aanschaf 940, 850 of V70 Classic

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 20:39 #1074334 door V700 register
aanschaf 940, 850 of V70 Classic is gemaakt door V700 register
Vorig jaar kocht ik als eerste wagen een 740. Zonder het vooraf te weten heb ik hiermee een nieuwe hobby in huis gehaald die me af en toe meer tijd kost dan me lief is. Enfin, ik heb er intussen al zoveel tijd en middelen tegenaan gegooid dat ik er geen afstand meer van kan doen. Daarom wil ik hem graag houden als hobbywagen en eens kijken wat de mogelijkheden zijn om hem in te schrijven als classic car.
 Voor de grote afstanden zou ik graag een recentere wagen aanschaffen, de 740 is van 84.
De nieuwe tweedehandswagen:
- is bij voorkeur goed bestand tegen roest- heeft een quasi onverslijtbare motor aan boord die gekend is voor zijn goede eigenschappen op LPG- is bij voorkeur een estate met goede wegligging ook in de bochten- geeft toch een lekker cruise gevoel zoals de 740- beschikt over een acceleratie die wat beter is dan de 740 (huidige motor B230K carburateur)- gaat liefst niet boven de 120pk zodat de wegentax betaalbaar blijft- vraagt niet om de twee weken om sleutelaandacht- kost me bij aanschaf 2000 à 2500 euro
'k Had gedacht aan een 940, 850 of V70 classic
Heeft iemand een goede suggestie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 20:55 #1237678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoeken
De pro's en con's van de genoemde typen zijn wel eens eerder onderwerp van discussie geweest, ik denk dat je dat mbv het zoekvak linksboven wel terug kunt vinden.
Waarom noem je de vermogensgrens van 120pk ? De meeste (zo niet alle) 940's en alle 850's/V70's zitten daarboven. De wegenbelasting gaat gewoon per wagengewicht, in ieder geval wel in Nederland. Ikzelf heb voor ik mijn 940 kocht ook eerst gekeken naar de 850 maar kon toen (2 jaar terug) niet zoveel vinden voor een normale prijs en met een kilometerstand beneden de 3 ton. Ik werd toen op de 940 gewezen en heb vrij snel mijn 940 gekocht. Denk dat het aanbod in jouw budget voor de 940 groter is. Let even op dat je een 940 met G3 op kenteken koopt, scheelt toch snel een paar honderd euro per jaar aan belasting. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 21:40 #1237694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals Henk al aanhaalt, noem
Zoals Henk al aanhaalt, noem je de 120pk grens. Ik vermoed daarom dat je in België woonachtig bent en dat daar dan de 120pk meebepaalt wat de wegenbelasting is voor een auto.
Dat is op zich jammer, want persoonlijk vind ik de 940 met de 2,3 liter met LPT een erg fijn blok. Dit is een 2,3 liter motor met Low Pressure Turbo en Intercooler. Deze levert 135pk en 230Nm koppel. Erg comfortabel rijden in de lagere toerengebieden. Het blok is ook oersterk. Het valt onder wat men de "Redblocks" noemt. Als ik het wel heb is deze motor (in vaktermen de B230FK) de laatste van de Redblocks en dit is dus enorm sterk door ontwikkeld. Een erg sterk blok, dat dus erg fijn rijd. Dus als je meer pk`s zou willen, kan ik je die aanraden in de 940. Meestal worden ze geadverteerd als 940 IC (Intercooler)
Groeten,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 22:36 #1237714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermogen
Je gaat sowieso over de 120 pk heen. Die 2.5 liter blokken in de 850 (en wellicht ook in de V70) leveren als 10 klepper minimaal 140 pk en als 20 klepper rond de 170 dacht ik. De LPT is inderdaad een erg fijne motor, met 135 pk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 22:42 #1237715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn er in België om die
Zijn er in België om die reden ook niet 2.0L 850's geleverd?
dan zou ik een 850 nemen, perfecte auto's!
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 23:16 #1237721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn die...
Volgens mij heb ik ook wel eens nederlandse 850's gezien met een twee liter.

Edit: Die hadden ook al 126 pk. De enige mogelijkheid die over blijft is een 940 met B200F met 112 pk. En 158nm. Houdt niet over dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2009 23:19 #1237722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben wel benieuwd....
Ik ben wel benieuwd hoeveel dat nu scheelt per maand, als je over die 120pk gaat...
Hier betaal ik momenteel rond de 100 euro per maand voor m'n 740 op LPG...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2009 00:22 #1237733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PK
Die grens van 120PK is eigenlijk afgemeten aan wat ik nu betaal aan taxen, 117PK. In werkelijkheid ligt het even anders.
In België wordt het gewicht niet in rekening gebracht maar kijkt men naar de cylinderinhoud om de fiscale PK te berekenen.
Op basis hiervan heeft men per CC klasse tarieven vastgezet die jaarlijks geïndexeerd worden. Daarbovenop komt een jaarlijkse belasting op LPG die niet geïndexeerd meeloopt. Van 8 tot 13 PK komt dit op 148.68euro extra. Deze belasting is ingevoerd omdat de belasting op LPG aan de pomp is afgeschaft.
Een en ander levert volgend plaatje:cc Fiscale PK VB Opcentiemen VB benzine+opc. - - Te betalen van tot   (1) (2) (1) + (2) 0 750 4 58,44 5,84 64,28 751 950 5 73,08 7,31 80,39 951 1150 6 105,72 10,57 116,29 1151 1350 7 138,12 13,81 151,93 1351 1550 8 170,76 17,08 187,84 1551 1750 9 203,40 20,34 223,74 1751 1950 10 235,68 23,57 259,25 1951 2150 11 305,88 30,59 336,47 2151 2350 12 376,08 37,61 413,69 2351 2550 13 446,04 44,60 490,64 2551 2750 14 516,24 51,62 567,86  Ik wil graag stoppen bij 13 fiscale PK dus tot 2550cc
 In die range is een 940 of 850 2,3l wel haalbaar vermoed ik...
Ben je tevreden van je 940 Henk, niet teveel onderhoud, WE werk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2009 00:55 #1237735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic intercooler
Dag Richard,
Wat de 940 LPT betreft, daar ga ik morgen eens naar googelen. 
Op het eerste zicht staan er niet echt veel te koop op LPG binnen mijn budget.
Vorige week heb ik voor 't eerst en testrit met een 850 gereden, die had een veel directer gevoel (de wagen reageert veel sneller op het gaspedaal dan mijn 740) maar wel bijzonder hard geveerd in vergelijking. Is de 940 LPT IC qua vering meer met de 740 verelijkbaar?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2009 08:16 #1237740 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tevreden
Ben erg tevreden over mijn LPT maar heb toch wel wat onderhoud gehad. Met name aan de LPG installatie (Vialle LPi) maar de veel voorkomende problemen heb ik nu allemaal gehad en opgelost. De motoren zijn erg robuust. De LPT rijdt anders dan een 740 heb ik me laten vertellen, wat strakker en minder hellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD