Dikke rookwolken na kick-down...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik gebruikte zojuist even de kick-down om een oprit op te rijden van een doorgaande weg. Tijdens het overschakelen van de automaat zie ik ineens in de achteruitkijkspiegel dat er een dikke grote wit/grijs kleurige rookwolk ontstaat achter de auto. Veel! En ik rook een flinke brandlucht.
Verder leek er niets aan de hand. Natuurlijk heb ik meteen gas terug genomen en de auto bekeken langs de weg. Zowel onder de motorkap als onder de auto zelf heb ik niets zien roken of smeulen. Bovendien werkt alles nog naar behoren; schakelen, optrekken, starten etc. Ik heb de kick-down niet meer durven proberen uit angst voor een of andere blow-up.
Wat kan er gebeurd zijn? Druppeltje olie op de hete uitlaat kan ik me voorstellen, of is dit echt linke soep?
groeten,
Niels (die toch een beetje bang is dat de 940 wellicht op haar eind is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Iemand nog ideeen wat dit zou kunnen zijn geweest?
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Trok de wagen wel goed met kickdown?? Zo niet: een te veel aan brandstof met die actie of zo. Zo ja: misschien olie? Maar van waar vandaan.
Robert
PS: je schrikt natuurlijk wel na zo'n incident...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die heb ik niet geroken. Alleen rook ik tijdens het rijden en de bewuste kickdown dus die brandlucht.
Heb je ook geen rookpluim op de snelweg en plots gas eraf? Zo ja: klepsteelrubbers lek.
Nee nooit, dit was de eerste keer, dat weet ik zeker!
Hoe staat het met de compressie?
Geen idee... Niels=noob!
Haal eens na een lange rit de olievuldop er af en leg hem er niet aangedraaid op en kijk wat hij doet. Onderdruk: (zuigt vast) of bovendruk: gaat wiebelen. Probeer te ontdekken of je misschien te veel carterdruk hebt.
Moet ik die dop eraf draaien terwijl de motor loopt na zo'n lange rit?
Trok de wagen wel goed met kickdown??
Zeker! Een zestienkleppert wil op toeren best vooruit.
Zo niet: een te veel aan brandstof met die actie of zo. Zo ja: misschien olie? Maar van waar vandaan.
Ik weet 't niet... goede vraag. 'k Zal voorlopig maar even rustig aan doen. Zijn er Volvo-specialisten in regio Breda? Niet de dealert, maar iemand die zo'n oud hok nog wel graag ziet komen. Dan mogen ze 'm daar eens van A tot Z langslopen voordat er straks echt iets ploef doet en de boel in de puinpoeier loopt.
Robert PS: je schrikt natuurlijk wel na zo'n incident...
Behoorlijk ja! Ik dacht; dat was 'm dan. Exit 940 GLE na 4 jaar. Maar tot mijn grote verbazing kwamen er geen enge geluiden onder de kap vandaan en liep ze gewoon prima. </div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, de motor moet lopen met de oliedop er op. Er staat al wat beschreven op deze site voor die test Zoek even naar wobbel test of zo of overdruk en olievuldop). Ik zou ook eens de compressie opmeten, kan gewoon bij een garage in de buurt maar kijk voordat je dat doet eerst de carterontluchting na. Misschien zit deze verstopt zodat de druk niet goed weg kan. Is vast wel iets van te vinden op deze site. Anders: schaf een Haynes workshop manual aan. Het is geen moeilijke klus voor een beginneling. PS: bij de 5 cilnders is dit een euvel, niet zo vaak bij de red blocks maar toch zitten ze heel soms dicht met troep en wordt er ergens olie uitgeblazen.Niels van Roij schreef : Hoe staat het met de compressie?<div class="content">Geen idee... Niels=noob!
Haal eens na een lange rit de olievuldop er af en leg hem er niet aangedraaid op en kijk wat hij doet. Onderdruk: (zuigt vast) of bovendruk: gaat wiebelen. Probeer te ontdekken of je misschien te veel carterdruk hebt.
Moet ik die dop eraf draaien terwijl de motor loopt na zo'n lange rit?
Robert </div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





