einde van de hemel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 20:49 #1207857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkelijk?
Ik vraag mij af of datgeen ik hier lees, ook voor mijn auto zou gelden: de hemel stort niet in (alleen bij Asterix was dat het geval) en ik heb geenszins het idee dat het gebruikte materiaal te vergelijken is met broodtrommelplastic.
Hoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb, vind ik niet dat ik in een kraak- en rammelbak rond rijd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2008 23:37 #1207864 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Echt metaal
Hallo Jan

jsnijder schreef : Dus ik blijf overtuigd dat de gebruikte kunststoffen te hard en te goedkoop zijn geweest. Je ziet en voelt ook in de nieuwe(re) Volvo's dat het kunststof zachter en mooier van kwaliteit is.

Daar ben ik ook van overtuigd. Als moet ik erbij zeggen, dat in de 960 andere kunststof (geel i.p.v. zwart aan de achterkant) is gebruikt.
Maar het kraken waar wij het over hebben, wordt echt veroorzaakt door metaal. Het geluid klinkt alsof het uit de omgeving van de bovenkant van de voordeuren komt (en soms ook van de achterdeuren), maar metaal geeft geluid heel goed door. Dus het kan goed zijn, dat het van de achterasophanging komt. Jammer is, dat je zelfs op de brug moeilijk kunt zien in welke toestand de rubbers van de achteras zijn.
Groetjes
Mathy

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 17:06 #1207890 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Service Bulletin 760 8-88-704
In augustus 1988 is ooit een service bulletin door Volvo uitgebracht om interieurgeluiden veroorzaakt door kunststof interieurdelen bij de nieuwe 760 na-fabriek weg te nemen. Heb van dit bulletin een Duitstalige variant (Service-Mitteilung). Dit bulletin beschrijft een methode waarbij middels een soort lijm/kit deze geluiden gericht worden bestreden. Hiertoe dient bijna het gehele dashboard te worden verwijderd en alle raakvlakken c/q overlappingen van kunststofdelen eenzijdig ingesmeerd te worden. Na een droogperiode van rond de 15 minuten worden de onderdelen weer herplaatst.In het bulletin wordt gesteld dat dit bij de 760 vierdeurs vanaf chassinr 44485- standaard af-fabriek wordt toegepast. Dit verklaart mogelijk ook het fenomeen wat ik een keer bij een 760 uit 1989 ben tegengekomen. Bij het demonteren van interieuronderdelen leken deze verlijmt te zitten. Alles was goed los te krijgen maar de resten van het middel waren duidelijk zichtbaar. Bij mijn beide 960-s (92 en 96) ben ik dit niet tegengekomen, dus het kan zo zijn dat Volvo weer is gestopt om dit af-fabriek aan te brengen. Maar dat hindert niemand om het alsnog in zijn of haar 7- of 9-serie te kwasten.Het potje Anti-Squeeq-Paint, of op z'n Duits Anti-Knarrmittel, is door het leven gegaan onder Partnr 1161312. Dit nummer kan ik in mijn Vadis en andere onderdelenlijsten niet terugvinden. Weet dus niet of het nog verkrijgbaar is. Zal het even navragen bij de dealer. Tevens zal ik proberen de handleiding van dit Service Bulletin in gescand te krijgen en als PDF op de site toe te voegen.Dan nog even over die waargenomen tik boven de deuren bij de dakrand. Heb ik ook gehad. Het deed zich bij mijn 740 vaak eenmalig voor, na het starten van een rit richting bijvoorbeeld mijn werk. Als ik ongeveer 5 kilometer op weg was hoorde ik één keer een tik/knal. Er leek zich iets te zetten bij het opwarmen van de wagen. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door het hernieuwd vastzetten van alle handgreepschroeven. Dit verdient een toelichting. Al mijn wagens heb ik voorzien van een vierde handgreep boven de bestuurders zitplaats (netjes in kleur van het interieur uiteraard). Bij de plaatsing van deze greep viel mij al op dat de voorgemonteerde schroeven (twee per bevestigingspunt, dus vier per greep) onder de afdekklepjes loszaten. Heb de greep gemonteerd en alle overige grepen gecontroleerd. Ook hierbij waren alle schroeven in meer of mindere mate losgetrild. Enkele maanden later begon ik een tik/knak geluid waar te nemen. Op zoek naar waar dit zijn oorsprong kon vinden ontdekte ik dat weer alle handgreepschroeven losser zaten dan ik ze de vorige keer had achtergelaten. Dus nu alles met Loctite blauw weer vastgezet en hierna nooit meer de tik waargenomen. Dat lostrillen is echt een onhebbelijkheid bij al mijn 7 en 9 series. Bij alle drie zaten de handgreepschroeven los. Het verschil is echter dat de 960 delen onder de handgrepen van stof zijn voorzien. Mogelijk dat hierdoor in mijn 960 wagens geen tik/knak waarneembaar was. Hopelijk biedt dit een oplossing.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2008 18:22 #1207901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stof
inderdaad een tik kort na wegrijden, en bij het loshalen van mijn panelen (stijlbekleding, dakranden) viel me ook op dat de handgrepen erg losjes zaten. Nu ik het dak aan het bekleden ben heb ik besloten om alle kunststof delen ook mee te stofferen, staat goed en scheelt misschien wel weer ietsjes geluid...

Marco; volgens mij is de reden dat er bij de bestuurder géén handgrepen zitten het aanzienlijke risico tot hoofdstoten bij een aanrijding, Volvo zal hem niet weglaten uit kostenoverweging lijkt me.  Bij nieuwe auto's zijn deze grepen indien aanwezig altijd verend uitgevoerd, dwz ze liggen tegen het plafong tot je ze pakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 08:46 #1207918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic instappen

alexvanbemmel schreef : volgens mij is de reden dat er bij de bestuurder géén handgrepen zitten

als je rijdt zoals het men op de rijschool probeert aan te leren rijd je met je handen op "tien voor 2", met beide handen aan het stuur. je hoeft je dan niet meer vast te houden aan de handgreep, je hebt er zelfs geen hand voor vrij.
ik denk dat het hoofdstoten wel meevalt, aan de passagierszijde is ook een vaste handgreep gemonteerd.

misschien is wel een manier om ouderen van de weg te houden. zodra je een handgreep nodig hebt om in en uit je auto te komen acht volvo het beter niet meer achter het stuur plaats te nemen (meerijden geen probleem)

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 10:32 #1207924 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Born old and grumpy
Nu wordt er wel van mij gezegd dat ik een bejaarde rijstijl heb.... Ik omschrijf mijn rijstijl altijd maar als het grote relaxen, inherent aan Volvo automaten rijden. Mijn passagiers vallen bij mij in de auto altijd letterlijk in slaap.
Persoonlijk vind ik die twee zielige kunststof afdekklepjes boven de bestuurderszijde geen gezicht. Verder heb ik de irritante neiging zodra ik moet wachten altijd en overal een beetje met mijn vingers te tappen en trommelen. En dat voelt erg lekker op het rubber van de handgrepen. Moet tenslotte ook voor het stoplicht en in de file relaxed blijven ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 12:21 #1207929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb hem ook
In mijn 940 zit bij de bestuurder wel een handvat (misschien later ingezet). Werkt prima bij stoplichten en nog nooit mijn hoofd aan gestoten. Bij een ongeval waarbij het zou kunnen geneuren maak ik mij over andere dingen wel zorgen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 16:01 #1207936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic link
handgreep --> verkeerlichten, toelichting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 19:35 #1207958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onder handbereik

alexvanbemmel schreef : handgreep --> verkeerlichten, toelichting

dat je je zelf bezig wilt houden voor stoplicht kan ik begrijpen. maar net zoals alex vraag ik me af waarom je kiest voor de handgreep (indien gemonteerd). lijkt me niet het meest binnen handbereik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2008 19:44 #1207960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lengte...
Ik weet niet hoe kort of lang jullie armen zijn, maar ik kan prima bij de handgreep komen als ik normaal in de stoel zit hoor. Als ik 'm zou monteren, ik heb 'm ook nog niet namelijk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC