Veiligheid volvo 700-900 Crashtests
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 14:30                #1072733
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Veiligheid volvo 700-900 Crashtests is gemaakt door V700 register            
    
        Hallo,
Ik was even wat aan het rondneuzen en kwam weer het 'bekende' filmpje tegen van de Renault tegen de Volvo, hierbij viel me wat nieuws op.
<a href="">
In het begin hadden ze het over je dierbaarste in een ongeluk met 40 MPH, maar vervolgens geeft hij aan dat de klap tussen de auto's 80 MPH (2 auto's met ieder een snelheid van 40 MPH) dus 128 KMH !!
Maar de NCAP doet volgens mij zijn testen met 64 KMH = 40MPH. Bij 5gear verdubbelen ze even de klap.
Kijk vervolgens naar de crashtest met de SMART:
<a href="">
Dan zie je dat daar de crash met 70 MPH gedaan wordt, echter zijn de G-krachten zo hoog, dat je dat niet overleefd.
In de bovenstaande crash had je het dus ook hoogstwaarschijlijk niet in de Renault overleefd!!!!
Al helemaal niet als de 'tegenstander' ook een Renault was geweest.
Duidelijk is dat nieuwe auto's veiliger zijn, zo extreem als 5th gear het met de Renault en de Volvo laat zien is behoorlijk uit zijn verband gerukt.
Zowel de Renault als de SMART stelen ook nog eens als het ware de kreukelzones van de tegen partij.
Een Renault chauffeur heeft dan dus een hogere overlevingskans als hij tegen een Volvo rijdt dan tegen eenzelfde Renault, geldt dus ook voor de SMART.
Mocht iemand nog wat leuke sites weten betreffende bovenstaande, hoor ik dat graag.
Gr.
    Ik was even wat aan het rondneuzen en kwam weer het 'bekende' filmpje tegen van de Renault tegen de Volvo, hierbij viel me wat nieuws op.
<a href="">
In het begin hadden ze het over je dierbaarste in een ongeluk met 40 MPH, maar vervolgens geeft hij aan dat de klap tussen de auto's 80 MPH (2 auto's met ieder een snelheid van 40 MPH) dus 128 KMH !!
Maar de NCAP doet volgens mij zijn testen met 64 KMH = 40MPH. Bij 5gear verdubbelen ze even de klap.
Kijk vervolgens naar de crashtest met de SMART:
<a href="">
Dan zie je dat daar de crash met 70 MPH gedaan wordt, echter zijn de G-krachten zo hoog, dat je dat niet overleefd.
In de bovenstaande crash had je het dus ook hoogstwaarschijlijk niet in de Renault overleefd!!!!
Al helemaal niet als de 'tegenstander' ook een Renault was geweest.
Duidelijk is dat nieuwe auto's veiliger zijn, zo extreem als 5th gear het met de Renault en de Volvo laat zien is behoorlijk uit zijn verband gerukt.
Zowel de Renault als de SMART stelen ook nog eens als het ware de kreukelzones van de tegen partij.
Een Renault chauffeur heeft dan dus een hogere overlevingskans als hij tegen een Volvo rijdt dan tegen eenzelfde Renault, geldt dus ook voor de SMART.
Mocht iemand nog wat leuke sites weten betreffende bovenstaande, hoor ik dat graag.
Gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 14:52                #1229195
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij niet...            
    
