- Berichten: 261
Auto uit Zweden importeren
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
16-12-2007 02:05 #1063117
door Hendrik Teerink
Wie heeft er weleens een auto uit Zweden geïmporteerd en kan mij tips geven over hoe te handelen? Ik heb namelijk een 245 uit 1981 in Stockholm gekocht en ga die hierheen rijden binnenkort. Ik denk dat ik Zweedse exportplaten ga aanvragen, dat schijnt te kunnen of kan ik ook de NL transitoplaten gebruiken? Hoe regel ik de verzekering, etc.?
 
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Auto uit Zweden importeren is gemaakt door Hendrik Teerink
Wie heeft er weleens een auto uit Zweden geïmporteerd en kan mij tips geven over hoe te handelen? Ik heb namelijk een 245 uit 1981 in Stockholm gekocht en ga die hierheen rijden binnenkort. Ik denk dat ik Zweedse exportplaten ga aanvragen, dat schijnt te kunnen of kan ik ook de NL transitoplaten gebruiken? Hoe regel ik de verzekering, etc.?
 
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2007 12:10 #1186167
door Ton Visser (GAST)
Hendrik,
Er was laatst iemand op het forum die een ambulance op basis van een 760 wilde importeren uit Zweden.
Ik heb het één en ander voor hem naar Zweden gebeld en gemaild, oa met vägverket (de zweedse RDW), maar de eindconclusie was dat de eenvoudigste manier is om zo een object als "schroot" op een trailer naar Nederland te halen.
Het is misschien wat lastiger te organiseren qua transport maar het scheelt een hele berg papierwerk.
Als je dat wil kan ik eea nog wel eens voor je uitzoeken en mocht je hulp nodig hebben met de zweedse taal mail je me maar.
Ton.
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Import uit Zweden
Hendrik,
Er was laatst iemand op het forum die een ambulance op basis van een 760 wilde importeren uit Zweden.
Ik heb het één en ander voor hem naar Zweden gebeld en gemaild, oa met vägverket (de zweedse RDW), maar de eindconclusie was dat de eenvoudigste manier is om zo een object als "schroot" op een trailer naar Nederland te halen.
Het is misschien wat lastiger te organiseren qua transport maar het scheelt een hele berg papierwerk.
Als je dat wil kan ik eea nog wel eens voor je uitzoeken en mocht je hulp nodig hebben met de zweedse taal mail je me maar.
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
16-12-2007 14:28 #1186178
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Vrijstelling BPM en verzekering
Afgelopen zomer heb ik een S90 uit Spanje geïmporteerd. Deze heb ik ook op tijdelijk Spaans kenteken hierheen gereden.
Officieel mag je als Nederlander niet in Nederland met een auto rijden met buitenlands kenteken. Reden is natuurlijk de BPM en houderschapsbelasting.
Je kunt wel <a href=" www.belastingdienst.nl/variabel/bpm-vrijstelling/ " target="_blank"> vrijstelling vragen voor een korte periode.
Daarnaast kan je in Nederland al de WA verzekering regelen op chassisnummmer bij bijvoorbeeld <a href=" www.importautos.nl/ " target="_blank"> importautos.nl .
Het lastigste gedeelte is nog een tijdelijk Zweeds kenteken regelen. Handig als je in Zweden een contactpersoon hebt die dat voor je kan regelen. Met Nederlands transitokenteken kan het niet, want om zo'n kenteken aan te vragen, wil de RDW de auto in real life zien...
Officieel mag je als Nederlander niet in Nederland met een auto rijden met buitenlands kenteken. Reden is natuurlijk de BPM en houderschapsbelasting.
Je kunt wel <a href=" www.belastingdienst.nl/variabel/bpm-vrijstelling/ " target="_blank"> vrijstelling vragen voor een korte periode.
Daarnaast kan je in Nederland al de WA verzekering regelen op chassisnummmer bij bijvoorbeeld <a href=" www.importautos.nl/ " target="_blank"> importautos.nl .
Het lastigste gedeelte is nog een tijdelijk Zweeds kenteken regelen. Handig als je in Zweden een contactpersoon hebt die dat voor je kan regelen. Met Nederlands transitokenteken kan het niet, want om zo'n kenteken aan te vragen, wil de RDW de auto in real life zien...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 261
17-12-2007 17:09 #1186262
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Export kenteken
Bedankt voor het meedenken! Ik ben er inmiddels achter dat je vrij gemakkelijk een export kenteken kan aanvragen bij de Zweedse RDW. De auto moet dan wel gekeurd en verzekerd zijn voor ten minste 30 dagen, zolang is het kenteken namelijk geldig. Ik heb inderdaad een bekende in Zweden die me helpt, dat scheelt een hoop! Ik heb nog geen uitsluitsel gekregen van mijn verzekering wat betreft het verzekeren van een auto op buitenlands exportkenteken. Ik verwacht dat dit mogelijk moet zijn.
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 261
18-12-2007 18:17 #1186354
door Hendrik Teerink
Helaas, mijn verzekeringsagent kent geen maatschappij die auto's op buitenlandse exportplaten verzekert, alleen als de auto dezelfde dag nog in NL komt (Zou kunnen vanuit Stockholm, wel vroeg weg dan!)
Kent iemand een verzekeraar die op chassisnummer wil verzekeren? Weleens van gehoord namelijk.
 
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Niet mogelijk..
Helaas, mijn verzekeringsagent kent geen maatschappij die auto's op buitenlandse exportplaten verzekert, alleen als de auto dezelfde dag nog in NL komt (Zou kunnen vanuit Stockholm, wel vroeg weg dan!)
Kent iemand een verzekeraar die op chassisnummer wil verzekeren? Weleens van gehoord namelijk.
 
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 19:07 #1186357
door V700 register
H!
Heb een auto uit DL geïnporteerd ( www.broeren.net ) en niet op VIN maar wel als "transportwaar" kunnen verzekeren tegen de marktwaarde bij Nationale Nederlanden. Moet je natuurlijk wel dat ding op een aanhanger zetten op de terugweg.
Beantwoord door V700 register in topic transploft
H!
Heb een auto uit DL geïnporteerd ( www.broeren.net ) en niet op VIN maar wel als "transportwaar" kunnen verzekeren tegen de marktwaarde bij Nationale Nederlanden. Moet je natuurlijk wel dat ding op een aanhanger zetten op de terugweg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 20:45 #1186375
door V700 register
Op chassisnummer is het mij ook niet gelukt, maar wel op het eendagskenteken van de RDW. Nu is dat voor de export natuurlijk te laat. Ik weet dat je in Duitsland bij de Adac een exportverzekering voor een aantal weken kan afsluiten. Of dat in Zweden ook zo is weet ik natuurlijk niet. Maar het lijkt mij dat als je in een land een exportkenteken hebt, je de auto daar in dat land ook mee kan verzekeren. In Duitsland kost dat verhaal een euro of 80, inclusief kentekenregistratie, platen en verzekering.
Die vrijstelling BPM is nieuw volgens mij. Dit maakt het importeren een heel stuk makkelijker. Ik heb vorig jaar bij de douane geinformeerd en toen gaven ze nog aan dat het absoluut verboden was om als Nederlander in een buitenlands geregistreerde auto te rijden. Soms maken ze het makkelijker....
Beantwoord door V700 register in topic Op chassisnummer is het
Op chassisnummer is het mij ook niet gelukt, maar wel op het eendagskenteken van de RDW. Nu is dat voor de export natuurlijk te laat. Ik weet dat je in Duitsland bij de Adac een exportverzekering voor een aantal weken kan afsluiten. Of dat in Zweden ook zo is weet ik natuurlijk niet. Maar het lijkt mij dat als je in een land een exportkenteken hebt, je de auto daar in dat land ook mee kan verzekeren. In Duitsland kost dat verhaal een euro of 80, inclusief kentekenregistratie, platen en verzekering.
Die vrijstelling BPM is nieuw volgens mij. Dit maakt het importeren een heel stuk makkelijker. Ik heb vorig jaar bij de douane geinformeerd en toen gaven ze nog aan dat het absoluut verboden was om als Nederlander in een buitenlands geregistreerde auto te rijden. Soms maken ze het makkelijker....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
18-12-2007 20:46 #1186374
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Verzekering
Zie <a href="
www.importautos.nl
" target="_blank">importautos.nl. Ik heb zelf daar voor 2 weken een WA verzekering afgesloten op chassisnummer, om de auto met Spaans kenteken terug te rijden naar Nederland. Ik hoefde alleen de gegevens van de auto te mailen en de groene kaart kwam een paar dagen later in de bus.
Stond hieboven ook al genoemd, overigens.
Stond hieboven ook al genoemd, overigens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-12-2007 22:47 #1186394
door V700 register
Kun je een auto met zweedse platen en dus ook een zweedse verzekering niet gewoon op je gemak "godmorgon" en "varvel"roepend de grens over karren en in nederland o de oprit rustig denken hoe het nu verder moet?
Ik weet niet of het nog kan, maar vroeger kon je met een auto met frans kenteken (intressant vanwege belastingen) gewoon in nederland rondrijden, mits je maar 1 week per kwartaal in frankrijk bent (wat voor mij weer geen punt is)
Verzekering kost ook al niks in frankrijk en geld ook in het buitenland.
Beantwoord door V700 register in topic Domme vraag.
Kun je een auto met zweedse platen en dus ook een zweedse verzekering niet gewoon op je gemak "godmorgon" en "varvel"roepend de grens over karren en in nederland o de oprit rustig denken hoe het nu verder moet?
Ik weet niet of het nog kan, maar vroeger kon je met een auto met frans kenteken (intressant vanwege belastingen) gewoon in nederland rondrijden, mits je maar 1 week per kwartaal in frankrijk bent (wat voor mij weer geen punt is)
Verzekering kost ook al niks in frankrijk en geld ook in het buitenland.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2007 10:22 #1186426
door Willem van Strik (GAST)
Dat "vroeger" van je is dan wel héél lang geleden... Al in 1988 kreeg mijn oom een fikse boete, omdat hij in Nederland reed met een 740 turbodiesel op belgisch kenteken. Terwijl de 740 in kwestie van het belgische bedrijf was, waar hij zelf eigenaar van was, naast een ander bedrijf in nederland, en hij wekelijks heen en weer reed tussen die twee bedrijven (en huis).
Na enige tijd vond de douane dat hij te vaak over dezelfde grensovergang kwam, zijn ze gaan controleren, met als resultaat een naheffing voor niet-betaalde BTW en BPM en alsnog import van de 740 naar Nederland. Duur grapje...
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wanneer?
Dat "vroeger" van je is dan wel héél lang geleden... Al in 1988 kreeg mijn oom een fikse boete, omdat hij in Nederland reed met een 740 turbodiesel op belgisch kenteken. Terwijl de 740 in kwestie van het belgische bedrijf was, waar hij zelf eigenaar van was, naast een ander bedrijf in nederland, en hij wekelijks heen en weer reed tussen die twee bedrijven (en huis).
Na enige tijd vond de douane dat hij te vaak over dezelfde grensovergang kwam, zijn ze gaan controleren, met als resultaat een naheffing voor niet-betaalde BTW en BPM en alsnog import van de 740 naar Nederland. Duur grapje...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





