Windenergie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2008 23:30 #1066390
door V700 register
Windenergie is gemaakt door V700 register
Simpele vraag: Kan men met een alternator uit een auto een lampje laten branden? Als de alternator draait, moet er ergens op de klemmen stroom op komen, en waar moet je dat uitmeten?
Antwoord zal wel niet zo simpel zijn denk ik.
Groetjes, Hugo
Antwoord zal wel niet zo simpel zijn denk ik.
Groetjes, Hugo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2008 23:53 #1208347
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja toch?
Je kunt toch het systeem uit een auto overnemen?
Als je de snaaraandrijving uit de auto, vervangt door een molenwiek, zal de alternator daar echt niet wakker van liggen.Voordeel van de accu, is dat je ook licht hebt zonder dat het waait, maar dat had je zelf al bedacht natuurlijk.
Als je de snaaraandrijving uit de auto, vervangt door een molenwiek, zal de alternator daar echt niet wakker van liggen.Voordeel van de accu, is dat je ook licht hebt zonder dat het waait, maar dat had je zelf al bedacht natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 00:11 #1208348
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad...
Ben indedaad van plan om een beetje te experimenteren met de alternator uit de sloper die ik hier heb staan. Maar ik vroeg mij af waar de stroom uitkomt als ik een draai aan de rotor geef. Met een multimeter zie ik nergens een waarde uitkomen. En ik vroeg mij af op welke klemmen ik moet meten....
Groetjes, Hugo
Groetjes, Hugo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 00:22 #1208349
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat erop volgens mij.
Ik meen dat er B+ en B- op de dynamo staat, maar kijk anders even hoe hij in de auto (of in jouw eigen auto) gemonteerd zit/zat, dan kan het niet missen.
Let wel, dat dat ding volgens mij 900 rpm moet maken, voor er prik uit komt.Ik kan het niet bewijzen met een infopagina, maar ik meen het te hebben gelezen, ik dacht op het V44 forum.
Ik denk dus dat je er een " versnellingsbakje" tussen zou moeten zetten.
Let wel, dat dat ding volgens mij 900 rpm moet maken, voor er prik uit komt.Ik kan het niet bewijzen met een infopagina, maar ik meen het te hebben gelezen, ik dacht op het V44 forum.
Ik denk dus dat je er een " versnellingsbakje" tussen zou moeten zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 00:47 #1208350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmmm.....
Heb effe gebrobeert met een accu-boormachine. Deze draait rond de 1500 toeren. Ik heb voltmeter aan de B+, en daar ik geen B- vind, heb de min aan de massadraad gelegd. Geen waarde gemeten. Waar zou de W voor staan?

- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 01:06 #1208353
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic W =
De "W" is voor de toerenteller aansluiting bij een diesel.
Directe aandrijving wordt een probleem omdat je het benodigde toerental niet gaat halen.
Ook is er een accu nodig voor de bekrachting van de rotor en voor de het goed functioneren van de spannings regelaar.
Directe aandrijving wordt een probleem omdat je het benodigde toerental niet gaat halen.
Ook is er een accu nodig voor de bekrachting van de rotor en voor de het goed functioneren van de spannings regelaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 11:59 #1208365
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvullend
op andre:
je moet het veld van de rotor bekrachten door er er spanning op te zetten. (zoals andre zei). wat je daarvoor nodig heb is gewoon 12V maar om te voorkomen dat er hoge stromen lopen (geen/hele lage weerstand) is het verstandig er een gewone 12V lamp tussen te zetten. er ook even een schakelaar tussen zodat je de lamp uit kunt doen als je m niet wilt gebruiken.
stel: je komt aan en wilt je windmolen gebruiken. met schakelaar even het lampje aanzetten, windmolen op gang, het lampje gaat uit en je windmolen geeft spanning en stroom.
in je auto werkt het ook zo: je zet met het omdraaien van de contactsleutel het lampje aan (in het dashboard, met het accu'tje), bij draaien van de motor gaattie weer uit. je zou die onderdelen (in ieder geval het lampje) dus ook uit de sloper kunnen gebruiken.
of je de rotorbekrachtiging alleen tijdens opstarten nodig hebt, of dattie constant tijdens laden aan moet blijven weet ik niet
je moet het veld van de rotor bekrachten door er er spanning op te zetten. (zoals andre zei). wat je daarvoor nodig heb is gewoon 12V maar om te voorkomen dat er hoge stromen lopen (geen/hele lage weerstand) is het verstandig er een gewone 12V lamp tussen te zetten. er ook even een schakelaar tussen zodat je de lamp uit kunt doen als je m niet wilt gebruiken.
stel: je komt aan en wilt je windmolen gebruiken. met schakelaar even het lampje aanzetten, windmolen op gang, het lampje gaat uit en je windmolen geeft spanning en stroom.
in je auto werkt het ook zo: je zet met het omdraaien van de contactsleutel het lampje aan (in het dashboard, met het accu'tje), bij draaien van de motor gaattie weer uit. je zou die onderdelen (in ieder geval het lampje) dus ook uit de sloper kunnen gebruiken.
of je de rotorbekrachtiging alleen tijdens opstarten nodig hebt, of dattie constant tijdens laden aan moet blijven weet ik niet
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 17:55 #1208401
door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Dynamo...
Voor zover ik weet moet de spanning gemeten worden tussen de B+ en de massa van de dynamo.Het laadstroomlampje (12 V 2 W) is gekoppeld tussen D+ en de plus van de batterij, normaal loopt deze verbinding over het contactslot.Het lijkt me wel beter voor de dynamo om steeds met een accu te werken
Groeten.Hedwig
Groeten.Hedwig
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 17:57 #1208402
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spannings regelaar
De spanningsregelaar zorgt er voor dat er niet meer dan 14,nogwat volt word geleverd.Het teveel aan energie word omgezet in warmte.In amerika worden windmolens gemaakt van auto dynamo,s met een omgebouwde spannings regelaar of ze halen hem eruit dat weet ik niet meer.Deze molens zetten alles dus om in bruikbare stroom.Jou dynamo zou op deze manier 60 a 70 volt geen leveren.Het makkelijkste is om die stroom om te zetten in warmte doormiddel van een verwarmings element uit een kaduke wasmachine bij voorbeeld.Die geven ook warmte als je er 12 volt op zet maar gaan niet stuk met 70 volt.Aansluiten op een boiler en je bespaard behoorlijk wat aardgas per jaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2008 20:50 #1208420
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic autodynamo: niet aantrekkeljk...
Helaas is een autodynamo een vrij slechte stroomopwekker voor doe het zelvers. Deze generator levert pas een redelijk vermogen bij hoge toerentallen. Dat betekent dat je een behoorlijke overbrenging nodig hebt die het toerental naar de dynamo behoorlijk versnelt. Met deze overbrenging gaat nogal wat vermogen verloren.
Optimaler is een gelijkstroommotor met permanente magneten. Deze worden echter niet zo vaak toegepast, en zijn moeilijk betalbar te vinden.
Dit www.magnet4less.com/product_info.php?cPa...&products_id=475 is een insprirerende site
succes!
Peter
Optimaler is een gelijkstroommotor met permanente magneten. Deze worden echter niet zo vaak toegepast, en zijn moeilijk betalbar te vinden.
Dit www.magnet4less.com/product_info.php?cPa...&products_id=475 is een insprirerende site
succes!
Peter
Moderators: Jerry Stam