Fietsendrager: welk type wel en welke niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 09:17 #1281539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thule
ik heb prima ervaringen met een (tweedehands) Thule. Ook een Zweeds merk overigens. Afsluitbaar (dus niet makkelijk te jatten) .Ik heb een kantelbare uitvoering voor twee fietsen. Hij kantelt zodanig dat ik bij mijn 940 estate de acheterklep bij gekantelde fietsendrager nog precies kan openen. Het ding is licht, makkelijk in gebruik en voelt redelijk robuust aan. Fietsen bevestig je eenvoudig met riempjes.
Hou er rekening mee dat de fietsen altijd een beetje wiebelen en wat bewegen, da's ff wennen in het begin. Deze fietsendragerheb ik voor een paar tientjes gekocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2010 09:41 #1281541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hefboomwerking
Niet alle afmetingen paraat (achteroverbouw schat ik op 110 cm), maar als je dat doorrekent rondom de achteras kom je ongeveer op het volgend (massa x arm tov achteras):
(27 x 135) + (45 x 1550) + (17 x 175) = F x 277
Waarbij F de reactiekracht op de vooras is. De vooras zal dus circa 50 kg worden ontlast en dit gewicht wordt "doorgeschoven" naar de achteras.Dat is het nadeel van zo'n relatief lange achteroverbouw. De totale achteras belasting is daarom 50 kg + het gewicht van die hele fietsenboel + drager, dus totaal bijna 140 kg. 
De trekhaak kan het allemaal wel hebben, want de dynamische belasting van een zware aanhangwagen is veel groter dan die 90 kg fietsendrager.
Rob

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2010 21:38 #1284630 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Hawk/Spinder
Zojuist weer veilig thuisgekomen mèt de 3 fietsen. Geen enkel probleem, zo stevig en vast als een huis. De eerste kilometertjes was het wel veel "spiegeltje loeren". Het enige wat ietsiepietsie beweegt is het scharnierpunt van het kantelsysteem. Ik denk dat dit het kwetsbaarste is van de hele constructie. Overigens hangt "het gevaarte" nog ruim vrij van de grond in kantelpositie. Overigens is het kantelen niet nodig bij de Truttebol. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 09:04 #1284644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic twinny load
Zou opletten dat de drager geen crank bevestiging heeft, hier hangt je hele gewicht van de fiets dan aan de trapaslagers.
Als je dat vaak doet geeft dat problemen.
Mijn fiets komt in ieder geval niet op een twinny load.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 11:52 #1284648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewicht
Wat mij vooral opvalt is dat het opletten geblazen is met het gewicht. Ik heb een ouder model Twinny Load, kantelbaar, dat maximaal 35 kg belasting kan hebben. Nou is één van onze fietsen (de mijne) een Sparta Pickup, een transportfiets die al bijna 22 kg weegt. Met andere woorden, de tweede fiets mag maar 13 kg wegen! Nou hebben wij het geluk dat de tweede fiets inderdaad een wat lichter model is, maar ik heb de weegschaal er niet bij gehad. Heb ook weleens naar zo'n fietsdrager voor op dakdragers gekeken, maar die mogen volgens mij ook maar ca. 15 kg hebben. M.a.w. met sportfietsen zal het allemaal wel goed gaan, maar met normale stadfietsen is het echt even opletten.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 12:40 #1284652 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic toch 90 kg
Er zat bij mij, zoals ik eerder in dit draadje beschreef, in totaal 90 kg op de (afneembare kogel). Wat is dan wijsheid in dit geval?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2010 14:07 #1284657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beveiliging
Hoi GJ, mede forummers, of 90 kilo wel of niet verantwoord is dat weet ik niet. Maar ik heb net een drager gekocht (Aldi, voor 2 fietsen, met scharnier) en ik ga voor alle zekerheid als ik de fietsen erop heb, gewoon zo'n lange Axa fietsslot insteekkabel door het oog op de trekhaak nemen, door beide frames en dan in het slot. Als die drager het begeeft dan sleept het spul aan die kabel achter de auto, nou dan moet je de muziek wel heel hard hebben staan als je dat niet merkt :-) Want een fiets verliezen en dat iemand anders die door zijn voorruit krijgt dat wil ik wel heel graag vermijden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2010 03:01 #1284688 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tillen
Hallo Wouter, Volvisti

Wouter1973 schreef : Heb ook weleens naar zo'n fietsdrager voor op dakdragers gekeken, maar die mogen volgens mij ook maar ca. 15 kg hebben.

Ik vind een fiets ook een ontzettend onhandig ding om hem zo ver op te tillen, dat zelfs het laagste punt van de fiets boven het dak uit komt. Zo'n fiets hoeft maar iets te veel in de verkeerde richting te bewegen of je hebt er weer een paar krassen in je lak bij.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam