Wie kent deze wagen, 760 Turbo automaat

  • Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 00:45 #1220537 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Lekker
Simply because deze automaten aanzienlijk beter schakelen, oppakken en comfortabeler rijden dan de aw70/71's. Kan het, het best uitdrukken met één woord: gecultiveerder. De schakelmomenten zijn beter gekozen en de bak reageert meer in overeenstemming met mijn eigen verwachtingen, laten we maar zeggen. De AW71 is een rechtstreekse afstammeling van de BW35 uit de 60-er en 70-er jaren. Even lekker kort door de bocht: Er is een overdrive toegevoegd maar soms zijn ze net zo bruusk als de BW35 die in mijn vroegere Volvo 164 zat. De ZF22 is in mijn optiek een veel modernere automaat. Vier versnellingen met in zijn vier een lock-up. Zelfs als ik de AW30-43 in mijn 96-er 960 vergelijk met de ZF22 in mijn 88-er 740 vind ik de laatste een geslaagdere opzet. De AW30-43 is in zowel de 960’s als in de 850’s vanuit stilstand een traag oppakkende automaat. Waarbij je ook nog eens het gevoel krijgt dat er meer koppelverlies optreedt dan bij de ZF22. De ZF hangt veel strakker aan het gas zonder zenuwachtig over te komen. Wat je niet in alle situaties kan zeggen van de AW30-43.Boze tongen die beweren dat de ZF bakken van mindere kwaliteit zijn dan de AW's praten voornamelijk Amerikaanse forum uitspraken na. Met normaal onderhoud en dito rijgedrag gaan ZF's zeer lang mee en blijven tot op hoge leeftijd vloeiend en op tijd schakelen. Ja, ze hebben een achilleshiel. Het niet werken van de oliepomp en het daarmee wegvallen van het koelvermogen in Neutraal heeft sommige diesels bij de APK roetmeting vroegtijdig afscheid laten nemen van hun schakelbroeder. Maar deze kwaliteiten zijn een gekoesterd geheim onder eigenaren, dus niet verder vertellen straks wil iedereen een 7 of 9 serie met een ZF automaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 10:02 #1220545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zf
Hahahaha,heb zelf ook een zf 4 hp22 !!!
Rijd idd heerlijk en veel koppel.
Wordt een beetje weggezet als slechte bak.....

groeten Chris 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 13:30 #1220574 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Geen vergelijk
Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal. Ik ken een 760 diesel emt ZF, die schakelt beroerd, vaag, maar inderdaad wel soepel. Blijft idioot lang in de toeren hangen, voelt aan als een versleten bak, hetgeen best kan bij een auto met bijna zes ton op de teller. Schakelt beslist ook niet schokvrij.
En ik heb mijn 760 met B28 en AW71. Schakelt soepel, licht, bij minder dan volgas onmerkbaar. En is vlot met kickdown of opschakelen: niet zenuwachtig maar prettig niet-sloom. Wat mij betreft de betere bak, maar de wagen heeft dan ook pas 250.000 km op de teller.
Bij beide wagens is de automaatolie nog niet vervangen in recente jaren. Maar ik moet zeggen, dat ik heel grote verschillen in schakelgevoel heb bemerkt bij de diverse AW71 bakken waarmee ik heb gereden.
Dus zeg het maar. Is de ZF beter? Of heb jij toevallig met betere exemplaren gereden? Feit is, dat de ZF een koelingsprobleem heeft, waardoor de bak gevoeliger is voor verbranden. Dit is op te lossen, door er ofwel een extra automaatkoeler, ofwel simpelweg een extra reservoir automaatolie aan te koppelen. Al blijft het niet rondpompen van de koelende olie in N of P in mijn ogen een gigantische ontwerpfout.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 20:34 #1220605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic autrans
dit is volgens autrans in lunteren een onzin verhaal!
Heeft andere oorzaak volgens hun.... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2008 13:44 #1220648 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Schieuwnierig
Dan zijn we natuuurlijk allemaal uitermate geinteresseerd wat volgens Autrans de oorzaak dan wel is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 08:42 #1220946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic AW in een 960 en een 850

Marco schreef : De AW30-43 is in zowel de 960’s als in de 850’s vanuit stilstand een traag oppakkende automaat.

De bakken in een 960 en een 850 zijn wel redelijk anders hoor: In de 960 ligt deze in lengterichting en in de 850 ligt deze overdwars. Voor wat betreft de levensduur van de AW ben ik in positieve zin verrast door mijn vorige 850; deze heb ik verkocht met 610.000 km op de klok en en nog prima schakelende automaat. Levensduur vindt ik belangrijker dan een soepel schakelende automaat. Over ZF kan ik niks zeggen (heb ik geen ervaring mee).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 12:50 #1220976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic autrans
Schijnt ermee te maken te hebben dat de a groep inwendig lekt.........
Bij een roetmeting kunnen er door die lekkage dan toch krachten ontstaan op de uitgaande as waardoor er een groep verbrand.
Dit te voorkomen door de krik eronder te zetten en in de N met handrem eraf zodat eventuele krachten weg kunnen.
De smering is gewoon aanwezig en de pomp draait gewoon als hij in de P of N staat,dus niet zoals hier op het forum staat dat de oliepomp niet werkt.
Maar het blijft een feit dat een AW minder gevoelig is voor onderhoud.
gr chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 08:36 #1221043 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Autrans behoort beter te weten

scaniar164 schreef : De smering is gewoon aanwezig en de pomp draait gewoon als hij in de P of N staat,dus niet zoals hier op het forum staat dat de oliepomp niet werkt.

Dat laatste ontkracht voor mij het totale verhaal in een keer. Heeft Autrans al eens een inwendige tekening van die automaat bekeken dan? Of er eentje opengemaakt? Je zou haast verwachten van niet, want de oliepomp wordt bij deze automaten aangedreven door de uitgaande as. Het is dus absoluut onmogelijk dat deze werkt in de P- stand (N nog wel bij uitrollen...)
Vind het wel idioot, we hebben het ten slotte over een bekend automaten-specialist. Je zou toch verwachten dat die dat ook weten... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD