Windenergie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2008 11:27 #1208485
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zonnepanelen?
Heb je dan ook een zonneboiler?
Die werkt namelijk wel goed.
Die vier panelen die ik heb liggen doen niet zo veel heb ik ontdekt.
Die werkt namelijk wel goed.
Die vier panelen die ik heb liggen doen niet zo veel heb ik ontdekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-08-2008 13:13 #1208502
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Interessant zonnepanelen
Ben namelijk als ik mijn garage voorzien heb van een schuin dak ook van plan aan de zonkant panelen te monteren.
Er is een, inmiddels afgelopen, subsidie regeling die zoals het er nu naar uitziet per 01-04-2009 weer mogelijk is.
Die regeling maakt het net aantrekkelijk om voor plaatsing te kiezen.
Iemand ervaring of actuele parate kennis? Heb al heel wat rondgekeken maar nog geen echte oplossing gezien die mij aanspreekt en mij definitief doet besluiten.
Er is een, inmiddels afgelopen, subsidie regeling die zoals het er nu naar uitziet per 01-04-2009 weer mogelijk is.
Die regeling maakt het net aantrekkelijk om voor plaatsing te kiezen.
Iemand ervaring of actuele parate kennis? Heb al heel wat rondgekeken maar nog geen echte oplossing gezien die mij aanspreekt en mij definitief doet besluiten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2008 13:30 #1208505
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kansen
mijn schoonvader heeft nog op haren en snaren deel kunnen nemen aan de subsidieregeling voor die werd afgeschaft.
hij heeft 60 vierkante meter op dak liggen icm hoogfrequent omvormer. op echt zonnige dagen zoemtie op 2875 wat (max van omvormer). bij bewolkte dagen een paar honderd wat. de vergoeding op teruggeleverde stroom is (erg) laag. je moet het meer zien dat je je eigen verbruik voorziet en daardoor minder van het net afneemt, dan dat je je verbruik terugverdient door teruglevering.
een paar vierkante meter (minder dan 5 zou ik zeggen, schiet niet op voor huisgebruik. zou dat niet doen)
alternatief voor nachtstroom: overdag wassen op zonnepanelen en je wasmachine (met hot fill aansluiting (er gaat warm water in), die zijn er) op je zonneboiler. goedkoop (qua energiekosten) EN milieuvriendelijk
hij heeft 60 vierkante meter op dak liggen icm hoogfrequent omvormer. op echt zonnige dagen zoemtie op 2875 wat (max van omvormer). bij bewolkte dagen een paar honderd wat. de vergoeding op teruggeleverde stroom is (erg) laag. je moet het meer zien dat je je eigen verbruik voorziet en daardoor minder van het net afneemt, dan dat je je verbruik terugverdient door teruglevering.
een paar vierkante meter (minder dan 5 zou ik zeggen, schiet niet op voor huisgebruik. zou dat niet doen)
alternatief voor nachtstroom: overdag wassen op zonnepanelen en je wasmachine (met hot fill aansluiting (er gaat warm water in), die zijn er) op je zonneboiler. goedkoop (qua energiekosten) EN milieuvriendelijk
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-08-2008 13:43 #1208507
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Is duidelijk dat het puur emotie en non commercieel is
Op deze schaal is dit niet echt rendabel. Dat is bekend.
Door subsidie kost het je geen geld en toch wordt er breed ge-expirimenteerd met deze techniek en went de bevolking er aan dat het anders moet en vooral ook echt kan.
Als ik kijk naar mijn kinderen van 11 en 14 hoe die over mijn schouder meekijken bij dit gedachtegoed zie ik nu al een positieve spin off. Het eerste werkstuk is voor de vakantie al op school ingeleverd immers.
Ben overigens heel geinteresserd in de kosten, gekozen leveranciers en overwegingen daarbij. Op het forum mag, maar anders buiten het forum misschien de echte kopieen van facturen etc??
Door subsidie kost het je geen geld en toch wordt er breed ge-expirimenteerd met deze techniek en went de bevolking er aan dat het anders moet en vooral ook echt kan.
Als ik kijk naar mijn kinderen van 11 en 14 hoe die over mijn schouder meekijken bij dit gedachtegoed zie ik nu al een positieve spin off. Het eerste werkstuk is voor de vakantie al op school ingeleverd immers.
Ben overigens heel geinteresserd in de kosten, gekozen leveranciers en overwegingen daarbij. Op het forum mag, maar anders buiten het forum misschien de echte kopieen van facturen etc??
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2008 00:34 #1208594
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Emotie
Thuis; 8 st. elektische panelen op dak- kosten 5600,00 euro, subsidie 5000,00 euro, prognose 18 jaar terug verdientijd, mijn huis staat op het zuiden,
dakhelling 35 graden (=ideaal) ik volg het verbuik/opbrengst noukeurig,
Volgends de peiling ga ik het in 13 jaar redden.
Als het geen hobby is, <u>noooooooit </u>doen dus.
Op de zaak; High-tech zonne-boiler systeem, 7 M2 zonne paneel, 200 Ltr. voorraad vat, icm vloerverwarming.........
Sudsidie <u>NUL; </u>geeft alleen een hele lage gas rekening, gratis autowassen met lauw water, maar als ik eerlijk ben, kost dit gewoon geld.................
Maar het is hobby!
Zelf geïnstaleerd, kosten materiaal; 6000,00 euro, is onlangs als instalatie getaxeerd op 13.500,00 Euro.
Maar dan moet ik er nog wel een koper voor zien te vinden.............Maar dat zoeken m'n nabestaanden maar uit...............

dakhelling 35 graden (=ideaal) ik volg het verbuik/opbrengst noukeurig,
Volgends de peiling ga ik het in 13 jaar redden.
Als het geen hobby is, <u>noooooooit </u>doen dus.
Op de zaak; High-tech zonne-boiler systeem, 7 M2 zonne paneel, 200 Ltr. voorraad vat, icm vloerverwarming.........
Sudsidie <u>NUL; </u>geeft alleen een hele lage gas rekening, gratis autowassen met lauw water, maar als ik eerlijk ben, kost dit gewoon geld.................
Maar het is hobby!
Zelf geïnstaleerd, kosten materiaal; 6000,00 euro, is onlangs als instalatie getaxeerd op 13.500,00 Euro.
Maar dan moet ik er nog wel een koper voor zien te vinden.............Maar dat zoeken m'n nabestaanden maar uit...............

- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2008 01:55 #1208790
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Draairichting
Dit type Bosch dynamo kan twee kanten op draaien, alleen even een andere koel fan onder de pouly van de dynamo zetten.
De koel lucht moet nl van achter naar voren door de dynamo aangezogen worden.
Eerst langs de diodes, hierna langs de wikkelingen.
Andersom-Fan is gewoon een Bosch artikel, ooit standaard geleverd op een Ford Anglia of Taunus, daarbij draaide de motor blijkbaar de andere kant op................als normaal.
Ik sleutel die dynamo's overal op, en pas de draairichting gewoon aan.
De andersom-Fan heb dan ook gewoon op de plank liggen.
De koel lucht moet nl van achter naar voren door de dynamo aangezogen worden.
Eerst langs de diodes, hierna langs de wikkelingen.
Andersom-Fan is gewoon een Bosch artikel, ooit standaard geleverd op een Ford Anglia of Taunus, daarbij draaide de motor blijkbaar de andere kant op................als normaal.
Ik sleutel die dynamo's overal op, en pas de draairichting gewoon aan.
De andersom-Fan heb dan ook gewoon op de plank liggen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2008 12:25 #1208808
door V700 register
Klik HIER voor de Bol punt com site van het boek
Beantwoord door V700 register in topic ISBN
ISBN10: 9062240259 | ISBN13: 9789062240258struis schreef : ISBN nummer? bestel ik dan gewoon bij Bolpuntcom
Klik HIER voor de Bol punt com site van het boek
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-08-2008 00:04 #1208881
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Zon
<u>Thuis;</u> elektrisch met omvormer voor het terug leveren aan het "net".
Werkt goed, Liggen onder de juiste hoek, iets zuidwest gericht (kan ik er wat aan doen dat ze 100 jaar geleden m'n huis zo gebouwd hebben) wel schoonhouden,
één fors vogelpoepje reduceerd de opbrengst met 50%!!
<u>Zaak;</u> Zonneboiler 200 Ltr. icm vloerverwarming.
Betonnen vloer, destijds gestort, ca 100 m3.
Zie het als steengrillen, die honderd kub beton, het duurt even voor die warm is,(Ca. 1 week) maar het is ook zomaar niet afgekoeld............
<u>Wens;</u> op de zaak; een wind-molen!

Werkt goed, Liggen onder de juiste hoek, iets zuidwest gericht (kan ik er wat aan doen dat ze 100 jaar geleden m'n huis zo gebouwd hebben) wel schoonhouden,
één fors vogelpoepje reduceerd de opbrengst met 50%!!
<u>Zaak;</u> Zonneboiler 200 Ltr. icm vloerverwarming.
Betonnen vloer, destijds gestort, ca 100 m3.
Zie het als steengrillen, die honderd kub beton, het duurt even voor die warm is,(Ca. 1 week) maar het is ook zomaar niet afgekoeld............
<u>Wens;</u> op de zaak; een wind-molen!

Moderators: Jerry Stam