        Als een Volvo tegen een 'onvervormbaar' blok rijdt aan 40MPH (zoals bij EuroNCAP), oefent de Volvo kracht uit op dat blok, maar oefent dat blok een net zo grote reactiekracht uit op de Volvo (anders zou het blok verplaatsen of vervormen).
Aangezien zo een Modus lichter is en hoe stevig dan ook, toch vervormbaarder is dan de blokken die ze bij EuroNCAP gebruiken, zal een Modus die aan 40MPH botst met een Volvo die 40MPH rijdt minder kracht uitoefenen op die Volvo dan dat onvervormbare blok, ook al is de bots snelheid dubbel zo hoog.
Mijn idee is dus, als je diezelfde Volvo had laten half-frontaal aan 40MPH botsen op een onvervormbaar blok, dat de Volvo nog harder in de kreukels had gelegen, ondanks de botssnelheid maar half zo hoog is.
Eigenlijk vallen onze bakstenen makkelijk veiliger te maken door vooraan een stevige dwarsbalk te monteren die de krachten over de volledige neus verdeelt. Om het effect daarvan te weten zouden we echter eerst moeten weten hoe onze bakstenen reageren bij een vol-frontale botsing tegen zo een Modus...
PS.: We mogen niet vergeten dat Renault een merk is dat al jarenlang net zo vooruitstrevend is als Volvo op gebied van veiligheid. Mijn vorig gebakje was maar een eenvoudig Renault Cliootje RN (basisuitvoering) zonder enige opties uit 2000 en toch zaten daar standaard al naast de 2 frontale airbags ook nog eens sidebags in de zetels ingebouwd, wat voor een wagentje uit die klasse in die tijd toch vrij uitzonderlijk was.
groetjes,Isabelle
    Aangezien zo een Modus lichter is en hoe stevig dan ook, toch vervormbaarder is dan de blokken die ze bij EuroNCAP gebruiken, zal een Modus die aan 40MPH botst met een Volvo die 40MPH rijdt minder kracht uitoefenen op die Volvo dan dat onvervormbare blok, ook al is de bots snelheid dubbel zo hoog.
Mijn idee is dus, als je diezelfde Volvo had laten half-frontaal aan 40MPH botsen op een onvervormbaar blok, dat de Volvo nog harder in de kreukels had gelegen, ondanks de botssnelheid maar half zo hoog is.
Eigenlijk vallen onze bakstenen makkelijk veiliger te maken door vooraan een stevige dwarsbalk te monteren die de krachten over de volledige neus verdeelt. Om het effect daarvan te weten zouden we echter eerst moeten weten hoe onze bakstenen reageren bij een vol-frontale botsing tegen zo een Modus...
PS.: We mogen niet vergeten dat Renault een merk is dat al jarenlang net zo vooruitstrevend is als Volvo op gebied van veiligheid. Mijn vorig gebakje was maar een eenvoudig Renault Cliootje RN (basisuitvoering) zonder enige opties uit 2000 en toch zaten daar standaard al naast de 2 frontale airbags ook nog eens sidebags in de zetels ingebouwd, wat voor een wagentje uit die klasse in die tijd toch vrij uitzonderlijk was.
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 14:57                #1229196
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic 2 CV            
    
        Dwarsbalkjes zijn niet zo veilig, zeker niet voor de tegenpartij.
Ik meen me te herinneren dat een aantal lelijke eenden voorzien is van een gegalvaniseerd en verstevigde bodem die dermate sterk was geworden dat het veilige auto's als de MB E-klasse verpletterde. Dat type bodem is toen ook niet goedgekeurd (maar waarschijnlijk wel gebruikt)
Weet iemand hier nog iets van?
    Ik meen me te herinneren dat een aantal lelijke eenden voorzien is van een gegalvaniseerd en verstevigde bodem die dermate sterk was geworden dat het veilige auto's als de MB E-klasse verpletterde. Dat type bodem is toen ook niet goedgekeurd (maar waarschijnlijk wel gebruikt)
Weet iemand hier nog iets van?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 15:27                #1229199
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Oeps            
    
        @ Isabelle
 
Oeps,
Rekenfoutje.
Bij een muur is de tegenkracht =0 (indien ie helemaal stil blijft staan).
Bij een klap met de auto, zal het + of - worden, immers een van de twee auto's zal de 'sterkere/snellere' zijn. (dit als zou de betonnen muur een tegenkracht geven).
De ene auto komt er dan slechter van af als bij een betonnen muur, de andere wat beter.
Door de slechte kreukelzone van de Renault kan er mindere afstand af geleggd worden, ergo er kan daar dus minder energie afgebouwd worden. Grotendeels zal die hardere klap op gevangen kunnen worden door de airbags.
 
     
Oeps,
Rekenfoutje.
Bij een muur is de tegenkracht =0 (indien ie helemaal stil blijft staan).
Bij een klap met de auto, zal het + of - worden, immers een van de twee auto's zal de 'sterkere/snellere' zijn. (dit als zou de betonnen muur een tegenkracht geven).
De ene auto komt er dan slechter van af als bij een betonnen muur, de andere wat beter.
Door de slechte kreukelzone van de Renault kan er mindere afstand af geleggd worden, ergo er kan daar dus minder energie afgebouwd worden. Grotendeels zal die hardere klap op gevangen kunnen worden door de airbags.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 15:40                #1229201
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic NCAP marketing            
    
