Je bent wat je rijdt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 945 lijkt idd een soort gulden middenweg.
Rob K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn eerste wagen was een VW Passat break bouwjaar 1991 waarmee ik anno 2003-begin 2004 mee rondreed. Hiermee kreeg ik vooral erg uiteenlopende reacties van medeweggebruikers. Het leek wel alsof er een ongeschreven wet bestond dat VAG rijders het elkaar wat makkelijker moeten maken indien mogelijk, terwijl weggebruikers met een voertuig van een ander merk het deze groep liefst zo lastig mogelijk maken.
Daarna heb ik van begin 2004 tot eind 2008 een Renault Clio bouwjaar 2000 gereden, een heel stuk vlotter dan de passat, maar toch leek het er op dat mensen met krachtigere wagens me wilden helpen de snelweg opkomen bij flink klimmende opritten door zich aan de onbestaande trekhaak vast te haken, om vervolgens eenmaal de snelweg bereikt zo snel mogelijk van achter mij vandaan de eerste rijstrook op te knallen. Eenmaal toch de snelweg veroverd leek het er op dat onnodig links hangen doodnormaal is als er maar zo een frans gebakje achter je hangt. Als ik dan lang genoeg aanhangwagen met nogal sterke kopverlichting veinsde om toch uiteindelijk vrije baan te krijgen, werd dit tijdens mijn inhaalmaneuver steevast beantwoord met uiteenlopende blikken, meestal gepaard met zo links mogelijk op het tweede vak rijden.
Nu met de 944 is de snelweg een verademing, ondanks mijn ongeblazen dieseltje het knap lastig heeft bij flink klimmende opritten vaart te maken heb ik geen last meer van krachtigere wagens die overwegen mij wat te helpen, vermoedelijk heeft de mistbank die bij dergelijke maneuvers achter mij hangt daar wat mee te maken. Eenmaal de snelweg bereikt maken truckers meestal een mooie afstand tussen zichzelf en hun voorganger vrij, zodat ik -na een flink stuk invoegstrook te hebben gebruikt om op dezelfde snelheid te komen- probleemloos kan invoegen. Misschien heeft het er wat te maken dat best een groot aandeel vrachtwagens die op belgische snelwegen rijden van het zelfde merk zijn als onze bakstenen en de truckers die de eer hebben om er mee te mogen rijden hier vaak ook trots op zijn.Eens wat snelheid gemaakt en indien haast op het linker vak vertoevend lijkt het wel alsof ik met een knalgeel busje voorzien van blauwe verlichting en bijhorende sirene rij, zelfs mensen die ruim 100 meter verder op een niet zo veel trager tempo het tweede vak benutten en graag de wagen voor hen willen inhalen wachten hier meestal even mee, ondanks ze dit probleemloos zouden kunnen zonder mij enige hinder te bezorgen.
Ik denk dat ik zo lang als ik kan zal blijven rijden met een top-of-the-range Volvo, het bevalt me wel.
PS.: Eenmaal op bestemming aangekomen is het ook meestal leuk om de gezichten te zien van omstaanders die een jonge vrouw uit die bijna-limousine zien stappen, wetende dat ik helemaal niet rondloop met een outfit die evenveel kost als mijn wagen of een haartooi heb die 3 cijfers voor de komma kost bij de kapper

groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het komt mij voor alsof er ruwweg 3 klassen aangebracht worden : die van de oninterssante, die van de ha-die-hoort-bij-ons en die va de potverdikke, die pretendeert een bovenliggend echelon in te nemen.
Ik moet dan toch altijd denken aan de visie zoals ons aangereikt door "volkse bladen" ( glossy-'s, Telegraaf, Tros ) het C.D.A.
de meute lease-rijders, de koerierslieden en meer van dat. Ja, ook ik generaliseer zo op het eerste oog, maar het is wel zo dat er kinderen zijn en volwassenen en dat 1 momentje uitmaakt of je kind - volwassene bent en dus behoort tot de ene of de andere categorie. Expect the unexpected zou ik zeggen in het verkeer en geniet van je Volvo.

zappa.1
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zelf beoordeel ik mensen ook wel hoor. maar dan is het vooral hun gedrag op de weg. soms wat snel, soms niet. Zo kan iemand die eens vergeet richting aan te geven net een eenmalige fout gemaakt hebben en voor de rest keurig rijden, en anderen die blijven fouten maken etc. Vele verschillende chauffeurs op de weg.
Vooral wanneer je met een oudere auto sneller bent krijg je leuke reacties. een ongewassen t5 met trekhaak is iets waar mensen dus echt niet van willen verliezen.
ik rijd niet veel snelweg momenteel, en al helemaal niet veel in de spits. weinig problemen op de weg dus. vooral rustig blijven, dan gaat het meestal goed.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik wil nog eens een bordje 'diesel' achterop plakken -

Zo had een collega een BMW 330I met een bordje 316I achterop, was ook leuk -

Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rij ook wel eens in een 206je maar ik kan iet zeggen dat ik er niet tussen word gelaten.
Wel is het zo dat bij het inhalen de voorliggers niet zo makkelijk aan de kant gaan als bij de Volvo, maar die heeft dan ook een massievere neus. Dus dat begrijp ik dan ook wel.
De ene auto is gewoon wat "zichtbaarder" dan de andere.
Kan het zijn dat je als je een andere auto hebt ook je rijgedrag onbewust aanpast.
Vgl een Porsche rijdt makkelijker een gaatje dicht dan een fordje Ka, een Amerikaanse slee nodigt uit tot relaxt rijden en een Alfa GTV nodigt uit tot racen.
De interactie in het verkeer komt dus van twee kanten denk ik.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Duh! Door wie hebben we die smalle straatjes?Scorpio29GLX schreef : maar door die boomknuffelaars word ik steeds aangesproken dat mijn wagen de milieu zou vervuilen...hij zou teveel benzine slurpen, en hij zou veels te groot zijn voor ''onze'' smalle straatjes.....
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-