Blikseminslag op je auto, wat merk je daarvan? (Behalve 180 bpm hartbeat)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het blijkt (voor 99% zeker) een prima bliksemafleider.
Ik rij naar Helmond, langs het kanaal, die lange weg zonder vluchtstrook en moerasberm, beetje omweer om me heen, niets aan het handje.
Vervolgens een verblindende flits in mijn achteruitkijkspiegel, daverende knal, mensen die met de lampen knipperen achter me en 300 meter later alles stil.
Dus........daar sta je dan, op een 80 kilometerweg, stil, met de knipperlichten, op een gitzwarte donkere weg.
Mijn vraag, nu ik weer wat tot rust gekomen ben, is wat je ervan merkt als dat gebeurd.Klopt het, dat je computer ontregeld raakt en zowel op gas als benzine de auto niet meer te starten is?Vreemd, permanenete schade is er niet, want toen ik dacht "ik moet hier weg" en de ramen wilde opendoen om al duwend bij het stuur te kunnen, om de auto aan de verkeerde kant in de berm te duwen, en startte, deed ie het op benzine weer prima, thuisgekomen op gas ook weer uitstekend.Er lijkt niets gebeurd te zijn.
Vreemd, niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kwa electronica: wees blij dat alles het nog doet, door inductiespanningen kan alles stuk gaan. We zijn een keer getroffen in een gehuurde zeilboot, dat ding zat boordevol electronica. Echt alles was stuk, was verzekerd, maar het was een enorm bedrag.
Enne, mocht je nog dashboardschakelaarlampjes nodig hebben, ik heb er nog een paar over.
Groeten,
Arthur
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
dat is schrikken, zeg. Als je zoiets beleeft, realiseer je je pas wat een natuurgeweld dit verschijnsel is. Gelukkig zaten jullie in de kooi van Farraday dus is je niets overkomen. Wel mazzel dat je electronica niet overleden is.
Onweer is iets waar je gerust respect voor kan hebben evenals de kracht van wind en water. Dat heb ik in mijn jaren als schipper wel geleerd, om respect en ontzag te hebben voor deze drie zaken. Neem maar even een lekker biertje voor de schrik en je hebt er weer een verhaal bij.
Fijne paasdagen nog en tot ziens.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe ziet je antenne er nu uit? Moet haast wel iets op zichtbaar zijn, denk ik.
(leuk te lezen dat er watersporters onder ons zitten, directe link met het merk of... toeval?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Respect voor onweer/bliksem, heb ik al, sinds er ongeveer 500 meter achter me, op een berg in frankrijk een gigantische boom tot as verdween, na inslag, met uitlopers over de grond van 75 meter lang. Ongelofelijk om te zien, zowel tijdens als erna.jsnijder schreef : Hoi Bas,
dat is schrikken, zeg. Als je zoiets beleeft, realiseer je je pas wat een natuurgeweld dit verschijnsel is. Gelukkig zaten jullie in de kooi van Farraday dus is je niets overkomen. Wel mazzel dat je electronica niet overleden is.
Overigens was ik alleen, gelukkig, want zoals te doen gebruikelijk, zou ik mijn vriendin en kind over de vangrail de auto uit jagen, maar het regende een klein beetje, zeg maar.
Het kan natuurlijk ook iets anders geweest zijn, maar kan niet bedenken wat, in combinatie met de flits en knal en knipperende (waarschuwende?) auto achter me.
Zou ik trouwens bij daglicht 'schade' moeten kunnen zien, vraag ik me nu af?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De link met watersport en Jan, <a href=" www.huizinga-snijder.nl/Nederlands/startpaginaned.htm " target="_blank">is allesbehalve toevallig.Sjaap schreef : (leuk te lezen dat er watersporters onder ons zitten, directe link met het merk of... toeval?)
- André Struis
- Nieuw lid
-
Zelf heb je niks, de rest is vervangbaar (ook niet leuk, maar toch)
Bilksem is een vreemde materie.
In theorie zoekt de ontlading de weg van de minste weerstand, de praktijk wijst anders uit, blijkt.
de bliksem is via je antenne, toch ergens naar "aarde" gegaan, banden, wiellagers????
- V700 register
- Nieuw lid
-
hoe zit dat met mijn grijze baksteen? B230K carburatie motor....zover ik weet heb ik geen computer/?? kan mijn auto dan wel verder?
en wat betreft schade.....ik had ooit eens vernomen dat het wel eens gebeurde dat je lak eraf zou komen na een tijdje.....nu weet ik niet of diegen uit zijn nek zat te kletsen......
en inderdaad zoals eerder werd vermeld...gelukkig kreeg je geen opdonder van de auto. wil wel eens gebeuren dat je alsnog een opdonder krijgt als je uitstapt NA de blikseminslag
sterkte. en haal dat jaartje gauw weer terug,bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zit nu met dit weer ook weer lekker op het water, overdag lekker laser varen en daarna met de vriendin op een eilandje aan het veerse meer lekker bbqen om vervolgens
rustig in slaap te vallen.
Heerlijk gewoon, 2 jaar terug de motor vervangen 3 keer raden wat het is geworden:)
- V700 register
- Nieuw lid
-