        Het is natuurlijk waar dat onvervormbare kooien bijdragen aan de eigen persoonlijke veiligheid tijdens een botsing.
Maar Runno heeft natuurlijk verder niks gedaan aan innovatie of veiligheid.
Die botsproeven is puur een staaltje marketing op basis van de NCAP cijfers. Want dat is wat "de mensen" willlen. en dus gaan dit soort merken met het woordje veiligheid aan de haal
Als je echt aan veiligheid doet , dat wil zeggen aan zowel actieve als passieve veiligheid, moet je voor heel andere zaken zorgen dan alleen een paar sterren of een airbagje meer .
Bijvoorbeeld zorg je ervoor dat je elektrische systemen goed blijven werken. Of dat je goede whiplashbeschermende stoelen monteert.
Of je zorgt ervoor dat je ontwerp geen grote dode hoeken heeft, of een waarschuwing geeft als er iets in je dode hoek bevindt.
of dat je koplampen zo afgesteld zijn dat je je tegenligger niet verblindt. en dat die het altijd doen. Of dat je aan roestpreventie doet zodat je als je botst je auto niet afbreekt.
Dat je deuren goed toegankelijk zijn. Dat de afwerking netjes is, ook na 100.000 km
En zo zouden er nog wel 100 dingen opgenoemd kunnen worden.
Die dingen worden in de NCAP niet vermeld.
Het woordje NCAP alleen heeft voor mij dus niet zo veel waarde. Daar hoort meer bij. En daartoe zijn maar een paar merken in staat. Maar die komen niet uit Frankrijk.
    
    Maar Runno heeft natuurlijk verder niks gedaan aan innovatie of veiligheid.
Die botsproeven is puur een staaltje marketing op basis van de NCAP cijfers. Want dat is wat "de mensen" willlen. en dus gaan dit soort merken met het woordje veiligheid aan de haal
Als je echt aan veiligheid doet , dat wil zeggen aan zowel actieve als passieve veiligheid, moet je voor heel andere zaken zorgen dan alleen een paar sterren of een airbagje meer .
Bijvoorbeeld zorg je ervoor dat je elektrische systemen goed blijven werken. Of dat je goede whiplashbeschermende stoelen monteert.
Of je zorgt ervoor dat je ontwerp geen grote dode hoeken heeft, of een waarschuwing geeft als er iets in je dode hoek bevindt.
of dat je koplampen zo afgesteld zijn dat je je tegenligger niet verblindt. en dat die het altijd doen. Of dat je aan roestpreventie doet zodat je als je botst je auto niet afbreekt.
Dat je deuren goed toegankelijk zijn. Dat de afwerking netjes is, ook na 100.000 km
En zo zouden er nog wel 100 dingen opgenoemd kunnen worden.
Die dingen worden in de NCAP niet vermeld.
Het woordje NCAP alleen heeft voor mij dus niet zo veel waarde. Daar hoort meer bij. En daartoe zijn maar een paar merken in staat. Maar die komen niet uit Frankrijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 15:48                #1229202
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic MOTORBLOK            
    
        De motor hadden ze tijdens de botsproef ook maar 'even "uit de 940 gehaald......
 
 
 
     
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 17:41                #1229224
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Brandstofverbruik            
    
        @ Jeroen
 
Bedankt voor je input.
Op dat gebied is het eigenlijk hetzelfde met het brandstofverbruik, er worden criteria neergelegd door de testende organisaties.
De autobouwers halen alles uit de kast om aan die voorwaarden te voldoen.
In de praktijk blijken deze waarde gewoon niet haalbaar, geen kleine verschillen maar mucho grande.
Gevoelsmatig heb ik dat ook met die crashtests (niet zo extreem), er is alleen weinig te vinden om goed te vergelijken.
Folksam is ook van een bepaald gekleurd bolletje overgestapt naar een aantal sterren, maar is nu een groen bolletje met een plusje ongeveer te vergelijken met 3,4 of zelfs 5 sterren .... ???
Dat moderne auto's veiliger zijn geworden is duidelijk, maar hoeveel.
Grote auto's zijn niet zuiniger geworden dan vroeger, oke, je krijgt wat meer PK's en een hoop gewicht extra.
 
@ hdalhuisen
 
Dat had ik ook ergens gelezen, maar nog geen bewijzen kunnen vinden....
     
Bedankt voor je input.
Op dat gebied is het eigenlijk hetzelfde met het brandstofverbruik, er worden criteria neergelegd door de testende organisaties.
De autobouwers halen alles uit de kast om aan die voorwaarden te voldoen.
In de praktijk blijken deze waarde gewoon niet haalbaar, geen kleine verschillen maar mucho grande.
Gevoelsmatig heb ik dat ook met die crashtests (niet zo extreem), er is alleen weinig te vinden om goed te vergelijken.
Folksam is ook van een bepaald gekleurd bolletje overgestapt naar een aantal sterren, maar is nu een groen bolletje met een plusje ongeveer te vergelijken met 3,4 of zelfs 5 sterren .... ???
Dat moderne auto's veiliger zijn geworden is duidelijk, maar hoeveel.
Grote auto's zijn niet zuiniger geworden dan vroeger, oke, je krijgt wat meer PK's en een hoop gewicht extra.
 
@ hdalhuisen
 
Dat had ik ook ergens gelezen, maar nog geen bewijzen kunnen vinden....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 19:28                #1229246
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Ik ben niet overtuigd van            
    
        Ik ben niet overtuigd van die 940 vs modus test.
Ik ben ook zeer benieuwd wat er gebeurd was met een 850 vs Modus. de 850 (en v70 classic) waren zeer veilig toen, en zijn dat nog steeds.
Modernere auto's zijn zeker veiliger geworden. maar die test was denk ik niet 100% eerlijk. het zou ook een zeer vervelende uitkomst zijn voor zon nep autoprogramma als de (gehate) volvo nog iets goeds zou doen vergeleken met een moderne auto.
Kijk eens naar de Folksam statistiek voor de 200/700. 10-20% boven gemiddelde veiligheid vergeleken met het wagenpark dat tijdens de test rondreed. En tegenwoordig rijden er zeer veel idioten in de oudere volvo's in Zweden. <a href="">Hier een voorbeeld.
Trouwens, kijk eens <a href="">hier naar de extreme tests die Volvo al zo lang gelende uitvoerde.
Ik heb veel foto's verzameld van volvo crashes. Laatst nog fotos op TB gezien van een 244 frontaal met offset tegen een grotere Toyota, beide auto's totaal in puin maar de inzittenden van de 244 hadden geen grote verwondingen (evenals de inzittenden van de relatief nieuwe - 2005-iets - Toyota).
    Ik ben ook zeer benieuwd wat er gebeurd was met een 850 vs Modus. de 850 (en v70 classic) waren zeer veilig toen, en zijn dat nog steeds.
Modernere auto's zijn zeker veiliger geworden. maar die test was denk ik niet 100% eerlijk. het zou ook een zeer vervelende uitkomst zijn voor zon nep autoprogramma als de (gehate) volvo nog iets goeds zou doen vergeleken met een moderne auto.
Kijk eens naar de Folksam statistiek voor de 200/700. 10-20% boven gemiddelde veiligheid vergeleken met het wagenpark dat tijdens de test rondreed. En tegenwoordig rijden er zeer veel idioten in de oudere volvo's in Zweden. <a href="">Hier een voorbeeld.
Trouwens, kijk eens <a href="">hier naar de extreme tests die Volvo al zo lang gelende uitvoerde.
Ik heb veel foto's verzameld van volvo crashes. Laatst nog fotos op TB gezien van een 244 frontaal met offset tegen een grotere Toyota, beide auto's totaal in puin maar de inzittenden van de 244 hadden geen grote verwondingen (evenals de inzittenden van de relatief nieuwe - 2005-iets - Toyota).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 20:48                #1229261
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic tv man            
    
        er is ook nu iets op TV  (NL 1) over een item waar kindertjes los worden vervoerd achterin.
of met zijn 4-en op de achterbank
(verder wel een erg moralistisch programma maar goed)
Well... wij weten allemaal dat dat niet veilig is.
Ze laten ook even een botsproefje zien. Das niet leuk voor de poppen....
Hier trouwens nog een crashtest filmpje wat ook in het Volvomuseum draaide.
<object width="445" height="364"><param name="movie" value=" www.youtube.com/v/_H7C5PVgwsU&hl=nl&fs=1...r2=0x6b8ab6&border=1 ">
en hier nog iets over de Vrom waar in het museum ook wat over veilghied staat. (begint na plm 2:00)<object width="445" height="364"><param name="movie" value=" www.youtube.com/v/BLfCEv2mfYQ&hl=nl&fs=1...r2=0x6b8ab6&border=1 ">
    of met zijn 4-en op de achterbank
(verder wel een erg moralistisch programma maar goed)
Well... wij weten allemaal dat dat niet veilig is.
Ze laten ook even een botsproefje zien. Das niet leuk voor de poppen....
Hier trouwens nog een crashtest filmpje wat ook in het Volvomuseum draaide.
<object width="445" height="364"><param name="movie" value=" www.youtube.com/v/_H7C5PVgwsU&hl=nl&fs=1...r2=0x6b8ab6&border=1 ">
en hier nog iets over de Vrom waar in het museum ook wat over veilghied staat. (begint na plm 2:00)<object width="445" height="364"><param name="movie" value=" www.youtube.com/v/BLfCEv2mfYQ&hl=nl&fs=1...r2=0x6b8ab6&border=1 ">
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-02-2009 21:06                #1229258
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Machtig Prachtig            
    
        Die oude beelden...vooral die Groene 760GLE mooi man !!!    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
        Moderators: Jerry Stam    
				




