Lekker hoor dat extra vermogen in de winter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onderstaand heb ik een grafiek gemaakt met de gratis vermogenswinst in de winter door de extra grammen lucht per liter
Temp in °CPK in %-15105.8-10103.8-5101.90100.01096.52093.23090.14087.2  
Verschil tussen zomer en winter bij 30 en -10 is dus een kleine 15%

Geniet ze van deze mooie winbterdagen

groeten
Anno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet Rik
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als we nu een constant volume nemen van 1 liter en 1.0 bar druk en de temperatuur is bijv 30 degC ==> 273+30 °K dan kun je n uitrekenen. Als je dat ook bij andere temperaturen doet en je neemt dan bijvoorbeeld 0 degC als referentie dan krijg je mijn bovenstaande tabel als uitkomst, n wordt kleiner naarmate de tempereratuur stijgt.
Dit geldt dus voor alle auto's met of zonder turbo.
Omdat onze lambdasonde ervoor zorgt dat de lucht brandstof verhouding constant is, is het effect bij kouder weer meer grammen lucht (zuurstof) in de cilinder en dus meer brandstof in de cilinder en dus meer vermogen

groet
Anno
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je rekent namelijk met 3 grootheden en daarom gaat het hier om de gecombineerde gaswet. In je formule gaat het over druk, temperatuur en volume. Bij de wet van Boyle is de temperatuur de constante factor en staat deze niet in de formule. Want P1/V1 is gelijk aan P2/V2. Door de gasconstante mee te rekenen en de hoeveelheid (mol) kom je aan de gecombineerde gaswet die altijd geldt.
Overigens mijn complimenten voor dit rekenwerk: hier hoor je bijna niemand meer over.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
En nu we het toch over gaswetten en hun namen hebben. In Duitsland wordt bij de Wet van Boyle-Gay Lussac een van beide namen door een andere naam (ik meen wel van een Fransoos) vervangen. Dezelfde wet is dus in verschillende landen onder verschillende namen bekend.
Niet dat je wat aan deze informatie hebt, maar je zult maar ver van huis met een niet-landgenoot zitten te kletsen over natuurkunde, onder het genot van een hapje en een drankje en er om bovengenoemde reden niet uit komen. Zou toch zonde zijn.
groetjes
Mathy
- André Struis
- Nieuw lid
-
Oeverloos gezever over stoom(-machines/tubines) enz enz
tijdens de "tertiaire" opleiding onderhouds "technicus"

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
<a href=" www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html "> www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html

Mijn carburateur auto's rijden zelfs trager, ik denk omdat er meer energie gebruikt wordt om het blok op temperatuur te houden.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Hej Anno,anno schreef : Gisterochtend was ik toch weer aangenaam verrast door de extra turbopower met dit koude weer. Met name als de motor koud is springt ie vooruit als de turbo in komt.
Met dit weer krijgt de turbo bij mij geen kans om in te komen, tenminste niet als de motor nog koud is. Eerst een tijdje rustig rijden, daarna mag de turbo langzaam zijn werk gaan doen.