Laat maar.... (hoe het ook kan)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je koopt een 740 GLE met 303.000 wetend dat je er zo nu en dan wat onderhoud aan zult hebben. Op zich leuk want ik heb altijd al een beetje willen leren klussen aan 'een echte auto' (ik ben á-technisch). Van de andere kant weet je ook dat de 740 een goede naam heeft, dus het zal zo hard niet gaan denk je. Toen je hem kocht liep hij goed en buiten enkele deukjes van buiten en wat smoezeligheid van binnen, lijkt er niks mis mee te zijn.... Je bent gelukkig in je 'koningsblauwekingoftheroad'.
Bij een reis direct na de aankoop blijkt het verbruik 1:6 omdat de kick downkabel permanent open staat en bovendien vast. En dan, nog geen week later begint de auto te trillen wanneer je voor het stoplicht staat, niet veel later sta je stil omdat de bougiekabels op zijn en tevens blijkt de verdeelkap ook zijn beste tijd te hebben gehad. Totzover gaat het nog aardig. Dan blijken de schijven achter en de blokken voor op te zijn (verkoper: 'hier heb je voorlopig geen onderhoud aan, want het belangrijkste is onlangs nog vervangen'....jaja).
Bij een sleuteldag blijkt dat zowel motorolie als automaatbakolie net zo oud is als de frituurolie van een patatkraam die al 10 jaar met de zelf olie frituurt. Hmm, dat wordt wel erg veel voor een 'hobbyauto'.... Niet veel later stond er (wat ik dacht) water in de auto, dit bleek later koelvloeistof want tijdens een rit spuugde een kapotte kachelradiateur alle koelvloeistif mijn interieur in. Ondertussen trilt mijn auto zo hard bij stilstand dat het te registreren is door een seismograaf. En dan heb ik het nog niet over het feit dat e.e.a. onder de motorkap schoongemaakt moet worden (CIS-klep, gasklep....) omdat het niet 'lekker loopt'.
Mannen, ik weet het niet meer. Eerlijk gezegd heb ik het er mee gehad. Dit is niet wat ik had verwacht van een auto 'die het altijd doet'. Ik ben geneigd om hem tegen een laag bedrag weer te koop te zetten (als project). Ik heb én de tijd, én de kennis, én het geld niet om dit allemaal (te laten) repareren. En wat voor lijken zitten er nog meer in die kast? Wat vinden jullie?
Groeten, Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar elke auto dus ook een 740 heeft onderhoud nodig.
Nu zijn er ook mensen binnen de club die voor een redelijk bedrag willen sleutelen.
(zie PB)
(Frits die hoopt dat hij meer geluk heeft met de aanschaf van zijn 740GL sedan)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tsja, weet je wat het is, je hebt iets met een auto of niet.Je stelt jezelf een budget en daar moet je je aan houden anders raakt het eind zoek.
Schoonmaken kost, behalve tijd, niets.Gasklephuis en cis-klep kost dus niks.
Remschijven zijn wel te krijgen, ik denk als het bij schijven blijft, je de handel in theorie wel moet kunnen vervangen voor minder dan 200 euro, als je het zelf doet en niet op een sleuteldag.
Dat schudden, tsja, dat lijkt me een mooi uitzoekwerkje voor aanstaand weekend.
Automaatbakolie en motorolie, dat moet toch, alleen jammer dat dat niet gebeurd was bij aankoop.Automaatbakolie zou ook nog wel eens de trilling kunnen verminderen, denk ik.
Is het dat waard? Tsja, .is het een hobby-auto?Dan heb je er geen haast mee?
Lastig lastig..........
Ik zou eerst proberen de trilling in je motor eruit te krijgen, of in ieder geval de diagnose juist te krijgen en dan verder te kijken.Iedere Volvo die opgegeven wordt, vind ik zonde, maar soms is het helaas niet anders.Overweeg de voors en tegen, dit lijkt meecht een prima beoordeling voor op een sleuteldag, maar overweeg voor jezelf.
Zeg, maar heb je hem particulier gekocht? Ook dan heb je nog rechten, maar dan wel binnen 8 weken dacht ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik je verhaal zo hoor:
Te vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- rotor en verdelerkap
- brandstoffilter (kan geen kwaad, en is vrijwel altijd nog origineel....)
- motorolie
- versnellingsbakolie
- schijven (rondom heb je toch zkeres wel voor 200? met wat geluk nog minder)
- remblokken
- gelijk de remvloeistof vervangen, en alles ontluchten
- luchtfilter
Verder zou ik ook koelvloeistof vervangen
Hoe zit het met de distributieriem en de wat daar bij hoort? Alles vervangen kost niet zo veel, is dat ook weer op orde.
Ik begrijp dat dit best een berg werk is, maar dan heb je er wel weer een hele tijd geen omkijken meer naar! Veel auto's die je koopt hebben dit soort achterstalligheden...
Gegroet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
(zie aanbod)
Groet,
Paul

- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn 740 bleek ook in een iets mindere staat dan dat ik hoopte. Niet dat het rampzalig was, maar toch al dynamo, radiateur, stuurstangen, banden, etc. Het telt wel op ;)De hele historie kan je teruglezen op: <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11480 "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11480 En handig ben ik redelijk, maar een jaar geleden draaide ik nog niet eens zelf m'n bougies in of uit :PInmiddels veel geleerd en niet meer zo bang om aan iets te beginnen. Ik heb het geluk van een handige oom met 2 rechter handen, daar leer ik een hoop van!
Maar met ieder onderdeel dat je vervangt of repareert krijg je een auto die je door-en-door kent. Betrouwbaarheid is inmiddels prima :)Wel zitten er nog enkele flinke reparaties te wachten. Koppelingsplaat, remschijven (+blokjes) voor en schokdempers rondom.
Wat ik er voor terug krijg?
Een oerdegelijke kilometervreter waar ik nog minimaal 15 jaar mee vooruit zou moeten kunnen.Maar ik kan niet in jouw situatie kijken. Auto's kosten geld.Besef goed: voor het aanschafbedrag van een nieuwere, jonge auto, kan je nog vele jaren onderhoud plegen aan deze Volvo. En afschrijving heb je niet meer
- V700 register
- Nieuw lid
-
In feite gaat het om een grote beurt en nog wat puntjes. Al met al niet rampzalig lijkt me :)Is normaal (en in dit geval achterstallig) onderhoud.flip_21 schreef : Schudden komt denk ik door vuile dingen als CIS klep etc.... En nog belangrijker: slechte bougies, BOUGIEKABELS, VERDELER en ROTOR
Als ik je verhaal zo hoor:
Te vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- rotor en verdelerkap
- brandstoffilter (kan geen kwaad, en is vrijwel altijd nog origineel....)
- motorolie
- versnellingsbakolie
- schijven (rondom heb je toch zkeres wel voor 200? met wat geluk nog minder)
- remblokken
- gelijk de remvloeistof vervangen, en alles ontluchten
- luchtfilter
Verder zou ik ook koelvloeistof vervangen
Hoe zit het met de distributieriem en de wat daar bij hoort? Alles vervangen kost niet zo veel, is dat ook weer op orde.
Ik begrijp dat dit best een berg werk is, maar dan heb je er wel weer een hele tijd geen omkijken meer naar! Veel auto's die je koopt hebben dit soort achterstalligheden...
Gegroet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijstje van Philip is eigenlijk altijd wel van toepassing. Althans ik heb dat bij alle Volvo's die ik heb (gehad) zo laten doen /zelf gedaan. Je ontkomt er eigenlijk bij dit soort auto's niet aan.
Wat die schijven betreft: bij twee van de drie auto's bleken uiteindelijk de schijven krom geraakt te zijn doordat het ECHTE probleem bleek te zitten in niet meer goed werkende remklauwen. De enige remedie daarbij bleek (na schijven slijpen en vernieuwen, klauwen "gangbaar maken"...) gewoon een set nieuwe remklauwen vóór. Beide auto's waren automaten. Bij de handgeschakelde auto heb ik nooit last van kromme schijven gehad.
Renklauwen compleet met de busjes en zo, zijn op zich niet heel goedkoop, maar het trillen is dan wel duurzaam weg.
Groeten,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
rot om je verhaal te horen maar... zeer herkenbaar. ik stond 3 jaar geleden met mijn 944 16V namelijk met pech langs de weg bij Utrecht, NET nadat ik m in Amersfoort had gekocht! (hoe heerlijk gen**id je je dan voelt wil je niet weten)
probleem:-Cis-klep vies-verdelerkap vies-bougies vies-bougiekabels slecht
verder; nu had ik de laatste tijd ook last van trillingen in de auto. dit was (zelf a-technisch, dus bij de volvo-dealer laten doen, hoop dat ik t goed omschrijf) de kant van de kardanas die uit de versnellingsbak komt. die zit vast met een soort plaatjes ofzo, en DIE zaten los waardoor die as trilde, nu is t bijna over, iig 50% minder. de kruis koppeling van die zelfde as bij de achterwielen moet nog vervangen worden en dan moet alles trilvrij zijn.
goodluck!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vraagje: is het interieur netjes en zonder beschadigingen?
Robert