gas blijft hangen----> EUREKA!!! (euvel gevonden)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 20:38 #1074391 door V700 register
Dag heren,
Zojuist bij kick-down bleef het gas een paar keer hangen. De laatste keer in een erg hoog toerental en een stuk verderop moest ik remmen voor een stoplicht. Hij duwde zó door de remmen heen! Dus tijdens het rijden uit z'n D gehaald en in de N gezet, anders was ik op de auto voor me gereden... Daarna in N vol op het gas, toen zakte de toeren weer naar normaal... Was even spannend.
'k Heb zoiets al eens eerder een aantal jaren geleden meegemaakt. Toen was het iets met het gasklephuis, dat bleef hangen dacht ik. Dat ding is schoon gemaakt toen bij de dealer. Wat raden jullie me aan? Ik ben er bij op de sleuteldag in Heerhugowaard overigens, heb ik nog een klusje erbij...
Ik hoor graag van jullie!
Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 21:22 #1237957 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kabel?
gerafelde gas/kick-down kabel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 22:04 #1237964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pffieuw
nu weet je precies wat iemand bedoeld als tie zegt "ik kreeg hartkloppingen" (sick).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2009 22:27 #1237967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sja
Ik wist gelukkig (of is dat nou helaas) uit ervaring wat ik moest doen. Als toevallig iemand anders in mijn auto had gereden hadden ze 'm waarschijnlijk een half metertje korter gemaakt.
Wat meer on-topic: Kan ik zien dat er sprake is van een gerafelde gas/kick-down kabel? Die zit toch in een hoesje? Ik weet enkel dat rolletje te vinden, waar je aan kan draaien om handmatig gas te geven zegmaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 10:20 #1237983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hier idem
hier blijft soms ook het gas ''hangen''.
heel irritant soms als je bij een zebrapad/stoplicht aankomt. en de motor blijft een hoop toeren maken.vooral als je na even het gaspedaal aantikken de motortoerental omlaag brengt, terwijl er mensen voor je motorkap lopen....
sommigen kijken je aan van: ja wat nou?!? of lijken je op te kunnen vreten met hun blik.
mijn volvlo is een 745 estate 1986 met een B230K....
handgeschakeld. dat wel. maar dat het gas blijft hangen...da's hetzelfde

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 10:52 #1237988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijken
Je kunt bij Nordicar in ieder geval even je gasklephuis weer schoonmaken. Kijk dan ook even of de schijf nog goed in het asje zit. Het is hier wel eens beschreven dat de schijf los zat, waardoor hij scheef in het asje kwam te zitten en in de binnenkant van het huis bleef steken.Zou de gas- en kickdownkabel even controleren. Misschien aan beide einden even losmaken en kijken of je de kabel soepel en zonder haken door de mantel kunt trekken ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 12:02 #1237994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog een mogelijkheid
Neem eens de tijd om goed naar je gasrol te kijken. Ga zo staan dat je naar de gesloten zijde kijkt, dan zit het gasstangetje links. Als je nu de gasrol zodanig vastpakt dat je het stangetje kan blijven zien en de rol zachtjes heen en weer beweegt dan zul je zien dat bij ELKE halve milimeter beweging de gasklep bedient wordt en, niet onbelangrijk, ook weer teruggaat. Niet? controleer dan het volgende. Stop iets van 2-2,5mm dikte tussen de gasrol en de aanslag. Dat kunnen voelermaten zijn of een inbussleutel van de juiste dikte, stukje karton. Houd met je rechterhand de gasrol gefixeerd op de aanslag met het gebruikte hulpgereedschapje en voel met je linkerhand hoeveel speling je nu op het gasstangetje hebt ZONDER dat de gasklep bediend word.
Let op! Op dit moment zou er een speling van maximaal 0,1mm tussen de gasklepaanslag en het stelboutje moeten zitten, dwz dat de gasklep 0,1 mm open staat. Zoniet dan eerst dit netjes afstellen (er is een hele mooie handout inclusief foto's op dit forum te vinden om de gasklepaanslagen etc af te stellen) Dit is dus niet waar het over gaat. Als je meer dan die 0,1mm speling voelt, moet je het gasstangetje eens goed bekijken. Grote kans dat die scheuren vertoont, als dat niet zo is, kijk dan eens goed of het stangetje in deze stand niet voor zijn eigen dode punt staat. Dat wil zoveel zeggen als: moet het gasstangetje eerst over een dood punt heen, voordat de gasklep werkelijk bediend word? Als dit zo is, heb je de boosdoener te pakken. De oplossing is vrij simpel. Verbuig de plaatstalen aanslag waar je net het hulpgereedschapje tegenaan hebt gehouden zodanig naar rechts, dat met het hulpgereedschapje ertussen het gasstangetje op of iets na zijn eigen dode punt staat (voor de technici: BDP) Stel nu met het gasstangetje zodanig af (langer maken) dat de gasklep weer in de originele stand terug komt (0,1mm speling) Nu nog iemand op het gaspedaal laten trappen voor volgas en controleren of de gasrol tegen de volgasaanslag aan staat.
Ik heb hetzelfde euvel gehad en ben eerst door alle andere procedures van carterventilatie, gasklep en cisklep schoonmaken, etc heengaan. Dat is een eerste voorwaarde, de afstelling van stationairstand en stationair schakelaar de tweede. Maar de plastic kogelkapjes van het gasstangetje zijn aan slijtage onderhevig en na verloop van tijd scheuren ze. Als je deze nog nooit hebt gedemonteerd, let er dan op dat er een links en een rechts schroefdraad op zit. Met de verkeerde kant opdraaien gaat ie ook stuk.
Laat je ook niet misleiden door de grote speling op de gasrol, vooral niet al er ook nog cc op zit. (vandaar het fixeren)
Suc6 en laat eens horen hoe het afloopt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 11:24 #1238047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
Dat klinkt als een klusdag verhaal. Bedankt voor de info. Ik neem 'm mee!
Niels

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 12:18 #1238049 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic waslijst!
Zo Niels,

.....dat wordt een hele waslijst de 30ste!
Maar we gaan dat varkentje wel even wassen (figuurlijk).

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2009 03:27 #1240930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijdens de klusdag is het niet gelukt...
...want vandaag deed ie het weer.
Bij half gas tijdens optrekken bij het stoplicht bleef het gas hangen toen de bak een verzetje terug ging. Kickdown maakte het erger, terwijl dat soms de remidie is. Nu bleef op 'ie op 3,5 duizend toeren hangen. Dus in de N en helemaal het pedaal in het tapijt tot de naald in het rood stond. Toen wilde hij pas terug vallen naar normale stationaire loop.
We hebben met een monteur van Nordicar de gaskabel en de kickdownkabel gechecked tijdens de sleuteldag. Geen gerafelde gas/kick-down kabel en de kabels liepen goed op en neer in de behuizing . Ik heb de CIS klep met remmenreiniger schoongemaakt bij Nordicar. Wellicht heb ik de naam van dat ding niet correct: het is dus niet het gasklephuis, maar zo'n metalen ding met T-vorm en een klein klepje erin. Het bevindt zich onder het gasklephuis.
Anyway, dat gasklephuis is een paar jaar geleden bij de dealer schoongemaakt. Ik kan eens kijken of ik het zelf opnieuw open kan maken en kan schoonmaken. Er zit een pakking op voor zover ik weet dus ik zal het doen door alleen de luchtslang te verwijderen. Dan kan ik er bij als het goed is.
Ik heb echter het idee dat dit niet zal helpen. Dus: Wat kan het probleem nog meer veroorzaken?
Niels

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC