Hier wordt je niet vrolijk van (940 vs Modus)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 16:08 #1189617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in het verkeer
mm ben gisteren bijna geschept op de fiets door een sukkel in een king kong calimero.

Dan had ik natuurlijk dan ook mogen zeggen je mag mij niet scheppen want een fiets is uit 1904 en jouw auto uit 1870 en dat is te oud..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 00:28 #1189660 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mijn Volvo
Die had er beter af gekomen.
Als extra veiligheid hebben ze bij mij het stuur aan de andere kant gezet.(geintje)
Feit is wel dat ik mijn tegenstander in de LH drive landen besproei met accu-zuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 14:34 #1189771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic actieve veiligheid

henk 940LPT schreef : volgens mij heeft men bij renault bedacht dat 5 NCAP sterren een goed verkoopargument is, en ontwerpen ze hun autos daar op.
ik heb ergens gelezen dat de NCAP testen zich vooral richten op passieve (bescherming) veiligheid. wat beter helpt tegen verwonding of overlijden door een ongeluk, is het vookomen van het ongeluk. daar heb je actieve maatregelen als abs, lane departure warning, tractiecontrole etc. voor nodig. volgens mij timmert volvo hier (samen met andere (luxe) merken) beter mee aan de weg dan renault.

In de jaren 70-90 heeft Volvo nooit veel aandacht besteed aan actieve veiligheid, iets wat dagelijks te merken is als ik in mijn 945 rijdt, de foutmarges zijn gewoon een stuk kleiner dan willekeurige moderne auto, puur door de gevaarlijke ondersteltechniek (starre as, fors onderstuur gevolgd door een enorm slecht beheersbaar overstuur bij uitwijkmaneuvres). Ik leen mijn auto derhalve bij "glad" weer niet graag uit aan anderen, die niet vertrouwd zijn met het speciale weggedrag van deze Volvo's. Om over zijwindgevoeligheid maar niet te spreken...Goede winterauto dan? Nou, op wintersport kom ik al snel niet meer weg door het ontbreken van tractiecontrole of iets als een beperkt slipdifferentieel. Geef me op dezelfde plek een V70 en het is ineens geen probleem. Is er dan niets goed? Jawel, het speciale karakter van de auto is juist voor mij een reden om er een te rijden, maar het argument dat Renault 5 punten scoort in de EURONCAP ranglijst uit effectbejag is natuurlijk precies de reden dat EURONCAP bestaat; zonder deze consumententest zou het een stuk droeviger gesteld zijn met de veiligheid van auto's. Het is in dit verband wel erg toevallig dat de meest recente Volvo's plotseling wel 5 sterren halen...Het doet de geloofwaardigheid van Volvo geen goed wat mij betreft. Overigens is het jammer dat er geen achterwaardse botstest in het testprogramma zit gezien het feit dat juist Volvo op dit gebied zeer goed zou kunnen scoren (WHIPS).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 16:08 #1189776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Examen
De EuroNCAP is een examen waarvan de vragen van te voren bekend zijn. Behalve voor de toenmalige Volvo-ontwerpers die dit examen nu het met de kennis van 20, 30 jaar geleden moeten doen. En dan die het nu nog best aardig. De Renault is dus specifiek ontworpen om op de examenvragen goed te scoren itt de 940. Er zijn waarschijnlijk best situaties te bedenken waarin een Volvo het beter zal doen dan de Renault, maar dat zullen zeker geen NCAP testsituaties zijn.
Volvo deed indertijd ook al veel veldonderzoek naar Volvo's die in Zweden bij een ongeval betrokken waren om zo te leren hoe het beter kon. Met computersimulaties is dat tegenwoordig allemaal eenvoudiger uit te voeren en met veel meer variabelen. De techniek staat (gelukkig) niet stil. Ondanks dat is een Volvo naar mijn idee nog steeds best redelijk veilig te noemen.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:47 #1189810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eerlijke vergelijking

Wouter1973 schreef : Tsja...is dat een eerlijke vergelijking? Twee auto's vergelijken, die minimaal 7 jaar verschillen in leeftijd, en dus in de stand der (veiligheids-)techniek op dat moment?

Ja, want ze rijden dagelijks op dezelfde weg in hetzelfde verkeer. Ik blijf het eerlijk gezegd een lastige item vinden en troost me met de gedachten dat een aanrijding van achter beter uitpakt voor onze kooien en dat ik een aanrijding van voren meer in de hand heb dan van achter - ook daar zijn zat uitzonderingen voor te vinden. Zijaanrijdingen zijn volgens mij geen gegevens van bekend evenals echt frontale aanrijdingen (ipv bestuurder-op-bestuurder). Fijn om te weten dat mijn vrouw en kind het waarschijnlijk wel overleven, als het niet te hard waait tenminste, want voor je het weet waai je de weg over met onze zij-m2's - gelukkig ook meer zelf in de hand maar wel oppassen met raar weer.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 23:21 #1189823 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Zij-aanrijdingen
Ik spreek uit ervaring dat de veiligheid van een 940GLE uit 1994 zonder airbags toch heel goed is. Nadat zich eind 2005 een Nissan 100NX met ruim 60km/u in mijn linker zijkant had geboord, ben ik zonder noemenswaardige kwetsuren uitgestapt. Alleen door het ontbreken van een zij-airbag ben ik hardhandig met mijn hoofd tegen de middenstijl geslagen en was de middenconsole geheel vernield door het feit dat de driepuntsgordel mij in dit geval niet zo op mijn plek gehouden heeft. En dat de 940 compleet total loss was heeft ook geen nadere uitleg nodig.
Ik ben er echter van overtuigd dat ik in een minder solide auto deze klap beduidend minder goed had overleefd. Dus je kunt gerust nog wel vertrouwen in de 7 en 9 serie hebben qua veiligheid. Alleen is de huidige stand der techniek op dit gebied een heel eind verder en dat is ook de reden dat ik mij dagelijks in een moderne Volvo (s80) verplaats. Onder het motto, je kan maar niet weten......
Maar privé in mijn s90 voel ik me geen moment onveilig en geniet ik van elke kilometer. En hoop ik dat ik de veiligheid van een Volvo voorlopig niet meer uit zal testen. Voorkomen is altijd nog het beste.

Grtx, Jan 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 14:29 #1189877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SIPS
Dat was dan zelfs nog zonder SIPS(?). Daarbij worden de zijdelingse krachten via stoel en bodemplaat ook overgebracht op de andere kant van de carrosserie, dus nog minder vervorming. De thorax airbag in de laatste modellen 940 beschermt je hoofd overigens ook niet. Een zijaanrijding vind ik overigens wel één van de akeligste aanrijdingen, omdat er maar zo weinig kreukelzone tussen jou en je tegenpartij zit.
Rob

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 16:51 #1189880 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic SIPS

Rversteeg schreef : Dat was dan zelfs nog zonder SIPS(?).

Nee, SIPS is al in 1992 geintroduceerd. 

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 17:35 #1189888 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Michiel Gorter

Michiel Gorter schreef : Hier wordt je niet vrolijk van (940 vs Modus)

Ik wel hoor... Ik denk dan elke keer weer: Voor het geld wat ik voor mijn auto heb betaald kán ik niet veiliger (en groter en sneller, en comfortabeler) autorijden... Zelfs een Golf II in vergelijkbaar goede staat is vele malen duurder dan mijn auto geweest is...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC