- Berichten: 1
Lekker hoor dat extra vermogen in de winter
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 10:56 #1222742
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic korte kritische noot
Zoals hierboven vroeg ik mij ook af waarom het dan een luchtmassameter heet. Namelijk met het vermoeden dat deze corrigeert voor de variabelen T en P.
Daarbij corrigeert je Lambda op CO niveau, niet op volume, dus er komt nog steeds evenveel zuurstof bij het gasmengsel.
Ander puntje is in mijn opzicht dat je bij een kouder gasmengsel meer tijd nodig hebt voor explosie/expansie en er meer energie in het opwarmen verloren gaat en dus minder overblijft voor expansie en dus aandrijving.
Wel weer bijzonder want jij zegt dat je wagon harder loopt bij koude. Of ik heb het mis, of er speelt nog iets anders.
Wel weer leuk om op zo'n minimaal niveau te discussieren.
Daarbij corrigeert je Lambda op CO niveau, niet op volume, dus er komt nog steeds evenveel zuurstof bij het gasmengsel.
Ander puntje is in mijn opzicht dat je bij een kouder gasmengsel meer tijd nodig hebt voor explosie/expansie en er meer energie in het opwarmen verloren gaat en dus minder overblijft voor expansie en dus aandrijving.
Wel weer bijzonder want jij zegt dat je wagon harder loopt bij koude. Of ik heb het mis, of er speelt nog iets anders.
Wel weer leuk om op zo'n minimaal niveau te discussieren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 11:46 #1222744
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat wel tof is met een turbo
wat wel tof is met een turbo diesel, geen verlies in de bergen
of minder dan een benzineversie
 
alhoewel ik vanaf een bepaalde hoogte de rook zwarter zie worden wegens minder zuurstof
of minder dan een benzineversie
 
alhoewel ik vanaf een bepaalde hoogte de rook zwarter zie worden wegens minder zuurstof
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 11:48 #1222746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Luchtmassameter werkt zo: je stuurt een electrische stroom door een platina draad zodanig dat die draad een bepaalde temperatuur bereikt. Dan laat je lucht langs die draad stromen. De lucht koelt de hete platina draad. Je gaat nu net zoveel meer stroom de draad in sturen tot de oude temperatuur van de draad bereikt wordt. Die extra stuurstroom is dan recht evenredig met de langsgestroomde luchtmassa. Natuurlijk gebeurt dat bijsturen volcontinue in een automatisch regelsysteem. Meer info in het Bosch redbook.
De LMM hoef dus niet te corrigeren voor druk en temperatuur want hij meet echt precies alleen de luchtmassa.
De LMM hoef dus niet te corrigeren voor druk en temperatuur want hij meet echt precies alleen de luchtmassa.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 14:50 #1222756
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog wat theoretisch praktijk
Wat het voordeel van koude is dat er meer grammen lucht en dus zuurstof in een liter zit. Dus als je een cilinder van 1 liter inhoud hebt en die maakt zijn zuigslag dan zal hij in de winter meer grammen O2 binnen krijgen. De LMM meet deze grammen en zal navanant meer benzine kunnen laten injecteren om de juiste O2 benzine verhouding te krijgen en dus meer vermogen leveren
Ik heb in onderstaande tabel Octaan ipv benzine gebruikt.
 
 
Temp in °Cgram lucht per litergram O2 per liter luchtgram octaan bij volledige verbranding-151.340.271.79-101.310.261.76-51.290.261.7301.260.251.69101.220.241.63201.180.241.58301.140.231.53401.100.221.48501.070.211.43601.040.211.39701.010.201.35800.980.201.31
groet
Anno
 
 
Ik heb in onderstaande tabel Octaan ipv benzine gebruikt.
 
 
Temp in °Cgram lucht per litergram O2 per liter luchtgram octaan bij volledige verbranding-151.340.271.79-101.310.261.76-51.290.261.7301.260.251.69101.220.241.63201.180.241.58301.140.231.53401.100.221.48501.070.211.43601.040.211.39701.010.201.35800.980.201.31
groet
Anno
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2008 15:06 #1222758
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog wat theoretisch praktijk met kleine correctie
 
Klein rekendfoutje in bovenstaande tabel er gaat minder benzine bij 1 gram O2
 
PK in %liter1Temp in °Cgram lucht per litergram O2 per liter luchtgram octaan bij volledige verbranding105.80.0003222.4258-151.340.270.056103.80.0003122.4263-101.310.260.055101.90.0003122.4268-51.290.260.054100.00.0003022.427301.260.250.05396.50.0002922.4283101.220.240.05193.20.0002822.4293201.180.240.04990.10.0002722.4303301.140.230.04887.20.0002622.4313401.100.220.04684.50.0002522.4323501.070.210.04582.00.0002522.4333601.040.210.04379.60.0002422.4343701.010.200.04277.30.0002322.4353800.980.200.041
 
gr
Anno
Klein rekendfoutje in bovenstaande tabel er gaat minder benzine bij 1 gram O2
 
PK in %liter1Temp in °Cgram lucht per litergram O2 per liter luchtgram octaan bij volledige verbranding105.80.0003222.4258-151.340.270.056103.80.0003122.4263-101.310.260.055101.90.0003122.4268-51.290.260.054100.00.0003022.427301.260.250.05396.50.0002922.4283101.220.240.05193.20.0002822.4293201.180.240.04990.10.0002722.4303301.140.230.04887.20.0002622.4313401.100.220.04684.50.0002522.4323501.070.210.04582.00.0002522.4333601.040.210.04379.60.0002422.4343701.010.200.04277.30.0002322.4353800.980.200.041
 
gr
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
29-12-2008 18:16 #1222774
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Da's nog geen "extra"
Da's nog geen "extra" vermogen. Je verbrandt meer benzine, dus krijg je meer vermogen. In de zomer is dit effect ook te bereiken, door de vermogenpedaal wat verder in te drukken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2008 13:26 #1222893
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja leuk maar
Omdat de lucht dan zwaarder is is een kub lucht ook zwaarder.
En daar moet je doorheen met een auto die de stroomlijn heeft van een bushokje.
En de snelweg staat vol met die zware kubieke meters lucht.
Daar komt het overgrote deel van je meerverbruik vandaan in de winter.
En daar moet je doorheen met een auto die de stroomlijn heeft van een bushokje.
En de snelweg staat vol met die zware kubieke meters lucht.
Daar komt het overgrote deel van je meerverbruik vandaan in de winter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2008 15:46 #1222935
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inzicht
nooit aan gedacht maar dat is natuurlijk erg waar.. wie zei dat ook alweer, geen gratis lunch.. 
nou is het maar de vraag welk effect het grootste is, ik denk dat er een omslagpunt-snelheid is, zo rond de 70 a 80 km/u? daarboven gaan de kwadraten van luchtweerstand hard oplopen
dank voor dit nieuwe inzicht
nou is het maar de vraag welk effect het grootste is, ik denk dat er een omslagpunt-snelheid is, zo rond de 70 a 80 km/u? daarboven gaan de kwadraten van luchtweerstand hard oplopen
dank voor dit nieuwe inzicht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2008 17:33 #1222996
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm, zit ik mijzelf nu voor
Hm, zit ik mijzelf nu voor de gek te houden dan?
Toen ik dit topic zag verschijnen, dacht ik já, zie je, daarom was mijn Indy zo fel vanmorgen. Ik schrok er haast van en werd daarna nog voorzichtiger met het gaspedaal, omdat ze nog koud was. Maar als ik het vervolg nu lees, dan vraag ik mij toch af of ik mijzelf dan voor de gek zit/zat te houden. Misschien heb je gelijk Johan, ik dacht het vooral bij lagere snelheid te hebben gemerkt.
Maar kan dat nou kloppen, of toch niet?
Groeten,
Richard
Toen ik dit topic zag verschijnen, dacht ik já, zie je, daarom was mijn Indy zo fel vanmorgen. Ik schrok er haast van en werd daarna nog voorzichtiger met het gaspedaal, omdat ze nog koud was. Maar als ik het vervolg nu lees, dan vraag ik mij toch af of ik mijzelf dan voor de gek zit/zat te houden. Misschien heb je gelijk Johan, ik dacht het vooral bij lagere snelheid te hebben gemerkt.
Maar kan dat nou kloppen, of toch niet?
Groeten,
Richard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2008 17:54 #1223002
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies
Lekker doorpoken op weg naar de wintersport met een bak op het dak kost een aardige slok extra.
Wil je in de winter zuinig rijden houdt dan de snelheid wat lager.
Of je moet een goed gestroomlijnde bolide hebben.
Dus in de winter met fietsen bovenop je imperiaal is gewoon een milieudelict!
Ik heb speciaal op de stroomlijn gelet toen ik een skibox op de kop tikte.
Het is dus een packline geworden.
En als je al die mooie staatjes eens doorneemt dan zie je dat een kub lucht ongeveer 7% zwaarder is in de winter t.o.v. de zomer.
En daar zit het meeste meerverbruik in.
Niet de dikke olie en al die ander nonsense.
Wil je in de winter zuinig rijden houdt dan de snelheid wat lager.
Of je moet een goed gestroomlijnde bolide hebben.
Dus in de winter met fietsen bovenop je imperiaal is gewoon een milieudelict!
Ik heb speciaal op de stroomlijn gelet toen ik een skibox op de kop tikte.
Het is dus een packline geworden.
En als je al die mooie staatjes eens doorneemt dan zie je dat een kub lucht ongeveer 7% zwaarder is in de winter t.o.v. de zomer.
En daar zit het meeste meerverbruik in.
Niet de dikke olie en al die ander nonsense.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





