Wie kent de TP-11-JZ, volvo 760

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 20:20 #1064304 door Eric Bakker (GAST)
Wie kent de TP-11-JZ, volvo 760 is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Hallo allemaal,
Ik ga komende donderdag naar deze auto kijken. De auto is van een liefhebber en volgens deze liefhebber in goede staat (ziet er in ieder geval op de foto's mooi uit). Het is een volvo 760 uit 88 op gas. Hierover heb ik de volgende vragen.
- Heeft deze auto hydraulische klepstotors?
- Hoe en hoelang doen deze motoren het op gas (heb wel eens gelezen over problemen met koppakking)
- Heeft iemand ervaring met de onderhoudskosten van deze blokken/auto's
- heeft iemand informatie over het verbruik van deze auto's op gas.
Tja, dat was 'm. Ik hoef gelukkig niks want ik heb een hele mooie diesel staan, maar op marktplaats zag hij er zo mooi uit dat ik er een beetje verliefd op werd.
alvast bedankt,
Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2008 20:53 #1194286 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic vier per cilinder of late Diesel
Hallo Bouke
Hydraulische klepstoters vind je bij de 700/900 alleen in motoren met vier kleppen per cilinder en de hele late Diesels.  De late Diesels en de 24-kleppers zijn te jong voor de 700 serie.  Er zou dus een 16 klepper in moeten liggen, om hydraulische klepstoters te hebben.  En die 16 kleppers zijn volgens mij van 1988-1992 geleverd.  Maar volgens de tabel van de cruise control uit de accessoirescatalogus, zijn die nooit in de 760 geleverd.  Grote kans dus, dat er géén hydraulische klepstoters in zitten.
Groetjes
Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 09:19 #1194411 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kleppen

Mathy schreef : Hydraulische klepstoters vind je bij de 700/900 alleen in motoren met vier kleppen per cilinder en de hele late Diesels.

En uiteraard ook in alle zescilinder 960's: de whiteblocks hebben allemaal hydraulische klepstoters.
De PRV V6 niet, bij die motoren stel je de kleppen door een stelmoer op de tuimelaars te verdraaien. Kleppen stellen bij zo'n auto is dus goed zelf te doen: je hebt feitelijk alleen voelermaatjes nodig, en hoeft niet over een assorti aan klepstelplaatjes te beschikken. De keerzijde is, dat jenogal wat demontagewerk hebt voordat je de klepdeksels kunt lichten: het is een klusje van een dag, niet van een uur zoals bij de redblocks.
Overigens, motoren lopen prima op gas, koppakkingen zijn bij deze auto's inderdaad een regelmatig te vervangen onderdeel, maar verder geven ze zelden tot nooit problemen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 20:11 #1194501 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 2, 3, 5, eventueel 6?
Hallo Willem

Willem van Strik lidnr 328 schreef :

Mathy schreef : Hydraulische klepstoters vind je bij de 700/900 alleen in motoren met vier kleppen per cilinder en de hele late Diesels.

En uiteraard ook in alle zescilinder 960's: de whiteblocks hebben allemaal hydraulische klepstoters.

Hoeveel kleppen hebben die zescilinder 960's dan per cilinder?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 20:13 #1194502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960's hebben 4 kleppen per
960's hebben 4 kleppen per cilinder, de PRV motor twee kleppen per cilinder.
Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 20:15 #1194503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 24/6
24 gedeeld door 6 is ook 4 kleppen per cilinder. Wat je schreef klopt dus als een bus.
[edit] Paul was me net voor [end edit]
Groet,
Jan-Willem

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 21:14 #1194515 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Lijn..

solexpaul schreef : 960's hebben 4 kleppen per cilinder, de PRV motor twee kleppen per cilinder.
Groet,
Paul

Dus alleen bij de 6 cilinders in lijn maar niet alle 6 cilinders in de 960 zijn in lijn!
Groeten.Hedwig

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2008 21:20 #1194516 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sterker nog ...
Hallo Volvisti
Volgens de tabel die je in de accessoirescatalogus van Volvo vindt bij de cruise control, is de 960 in het begin ook met de PRV motor geleverd.  Al is dat, als ik het me goed herinner van een eerdere opmerking van een van de kenners hier op het forum, maar in een beperkt aantal landen geweest.  Dus niet iedere zescilinder 960 op benzine heeft vier kleppen per cilinder en hydraulische klepstoters.
Groetjes
Mathy
[edit: Hedwig was me al voor, zie ik na het intypen van bovenstaande bericht)

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 22:44 #1194792 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Verbruik......
Alvast bedankt voor de info,
Donderdag ga ik kijken en ik ben benieuwt. Ik nu voor mezelf aan het doorrekenen wat het me op zou leveren om op gas te rijden. Ik reken bij deze auto een verbruik van 1 op 7 op gas. Al met al zou het op basis van 40.000 km per jaar ongeveer E 47.00 per maand goedkoper zijn. De hamvraag is nu: Is een verbruik van 1 op 7 op gas (b280e) voor deze auto's reeel?? Weet iemand meer?

Groetjes Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 23:15 #1194798 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dit is de auto
Gezien het kenteken is <a href=" link.marktplaats.nl/141644693 " target="_blank" title="760">dit volgens mij de auto. Ik moet zeggen dat ik de auto er erg goed uit vind zien (voor wat je er op een foto van kan zien). Mooie kar, kan niet anders zeggen. Heb even gedacht hier ook op te bieden. Toch niet gedaan omdat ik er dan toch weinig in rijd, en dat is zonde. Veel plezier bij de bezichtiging!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC