Mooier, beter, sneller...
- V700 register
- Nieuw lid
-
bodejodel schreef :
BIj een B204 GT/FT is een boostcontroller niet nodig omdat de motor de druk zelf regelt.koiter schreef : De electronica van de auto regelt inderdaad op deze motor zelf de
turbo druk, dit in tegenstelling tot alle 8v motoren van die leeftijd.
Wel zullen wij een boostcontroler moeten installeren om de electronica
te laten denken dat de druk lager is.
Met de chips van "Fred" gaat de druk dus ook vanzelf mee omhoog... 275Pk is zeer goed mogelijk.
Volgens "Fred" is die 275 Pk zelfs gegarandeerd (en aangetoond) bij een verder standaard B204GT/FT in goede conditie. Als je vervolgens de turbo, uitlaat, intercooler, LMM enz... gaat aanpassen/vervangen ga je "eenvoudig" voorbij de 275 Pk.
m 135 Pk per liter is goed mogelijk met een turbo, maar toch niet "zomaar" alleen met de druk verhogen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Klopt, als je alleen de druk verhoogt gaat het niet goed... Die hoge druk snapt het conservatieve motormanagement met standaard chips niet.Jeroen schreef :
Om 135 Pk per liter is goed mogelijk met een turbo, maar toch niet "zomaar" alleen met de druk verhogen..bodejodel schreef : Als je vervolgens de turbo, uitlaat, intercooler, LMM enz... gaat aanpassen/vervangen ga je "eenvoudig" voorbij de 275 Pk.
De chips zorgen er niet allen voor dat de druk hoger kan oplopen maar ze zorgen er ook voro dat er op de juiste momenten wordt gevonkt en dat er op de juiste momenten voldoende brandstof ingespoten wordt. Op die manier zorgen de chips ervoor dat de (fors) verhoogde druk in de cilinders niet leidt tot pingelen. De B204GT/FT is daarbij zo "intelligent" dat het niet nodig is om de druk te verhogen. De motor detecteert met pingelsensors het (bijna) pingelen en besluit dan om de drukopbouw af te breken. Zolang er voldoende brandstof ingespoten wordt zal de motor niet gaan pingelen en zal de turbodruk verder oplopen. De standaard chips van Volvo "snappen" de grotere hoeveelheden brandstof niet en daardoor grijpt het motormanagement in bij 200/190 Pk.
 
Bij de B204GT/FT resulteert dit (met de standaard injectoren/turbo/intercooler/etc...) in +/- 275 pk.
De chips ondersteunen nog veel grotere vermogens, maar daarvoor zijn wél grotere injectoren, een grotere turbo, grotere intercooler, beter stromende uitlaat etc... voor nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Hallo Volvisti
Heb ik al gezegd, dat ik het jammer vind dat Volvo nooit een B234FT aangeboden heeft?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Er schijnen er wel 2 rond te rijden die door Volvo gemaakt zijn. Helaas is het geen productiemotor geworden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag nog eens goed onder de motorkap gekeken en gezien dat het kleurnummer 406 is en niet 111.
Volgens mij is 406 ook niet echt een veel voorkomende kleur....
Morgen Hydra's ervoor halen....
David
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





