Accu leeg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 13:08 #1066377
door V700 register
Accu leeg is gemaakt door V700 register
Vanochtend wil ik vroeg weg, helaas......
Merk al bij het openen dat alleen de voordeur opengaat en de cv niet werkt.
Alle zekeringen gecheckt en toen maar eens proberen te starten helemaal niks dus, geen lampjes helemaal niks.
Toen zag ik de klok nog op 9 uur staan, accu doorgemeten 4 volt.
De 850 ernaast gezet en de kabels ertussen, even wachten en starten maar. Op benzine loopt hij mooi maar zodra hij overschakeld op lpg stotteren en geen vermogen. Naar Naarden gereden en halverwege nog eens de accu gemeten terwijl de motor loopt 14 volt dus neem aan dat hij wel bijlaadt.
Toen weer op lpg gezet en nu geen probleem meer.
Straks maar eens proberen of die start en anders maar een nieuwe accu en even laten meten of de dynamo nog goed werkt.
Las al iets over spanningsregelaar.

Groet Bas
Merk al bij het openen dat alleen de voordeur opengaat en de cv niet werkt.
Alle zekeringen gecheckt en toen maar eens proberen te starten helemaal niks dus, geen lampjes helemaal niks.
Toen zag ik de klok nog op 9 uur staan, accu doorgemeten 4 volt.
De 850 ernaast gezet en de kabels ertussen, even wachten en starten maar. Op benzine loopt hij mooi maar zodra hij overschakeld op lpg stotteren en geen vermogen. Naar Naarden gereden en halverwege nog eens de accu gemeten terwijl de motor loopt 14 volt dus neem aan dat hij wel bijlaadt.
Toen weer op lpg gezet en nu geen probleem meer.
Straks maar eens proberen of die start en anders maar een nieuwe accu en even laten meten of de dynamo nog goed werkt.
Las al iets over spanningsregelaar.

Groet Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 13:38 #1208209
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanningsregelaar?
Niet starten, dan kan het nog steeds de koolborstels of de accu zijn. Ik zou eerst de lengte van de koolborstels controleren voor er een nieuwe accu in te steken. Meestal geven accu's de geest als het koud wordt en niet in 30 graden..
Wel starten, dan zoeken naar een verbruiker die de zaak leeg trekt, had je iets aan laten staan?
En ja het is de spanningsregelaar module maar de oorzaak is de koolborstels, voor een electrotechneut net wat anders
Je meet 14 Volt, DUS je spanningsregelaar is ok (maar je koolborstels misschien niet).
Wel starten, dan zoeken naar een verbruiker die de zaak leeg trekt, had je iets aan laten staan?
En ja het is de spanningsregelaar module maar de oorzaak is de koolborstels, voor een electrotechneut net wat anders
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 14:01 #1208211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar de koolborstels zitten
Maar de koolborstels zitten bij de spanningsregelaar en begreep dat die niet zo duur waren. Gewoon bij de dealer halen?
Had volgens mij niks aanstaan.
Bas
Had volgens mij niks aanstaan.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 14:01 #1208212
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 volt
maar als je 4 volt meet bij motor uit lijkt me accu kapot (waarsch. 3 van de 8 cellen die nog wat doen ?)
wat je bij draaiende motor meet is inderdaad de laadspanning maar deze heeft verder geen relatie tot de toestand van accu (bij correcte regelaar en goede borstels altijd 14 volt ?)
wat je bij draaiende motor meet is inderdaad de laadspanning maar deze heeft verder geen relatie tot de toestand van accu (bij correcte regelaar en goede borstels altijd 14 volt ?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 14:17 #1208213
door V700 register

Als je straks kunt starten is de auto inmiddels weer goed geladen na je rit, dan zal er toch een andere oorzaak moeten zijn voor je no-start vanmorgen.. lijkt me toch makkelijk om te weten, anders staat ie morgen weer stil.

Beantwoord door V700 register in topic oorzaak
Nee joh, automaterialenhandel, kost 8 a 10 euro oid, is standaard werk want zit op tig auto's. Nog goedkoper is alleen de koolborstels vervangen in de spanningsregelaar module, dan ben je waarschijnlijk voor 4 euro en een uurtje prutsen klaar, aan jouw om je businesscase te makenbas850 schreef : Gewoon bij de dealer halen?
Als je straks kunt starten is de auto inmiddels weer goed geladen na je rit, dan zal er toch een andere oorzaak moeten zijn voor je no-start vanmorgen.. lijkt me toch makkelijk om te weten, anders staat ie morgen weer stil.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 14:23 #1208214
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leeg
een accu kan ook gewoon helemaal leeg getrokken worden zonder kapot te gaan. Als Bas straks nog steeds 4 Volt oid meet na een rit met gecontroleerd goede koolborstels dan is het overduidelijk accu einde oefening. Je zult eerst zekerheid moeten hebben dat die 14 Volt ook in de accu kan komen, daar zijn de koolborstels voor. Zolang de motor draait blijft ie wel lopen op de dynamospanning..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 16:54 #1208220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 4 volt ?
kon me moeilijk een goede accu op 4 volt voorstellen. maar als je op een of andere manier een gebruiker aan laat staan is het vast mogelijk.
t lijkt me alleen minder logisch: om m op 4 volt te krijgen heb je nog even nodig (uiteraard afhankelijk van belasting, maar minimaal 12 uur ?). als je m leeg hebt gereden (als gevolg van kapotte regelaar) zou je dat eerder hebben gemerkt aan radio uit, tellers uit, alles uit. en meet je ook geen 14V als je m weer aan de praat hebt.
mijn conclusie was dus gebruiker aan laten staan en een goede accu op de knieen gedwongen of een accu die opeens kapot is gegaan (platen tegen elkaar ??) waarbij het laatste me het meest waarschijnlijk leek.
wellicht interessant eens te meten hoeveel stroom er nog loopt als je m van contact af hebt ?
advies van Johan opvolgen is misschien wel slim. koolborstels/regelaar kosten een stuk minder dan een nieuwe accu, als het werkt ben je goedkoop klaar (en anders weet je al zeker dat het niet de regelaar/borstels zijn)
t lijkt me alleen minder logisch: om m op 4 volt te krijgen heb je nog even nodig (uiteraard afhankelijk van belasting, maar minimaal 12 uur ?). als je m leeg hebt gereden (als gevolg van kapotte regelaar) zou je dat eerder hebben gemerkt aan radio uit, tellers uit, alles uit. en meet je ook geen 14V als je m weer aan de praat hebt.
mijn conclusie was dus gebruiker aan laten staan en een goede accu op de knieen gedwongen of een accu die opeens kapot is gegaan (platen tegen elkaar ??) waarbij het laatste me het meest waarschijnlijk leek.
wellicht interessant eens te meten hoeveel stroom er nog loopt als je m van contact af hebt ?
advies van Johan opvolgen is misschien wel slim. koolborstels/regelaar kosten een stuk minder dan een nieuwe accu, als het werkt ben je goedkoop klaar (en anders weet je al zeker dat het niet de regelaar/borstels zijn)
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 17:58 #1208222
door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic accu

Een accu gaat wel degelijk ook kapot als het bloedheet is Johan. Hij krijgt voor zn kiezen als het heel koud is EN als het heel warm is.
Ik zou, als je de accu goed hebt opgeladen(een uurtje rijden, dan moet ie wel vol zijn) de auto wegzetten en de min klem vd accu losgooien.(Je weet dan zeker dat de accu niet leeg getrokken wordt en alleen van zn eigen capaciteit gebruik maakt) De volgende morgen doe je dan eerst de klem er weer op en als de auto dan alsnog niet start dan is de accu echt kapot.
Doet de auto het smorgens wel dan dan kan het zijn dat er een gebruiker stroom wegtrekt of toch niet genoeg bijlaadt(borstels net wel/net niet op).
Als je niet recent met de electronica vd auto bezig bent geweest dan ga ik er vanuit dat de accu gewoon de geest heeft gegeven.
Succes met de test!
Een accu gaat wel degelijk ook kapot als het bloedheet is Johan. Hij krijgt voor zn kiezen als het heel koud is EN als het heel warm is.
Ik zou, als je de accu goed hebt opgeladen(een uurtje rijden, dan moet ie wel vol zijn) de auto wegzetten en de min klem vd accu losgooien.(Je weet dan zeker dat de accu niet leeg getrokken wordt en alleen van zn eigen capaciteit gebruik maakt) De volgende morgen doe je dan eerst de klem er weer op en als de auto dan alsnog niet start dan is de accu echt kapot.
Doet de auto het smorgens wel dan dan kan het zijn dat er een gebruiker stroom wegtrekt of toch niet genoeg bijlaadt(borstels net wel/net niet op).
Als je niet recent met de electronica vd auto bezig bent geweest dan ga ik er vanuit dat de accu gewoon de geest heeft gegeven.
Succes met de test!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 18:03 #1208223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou vanmiddag zonder
Nou vanmiddag zonder problemen gestart, toch de koolborstels die even niet goed op hun plek/versleten zijn?
Eens even kijken waar ik een nieuwe kan halen, welke moet ik hebben? en is volgens mij niet moelijk te vervangen.
Bas
Eens even kijken waar ik een nieuwe kan halen, welke moet ik hebben? en is volgens mij niet moelijk te vervangen.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2008 18:14 #1208224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kenteken
hoogstwaarschijnlijk heb je een bosch dynamo. als je je kenteken opgeeft, kunnen ze zo de koolborstels/regelaar erbij zoeken. ervan uitgaande dat je de standaard dynamo hebt die bij jouw auto hoort.
als je op het typeplaatje van de dynamo zelf kijkt, kun je vast wel een typenummer of een amperage vinden, daar kunnen ze het ook wel mee vinden. lasaulec kan je helpen. bosch car service bedrijven (even zoeken op de bosch car service site, <a href=" www.bosch.nl/ "> www.bosch.nl ) kunnen ze vast ook bestellen. ze hebben ze misschien ook wel op voorraad.
als je op het typeplaatje van de dynamo zelf kijkt, kun je vast wel een typenummer of een amperage vinden, daar kunnen ze het ook wel mee vinden. lasaulec kan je helpen. bosch car service bedrijven (even zoeken op de bosch car service site, <a href=" www.bosch.nl/ "> www.bosch.nl ) kunnen ze vast ook bestellen. ze hebben ze misschien ook wel op voorraad.
Moderators: Jerry Stam