960 S90 ervaringen uitwisselen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 18:11 #1225870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm...

Mr.Borrie schreef : Ook wij moesten de accu in onze 960 3.0 na 1 1/5 jaar vervangen.... kappotte cel.
Die het overigens nu prima doet in mijn 760 turbo.... vreemde zaak die accu's

Inderdaad vreemde zaak. Volgens mij lijkt is gewoon toeval. Dynamo's zijn OK, kan niks mis mee zijn.
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 21:31 #1225890 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Eigenaardigheden 960
Waar ik me vooral aan stoor bij deze serie, is de wielophanging met name voor. Ik heb een 960 2.5 gehad en rij nu een S90 Executive, maar beiden kreunen ze (met name met koud droog weer) op drempels e.d. De S90 had er net 120.000km op zitten en toch al last hiervan. Ik heb nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen.Verbruik op langere afstanden valt me mee. In Zweden in de zomer rond 1:11 ,5 weten te scoren. Nu in de winter 1:9 op benzine. Korte ritten vermijd ik zoveel mogelijk. Verbruik gaat dan zeker omhoog. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 21:53 #1225894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sja
Het moet maar niet gaan lijken op een klachtenboek over de s/v90 maar dat gedoe met die remmen herken ik natuurlijk wel. Het is nu een kwestie van iedere onderhoudsbeurt (dus elke 15.000) afvlakken van of de voor- of de achterremschijven. Dramatisch gevoelig vind ik dit onderstel voor bijgeluiden en getril. Als er een opgedroogde mug op een loodje aan het wiel vastzit, dan voel je dat in je stuur. Het verbruik is bij mij 1 op 7 à 8 (LPG). Dat gekraak is mij ook bekend met koud weer en het geheim rondom een defect accu-cel heeft me door onwetenheid al onterecht een nieuwe dynamo en 'kabelboom' van de accu naar de dynamo opgeleverd. Uiteindelijk bleek het de accu die alle meetaparatuur, ook die van Volvo, om de tuin heeft geleid. Inmiddels is de nieuwe Volvo-accu anderhalf jaar oud en doet het (ook met dit koude weer na twee weken niet gestart te hebben) uitstekend. Inmiddels heb net de 150.000 volgereden dus ik ben nog maar een beginner als het om ervaring gaat ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2009 21:57 #1225895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zere plek

jpost schreef : Waar ik me vooral aan stoor bij deze serie, is de wielophanging met name voor. Ik heb een 960 2.5 gehad en rij nu een S90 Executive, maar beiden kreunen ze (met name met koud droog weer) op drempels e.d. De S90 had er net 120.000km op zitten en toch al last hiervan. Ik heb nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen.

Kijk <a href="/node/13771" target="_blank">hier</a> dan eens voor wat betreft de zere plek.
Groet,
Jan-Willem (die her en der ook wat vervangen heeft maar erg blij is met zijn 965)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 22:17 #1226611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook

robertm schreef :

Mr.Borrie schreef : Ook wij moesten de accu in onze 960 3.0 na 1 1/5 jaar vervangen.... kappotte cel.
Die het overigens nu prima doet in mijn 760 turbo.... vreemde zaak die accu's

Inderdaad vreemde zaak. Volgens mij lijkt is gewoon toeval. Dynamo's zijn OK, kan niks mis mee zijn.
Robert 

Gisteren nog de accu vervangen,ook een raadsel www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/23311 . Maar het kraken...ach,daar heb ik mij maar bij neergelegd.
De 6-in-lijn is zo stil,dat je eigenlijk alles hoort...maar het blijft een fantastische motor/auto.
Trouwens, ik heb vorig jaar nieuwe sachs (gasgevulde) schokbrekers geplaats, en liep 1/2 jaar later tegen rode (oliegedempte) Koni's aan (nieuw in doos) en die worden (al lang?) niet meer gemaakt.
De Sachs vervangen door de Koni's en deze zijn een echte opwaardering voor de 960 I, het comfort neemt toe, en het bochtenwerk is een eitje (+ deze zijn verstelbaar, levenslange garantie).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 22:27 #1226621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen gekraak
Bij mijn '92-er 965. Maar ja, die heeft nog de "oude" voorwielophanging en niet soortgelijk als die van de 850 zoals in de S90. Wat mij opvalt tussen een 760 sedan en 960 Estate is dat de laadruimte van de Estate meer lawaaierig is. Dat is jammer. Ik ga daar eens wat aan doen. De 6 in lijn is wel veel fijner dan de V6, ook de automaat van de 960's. Echter: een ZF automaat (althans die onder mijn 760TD en van de B230E van mijn vriendin) waren ook een super fijn schakelende transmissies, beter dan de AW70's is mijn ervaring.
Nadeel van de 960's: de electronica om het blok heen en kabelbomen. Dat moet je in de gaten houden, is gevoelig voor (kleine) storingen. Als alles in orde is staat het blok gewoon stil en stationair maakt de pomp van het servostuur nog het meeste lawaai. Een rol van de multiriem was bij mij eens afgebroken en heb een paar dagen zonder multiriem gereden. Dus geen aandrijving van dynamo en servostuur. Stationair en met lage snelheden hoor je de motor dan helemaal niet meer. Doe de motorkap maar eens open met draaiende motor geef wat gas en je hoort de pomp janken. Tegenwoordig wordt bij sommige luxe wagens de stuurinrichting electrisch bediend in plaats van een hydraulisch; is stiller.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2009 22:58 #1226631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stilte
Eergisteren mijn middenconsole vervangen door een '95 960 exemplaar, daar zitten nml geluidsisolatiematten in en dat scheelt ook weer, de oude console werkte toch als een klankkast (blijkbaar).
Tevens de opmerking dat nu de onderdelen schaarser worden (althans nieuw) heb ik ook mijn tussendemper icm de einddemper laten vervangen, de einddemper (met krul) is origineel niet meer leverbaar, en allerlei imitatiecombinaties schijnen niet tewerken,dus is nu het geheel vanaf kat vervangen door imitatie. Pfff,niet doen dus! In de oude situatie was mijn eindemper van "walker" en niet echt rumoerig,en (naar ik denk) de einddemper wel een Volvo exemplaar. Maar de nieuwe (imitatie) tussendemper is veel rumoeriger...  
Ik wil(de) gewoon een volvo 960 I RVS (of aluminiseerde) uitlaat vanaf kat ,gewoon normaal (geen race oid) maar waar vind men deze! De "nieuwe" 960 einddemper vind ik niet mooi staan onder de 960 I sedan (dat ovale stukje is 'm net niet).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 09:19 #1226669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tegenaanlopen

Volvo960_1993 schreef : De Sachs vervangen door de Koni's en deze zijn een echte opwaardering voor de 960 I, het comfort neemt toe, en het bochtenwerk is een eitje (+ deze zijn verstelbaar, levenslange garantie).

Jij loopt nog wel eens ergens tegenaan toch? Mocht je nog zo'n comfort-setje tegenkomrn, dan houd ik me van harte aanbevolen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2009 19:49 #1226746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt!

Volvo960_1993 schreef : Tevens de opmerking dat nu de onderdelen schaarser worden (althans nieuw) heb ik ook mijn tussendemper icm de einddemper laten vervangen, de einddemper (met krul) is origineel niet meer leverbaar, en allerlei imitatiecombinaties schijnen niet tewerken,dus is nu het geheel vanaf kat vervangen door imitatie. Pfff,niet doen dus! In de oude situatie was mijn eindemper van "walker" en niet echt rumoerig,en (naar ik denk) de einddemper wel een Volvo exemplaar. Maar de nieuwe (imitatie) tussendemper is veel rumoeriger...

Ik wil(de) gewoon een volvo 960 I RVS (of aluminiseerde) uitlaat vanaf kat ,gewoon normaal (geen race oid) maar waar vind men deze! De "nieuwe" 960 einddemper vind ik niet mooi staan onder de 960 I sedan (dat ovale stukje is 'm net niet).

Die ervaring had ik ook. Originele einddemper vervangen door een immitatie Walker... Veel te veel herrie. Hij paste wel goed, dat was geen enkel probleem. Toen maar een originele demper gekocht van Volvo, S/V90 type. 960 type is niet meer te krijgen. Resultaat: weer stil maar montage uit het lood. De middendemper moet mee vervangen worden met het nieuwe S/V90 exemplaar. Moet ik nog eens doen.
Robert
PS: een nieuwe Walker 960 einddemper in de aanbieding, ligt op zolder. Slechts 2 weken gebruikt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2009 17:18 #1226817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindstuk/krul/uitlaatstukje
Nu zag ik hier op het forum een plaatje van een 940 waarvan de eigenaar (Ik ben slecht in namen) de krul vervangen heeft door een chromen eindstukje. Tevens wist hij te vermelden dat de brom minder was geworden.
Ik vond het best netjes staan, iig geen hoog "petjes" gehalte en mooier dan het originele ovale eindstukje welke de originele einddemper nu heeft .  Ik ben een liefhebber van de krul (ieder z'n afwijking) maar nu heb ik een krul en een donkere brom, dus dan toch liever stilte en bv een chromen eindstukje.
groet,
Mischa

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC