Je bent wat je rijdt

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2009 23:28 #1072959 door V700 register
Je bent wat je rijdt is gemaakt door V700 register
Je bent wat je rijdt.  Zoals sommigen weten, rijd ik jaarlijks circa 70.000km. In verschillende auto’s doch het merendeel in de 780. Verder in verschillende auto’s en met enige regelmaat met auto’s die een buitenlands kenteken hebben. Ongeveer 20.000km per jaar in het buitenland. Ik rijd veel privé en daarnaast veel voor m’n werkgever en ook voor mijn eigen bedrijf. Ja, ik heb een eigen bedrijf, een werkgever en daarnaast studeer ik ook nog. Veel drukte en veel rijden.  Het verbaast mij toch iedere keer hoe “men” elkaar beoordeelt op de weg. Het grootste contrast was de inspiratiebron voor dit bericht.  De 780 staat even stil met hoofdpijn (koppakking probleem, ik ben al een heel eind) de vervangende en geleende 245 is een beetje flatuleus (hij blaast z’n gas graag de intercooler in, waar het met een mooie knal prachtig ontbrand)  Ik heb nu even van een andere goede vriend een 440GLT tot mijn beschikking. Jawel, één met spoiler en nog meer stoere accessoires! Én een automaat.   De 440:Invoegen op de snelweg wordt door medeweggebruikers het liefst onmogelijk gemaakt. Men móet je persé inhalen. Een rijstrook opschuiven wordt je ook niet gegund. Je rijdt een auto 440, je zal het weten ook! Vergeet je parkeerplekje maar en verwacht bij het parkeren niet dat iemand afstand houdt zodat je nog kan instappen. Het merendeel van degenen die jou niet dulden op hún rijstrook heeft zo’n afschuwelijke Audi, met zo’n naar beneden gezakte, gesmolten grille en een  lichtslang onder de koplampen waar men nog 1100 euro voor betaald ook. LED-dagrij-verlichting noemt men deze troep die tot begin jaren 90 kroegen en de plaatselijke soos “sierden”. De anderen rijden het liefst Alfa of Renault, de Renault-rijders onderscheiden zich door consequent met verkeerd afgestelde koplampen rond te rijden, de Alfa rijders zie ik in mijn binnenspiegel, ze kijken met een gezicht alsof ze moeten poepen, maar het lukt niet. Wanneer genoemde chauffeurs je inhalen, kijken ze je nog nét heel even geïrriteerd aan. Bij wijze van sympathie zeg maar. Ik rijd overigens niet langzaam of onnodig links. Enfin,  Hoe anders was het gisteren? Zakelijk had ik die dag een XC60 tot mijn beschikking. Met exact dezelfde rijstijl krijg je opeens wél voorrang, je bent welkom op de snelweg en mag invoegen. Men maakt ruimte voor je wanneer het niet eens nodig is (terwijl ik niet op korte afstand aan kom “knallen” geweldig: adaptieve cruise control.)Men laat je voor op het parkeerterrein, men wacht geduldig wanneer je een straatje keert. De auto wekt in ieder geval geen agressie op. Zelfs bij het tankstation rijdt mijn voorganger even 3 meter naar voren zodat ik alvast kan tanken terwijl hij afrekent.  Toch wel heel sneu eigenlijk. Ik ben in beide gevallen toch écht Marnix. Heb dezelfde soort kleding aan, ben geschoren, stink niet. Maar vooral ben ik dezelfde persoon, die slechts een andere auto om zijn lichaam draagt. Van XC60 naar 440. Dit is reden om niet voor “vol” aangezien te worden.  Alsof je het niet waardig bent om gebruik te maken van de openbare weg. Sloeber, dat ben je!  Een 700 of 900 rijden levert gelukkig deze problematiek niet op. Het is slechts een beschaafde, -zij het, oudere-  auto.   Helemaal verfrissend is het in Nederland rijden met een buitenlands kenteken. Goh, wat zijn wij een tolerant volkje. Eigenlijk moeten we ons schamen voor ons beroerde gedrag ten aanzien van de gastvriendelijkheid die we tonen jegens de mensen die de moeite nemen geld uit te geven in Nederland. Met een Duits kenteken wordt je niets gegund en wordt je het liefst dood gewenst. Met een Frans kenteken toetert men om het minste of geringste en worden “gaten”dichtgereden zodat invoegen onmogelijk is. Jij stokbroodknager! Een Belg is dom, dus die hoeft niet in te voegen?! En vooral toeteren wanneer het bíjna groen is. De enige “positieve” uitzondering is deze: met een “raar” rood kenteken met witte letters krijg je overal voorrang: alsof je een Rus bent die ieder moment boos kan worden en in je knie schiet.   We reflecteren de identiteit van een auto teveel op de bestuurder. De auto wordt gezien als een persoon. Als de persoon (lees: de auto) je niet aanstaat, doe je onaardig tegen hem.   Gelukkig doen we niet zo tegen elkaar wanneer we ons beschermende stukje staal niet om ons heen hebben.  Niet zó extreem in ieder geval…..   

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 00:13 #1230465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenning
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt toen ik ooit vanuit een BMW 318 overstapte naar een Mazda 626. Het verschil in benadering op de weg was verbluffend. Kreeg ik in de BMW doorgaans ruim baan, in de Mazda moest ik voortdurend mijn plek op de weg veroveren.
De 945 lijkt idd een soort gulden middenweg.
Rob K.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 09:18 #1230477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic O zo waar
Heel herkenbaar.
Mijn eerste wagen was een VW Passat break bouwjaar 1991 waarmee ik anno 2003-begin 2004 mee rondreed. Hiermee kreeg ik vooral erg uiteenlopende reacties van medeweggebruikers. Het leek wel alsof er een ongeschreven wet bestond dat VAG rijders het elkaar wat makkelijker moeten maken indien mogelijk, terwijl weggebruikers met een voertuig van een ander merk het deze groep liefst zo lastig mogelijk maken.
Daarna heb ik van begin 2004 tot eind 2008 een Renault Clio bouwjaar 2000 gereden, een heel stuk vlotter dan de passat, maar toch leek het er op dat mensen met krachtigere wagens me wilden helpen de snelweg opkomen bij flink klimmende opritten door zich aan de onbestaande trekhaak vast te haken, om vervolgens eenmaal de snelweg bereikt zo snel mogelijk van achter mij vandaan de eerste rijstrook op te knallen. Eenmaal toch de snelweg veroverd leek het er op dat onnodig links hangen doodnormaal is als er maar zo een frans gebakje achter je hangt. Als ik dan lang genoeg aanhangwagen met nogal sterke kopverlichting veinsde om toch uiteindelijk vrije baan te krijgen, werd dit tijdens mijn inhaalmaneuver steevast beantwoord met uiteenlopende blikken, meestal gepaard met zo links mogelijk op het tweede vak rijden.
Nu met de 944 is de snelweg een verademing, ondanks mijn ongeblazen dieseltje het knap lastig heeft bij flink klimmende opritten vaart te maken heb ik geen last meer van krachtigere wagens die overwegen mij wat te helpen, vermoedelijk heeft de mistbank die bij dergelijke maneuvers achter mij hangt daar wat mee te maken. Eenmaal de snelweg bereikt maken truckers meestal een mooie afstand tussen zichzelf en hun voorganger vrij, zodat ik -na een flink stuk invoegstrook te hebben gebruikt om op dezelfde snelheid te komen- probleemloos kan invoegen. Misschien heeft het er wat te maken dat best een groot aandeel vrachtwagens die op belgische snelwegen rijden van het zelfde merk zijn als onze bakstenen en de truckers die de eer hebben om er mee te mogen rijden hier vaak ook trots op zijn.Eens wat snelheid gemaakt en indien haast op het linker vak vertoevend lijkt het wel alsof ik met een knalgeel busje voorzien van blauwe verlichting en bijhorende sirene rij, zelfs mensen die ruim 100 meter verder op een niet zo veel trager tempo het tweede vak benutten en graag de wagen voor hen willen inhalen wachten hier meestal even mee, ondanks ze dit probleemloos zouden kunnen zonder mij enige hinder te bezorgen.
Ik denk dat ik zo lang als ik kan zal blijven rijden met een top-of-the-range Volvo, het bevalt me wel.
PS.: Eenmaal op bestemming aangekomen is het ook meestal leuk om de gezichten te zien van omstaanders die een jonge vrouw uit die bijna-limousine zien stappen, wetende dat ik helemaal niet rondloop met een outfit die evenveel kost als mijn wagen of een haartooi heb die 3 cijfers voor de komma kost bij de kapper :-)
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 09:55 #1230480 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic komt bekend voor.........
mijn 1e auto was in 2004, een donkerrode ford escort MK4 1.4i... was een fijn wagentje. met ca 44 liter (47 liter tankje) haalde ik soms 750 kilometer mee.....(nooit boven de 100)hiermee werd ik normaal in het verkeer behandeld...maar toen ik de golf II had werd ik steeds staande gehouden...politie welteverstaan.daarvoor had ik er nooit last van..met de Toyota Celica MK4 Liftback had ik dagelijks ruzie op de weg. dikke wagens....en andere tuningsgebakjes kleefden aan mijn bumper. en zelfs een trucker dacht laat ik maar invoegen. zodat ik de berm in werd geduwd.....eenmaal de mondeo ging het beter. hoewel dat een auto was waar je eerst moest bidden voor het inhalen, kon hij goed met het verkeer mee. geen bumperkleven meer. na dat ik even een polo variant diesel reed, was het ervaring zoals candisa vertelde....de scorpio MK1 was wel leuk. hoewel een dikke V6 haalden de meesten mij in, en bleven even raar kijken. in de stad werd ik aangesproken op mijn wagen....veels te groot zou hij zijn....B-Sh*t denk ik zo....de volvo waarmee ik nu rondtuf is verbluffend anders. ze duwen niet meer, ze kijken soms wel raar ( komt zeker door de vele lampen  ), en krijg meestal altijd voorang op de weg. ook al heeft diegene soms voorang.....maar door die boomknuffelaars word ik steeds aangesproken dat mijn wagen de milieu zou vervuilen...hij zou teveel benzine slurpen, en hij zou veels te groot zijn voor ''onze'' smalle straatjes.....de volvo heb ik nu sinds 07-2008.... en nee. hij gaat niet meer weg...althans. er moet heel wat raars gebeuren wil ik hem weg doen.groeten,een gelukkige volvo rijder..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 11:44 #1230497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic free world
Tja, we zullen allemaal in het verkeer dit soort ervaringen opdoen. Het is een moderne jungle waar geschreven- en ongeschreven wetten gelden. Vaak primaire gedragingen uit de koker van de bestuurder. Met m'n Porsche 911 3.0 SC Targa ontmoette ik slechts boze blikken....bestuurders die me zagen aankomen en allemaal plots de linkerhelft wilden innemen om onbekende redenen verkeerstechnisch. De Mazda 626 ..een crime, de Patrol leidde overal tot alle gemak en alle ruimte..de MB station neutraal... de Fiësta was aangeschoten wild...de MB oldtimer werd genegeerd danwel bewonderd....de Volvo-'s ( 2 x 940, 1 x 740) gerespecteerd-genegeerd....hetzelfde gold voor de Toyota Corolla, de Fiat Croma, de BX.
Het komt mij voor alsof er ruwweg 3 klassen aangebracht worden : die van de oninterssante, die van de ha-die-hoort-bij-ons en die va de potverdikke, die pretendeert een bovenliggend echelon in te nemen.
Ik moet dan toch altijd denken aan de visie zoals ons aangereikt door "volkse bladen" ( glossy-'s, Telegraaf, Tros ) het C.D.A.
de meute lease-rijders, de koerierslieden en meer van dat. Ja, ook ik generaliseer zo op het eerste oog, maar het is wel zo dat er kinderen zijn en volwassenen en dat 1 momentje uitmaakt of je kind - volwassene bent en dus behoort tot de ene of de andere categorie. Expect the unexpected zou ik zeggen in het verkeer en geniet van je Volvo.
 
zappa.1

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 12:59 #1230505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is inderdaad grappig om
het is inderdaad grappig om de uiteenlopende reacties te zien op de weg. Met de 240 gaat het op zich goed, mensengeven meestal voldoende ruimte, behalve sommige lui die zich plotseling iets te gped voelen met hun nieuwe auto (ofzoiets). Op de snelweg wel wat mensen die rechts willen inhalen etc, of direct na een enkelbaans stuk willen inhalen etc. Meestal willen die mensen toch echt harder rijden (bij 120 km/h gaat de brandstof al hard genoeg op, dus das voor mij meestal genoeg) dus die mogen ook rustig voorbij. Wat wel vervelend is, om bijv een haastige rijder langs te laten, en vervolgens houd iedereen het gat dicht en dan zit ik klem achter een vrachtwagen. erg veel gunnen ze niet. maar dat is dan ook wel eens mijn eigen schuld. 
Zelf beoordeel ik mensen ook wel hoor. maar dan is het vooral hun gedrag op de weg. soms wat snel, soms niet. Zo kan iemand die eens vergeet richting aan te geven net een eenmalige fout gemaakt hebben en voor de rest keurig rijden, en anderen die blijven fouten maken etc. Vele verschillende chauffeurs op de weg.
Vooral wanneer je met een oudere auto sneller bent krijg je leuke reacties. een ongewassen t5 met trekhaak is iets waar mensen dus echt niet van willen verliezen. 
ik rijd niet veel snelweg momenteel, en al helemaal niet veel in de spits. weinig problemen op de weg dus. vooral rustig blijven, dan gaat het meestal goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 15:31 #1230532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met een HPT is het leuk om
Met een HPT is het leuk om lekker op de rechterbaan te blijven bij het stoplicht, iedereen gaat links om die oudelullenbak eruit te rijden. Dan het gas erop en de turbodrukmeter lekker op max laten komen -:)) Zie ze eens kijken -:))
Ik wil nog eens een bordje 'diesel' achterop plakken -:))
Zo had een collega een BMW 330I met een bordje 316I achterop, was ook leuk -:))
Groet,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 15:54 #1230533 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rijgedrag
Maar in hoeverre pas je je rijgdrag aan in je auto?
 Ik rij ook wel eens in een 206je maar ik kan iet zeggen dat ik er niet tussen word gelaten.
Wel is het zo dat bij het inhalen de voorliggers niet zo makkelijk aan de kant gaan als bij de Volvo, maar die heeft dan ook een massievere neus. Dus dat begrijp ik dan ook wel.
De ene auto is gewoon wat "zichtbaarder" dan de andere.
Kan het zijn dat je als je een andere auto hebt ook je rijgedrag onbewust aanpast.
Vgl een Porsche rijdt makkelijker een gaatje dicht dan een fordje Ka, een Amerikaanse slee nodigt uit tot relaxt rijden en een Alfa GTV nodigt uit tot racen.
De interactie in het verkeer komt dus van twee kanten denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 17:19 #1230540 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Terroristen
Hallo Scorpio29GLX

Scorpio29GLX schreef : maar door die boomknuffelaars word ik steeds aangesproken dat mijn wagen de milieu zou vervuilen...hij zou teveel benzine slurpen, en hij zou veels te groot zijn voor ''onze'' smalle straatjes.....

Duh! Door wie hebben we die smalle straatjes?
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 17:48 #1230545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat gevoel deel ik met mijn
Dat gevoel deel ik met mijn gekietelde LPT geheel Paul! Zaaaaalig gewoon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD