van 80 naar 140 en terug in 1 seconde (sneldheidsmeter de kluts kwijt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 12:46 #1072092 door V700 register
Dag dag waarde lezer,
Tijdens een rit van het Brabantse land naar het hoge noorden (Groningen, that is) viel me op dat mijn snelheidsmeter nogal te wensen over laat als het aan komt op het secuur aangeven van het aantal gereden kilomters per uur. Hij zwabbert op en neer dat het een lieve lust is. Een beetje zoals je dat verwacht bij een auto van omstreeks 1911. En dat terwijl de mijne komt toch echt uit 1991 stamt.
Bij het aanschouwen van dit klein leed kwamen er een drietal vragen bovendrijven die ik jullie graag wil stellen
Is er iets ernstig kapot (aan het gaan?)Of is dit eenvoudig te verhelpen?En de immer Hollandse vraag: kosta dan?
Namens de 940 alvast mijn hartelijke dank!
Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 13:05 #1225726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 mogelijkheden
Mijn 940 diesel uit 1992 heeft hier ook last van, in een nog iets ergere mate dan de uwe zelfs. Soms heeft de wijzer bijna de hele tellerplaat nodig en soms blijft die ook gewoon even op ruststand hangen, soms gaat de teller ook spontaan tussen de 40 en 80km/u zwabberen als ik gewoon stil sta.
Ik zie 2 mogelijkheden: - Ofwel is de sensor of de bekabeling tussen sensor en tellerbak kaduuk. In dat geval zou de dagteller en kilometerteller ook harder/trager moeten meelopen volgens de stand dat de snelheidsmeter aangeeft. - Ofwel schort er iets met de tellerbak zelf.
Ik ben vrij zeker dat dit laatste het geval is bij *mijn* 940, aangezien de dagteller en kilometerteller wel lopen als ik aan het rijden ben, maar de snelheidsmeter stilstand aanduid, en niet lopen als de snelheidsmeter 40 à 80km/u aangeeft terwijl ik stil sta.
Ik dacht dit probleem hier al meermaals gelezen te hebben, en ook de (ondertussen gesloopte) 740 van de persoon die met mij gaan kijken is naar mijn 940 had het indertijd ook. Het lijkt dus een ziekte te zijn die de meeste bakstenen op latere leeftijd krijgen.
Ik heb het lekker goedkoop opgelost... door gewoon te rijden op de toerenteller :)
groetjes,Isabelle

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 20:22 #1225758 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Ik gooi hem er maar weer eens in
B<a href="/node/4418" target="_blank">een there, seen it, didn't solve it </a> Heb zelfs 180 km/h op de A2 gereden (waarbij wel de GPS op 86 km/h stond )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2009 20:26 #1225759 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je een...
Als je een beetje handig bent kom je een heel eind!
Hier een linkje met wat je te wachten staat:<a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318358#318358 "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318358#318358
En dat verschilt per merk / type teller uiteraard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2009 13:53 #1225956 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat n gedoe
het ziet er vrij heftig uit op de foto's van het volvo forum...
heb er weinig trek in, om dat alleen te gaan doen. iets voor een sleuteldag wellicht. dan ben ik er iets geruster op dat ik niet de boel sloop en nog veel verder van huis ben.
zeker gezien de avonturen die ik heb beleefd met zelf sleutelen aan mn auto. op de een of andere manier is het zo dat niets werkt zoals het moet bij de mijne. zo ben ik nog steeds bezig met het proberen te verwijderen van de deurklink aan bestuurders zijde. een fluitje van een cent volgens velen, maar bij mij zit alles OF muurvast OF draaien de schroeven dol.
niels

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2009 15:04 #1225958 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic APK - technische staat wagen...
Helaas heb je dan wel een uitdaging. De snelheidsmeter is de enige meter die het dient te doen (en altijd afleesbaar dient te zijn) in de tellerset. Hiermee heb je wel een aardig issue.
Gewoon de tellerbak vervangen, of alleen de snelheidsmeter. Voor een 740 is een tellerset op de sloop te vinden voor +- 75,=, maar daar heb je 4 versies... geen flauw idee hoeveel variaties een 940 heeft.
Even een kleine vraag voor beide met het probleem, hebben jullie de klokkenset als eens uit elkaar gehaald en schoongemaakt? Dat moest ik met de 740 ook, 0.0 problemen na een aanval met glassex voor de roetaanslag op de wijzers en wijzerplaten en contactspray voor de electrische contacten...

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2009 16:57 #1225968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog niet bekeken...
Heb ik nog niet bekeken en ik heb er ook geen behoefte aan, aan mijn toerenteller zie ik ook hoe snel ik rij en zolang ze er bij de technische controle (waar mijn 940 al minstens 1 keer met kaduuke teller is doorheen geraakt) geen probleem van maken, ben ik ook niet van plan om er moeite voor te doen :)
groetjes,Isabelle

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2009 18:12 #1225979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roetaanslag?
hoe kom je aan roetaanslag op de meters?
en nee, ik heb nog niets schoongemaakt. wilde eerst even t advies van alwetende mede volvorijders...
ik zal binnenkort als ik tijd heb eens proberen met eruithalen en schoonmaken en contactspray. is dat gewoon een kwestie van lukraak op alle gesoldeerde puntjes spuiten? ik heb geen idee wat ik zie en wat wat is dus vandaar mn vraag.
bvd weer!
Niels

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2009 18:43 #1225983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactspray
Contactspray helpt mi alleen bij slechte soldeerpunten of bij vervuilde contacten waar de kabels aan de tellerunit zit. Bij slechte punten lijkt me dat geen blijvende oplossing. Je zou de tellerunit eens kunnen verwijderen en schoon kunnen maken met een niet te aggressief schoonmaak middel. Als er nog teveel soldeer vloeimiddel op zit kun je dat misschien verwijderen met een beetje spiritus. Ja, dat is wel een beetje aggresief, maar als je het op wat watten doet en daarmee het vloeimiddel wegveegt lijkt me dat je geen schade kunt aanrichten. In ieder geval niet te lang laten zitten. Als alles goed schoon is kun je de soldeerpunten controleren op kleine scheurtjes. Die punten dan opnieuw solderen. Contactpunten voor de kabels goed schoonmaken. Verder de massa punten schoonmaken. Als je eens op de brug staat eventuele stekkerverbindingen van de kabel bij de achteras schoonmaken en de kabel controleren op kabelbreuk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2009 12:04 #1226149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kabelbreuk
bij mij was de kabel bij de achteras bijna doorgesleten. nieuwe erop en het werkt weer als nieuw. kabel koste maar een paar tientjes bij de dealer en het is niet moeilijk om te monteren, kan op de grond met de achterwielen omhoog maar op de brug is het makkelijker
groeten,
Peter

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC