Auto's op perslucht

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 20:34 #1205473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy, als tussenoplossing,
Mathy, als tussenoplossing, of als oplossing in - zoals in het filmpje- distributiecentra of een stedelijke omgeving, lijkt het mij prima.
Ook auto's met accu's of zonne energie zijn qua productie of demontage niet bepaald milieu vriendelijk, maar om dat dan maar te zien als reden om in een benzine auto te blijven rijden is ook niet heel bewust.  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 20:36 #1205470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klopt...

Mathy schreef : Hallo Michael
Nieuwe ideeen zijn prima. Maar ze moeten wel iets toevoegen. En dat doet "een auto op perslucht" niet. De druk die je nodig hebt om een auto te verplaatsen is zeer hoog en het volume aan lucht dat je nodig hebt om een auto te verplaatsen is enorm. De autootjes waarmee dit soort ideeen "bewezen" worden, gaan niet hard en kunnen weinig meenemen. Daarnaast kun je beter de energie die je nodig hebt om het voertuig te bewegen in het voertuig opwekken en niet ergens anders. Zoals in een eerder bericht al beschreven, verlies je vermogen door de energie eerst op te slaan en daarna pas te gebruiken.
Cynisch word ik van het feit, dat mensen allerhande waanideeen aandragen als bruikbaar. Dat mensen geloven in zaken die aanwijsbaar niet kloppen. En als je dan met bewijzen komt dat het niet klopt, geloven ze je gewoon niet.
Groetjes
Mathy

Dat klopt...
Maar het is toch goed om te beseffen dat de huidige benzinemotor een rendement van maximaal zo'n 35% haalt.Daarnaast moet benzine nog gekraakt worden uit de olie. En ook die olie komt tegenwoordig niet meer spontaan uit de grond spuiten richting Shell.Bij electromotoren is dit rendement inmiddels al maximaal 98%. Daar zit je weer met het verhaal van accu's en bijbehorend gewicht. Maar ook daar staan de ontwikkelingen niet stil. Denk aan de vernieuwde en veilige Li-Ion accu-cellen die in verschillende variaties geproduceerd worden en steeds meer kunnen opslaan per cm2.Accu's hergebruiken is inmiddels mogelijk (vrijwel alle grondstoffen).En ook bij het opwekken van stroom is het mogelijk om dit relatief schoon te doen.Auto's op stroom kunnen ook weer besparen op gewicht; de gewone brandstoftank, uitlaatsysteem en versnellingsbak kunnen vervallen. Dat is een behoorlijk gewicht waar je een flinke accu voor kunt plaatsen.De electromotor kan zowel als dynamo als motor werken. Zo kan je restenergie weer opslaan in de motor (remmen op motor = energie terugwinnen). Dit principe past o.a. de Prius al succesvol toe.Bij de motoren op lucht heb ik nog geen cijfers. Of de techniek het redt? Tsja... De tijd zal het leren.Voor stadsverkeer (denk aan bezorgdiensten in de stad, etc) zal het nu al prima kunnen functioneren.
Verlies heb je altijd; het gaat er uiteindelijk om het restultaat onder de streep. En dat is niet zo zwart-wit vast te stellen.
Overigens ben ik gek op de huidige brandstofmotor maar ik besef ook dat die zijn langste tijd gehad heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 00:57 #1205500 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gekheid op een stokje
Om samen geperste lucht als energie opslag medium te gebruiken, vind ik zo gek nog niet.
Zeker als je, zoals in het filmpje, een hoog rendements lucht motor gebruikt om je opgeslagen lucht efficient te "verbruiken".
Ik snap alleen niet waarom de bij de auto in het filmpje de lucht niet hoger samen persen als 300 Bar.
Wat ik op school geleerd heb; vuistregel voor een compressor; 1PK = 100 Ltr/minuut.
Voorbeeld; ik heb in mijn werkplaats een compressor van 10 Kw (13 PK) , een buffer voorraad (ketels & leidingen) 1000 Ltr.
Compressor slaat aan bij 8 Bar en stopt bij 10,5 bar = 2500 Ltr.
Ik heb al mijn gereedschap op lucht (Boormachines, slijpmach. luchtsleutels, frees- en schuur- tolletjes enz)
Je kan behoorlijk wat boren (energie verbruiken)  voordat de compressor aanslaat.
M'n grootste boormachine is een Atlas Copco, morse conus 3, is zo sterk, trek, als je niet oplet, je armen uit je romp...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 01:25 #1205505 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tijd en ruimte
Hallo Andre
Hoe lang staat de compressor stil, als je met die boormachine bezig bent? Hoe lang loopt de compressor?  En hoe groot is die tank in centimeters?
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 01:54 #1205506 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ruimte en tijd
Stilstand compressor tijdens gebruik boormachine; Moet ik opmeten, zonder opgave afgegeven vemogen weet je nog niks........
Draaitijd compressor; hij slaat pas aan als er 2500 ltr. "nodig" is.
Inhoud; twee ketels + een 2" ringleiding systeem met 5/4" zak-leidingen, hebben een gezamelijke inhoud van 1000 Ltr.
Alle hangt aan het plafond + 7 Mtr dus ik kan er ook niet even zo bij om op de keurmerkplaatjes van de ketels te kijken mbt de inhoud.
 
NB ook niet te vergeten; tijdens het comprimeren van lucht komt er warmte vrij (opvangen dus zou ik zeggen)
Tijdens het laten ontsnappen van lucht, wordt er warmte onttrokken aan de omgeving (zet de kachel of airco maar aan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 13:56 #1205541 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gemiddeld
Hallo Andre
Bij een auto neem je ook niet continu het maximale vermogen op. Het gaat mij om een gemiddelde.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD