Volvo 264 GLE (injectie). Wat mag het kosten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
......elk jaar.JP Elverding schreef : de 164 had een lijn motor en vanaf ???
Elke 164 heeft een 6 in lijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eerlijk is eerlijk: het geluid van een 6 pitter is wel mooier dan van een 4 of 5.
Maar Guy, als je er een koopt: GENIET ERVAN, het is een 2-serie die wél smoel heeft
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Nadat deze auto twee levens heeft gered(koprollen bleek ermee te kunnen: we hadden samen welgeteld één schram, de 264 heel veel meer...) kwam er een 264 GL overdrive van 1979. Op benzine, want niet de woon-werk auto voor pa.
In deze 264 heb ik mijn rijlessen gehad, en we hebben er zo'n 150000 probleemloze kilometers mee gereden, half europa door. verbruik varieerde tussen 1:8 bij korte ritten tot 1:10,5 op lange autobaanritten. Niet veel anders dan de 760 met vergelijkbare motor presteert, eigenlijk. De automaat zal flink onzuiniger zijn, door het ontbreken van een overdrive.
De wagen voelde, mede door de handbak, best sportief aan toen, al is het onderstel niet geweldig (dat kan je verbeteren met stabi's, schokdempers en veren). En het motorgeluid was geweldig, indrukwekkend! Niet de stille V6 van de 760, maar een veel vollere, diepere klank (met originele uitlaat). Kwa zithouding is het wel totaal anders dan een 7-serie, de 200 is duidelijk ouderwetser, de 264 een soort van kruising tussen een 760 en een Amazon.
Nu kopen: let op! 200's zijn VEEL roestgevoeliger dan 700's: het ontwerp is op dit punt slechter. Ze konden al na een jaar of zes flink roesten, maar er waren uiteraard ook goede exemplaren. Informeer je goed, waar je moet kijken. In 1977 was het staal (of de behandeling) nog niet zo goed als de latere jaren (vanaf 1979/1980) maar dat maakt inmiddels niet veel verschil meer.
- guy horn (GAST)
- Nieuw lid
-
De verhalen over de 264-motor zijn ronduit schrikwekkend. Ik doe het niet. Een van de grote missers van Volvo kennelijk.
Groet,
Guy
- V700 register
- Nieuw lid
-
guyhorn schreef : De verhalen over de 264-motor zijn ronduit schrikwekkend. Ik doe het niet. Een van de grote missers van Volvo kennelijk.
voor de distributie word bij de PRV6 gebruik gemaakt van een ketting, ik heb gehoord dat die oprekt en zo rond de 3 ton vervangen zou moeten worden. zou moeten, want die kettingen zouden niet meer leverbaar zijn en de PR (peugeot/renault) kettingen zijn anders en kunnen dus niet gebruikt worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Qua model toch echt de mooiste van de 200 serie,met die prachtige neus en al dat chroom! Het is echt een apart model binnen de 200 serie met een geheel eigen identiteit.
Het spijt me maar al die boe-verhalen over hoe "slecht" de V6 wel niet is vindt ik zwaar overtrokken en misplaatst. Dan zijn er nog wel wat andere klassieke modellen te noemen die je beter kunt laten staan,irrelevante discussie wat mij betreft.
Het is een prachtmotor die perfect in de 200 past maar wel een paar kanttekeningen heeft:
De levensduur valt en staat bij deze motoren nadrukkelijker op het onderhoud die hij krijgt,dat moet gewoon vaker en intensiever dan bij de redblocks,dat is een feit.
Mijn beide karren hebben allebei stil zoevende blokken en lopen perfect ook al zijn het de B27 varianten oftewel de van de eerste generatie. Dus het kan wel!
Het B27 blok heeft plentie power! De B27A heeft 125 pk en de B27E heeft er 140,de latere(na 1980) B28E heeft er met 156 net zoveel als de eerste serie in de 760.
Hoezo dweilen over de weg met nat weer? Dan heb je eens lekker wat vermogen en dan is het weer niet goed,en als ze met een 240 rijden met 100 pk dan hebben ze weer te weinig vermogen zeker?
Het scheelt enorm bij een 200 welke maat en type band eronder zit voor de wegligging.
LPG is in het geheel geen aanrader voor deze blokken,dat klopt.
Met de originele 3-traps automaat wordt het op de snelweg idd een hoogtoerige en dorstige aangelegenheid maar dat is op te vangen door de AW71 van de 760 te monteren.Zo heb ik van Jan Huismans een 760 sloper overgenomen met een B280 en een AW71 voor maar 1 doel: voor de 260!
Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik ze niet voor dagelijks gebruik heb,daarvoor wordt het toch ietwat prijzig met de benzine.
Als klassieke hobby-auto zijn ze echter geweldig,neem dat maar van mij aan met meer dan 30 jaar 260 ervaring
Trouwens het 6 cilinderblok uit de 960 past ook in een 260 hoor....... Ik heb zelfs een conversie van een T6 blok in een 240 gezien dus mogelijkheden te over.
Een 260 koop je met je hart en niet met nuchter verstand want dan koop je een V70
- V700 register
- Nieuw lid
-
.vilvi745turbo schreef : Een 260 koop je met je hart en niet met nuchter verstand want dan koop je een V70
......dat geld helaas voor een 164 ook, want dat is echt een heel mooi model, maar roesten dat ze doen........
Hij staat met pijn in mijn hart <a href=" link.marktplaats.nl/143419760 " target="_blank">weer te koop.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Onze 164 die we destijds voor E 500,-- kochten staat weer op de weg en word op het moment dagelijks gebruikt. We hebben (ik en mijn vriendin) de hele onderkant weer dichtgelast (1,5 mm plaatstaal dus die rot niet zomaar meer door) en het geheel in de Epoxy-primer gezet. Hij is op het moment niet mooi, maar wel weer heelmaal hard en hij rijd als een speer, zowel op gas als benzine, ondanks dat ie er al een leven van 320.000 km op heeft zitten.
Geweldige auto! Aanhangers tot 1500 kg geen probleem, hij is lekker vlot en hij rijd comfortabel! Ik heb het gevoel dat ie echt nog vele jaren mee kan............., alleen het verbruik. 1 op 5 op gas (veel stadsverkeer) Verder is het ook handig als je een lasapparaat hebt want roesten doen ze goed.
Gr. Bouke