wegen/verkeersbelasting 940 tdi 2.4 estate BELGIE
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ho, wat is er gaande? Dit snap ik niet. Is de taks op diesel inmiddels weer verminderd?? Ik weet nog heel goed dat ik over stapte van een 13pk diesel naar een 15 pk LPG; de wegentaks was stukken minder van LPG!! Is de taks op LPG inmiddels gestegen ten op zichte van de diesel? Als dat zo is voel ik mij nu echt gena**d door de Belgische staat. LPG werd destijds gepromoot, je kreeg een 10.000BEF of zo, weet niet meer maar ik heb het geld gekregen, terug op een LPG installatie met belasting / wegentaks voordeel.Hugo De Moor schreef : Ik heb vorig jaar 534.34 betaald aan taksen. 485.76 Verkeersbelasting gewest + 48.58 opcentiemen gemeente en eventueel aggl.
Mag eigenlijk niet klagen. Het jaar hiervoor betaalde ik tegen de 740(sic) euro....
Groetjes, Hugo
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dat echt zo? Zijn de taksen weer gelijk gesteld aan benzine? Nou ja... wat moet je hier nu mee als burger? Ik betaalde mij destijds helemaal groen en geel aan de wegentaks voor een diesel auto. En nu is het weer gelijk gesteld aan benzine en betaal ik dus als LPG rijder meer voor LPG als diesel destijds??? Ik moet het even op een rijtje zetten. Dit is weer typisch ons landje. Als dit echt waar is voel ik mij zo erg bela%$rd. Menselief! En heeft de staat de BTW voor LPG ombouw uitgerekend als netto positief tegen de LPG ombouw premie destijds geincasseerd?.. Dit kan niet waar zijn! Oh jonges , wat een melkkoe!!....SanderJB schreef : Benzine en diesel zijn tegenwoordig gelijk.
Robert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die 150 euri extra voor LPG haal je er met een literprijs van 29.4ct (!) toch nog wel uit..?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu betaalt men (12 jaar later) voor LPG 15pk dus 830 Euro of 33.500BEF. En voor een diesel inmiddels weer minder dan LPG?.. Zucht.. Ik moet de frustatie even kwijt na deze .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maarten Varewyck
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb om die reden bewust voor een diesel gekozen, een 2.3 (iets minder dan 100 euro per jaar goedkoper tegenover 2.4) op lpg (dus 150 euro er bij) ging me namelijk duurder uitvallen in wegentaksen en komt daar nog eens bij dat de verzekering van mijn ongeblazen diesel ook een stukje goedkoper is dan deze van een 2.3 benzine.
De goedkoopste manier om zuinig 740/940 te rijden in België is een 2.0 op LPG (goedkoopste wegentaks, verzekering ietsje duurder dan ongeblazen diesel) of een ongeblazen diesel (iets duurdere wegentaks dan een 2.0 op LPG, goedkoper dan 2.3 op LPG en goedkoopste verzekering door de lage pk's/kW's). Aangezien ik het koppel onderin van een ongeblazen diesel gewoon ben, heb ik voor deze laatste gekozen.
De d24t en d24tic is *niet* duurder in wegentaks dan de d24 trouwens, enkel betaal je er iets meer verzekering voor door de hogere pk's/kW's.
Volgens mij hebben ze diesel en benzine gelijk getrokken om mensen die voorheen benzine reden aan te sporen 'milieuvriendelijke' turbo-commonrail-injectie-intercooler-partikelfilter-blablabla-dieselwagens te kopen. Dat LPG eigenlijk milieuvriendelijker is wordt volgens mij bewust verzwegen, diesel is nu eenmaal duurder, dus de belasting er op is eveneens hoger... Centen zijn nu eenmaal belangrijker dan het milieu.
Tip: Ook als je een wagen niet als oldtimer inschrijft betaal je behoorlijk wat minder wegenbelasting eens de wagen 25 jaar is geworden en de verschillen tussen de motorinhouden worden ook kleiner, dus doe zoals ik als je niet wil wachten om 7/9 te rijden maar toch de staat niet té veel te gunnen: - Koop een fiskaal 'verstandige' 7/9 (2.0 benzine op lpg of d24(t)(ic)) voor een prikje en zet deze technisch tip top in orde zodat je er minstens een paar jaar tegenaan kan (alles bij elkaar, dus aankoop + keuring + super groot onderhoud inclusief distributieset, heb ik 2000 euro betaald voor mijn 940, wat ik goed vind mee vallen gezien de goede staat) en rij er een paar jaar mee, veel zal je er niet op verliezen als je hem/haar goed onderhoud en terug op het einde van de distributieriem weg doet. - Eens de keuze uit 7-reeksen met uw favoriete motorversie en een leeftijd van 23 à 24 jaar (eens 25 jaar gaat de waarde enorm omhoog, dus best een jaartje te vroeg kopen) groter begint worden, koop er dan zo 1, betaal nog 1 of 2 jaar de hoge wegentaks (of nog beter als je de plaats hebt: zet de wagen op stal tot de 25 jaar bereikt is en schrijf dan pas in) en geniet dan van uw favoriete motor én lage klassiekerwegentaks.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





