Diesel bijna roetvrij?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 17:20 #1064203 door Mathy van Nisselroy
Diesel bijna roetvrij? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Zoals sommigen hier al begrepen hebben, geloof ik niet in het gebruik van waterstof (als toevoeging of puur) in verbrandingsmotoren.  Maar in Duitsland is het ze gelukt, om gedestileerd water toe te voegen aan Diesel.  Met als gevolg dat een roetfilter niet meer nodig is.  En het verbruik zelfs iets lager is.  Getest door de universiteit van Keulen en al een jaar in de praktijk toegepast door het openbaar vervoer bedrijf (bus) van (als ik me niet vergis) Düsseldorf.  Brandstofbesparing: 8%.  En dat niet door het verbranden van water, maar doordat de Diesel beter verbrandt als ie met water vermengt wordt.
Voor wie het Duits machtig is, staat <a href=" www.wdr.de/themen/forschung/chemie/wasse..._gemisch/index.jhtml " target="_blank">hier een artikel.
Groetjes
Mathy
PS Diesel en water laten zich niet zomaar mengen.  Gooi dus geen water in je tank!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 17:23 #1193648 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic En nog een
Hallo Volvisti
En <a href=" www.swr.de/rasthaus/archiv/2008/03/08/beitrag5.html " target="_blank">hier de tekst van de site van het autoprogramma waarin de water-Diesel-emulsie voorgesteld werd.  Ook hier is het handig, als je het Duits beheerst.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 18:32 #1193652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy schreef: En het

Mathy schreef : En het gebruik zelfs iets lager is .........

Is het niet het VERbruik ?

Jacques 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 19:11 #1193653 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Inderdaad
Hallo Jacques
Klopt.  Ik heb het aangepast (20 seconden na nu).
Groetjes
Mathy

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 21:16 #1193664 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic schoon schoner schoonst
De stadsbussen in Amsterdam rijden tot nog toe met roetfilters, dat werkt zo goed dat het eindstuk van de uitlaat schoon is, echt schoon, je kunt je vinger er langs halen en er zit niets aan.
De nieuwste generatie Mercedes Citaro heeft nu een systeem met de naam AdBlue, jawel, een waterige substantie maar niet als toevoeging bij de brandstof,  het wordt vóór de katalysator ingespoten:

www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/0721B6...0459905?OpenDocument  

Ton. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 22:37 #1193670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen shit!
Ad Blue is een Ureumoplossing en als zodanig nagenoeg gelijk aan een meststof voor planten.....
En als je piest komt er een leuk partijtje AdBlue uit je......lijf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2008 23:17 #1193677 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geloof niet alles wat je leest

Ton schreef : De stadsbussen in Amsterdam rijden tot nog toe met roetfilters, dat werkt zo goed dat het eindstuk van de uitlaat schoon is, echt schoon, je kunt je vinger er langs halen en er zit niets aan.
De nieuwste generatie Mercedes Citaro heeft nu een systeem met de naam AdBlue, jawel, een waterige substantie maar niet als toevoeging bij de brandstof,  het wordt vóór de katalysator ingespoten:
www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/0721B6...0459905?OpenDocument  
Ton. 

Hoi Ton,
Het lijkt mooier dan dat het is hoor, de serie voor de Citaro's , de Volvo lagevloer bussen hadden ook al een roetfilter en hielden ze een zakdoek voor de uitlaat ''kijk eens hoe schoon'', nu 5 jaar later zijn de uitlaat eindstukken van al deze bussen pikzwart en hebben ze er een flinke zwarte rookwolk achter de bus hangen.
Ze hebben bij deze serie de roetfilters op een gegeefen moment maar verwijdert omdat deze telkens dicht slippen om dat de motoren niet goed op toeren komen in de stad, hier door moesten de filters elke 6 duizend kilometer worden omgedraaid om schoon te branden, dit gebeurde dus niet, was te arbeids intensief.
Dit gebeurd nu dus ook met de Citaro's, we hebben al enkele bussen gehad  waar de motor te warm van werd omdat het filter begon dicht te slippen en zo doende de uitlaatgassen niet voldoende worden afgevoerd. 
Connexion reed overigens al eerder met dit type Citaro rond op de zuidangent dan het GVB, maar ja GVB wil waarschijnlijk weer eens in de publiciteit komen met een hoop poeha, waar achteraf meestal maar weinig van terecht komt.
Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 02:19 #1193686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja zo ken ik er ook nog
tsja zo ken ik er ook nog meer.

Heb op het werk sindskort een nieuwe heftruck, jawel eentje met roetfilter. 
Beetje jammer alleen dat je dit doormiddel van verbranding van diesel iedere 8 bedrijfuren moet 
schoonbranden. En omdat 8 bedrijfsuren nogal rot uitkomt vaak is het meestal al na 6 uren.
Als ik daarbij nog eens op tel dat de dieselwalm veel duidelijker aanwezig is als je binnen bezig bent dan wanneer ik weleens 
binnen was met de ouwe truck dan begin ik het me weleens af te vragen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 14:48 #1193731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic scheepvaart
mijn ouders zitten in de zeescheepvaart, bij nieuwbouw kunnen schepen worden uitgerust met een "katalysator", werkt geloof ik met een soort stenen waar een ureumoplossing elke x aantal uren op/in gespoten wordt. op termijn (of nu al) zou je daarmee korting kunnen krijgen op het havengeld in scandinavische landen. volgens mij wordt waterinjectie ook bij scheepsmotoren al gebruikt om andere verbrandingsproducten te krijgen. nadeel was geloof ik wel dat je meer last krijgt van zwavelzuur omdat er meer water/vocht bij de verbranding aanwezig is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 15:01 #1193735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ad blue

edebree schreef : Ad Blue is een Ureumoplossing en als zodanig nagenoeg gelijk aan een meststof voor planten.....
En als je piest komt er een leuk partijtje AdBlue uit je......lijf.

Als je het morst groeit het onkruid gewoon op asfalt, en binnen een dag!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC