aanschaf 940, 850 of V70 Classic
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

ik kan geen vergelijk maken tussen een 700 of een 940. Ik kan wel het vergelijk maken tussen een 960 MkII en een 940. Die 960 MkII is ook geleverd met een 2,5 liter motor. Die zou ook nog binnen jouw plaatje passen dan als ik het goed heb? De 960 MkII is er vanaf ik meen modeljaar 1995, dus er zijn ook al in 1994 MkII`s op kenteken gezet als ik het goed heb. Je herkent ze aan de ietwat geknepen neus in vergelijking met de 940 en de 960 MkI.
Even in gaande op de vergelijking; de 960 (MkII) heeft een Multilink II achteras, die een zalig comfortabele wegligging geeft. De sedan en estate daarvan zijn uitgerust met nivomats, die de auto altijd nivelleren, ook als er belading in ligt. (Ik weet even niet zeker of een sedan dit altijd heeft, maar dat weten anderen vast te zeggen)
De 940 sedan heeft die nivomats niet, een estate weer wel. (Weet ook niet of dat standaard is?) de 940 sedan is iets stugger in de wegligging, doordat deze een starre as heeft achter. Toch heeft hij een heerlijke wegligging, vooral op de snelweg. Het is echt een zalige reisauto. We hebben met de 940 al wat langere vakantieritten gemaakt, waarvan de langste rit 1200km in een ruk (met tankstops natuurlijk) was. Dat is totaal niet vermoeiend kan ik melden. Tuurlijk wordt je moe van 12 uur rijden, maar de auto doet er alles aan omdat zo comfortabel mogelijk te houden.
Belangrijkste verschil tussen de 8 en de 9 serie (en de 7 serie) is dat de 9 en 7 serie achterwiel aandrijvers zijn en dat de 8 serie voorwiel aangedreven is.
Vergelijk tussen de 8 en 9 serie kan ik helaas ook niet maken.
Groeten,
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

745 (tm 1992): 992-2120 l (de 2-liter heeft 112pk)
945: 992-1705 l (de 2-liter heeft 112 pk)
965: 992-2130 l (vanaf 170 pk)
V90: 992-1702 l (vanaf 180 pk)
V70 oud: 480-1610 l
850: 960-1580 l
Volgens carebase. Vraag met niet waar de verschillen tussen de 7/9-serie en de 850/V70 vandaan komen. Ooit geprobeerd daarachter te komen maar geen plausibele verklaring gevonden.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Zoals ik al zei: Ooit geprobeerd daarachter te komen maar geen plausibele verklaring gevonden - zie <a href="/node/8205" target="_blank">hier</a>EndlessQuest schreef : Huh, zo`n V90 heeft wel significant minder laadruimte met neergeklapte achterbank dan een 965. Klopt dat wel?
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Ik weet niet wat er bestaat in België, maar de 116 pk 940 die in NL bestaan zijn niet vooruit te branden. laat staan de V70's die zwaarder zullen zijn. En dus zul je net zo sloom zijn als een 740 met B230K motor.
Ontzettend zonde dus.
maar op basis daarvan blijft eigenlijk alleen een B230FB over in een 940 als beste optie.
Laat je die eis los echter, dan is een V70 een modernere auto die beter inelkaar geschroefd is dan een 940 van hetzelfde bouwjaar is mijn indruk.
Het aanbod zal in België,net als in Nederland, van V70's ook veel groter zijn dan de 940's.
Met een 850 heb ik niks persoonlijk, te veel niet volvorijders(geen gordels bijv) en niet zo goed als een 940
De kunst is om de juiste er uit te halen. Met onderhouds boekjesvan een liefhebber etc etc etc dat soort dingen.
Succes!
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

Persoonlijk vind ik de 8 serie probleemloos en een veilige keuze, maar wel een "Karakterloze" auto dus...Ik heb zelf ook een 98'er Lpi Lpt en ben het eens met de meerderheid van dit draadje dat dit complete "fun" is, comfortabel, strak sturend en echt een genot om in te rijden. Autorijden krijgt zo weer betekenis ;bEndlessQuest schreef : Vergelijk tussen de 8 en 9 serie kan ik helaas ook niet maken.
Groeten,
Richard
- Jan Snijder
 - Nieuw lid
 - 

ik heb in het verleden diverse verschillende Volvo's bereden: een 740 met 2.3i, 116pk en automaat, een tamme combinatie maar wel fijn en soepel rijdend. Toen een 940 met handbak en de ongeblazen 2.3i. Toen een 850 met de 2.5i-10v. Als rijdersauto veruit de beste, geweldige motor met 140pk en een heerlijke roffel tussen de 1600 en 3500 toeren. Maar ook een nerveuze auto die vraagt om hard rijden. Kwalitatief veruit de mindere van de 7 en 9 serie en ook qua binnenruimte een stuk krapper. Daarna ben ik teruggegaan naar de 940 met LPT en 136 pk. Een zeer soepele motor die op lage toeren al heel veel koppel ter beschikking heeft. En sinds 2002 de s90 met drie litermotor. De 1ste met een handbak, wat ik zelf geen aanrader vind waardoor ik na 3 jaar deze s90 heb omgeruild voor een identiek exemplaar met automaat. Voor mij de ultieme combinatie.
Ik zou zeggen, maak een proefrit in de diverse typen en stel voor jezelf vast waarin je je het lekkerst voelt. Het blijft tenslotte zeer subjectief en persoonlijk.
Succes, Jan.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 

De S 90 begon bij 100.00 km pas echt goed te rijden en daarna kon ik er geen afstand meer van doen en rij er na 10 jaar nog steeds in. Een unieke en degelijke kar.Een nagenoeg geruisloze motor. Bij 120 km/h alleen een beetje windgeruis.
Er zit nu kompleet niewe vering onder en rijdt nog beter dan nieuw.
Verbruik ( rijdt op LPG ) bij kruissnelheid op de snelweg ( 120 km/h ) 1 : 9
Er gaat bij mij wel na elke 15.000 km na de olieverversing teflon toevoeging aan de motorolie bij. Motor krijgt dan supersmering en nagenoeg geen slijtage
Motor maakt daardoor ook nog minder geluid, rijdt soepeler en zuiniger.
Althans mijn ervaring.