Dikke rookwolken na kick-down...

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 13:10 #1073609 door V700 register
Dikke rookwolken na kick-down... is gemaakt door V700 register
Hee hallo,
Ik gebruikte zojuist even de kick-down om een oprit op te rijden van een doorgaande weg. Tijdens het overschakelen van de automaat zie ik ineens in de achteruitkijkspiegel dat er een dikke grote wit/grijs kleurige rookwolk ontstaat achter de auto. Veel! En ik rook een flinke brandlucht.
Verder leek er niets aan de hand. Natuurlijk heb ik meteen gas terug genomen en de auto bekeken langs de weg. Zowel onder de motorkap als onder de auto zelf heb ik niets zien roken of smeulen. Bovendien werkt alles nog naar behoren; schakelen, optrekken, starten etc. Ik heb de kick-down niet meer durven proberen uit angst voor een of andere blow-up.
Wat kan er gebeurd zijn? Druppeltje olie op de hete uitlaat kan ik me voorstellen, of is dit echt linke soep?
groeten,
Niels (die toch een beetje bang is dat de 940 wellicht op haar eind is)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 13:28 #1234398 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Controle
Alle vloeistoffen gecontroleerd? (ik ga zo naar het postkantoor!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 15:11 #1234402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jeps, alle vloeistoffen
Olie van de versnellingsbak en van de motor in orde, koelvloeistof in orde en zelfs de stuurbekrachtegingsolie is op pijl. Onlangs heeft ie een beurtje gehad, dus zou niet goed zijn alser iets mis zou zijn geweest.
Iemand nog ideeen wat dit zou kunnen zijn geweest?
Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 17:51 #1234412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rook
De vraag is WAAR de rook vandaan kwam. Achter/onder de auto of inderdaad echt uit de uitlaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 18:27 #1234414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee...
Ik heb aan de voorzijde tijdens kick-down niets gehoord of geroken, meteen na het schakelen zag ik ineens die vette pluim rook aqchter de auto. Eerder een gordijn. Ik schrok er echt van! Maar waar exact de boel vandaan kwam weet ik niet. Het was ook meteen weer over en ik kon de auto natuurlijk ook niet meteen stil zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 19:37 #1234418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja...
Een olielucht ontdek je dan al snel bij stil staan en motorkap open. Heb je ook geen rookpluim op de snelweg en plots gas eraf? Zo ja: klepsteelrubbers lek. Hoe staat het met de compressie? Haal eens na een lange rit de olievuldop er af en leg hem er niet aangedraaid op en kijk wat hij doet. Onderdruk: (zuigt vast) of bovendruk: gaat wiebelen. Probeer te ontdekken of je misschien te veel carterdruk hebt.
Trok de wagen wel goed met kickdown?? Zo niet: een te veel aan brandstof met die actie of zo. Zo ja: misschien olie? Maar van waar vandaan.
Robert
PS: je schrikt natuurlijk wel na zo'n incident...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 19:51 #1234421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de antwoorden;
<div class="content">Een olielucht ontdek je dan al snel bij stil staan en motorkap open.
Die heb ik niet geroken. Alleen rook ik tijdens het rijden en de bewuste kickdown dus die brandlucht.

Heb je ook geen rookpluim op de snelweg en plots gas eraf? Zo ja: klepsteelrubbers lek.
Nee nooit, dit was de eerste keer, dat weet ik zeker!

Hoe staat het met de compressie?
Geen idee... Niels=noob!

Haal eens na een lange rit de olievuldop er af en leg hem er niet aangedraaid op en kijk wat hij doet. Onderdruk: (zuigt vast) of bovendruk: gaat wiebelen. Probeer te ontdekken of je misschien te veel carterdruk hebt.
Moet ik die dop eraf draaien terwijl de motor loopt na zo'n lange rit?
Trok de wagen wel goed met kickdown??
Zeker! Een zestienkleppert wil op toeren best vooruit. :-) Niets aan gemerkt behalve dus ineens die rook en toen heb ik zelf het gas los gelaten, de auto hield niet in.

Zo niet: een te veel aan brandstof met die actie of zo. Zo ja: misschien olie? Maar van waar vandaan.
Ik weet 't niet... goede vraag. 'k Zal voorlopig maar even rustig aan doen. Zijn er Volvo-specialisten in regio Breda? Niet de dealert, maar iemand die zo'n oud hok nog wel graag ziet komen. Dan mogen ze 'm daar eens van A tot Z langslopen voordat er straks echt iets ploef doet en de boel in de puinpoeier loopt.
Robert PS: je schrikt natuurlijk wel na zo'n incident...
Behoorlijk ja! Ik dacht; dat was 'm dan. Exit 940 GLE na 4 jaar. Maar tot mijn grote verbazing kwamen er geen enge geluiden onder de kap vandaan en liep ze gewoon prima. </div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 21:18 #1234439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK,

Niels van Roij schreef : Hoe staat het met de compressie?<div class="content">Geen idee... Niels=noob!
Haal eens na een lange rit de olievuldop er af en leg hem er niet aangedraaid op en kijk wat hij doet. Onderdruk: (zuigt vast) of bovendruk: gaat wiebelen. Probeer te ontdekken of je misschien te veel carterdruk hebt.
Moet ik die dop eraf draaien terwijl de motor loopt na zo'n lange rit?

Ja, de motor moet lopen met de oliedop er op. Er staat al wat beschreven op deze site voor die test Zoek even naar wobbel test of zo of overdruk en olievuldop). Ik zou ook eens de compressie opmeten, kan gewoon bij een garage in de buurt maar kijk voordat je dat doet eerst de carterontluchting na. Misschien zit deze verstopt zodat de druk niet goed weg kan. Is vast wel iets van te vinden op deze site. Anders: schaf een Haynes workshop manual aan. Het is geen moeilijke klus voor een beginneling. PS: bij de 5 cilnders is dit een euvel, niet zo vaak bij de red blocks maar toch zitten ze heel soms dicht met troep en wordt er ergens olie uitgeblazen.
Robert </div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 21:22 #1234441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OLIE
Zit er teveel olie in de automaat? Bovenop de bak zit een "overloopventiel"Heeft deze de overtollige olie er uitgeblazen soms??
&#160;
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2009 21:22 #1234442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleur bekennen
Olie, als dat brandt, blijft er dan geen blauwe rook achter? Of is dat alleen maar als het door de cilinders is geweest?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD