Hij is werkelijk van mij... een zo goed als splinternieuwe 740 GLE

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 14:09 #1064782 door Eric Bakker (GAST)
Beste vrienden,
Wij rijden al met een 740 BJ 89 B 230 K (carburateur) en een Volvo V40.
Mijn passie voor Volvo en specifiek de 7-serie ontstond in 1987 toen k als jonge gast bewust meemaakte hoe mijn ouders hun 142 vervingen door een nieuwe 740, en later twee 940's.
Afgelopen dinsdag 8 april 2008 werd mijn aandacht getrokken door een advertentie op een internetsite voor een Volvo 740 GLE, bouwjaar 89, benzine B 230 E met maar 41.000 km, van eerste eigenaar, nieuwe michelin banden, weg "wegens sterfgeval".
Ik ben dan de auto op donderdag 10 april gaan bekijken : schitterend... net uit de showroom - geen schrammetje te bespeuren op lak of interieur, zelfs de kaartjes "echt leder" hingen nog aan de zetels... Enig minpuntje : de hemel die achteraan wat doorhangt (bekende kwaal) en een koelvloeistoflek tussen motorblok en waterpomp (wellicht een rubber die verstorven is of de waterpomp zelf, niet onlogisch als je bedenkt dat de auto de laatste vijf jaar nog geen 1000 km heeft gelopen).
Een gevoel van "deze mag je niet laten passeren" overviel mij.
De auto stond bij mensen die verwant waren met de erfgenamen van de eigenaar.
Het vertrouwen was er direct : auto in zeer mooie staat, onderhoudsboekje afgestempeld door Volvo dealer en meer nog, alle onderhoudsfacturen erbij, met de kilometerstanden mooi vermeld op de facturen. Ook op het keuringsbewijs de laatste kilometerestand bij keuring en die van het jaar ervoor... alles ok.
Ik heb dan nog die donderdag zelf een bod uitgebracht. Ik werd bijna direct overboden...
Uiteindelijk kreeg ik net zoals de andere bieders al op vrijdagavond een E-mail van de verkopers dat zij op zaterdag 12 april om 12 ur het aanbod zouden stopzetten en de auto zouden verkopen aan degene die precies om 12.00 uur het hoogste bod zou hebben.
Wel beste vrienden, zaterdagvoormiddag 12 april 2008 was, naast het familiaal geluk met vrouw en kinderen, één van de spannendste belevingen die ik tot hiertoe meemaakte. Ik deed zef nog een bod rond 10.45 u. Het bleef merkwaardig kalm... Ik zat aan mijn bureau, voor de PC, met naast mij een digitaal gestuurd uurwerk... toen plots, 11.59 u. ik werd overboden. Onmiddellijk deed ik er iets bij en plaatste mijn bod... Op de site prijkte mijn bod met als tijdstip precies 12.00 uur... Ik werd daarna nóg overboden...
Ik contacteerde de verkopers onmiddellijk per mail dat ik volgens hun voorwaarden de eigenaar moest zijn. Zij antwoordden mij quasi direct en feliciteerden mij met mijn aankoop.
Ik wou er geen gras laten overgroeien en heb dan onmiddellijk de verkopers gebeld. Nog geen anderhalf uur later was de verkoopsveeenkomst getekend, de prijs betaald en zat ik achter het stuur van een mooie zilvergrijze 740 ! Ongelooflijk maar waar, hij was van mij ! Zalig dat gevoel en wat een motor, die injectie, in vergelijking met de carburateurversie die ik gewoon was...
Ik heb de auto direct naar mijn dealer gereden war hij nu enkele dagen blijft voor een check-up.
Hierbij alvast al wat foto's die ik zal aanpassen na een grondige poetsbeurt. 
Het is de bedoeling om de wagen niet in het verkeer te laten, maar wel om hem te stallen om er binnen een paar jaar taksvrij van te genieten.
Ik zou hem wel de komende weken wat inrijden. Als jullie tips hebben waar ik op zou moeten letten gezien de auto in de afgelopen 5 jaar nog geen 1000 heeft gelopen, dan lees ik deze graag.
Ook tips - naast de al uitgebreide in een ander draadje - om de auto (meerbepaald dit type van motor) langdurig te stallen zijn welkom.
De auto is een 740 GLE, BJ 89, Benzine B 230 E, zilvergrijs metallic, zwart lederen interieur, handgeschakeld 4 + OD, handbediend schuifdak, electrische ramen voor, electrisch bediende spiegels, ABS.
Vele groeten,
Tom

