meer echter dan de gewone technsiche gegevens van de motor staat er niet in.
Groet,
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2009 12:18 #1239291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over uitstoot enzo
Ik weet niet of Philip de auto als dagelijkse auto gaat gebruiken of niet. In het geval van "niet", is een groene sticker natuurlijk sowieso bijzaak.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC