Hier wordt je niet vrolijk van (940 vs Modus)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als extra veiligheid hebben ze bij mij het stuur aan de andere kant gezet.(geintje)
Feit is wel dat ik mijn tegenstander in de LH drive landen besproei met accu-zuur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de jaren 70-90 heeft Volvo nooit veel aandacht besteed aan actieve veiligheid, iets wat dagelijks te merken is als ik in mijn 945 rijdt, de foutmarges zijn gewoon een stuk kleiner dan willekeurige moderne auto, puur door de gevaarlijke ondersteltechniek (starre as, fors onderstuur gevolgd door een enorm slecht beheersbaar overstuur bij uitwijkmaneuvres). Ik leen mijn auto derhalve bij "glad" weer niet graag uit aan anderen, die niet vertrouwd zijn met het speciale weggedrag van deze Volvo's. Om over zijwindgevoeligheid maar niet te spreken...Goede winterauto dan? Nou, op wintersport kom ik al snel niet meer weg door het ontbreken van tractiecontrole of iets als een beperkt slipdifferentieel. Geef me op dezelfde plek een V70 en het is ineens geen probleem. Is er dan niets goed? Jawel, het speciale karakter van de auto is juist voor mij een reden om er een te rijden, maar het argument dat Renault 5 punten scoort in de EURONCAP ranglijst uit effectbejag is natuurlijk precies de reden dat EURONCAP bestaat; zonder deze consumententest zou het een stuk droeviger gesteld zijn met de veiligheid van auto's. Het is in dit verband wel erg toevallig dat de meest recente Volvo's plotseling wel 5 sterren halen...Het doet de geloofwaardigheid van Volvo geen goed wat mij betreft. Overigens is het jammer dat er geen achterwaardse botstest in het testprogramma zit gezien het feit dat juist Volvo op dit gebied zeer goed zou kunnen scoren (WHIPS).henk 940LPT schreef : volgens mij heeft men bij renault bedacht dat 5 NCAP sterren een goed verkoopargument is, en ontwerpen ze hun autos daar op.
ik heb ergens gelezen dat de NCAP testen zich vooral richten op passieve (bescherming) veiligheid. wat beter helpt tegen verwonding of overlijden door een ongeluk, is het vookomen van het ongeluk. daar heb je actieve maatregelen als abs, lane departure warning, tractiecontrole etc. voor nodig. volgens mij timmert volvo hier (samen met andere (luxe) merken) beter mee aan de weg dan renault.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo deed indertijd ook al veel veldonderzoek naar Volvo's die in Zweden bij een ongeval betrokken waren om zo te leren hoe het beter kon. Met computersimulaties is dat tegenwoordig allemaal eenvoudiger uit te voeren en met veel meer variabelen. De techniek staat (gelukkig) niet stil. Ondanks dat is een Volvo naar mijn idee nog steeds best redelijk veilig te noemen.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, want ze rijden dagelijks op dezelfde weg in hetzelfde verkeer. Ik blijf het eerlijk gezegd een lastige item vinden en troost me met de gedachten dat een aanrijding van achter beter uitpakt voor onze kooien en dat ik een aanrijding van voren meer in de hand heb dan van achter - ook daar zijn zat uitzonderingen voor te vinden. Zijaanrijdingen zijn volgens mij geen gegevens van bekend evenals echt frontale aanrijdingen (ipv bestuurder-op-bestuurder). Fijn om te weten dat mijn vrouw en kind het waarschijnlijk wel overleven, als het niet te hard waait tenminste, want voor je het weet waai je de weg over met onze zij-m2's - gelukkig ook meer zelf in de hand maar wel oppassen met raar weer.Wouter1973 schreef : Tsja...is dat een eerlijke vergelijking? Twee auto's vergelijken, die minimaal 7 jaar verschillen in leeftijd, en dus in de stand der (veiligheids-)techniek op dat moment?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Ik ben er echter van overtuigd dat ik in een minder solide auto deze klap beduidend minder goed had overleefd. Dus je kunt gerust nog wel vertrouwen in de 7 en 9 serie hebben qua veiligheid. Alleen is de huidige stand der techniek op dit gebied een heel eind verder en dat is ook de reden dat ik mij dagelijks in een moderne Volvo (s80) verplaats. Onder het motto, je kan maar niet weten......
Maar privé in mijn s90 voel ik me geen moment onveilig en geniet ik van elke kilometer. En hoop ik dat ik de veiligheid van een Volvo voorlopig niet meer uit zal testen. Voorkomen is altijd nog het beste.
Grtx, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Nee, SIPS is al in 1992 geintroduceerd.Rversteeg schreef : Dat was dan zelfs nog zonder SIPS(?).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik wel hoor... Ik denk dan elke keer weer: Voor het geld wat ik voor mijn auto heb betaald kán ik niet veiliger (en groter en sneller, en comfortabeler) autorijden... Zelfs een Golf II in vergelijkbaar goede staat is vele malen duurder dan mijn auto geweest is...Michiel Gorter schreef : Hier wordt je niet vrolijk van (940 vs Modus)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