[edit EB: foto's ingevoegd]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 14:20 #1197486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wow
Das echt een strakke wagen! GEFELICITEERD!!
Ik hoop dat die banden niet meer origineel zijn in theorie kan dat namelijk
Veel plezier met je mooie aankoop!
gegroet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 14:59 #1197490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schitterend! Het lijkt wel
Schitterend! Het lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan bij deze 740. Erg mooi.
Heel veel rijplezier gewenst. 
Groet,
Tamas 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 15:04 #1197491 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wow, wat een vondst! Zo wil
Wow, wat een vondst!
Zo wil je ze vinden. Om te kwijlen gewoon dat smetteloze interieur.... Gefeliciteerd, geniet ervan.
Mijn tip voor langdurig stallen: doe het niet. Ik neem aan dat je hem dan pas op z'n 25e lostlaat...? 2014...? Lijkt me niet speciaal goed voor de conditie van de wagen, maar vooral niet voor je eigen gemoedstoestand. Ikzelf zou hem in ieder geval zo lang niet kunnen laten staan... Maar nuttigere tips zullen ongetwijfeld nog volgen.
Veel plezier met deze fraaie aanwinst. 
gr,Sander

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 15:13 #1197493 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic open mond...
Ongelofelijk!
Gisteren had ik het met Jan nog over zijn 760, dat je er zo nooit meer een zou vinden in die staat en met een dergelijke volledige geschiedenis. En wat zie ik nu?
Ik ben benieuwd hoe dat rijdt, een nieuwe 700...
Tegen de tijd dat deze auto de 25 bereikt heeft is die belastingregel allang geschrapt...

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 15:21 #1197494 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Gefeliciteerd!
Hallo Tom,
van harte gefeliciteerd met deze prachtige 740. Je kunt op de foto's zien dat het een echte mooie is. Nog minder km's als de mijne ( 47000). Controleer met name alle rubber zaken. Ik had nu bij mijn 760 een benzine overstroming toen ik de tank helemaal voldeed. Boosdoener was een rubber plugje op de tank waar je een standkachel op aan kunt sluiten. Dus goed alle benzineslangen, koelwaterslangen etc. controleren en bij de geringste twijfel vervangen. Dat heb ik bij al mijn auto's met lage km.standen uit voorzorg gedaan en ga dat dus met de 760 ook doen. En ik zou de auto niet 5 jaar stilzetten. 2500 km per jaar zijn voldoende om het mechaniek soepel en in orde te houden. En houdt de benzinetank vol. Verder zou ik alle vloeistoffen vervangen, ook koelvloeistof, remvloeistof, cardanolie, versnellingsbak olie etc. Doordat de mijne (1983) nog in de roestgevoelige jaren zit, heb ik de auto meteen laten Dinitrollen. Wellicht ook een idee voor jouw auto, hoewel 1989 de roestduivel al geen grote rol meer speelde. Maar met zo'n mooie wagen misschien zekerheid voor alles.
Heel veel plezier met deze schitterende aanwinst en ik hoop hem snel eens live op een evenement te mogen bewonderen.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 15:23 #1197495 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wauw...
Wauw... Ziet er werkelijk prachtig uit. Ik had graag ook nog wat meer overzichtsfoto's gezien, maar de details doen veel goeds beloven...
Die deurpanelen... Had ik die ook nog maar in die staat... En... en... en.... wauw!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 16:13 #1197499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan toch niet?
Gewoon nieuw en toch ongeveer 20 jaar jong.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 17:02 #1197504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Porficiat!
Daar lijkt de mijna bijna een wrak naast.. ;-)

.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2008 20:10 #1197528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ohhhh....
Ik ben jaloooeeeeeeers!
Precies mijn eerste. Beetje heimwee dus ook
Veel plezier ermee. 
Joost 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC