wegen/verkeersbelasting 940 tdi 2.4 estate BELGIE

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 22:24 #1235325 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Vind ik nog wel meevallen

k² schreef : hoeveel kost die auto je jaarlijks aan wegenbelasting in nederland?
en nee, jaarlijks betalen

Heb even voor het gemak in mijn "financiele archief" gekeken. In 2008 had ik voor Ofilant (945 D24TIC - 1995)  € 1318,- aan wegenbelasting betaald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 23:19 #1235337 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh??

Hugo De Moor schreef : Ik heb vorig jaar 534.34 betaald aan taksen. 485.76 Verkeersbelasting gewest + 48.58 opcentiemen gemeente en eventueel aggl.
Mag eigenlijk niet klagen. Het jaar hiervoor betaalde ik tegen de 740(sic) euro....
Groetjes, Hugo

Ho, wat is er gaande? Dit snap ik niet. Is de taks op diesel inmiddels weer verminderd?? Ik weet nog heel goed dat ik over stapte van een 13pk diesel naar een 15 pk LPG; de wegentaks was stukken minder van LPG!! Is de taks op LPG inmiddels gestegen ten op zichte van de diesel? Als dat zo is voel ik mij nu echt gena**d door de Belgische staat. LPG werd destijds gepromoot, je kreeg een 10.000BEF of zo, weet niet meer maar ik heb het geld gekregen, terug op een LPG installatie met belasting / wegentaks voordeel.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 23:30 #1235339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine = diesel
Benzine en diesel zijn tegenwoordig gelijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 23:36 #1235340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh????

SanderJB schreef : Benzine en diesel zijn tegenwoordig gelijk.

Is dat echt zo? Zijn de taksen weer gelijk gesteld aan benzine? Nou ja... wat moet je hier nu mee als burger? Ik betaalde mij destijds helemaal groen en geel aan de wegentaks voor een diesel auto. En nu is het weer gelijk gesteld aan benzine en betaal ik dus als LPG rijder meer voor LPG als diesel destijds??? Ik moet het even op een rijtje zetten. Dit is weer typisch ons landje. Als dit echt waar is voel ik mij zo erg bela%$rd. Menselief! En heeft de staat de BTW voor LPG ombouw uitgerekend als netto positief tegen de LPG ombouw premie destijds geincasseerd?.. Dit kan niet waar zijn! Oh jonges , wat een melkkoe!!....
Robert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2009 23:50 #1235341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet alleen Belgie
Nederland kent ook wat van hoor

bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 00:09 #1235346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het blijkt sinds vorig jaar
Het blijkt sinds vorig jaar gelijk te zijn voor diesel en benzine, maar dat kan ongetwijfeld nog 's veranderen.
Die 150 euri extra voor LPG haal je er met een literprijs van 29.4ct (!) toch nog wel uit..?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 00:36 #1235350 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
moet het nog even nazoeken, maar het was meer dan 500 Euro per jaar aan wegentaks. Als ik mij herinner betaalde ik voor de 13 pk diesel meer dan 25.000BEF per jaar en met overstap naar LPG voor een 15pk 15.000BEF  (nu 371 euro). Dat is 10.000 BEF verschil. Plus de 2 extra viscale pk'svan de 3 liter benzien motor boven de 2.4 Diesel, en het voordeel van de goedkope brandstof van LPG. Als de situatie zoals u nu beschrijft is wil ik mijn 760 TD weer terug
Nu betaalt men (12 jaar later) voor LPG 15pk dus 830 Euro of 33.500BEF. En voor een diesel inmiddels weer minder dan LPG?.. Zucht.. Ik moet de frustatie even kwijt na deze .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 01:18 #1235351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor jullie
bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik iets mee, en ik laat julie zeker weten wat het totale bedrag uiteindelijk is geworden.
En uiteraard een foto van mijn nieuwe beauty ..... ........met leer int, airco enz enz....

• Maarten Varewyck
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2009 12:16 #1235372 door Maarten Varewyck
Beantwoord door Maarten Varewyck in topic 2.3 op lpg
Ik betaal voor mijn 2.3l op LPG hier in België 638.39 euro aan wegentaksen. Hoe het net ingedeeld is weet ik niet, weet wel dat ik meer betaal omdat ik met LPG rij. Vraag me niet waarom ik meer moet betalen omdat ik milieuvriendelijker ben..??? Maargoed..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2009 15:20 #1235396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel gelijk aan Benzine, LPG gestraft
Een diesel met evenveel fiskale pk als een benzine kost hetzelfde aan wegentaksen. Als je een lpg installatie hebt betaal je bovendien nog eens een 150-tal euro er bovenop.
Ik heb om die reden bewust voor een diesel gekozen, een 2.3 (iets minder dan 100 euro per jaar goedkoper tegenover 2.4) op lpg (dus 150 euro er bij) ging me namelijk duurder uitvallen in wegentaksen en komt daar nog eens bij dat de verzekering van mijn ongeblazen diesel ook een stukje goedkoper is dan deze van een 2.3 benzine.
De goedkoopste manier om zuinig 740/940 te rijden in België is een 2.0 op LPG (goedkoopste wegentaks, verzekering ietsje duurder dan ongeblazen diesel) of een ongeblazen diesel (iets duurdere wegentaks dan een 2.0 op LPG, goedkoper dan 2.3 op LPG en goedkoopste verzekering door de lage pk's/kW's). Aangezien ik het koppel onderin van een ongeblazen diesel gewoon ben, heb ik voor deze laatste gekozen.
De d24t en d24tic is *niet* duurder in wegentaks dan de d24 trouwens, enkel betaal je er iets meer verzekering voor door de hogere pk's/kW's.
Volgens mij hebben ze diesel en benzine gelijk getrokken om mensen die voorheen benzine reden aan te sporen 'milieuvriendelijke' turbo-commonrail-injectie-intercooler-partikelfilter-blablabla-dieselwagens te kopen. Dat LPG eigenlijk milieuvriendelijker is wordt volgens mij bewust verzwegen, diesel is nu eenmaal duurder, dus de belasting er op is eveneens hoger... Centen zijn nu eenmaal belangrijker dan het milieu.
Tip: Ook als je een wagen niet als oldtimer inschrijft betaal je behoorlijk wat minder wegenbelasting eens de wagen 25 jaar is geworden en de verschillen tussen de motorinhouden worden ook kleiner, dus doe zoals ik als je niet wil wachten om 7/9 te rijden maar toch de staat niet té veel te gunnen: - Koop een fiskaal 'verstandige' 7/9 (2.0 benzine op lpg of d24(t)(ic)) voor een prikje en zet deze technisch tip top in orde zodat je er minstens een paar jaar tegenaan kan (alles bij elkaar, dus aankoop + keuring + super groot onderhoud inclusief distributieset, heb ik 2000 euro betaald voor mijn 940, wat ik goed vind mee vallen gezien de goede staat) en rij er een paar jaar mee, veel zal je er niet op verliezen als je hem/haar goed onderhoud en terug op het einde van de distributieriem weg doet. - Eens de keuze uit 7-reeksen met uw favoriete motorversie en een leeftijd van 23 à 24 jaar (eens 25 jaar gaat de waarde enorm omhoog, dus best een jaartje te vroeg kopen) groter begint worden, koop er dan zo 1, betaal nog 1 of 2 jaar de hoge wegentaks (of nog beter als je de plaats hebt: zet de wagen op stal tot de 25 jaar bereikt is en schrijf dan pas in) en geniet dan van uw favoriete motor én lage klassiekerwegentaks.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC