Lekker hoor dat extra vermogen in de winter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 11:30 #1071599 door V700 register
Lekker hoor dat extra vermogen in de winter is gemaakt door V700 register
Gisterochtend was ik toch weer aangenaam verrast door de extra turbopower met dit koude weer. Met name als de motorkoud is springt ie vooruit als de turbo in komt.
 Onderstaand heb ik een grafiek gemaakt met de gratis vermogenswinst in de winter door de extra grammen lucht per liter
Temp in °CPK in %-15105.8-10103.8-5101.90100.01096.52093.23090.14087.2  
Verschil tussen zomer en winter bij 30 en -10 is dus een kleine 15%

Geniet ze van deze mooie winbterdagen

groeten
Anno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 11:42 #1222666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeker
Zeker alleen voor de turbo-versies?
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 12:27 #1222669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Hoe kom je aan deze waarden ? Ben wel nieuwsgierig...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 13:36 #1222673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De achterliggende formules van Gay-Lussac
De algemene gaswet van Gay Lussac zegt dat voor een ideaal gas bijvoorbeeld: waterstof, helium, lucht gedraagt zich vrij ideaal dat de volgende formule geldt PV = nRT,  waarbij P de druk is in bar, V = volume, n = hoeveelheid gas in mol   R= gasconstante (8.13 KJ/K*kmol) en T is temperatuur in Kelvin. Graden Kelvin is graden celsius + 273.15 waarbij 0 graden Kelvin het absolute nulpunt  is -273,15 degC.
Als we nu een constant volume nemen van 1 liter en 1.0 bar druk en de temperatuur is bijv 30 degC ==> 273+30 °K dan kun je n uitrekenen. Als je dat ook bij andere temperaturen doet en je neemt dan bijvoorbeeld 0 degC als referentie dan krijg je mijn bovenstaande tabel als uitkomst, n wordt kleiner naarmate de tempereratuur stijgt.
Dit geldt dus voor alle auto's met of zonder turbo.
Omdat onze lambdasonde ervoor zorgt dat de lucht brandstof verhouding constant is, is het effect bij kouder weer meer grammen lucht (zuurstof) in de cilinder en dus meer brandstof in de cilinder en dus meer vermogen

groet
Anno  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 18:40 #1222698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iemand met hersens !
Eigenkijk is hier sprake van de gecombineerde gaswet van Boyle-Gay Lussac (Algemene gaswet mag ook).
Je rekent namelijk met 3 grootheden en daarom gaat het hier om de gecombineerde gaswet. In je formule gaat het over druk, temperatuur en volume. Bij de wet van Boyle is de temperatuur de constante factor en staat deze niet in de formule. Want P1/V1 is gelijk aan P2/V2. Door de gasconstante mee te rekenen en de hoeveelheid (mol)  kom je aan de gecombineerde gaswet die altijd geldt.
Overigens mijn complimenten voor dit rekenwerk: hier hoor je bijna niemand meer over.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 19:32 #1222708 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Namen
Hallo Volvisti
En nu we het toch over gaswetten en hun namen hebben. In Duitsland wordt bij de Wet van Boyle-Gay Lussac een van beide namen door een andere naam (ik meen wel van een Fransoos) vervangen. Dezelfde wet is dus in verschillende landen onder verschillende namen bekend.
Niet dat je wat aan deze informatie hebt, maar je zult maar ver van huis met een niet-landgenoot zitten te kletsen over natuurkunde, onder het genot van een hapje en een drankje en er om bovengenoemde reden niet uit komen. Zou toch zonde zijn.
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 02:08 #1222731 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Trauma's....
komen weer boven...........
Oeverloos gezever over stoom(-machines/tubines) enz enz
tijdens de "tertiaire" opleiding onderhouds "technicus"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 08:27 #1222734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic referentie
Ik zou zelf de referentie anders leggen, bijvoorbeeld meer rond de +10 of +15 graden Celcius. Het is in Nederland gemiddeld eerder 10 of 15 graden Celcius dan 0.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-12-2008 09:51 #1222738 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic There's no such thing as a
There's no such thing as a free lunch, in elk geval niet voor brandstofinjectie met Bosch LH systemen. De Air Mass Meter meet massa (tsjonge), dus LH hoeft niks te compenseren voor warme, koude of ijle lucht.
<a href=" www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html "> www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html
&#160;
Mijn carburateur auto's rijden zelfs trager, ik denk omdat er meer energie gebruikt wordt om het blok op temperatuur te houden.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 10:49 #1222741 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Die gebruik ik niet als de motor nog koud is .....

anno schreef : Gisterochtend was ik toch weer aangenaam verrast door de extra turbopower met dit koude weer. Met name als de motor koud is springt ie vooruit als de turbo in komt.

Hej Anno,
Met dit weer krijgt de turbo bij mij geen kans om in te komen, tenminste niet als de motor nog koud is. Eerst een tijdje rustig rijden, daarna mag de turbo langzaam zijn werk gaan doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC