Laat maar.... (hoe het ook kan)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 21:21 #1064960 door V700 register
Laat maar.... (hoe het ook kan) is gemaakt door V700 register
Beste Volvonezen,
Je koopt een 740 GLE met 303.000 wetend dat je er zo nu en dan wat onderhoud aan zult hebben. Op zich leuk want ik heb altijd al een beetje willen leren klussen aan 'een echte auto' (ik ben á-technisch). Van de andere kant weet je ook dat de 740 een goede naam heeft, dus het zal zo hard niet gaan denk je. Toen je hem kocht liep hij goed en buiten enkele deukjes van buiten en wat smoezeligheid van binnen, lijkt er niks mis mee te zijn.... Je bent gelukkig in je 'koningsblauwekingoftheroad'.
Bij een reis direct na de aankoop blijkt het verbruik 1:6 omdat de kick downkabel permanent open staat en bovendien vast. En dan, nog geen week later begint de auto te trillen wanneer je voor het stoplicht staat, niet veel later sta je stil omdat de bougiekabels op zijn en tevens blijkt de verdeelkap ook zijn beste tijd te hebben gehad. Totzover gaat het nog aardig. Dan blijken de schijven achter en de blokken voor op te zijn (verkoper: 'hier heb je voorlopig geen onderhoud aan, want het belangrijkste is onlangs nog vervangen'....jaja).
Bij een sleuteldag blijkt dat zowel motorolie als automaatbakolie net zo oud is als de frituurolie van een patatkraam die al 10 jaar met de zelf olie frituurt. Hmm, dat wordt wel erg veel voor een 'hobbyauto'.... Niet veel later stond er (wat ik dacht) water in de auto, dit bleek later koelvloeistof want tijdens een rit spuugde een kapotte kachelradiateur alle koelvloeistif mijn interieur in. Ondertussen trilt mijn auto zo hard bij stilstand dat het te registreren is door een seismograaf. En dan heb ik het nog niet over het feit dat e.e.a. onder de motorkap schoongemaakt moet worden (CIS-klep, gasklep....) omdat het niet 'lekker loopt'.
Mannen, ik weet het niet meer. Eerlijk gezegd heb ik het er mee gehad. Dit is niet wat ik had verwacht van een auto 'die het altijd doet'. Ik ben geneigd om hem tegen een laag bedrag weer te koop te zetten (als project). Ik heb én de tijd, én de kennis, én het geld niet om dit allemaal (te laten) repareren. En wat voor lijken zitten er nog meer in die kast? Wat vinden jullie?
Groeten, Koen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 21:26 #1198451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervelend
Wat een vervelend verhaal Koen.
Maar elke auto dus ook een 740 heeft onderhoud nodig.
Nu zijn er ook mensen binnen de club die voor een redelijk bedrag willen sleutelen.
(zie PB)
(Frits die hoopt dat hij meer geluk heeft met de aanschaf van zijn 740GL sedan) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 21:39 #1198456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja,........
Je hebt toch samen met Johan kleppen nagekeken in Gemert en ik heb me nog tegen de raamschakelaars bemoeid, toch?
Tsja, weet je wat het is, je hebt iets met een auto of niet.Je stelt jezelf een budget en daar moet je je aan houden anders raakt het eind zoek.
Schoonmaken kost, behalve tijd, niets.Gasklephuis en cis-klep kost dus niks.
Remschijven zijn wel te krijgen, ik denk als het bij schijven blijft, je de handel in theorie wel moet kunnen vervangen voor minder dan 200 euro, als je het zelf doet en niet op een sleuteldag.
Dat schudden, tsja, dat lijkt me een mooi uitzoekwerkje voor aanstaand weekend.
Automaatbakolie en motorolie, dat moet toch, alleen jammer dat dat niet gebeurd was bij aankoop.Automaatbakolie zou ook nog wel eens de trilling kunnen verminderen, denk ik.
Is het dat waard? Tsja, .is het een hobby-auto?Dan heb je er geen haast mee?
Lastig lastig..........
Ik zou eerst proberen de trilling in je motor eruit te krijgen, of in ieder geval de diagnose juist te krijgen en dan verder te kijken.Iedere Volvo die opgegeven wordt, vind ik zonde, maar soms is het helaas niet anders.Overweeg de voors en tegen, dit lijkt meecht een prima beoordeling voor op een sleuteldag, maar overweeg voor jezelf.
Zeg, maar heb je hem particulier gekocht? Ook dan heb je nog rechten, maar dan wel binnen 8 weken dacht ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 21:48 #1198461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Schudden komt denk ik door vuile dingen als CIS klep etc.... En nog belangrijker: slechte bougies, BOUGIEKABELS, VERDELER en ROTOR
Als ik je verhaal zo hoor:
Te vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- rotor en verdelerkap
- brandstoffilter (kan geen kwaad, en is vrijwel altijd nog origineel....)
- motorolie
- versnellingsbakolie
- schijven (rondom heb je toch zkeres wel voor 200? met wat geluk nog minder)
- remblokken 
- gelijk de remvloeistof vervangen, en alles ontluchten
- luchtfilter
Verder zou ik ook koelvloeistof vervangen
Hoe zit het met de distributieriem en de wat daar bij hoort? Alles vervangen kost niet zo veel, is dat ook weer op orde.

Ik begrijp dat dit best een berg werk is, maar dan heb je er wel weer een hele tijd geen omkijken meer naar! Veel auto's die je koopt hebben dit soort achterstalligheden...
Gegroet,
Philip 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 22:19 #1198467 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of ruil hem in bij mij
Of ruil hem in bij mij tegen een nette estate waar veel van bovenstaand werk al gedaan is -:))
 (zie aanbod)
Groet,
Paul
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 22:24 #1198469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbaar...
Herkenbaar...
Mijn 740 bleek ook in een iets mindere staat dan dat ik hoopte. Niet dat het rampzalig was, maar toch al dynamo, radiateur, stuurstangen, banden, etc. Het telt wel op ;)De hele historie kan je teruglezen op: <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11480 "> www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11480 En handig ben ik redelijk, maar een jaar geleden draaide ik nog niet eens zelf m'n bougies in of uit :PInmiddels veel geleerd en niet meer zo bang om aan iets te beginnen. Ik heb het geluk van een handige oom met 2 rechter handen, daar leer ik een hoop van!
Maar met ieder onderdeel dat je vervangt of repareert krijg je een auto die je door-en-door kent. Betrouwbaarheid is inmiddels prima :)Wel zitten er nog enkele flinke reparaties te wachten. Koppelingsplaat, remschijven (+blokjes) voor en schokdempers rondom.
Wat ik er voor terug krijg?
Een oerdegelijke kilometervreter waar ik nog minimaal 15 jaar mee vooruit zou moeten kunnen.Maar ik kan niet in jouw situatie kijken. Auto's kosten geld.Besef goed: voor het aanschafbedrag van een nieuwere, jonge auto, kan je nog vele jaren onderhoud plegen aan deze Volvo. En afschrijving heb je niet meer :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 22:26 #1198470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee...

flip_21 schreef : Schudden komt denk ik door vuile dingen als CIS klep etc.... En nog belangrijker: slechte bougies, BOUGIEKABELS, VERDELER en ROTOR
Als ik je verhaal zo hoor:
Te vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- rotor en verdelerkap
- brandstoffilter (kan geen kwaad, en is vrijwel altijd nog origineel....)
- motorolie
- versnellingsbakolie
- schijven (rondom heb je toch zkeres wel voor 200? met wat geluk nog minder)
- remblokken 
- gelijk de remvloeistof vervangen, en alles ontluchten
- luchtfilter
Verder zou ik ook koelvloeistof vervangen
Hoe zit het met de distributieriem en de wat daar bij hoort? Alles vervangen kost niet zo veel, is dat ook weer op orde.
Ik begrijp dat dit best een berg werk is, maar dan heb je er wel weer een hele tijd geen omkijken meer naar! Veel auto's die je koopt hebben dit soort achterstalligheden...
Gegroet,
Philip 

In feite gaat het om een grote beurt en nog wat puntjes. Al met al niet rampzalig lijkt me :)Is normaal (en in dit geval achterstallig) onderhoud.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 07:08 #1198494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijstje
Heren,
Het lijstje van Philip is eigenlijk altijd wel van toepassing. Althans ik heb dat bij alle Volvo's die ik heb (gehad) zo laten doen /zelf gedaan. Je ontkomt er eigenlijk bij dit soort auto's niet aan.
Wat die schijven betreft: bij twee van de drie auto's bleken uiteindelijk de schijven krom geraakt te zijn doordat het ECHTE probleem bleek te zitten in niet meer goed werkende remklauwen. De enige remedie daarbij bleek (na schijven slijpen en vernieuwen, klauwen "gangbaar maken"...) gewoon een set nieuwe remklauwen vóór. Beide auto's waren automaten. Bij de handgeschakelde auto heb ik nooit last van kromme schijven gehad.
Renklauwen compleet met de busjes en zo, zijn op zich niet heel goedkoop, maar het trillen is dan wel duurzaam weg.
Groeten,
Lieme Huib 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 17:35 #1198582 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien van enig nut
dag dag,
rot om je verhaal te horen maar... zeer herkenbaar. ik stond 3 jaar geleden met mijn 944 16V namelijk met pech langs de weg bij Utrecht, NET nadat ik m in Amersfoort had gekocht! (hoe heerlijk gen**id je je dan voelt wil je niet weten)
probleem:-Cis-klep vies-verdelerkap vies-bougies vies-bougiekabels slecht
verder; nu had ik de laatste tijd ook last van trillingen in de auto. dit was (zelf a-technisch, dus bij de volvo-dealer laten doen, hoop dat ik t goed omschrijf) de kant van de kardanas die uit de versnellingsbak komt. die zit vast met een soort plaatjes ofzo, en DIE zaten los waardoor die as trilde, nu is t bijna over, iig 50% minder. de kruis koppeling van die zelfde as bij de achterwielen moet nog vervangen worden en dan moet alles trilvrij zijn.
goodluck! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 18:12 #1198584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou.....
Zeer, zeer slecht onderhouden zo lijkt het. Een andere wagen, afgezien van een paar andere gerenomeerde duurzame merken zoals MB en Lada (uiterst betrouwbaar. Sorry heren maar het is waar) had al lang stilgestaan langs de weg :-) Wat er ook in dit geval waarschijnlijk moet worden vervangen is: remolie, fuseekogels, stuurkogels, transmissie olie doorspoelen, olie achterbrug, oliefilter automaat vervangen, olie stuurhuis spoelen, nastellen van de kroonmoer van de naaf van de voorwielen, rubbers voorwielophanging en nog een paar zaken. Lijkt mij sterk dat deze zaken in orde zijn gezien de voormalige posting. Ik zou alles eens goed laten nakijken en dan een beslissing nemen. Het lijkt een kat in de zak, maar dat is moeilijk te beoordelen via het internet. Voor 750 Euro koop je met een beetje zoeken een goede 700/900 sedan via een particulier waarop bijna niets is aan te merken (voor die prijs dan, ze zijn niet nieuw meer maar beslist de moeite waard).
Vraagje: is het interieur netjes en zonder beschadigingen?
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD