Blikseminslag op je auto, wat merk je daarvan? (Behalve 180 bpm hartbeat)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 08:52 #1234839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bliksem

rudiger schreef : ... Ervan uitgaand dat het regent zal je je auto in een maximaal een half uurtje helemaal ontladen worden door de aardeverbinding die door het water word gelegd. Dat kan ook soms veel sneller. Maar om zeker te zijn: onder geen beding het eerste halfuur uitstappen tenzij je vanuit je eventueel aanwezig open dak van je auto kunt springen... Je wil tenslotte niet dat je ZELF de aardeverbinding word.

Ipv een half uur in de auto blijven zitten kan je ook geleidend straatmeubilair schampen, maar of je de auto dat aan wilt doen...
 Succes Bas!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 09:11 #1234841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic boordevol elektronica
Een poosje terug was er een uitzending van topgear waarin ze met zo'n aut boordevol elektronica ergens in duitsland in een proefopstelling zijn gaan staan. Hammond zat in de auto. er werden een hele poos bliksems afgevuurd op de auto. Ik meen me te herinneren er dat tijdens de inslagen wel vreemde dingen gebeurde. maar na afloop was het starten lopen. Ik zal even kijken of ik ergens een linkje van die uitzending kan vinden.

Lennert

hier is de link www.garagetv.be/video-galerij/torank/Top...est_letterlijk_.aspx

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 09:35 #1234842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed
Mooi, dat het goed is afgelopen, maar, en dat is natuurlijk makkelijk gezegd zo achteraf en in mijn tuinstoel, je had het niet beter kunnen treffen (what's in a name)
Zoals Jan Snijders  al opmerkte werkt de auto als een kooi van Faraday. Zie Google of Wikipedia,  waar overigens aardig genoeg nog even wordt verwezen naar Top Gear. Een aflevering waarin, naar ik meen Richard Hammond, in een Golfje zich liet 'inslaan' door 800.000 volt. Bij de uiniversiteit van Berlijn hebben ze die proef ook gedaan, maar dan met 1,4 miljoen volt. Niets aan de hand en ook alle elektrische apparatuur in de auto werkte nog prima.
Link Top Gear: <a href=" www.garagetv.be/video-galerij/torank/Top...est_letterlijk_.aspx "> www.garagetv.be/video-galerij/torank/Top...est_letterlijk_.aspx
In ieder geval, nergens zo veilig als in een auto tijdens onweer, daar komt het wel zo ongeveer op neer. Wat niet wegnmeemt dat het een heftige gebeurtenis is natuurlijk en nooit helemaal zonder risico. I
Ik heb het inmiddels twee keer mogen meemaken in de auto..brrrr. In de bergen ook trouwens, daar is het allemaal nog veel heftiger, zeker als het onweer voor even 'gevangen' zit tussen de bergen waar jij loopt of in de touwen hangt. In het laatste geval moet je trouwens dringend een cursus gaan doen, want een beetje bergmens houdt het weer strak in de gaten. Niets is zo veranderlijk als weer in de bergen.
Over die ontlading. Citaat uit een onderzoek:  ''Het ontladen van een metalen auto gaat vanzelf. Het heeft weinig zin, na de inslag, met de bumper (als ie al niet van plastic is)  tegen een -metalen- paaltje te rijden. Tegen de tijd dat je van de schrik bekomen bent en een paaltje hebt gevonden is de ontlading allang een feit''.
Groet,
Wart

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 09:55 #1234843 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inslag
Als elektrotechnicus kan ik u melden dat je in een auto in een kooi zit waar je in princiepe verder geen last heb van vreemde spanningen. Je zult dus niet onder spanning komen te staan omdat de spanning in de auto op alle punten even hoog is. Denk maar aan een vogel op een hoogspanningsmast: die heeft ook nergens last van.
Goed om te lezen dat u niets mankeert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 17:08 #1234856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bliksem
Hé Bas, is dat schrikken!
Ik heb het alleen een keer meegemaakt dat het in een lichtmast sloeg waar ik net langs was.De klap is oorverdovend! Zoals al eerder gesteld: in de auto (met de raampjes dicht!) zit je in een kooi van Faraday en kan je niets gebeuren.Door de spanningsverschillen kan de electronica even van slag zijn, maar ik heb nog nooit van blijvende schades gehoord.
Groeten!
Tom

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 17:18 #1234858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat een verhaal Bas,
Gelukkig alles goed afgelopen.
En heb je nu een zwarte antennen ipv een chrome?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 17:45 #1234860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inductie
Bij kennissen van ons was de bliksem in de grond ingeslagen, ongeveer 8 meter van hun Astra. Die vervolgens total loss was: alle electronica, zelfs een deel van de bedrading was naar de ratsmodee. Het blijft (zinloos :) natuurgeweld.
En je kunt het navertellen, ook niet verkeerd toch? En uiteraard een "mooie" ervaring voor later bij de open haard en kleinkinderen met diepe verbazing!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 18:06 #1234862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic few!
dat was vast even schrikken.
Ik heb het wel eens zien gebeuren in de polder bij een andere auto (passat TDI) en daar gebeurde hoegenaamd niets mee.
terwijl ik WHAOEHAHOE zat te roepen in de auto.
De beste man reed ook gewoon door, zonder te stoppen. Later ben ik die  auto nog vaak tegen gekomen. Hij leek ongeschonden.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 21:31 #1234882 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic demonstratie
Vroeger, ik weet het in ieder geval van zo'n twintig jaar geleden, werd op iedere open dag van de TUE een auto het hoogspanningslab van elektrotechniek in gereden (als ik het me goed herinner de Saab van de prof). Vervolgens werd voor groot publiek gedemonstreerd wat voor mooie bliksems ze daar konden (en nog kunnen?) maken. Een welwillende student ging in de auto zitten, en vervolgens kwam met een geweldige knal de bliksem op de auto. Voor het stomverwonderde publiek stapte vervolgens de student ongedeerd weer uit de auto. Wat volgde was de uitleg die hierboven ook al staat. De banden, en als het regent ook het water, geleiden ruim voldoende om alle lading in een mum van tijd af te laten vloeien naar aarde. Vanaf toen was me ook al geheel duidelijk dat zo'n rubber strookje achter onder de auto, zoals je vroeger nogal eens zag, helemaal niets extra's oplevert.
Wat is elektrotechniek toch een prachtig vak...
Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2009 21:53 #1234888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker.

FransS schreef : Wat is elektrotechniek toch een prachtig vak...

Zekers, wat heb jij gedaan?Installatietechniek en Energietechniek aan deze kant, NEN1010 gecertificeerd.
Het enige wat ik overigens aan de auto heb kunnen ondekken, wat ik ook niet zo goed kan plaatsen, sinds gisteren, zijn een viertal strepen op het dak, die eruit zien als opgedroogde regen, die sporen trok, door de snelheid van de auto, maar die nu tegen de wind in, op het dak van de auto staan, dus IN de rijrichting.
Vreemd.Ik heb nog even goed gekeken, maar kon verder niets vinden.Alles werkt.
Het grappige was, dat ik nog dacht toen het gebeurde: "Stel nou dat die bliksem in mijn auto geslagen was, dan blijkt nu toch wel weer dat een Volvo zelfs dan gewoon door blijft gaan.....Met 80 kilometer per uur, duurt dat denkprocesje dus ongeveer 150 meter, het moment waarop de lichtjes aangingen op het dash...
Nog geen 40 seconden later: Piep-Piep.....en SMS van m'n vriendin: "Pas maar op, er hangt een flinke bui boven de weg tussen Den Bosch en Helmond, dus doe maar voorzichtig"....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC