Terugblik sleuteldag van Hemert
- V700 register
- Nieuw lid
-
rudiger schreef : Het vervangen van die dode punt sensor of dode hoek sensor.. (ik kan het maar niet onthouden; ik ben dus absoluut niet gehinderd door enige kennis van zaken) heeft dus misschien wel zijn vruchten afgeworpen.
Bijna goed, het zal de Bovenste Dode Punt-sensor geweest zijn, ookwel BDP-sensor genoemd.
Blij dat het naar wens was, van mijn kant: graag gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Valt er nog iets toe te voegen aan de lofuitingen die gedaan zijn?
Ik zou niet weten wat, hoewel ik niemand gehoord heb over de broodjes.
voor Van Hemert.
Maarre ... deze keer heb ik de automaatolie (laten) flushen. Bij Jan Rooijens heb ik al eens ververst maar nu is alles echt gespoeld en vervangen. En dat was ook wel nodig want de olie was verbrand (dan ruikt hij zuur volgens een van de hulptroepen) en blijkbaar zat er ook nog te weinig in. U begrijpt het al dat de AW30-43 weer zijdezacht schakelt en vooral de lock-up doet het beter.
Toch weer die olielekkages: dankzij Frits weet ik zeker dat ik geen last heb van krukas-lekkage. Wel lekt de aansluiting van de olie/water-warmtewisselaar onder de motor. Men heeft even uitgezocht welke rubbertjes ik nodig heb om te vervangen. Voor de prijs hoef je het niet te laten want bellen naar de dealer om een bestelling te plaatsen is duurder. De vlamdover en EGR is nog even gecontroleerd maar die lijken in orde. Alleen de carter-opvang-olie-weetikveel onder het inlaatspruitstuk kan nog een lekkende factor zijn.
Morgen een ritje naar Rokkanje heen en weer. We zullen wel zien hoe dat verloopt met de Silver Shadow.
Samenvattend kan ik u melden dat ik een zeer fijne dag heb gehad. En dat is zeker niet alleen mijn schuld.
En ik heb wat foto's toegevoegd aan de gallerij.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat gebeurd er mij.....? Bas zou even kijken of mijn afneembare "trekhaakje van marktplaats" wel zou passen.... Schroeft ie hem zonder veel woorden zo onder! Gewoon buiten! Zie eerste foto van Jeroen en Hedwig. Ook nog mijn big-frontje van nieuwe verlichting voorzien! Niet te geloven, voel me gewoon bezwaard. Tevens gezien en net gelezen wat ie nog meer "geflikt" heeft, hier moet de club zuinig mee zijn! Bas, nogmaals, super bedankt!
Deze, voor mij pas eigenlijk de tweede sleutel dag in mijn lidmaatschap bestaan, heb ik als zeer prettig ervaren. Kennis gemaakt met leden die ik alleen van naam (van het forum) kende, voorzitter Jan uitgebreid gesproken, en aangenaam "kennis" gemaakt van het bedrijf van onze gastheer.
(Kom net pas thuis, kon nog niet eerder reagern, wat een verlichting in de voiture!)
Perfect!, groet, Gerrit-Jan.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Wat mij opvalt bij van Hemert is dat de sfeer er altijd erg goed is. Als ik monteur was zou ik er best willen werken.
Voor ons was er ook weer goed gezorgd dus alle ingredienten voor een mooie dag waren aanwezig.
Deze keer niet heel veel gedaan, hier en daar een helpende hand uitgestoken en wat foto's gemaakt (komen een dezer dagen wel op het net).
Samen met Jarco en één van de andere monteurs een kleine inspectie gedaan naar een licht ploffend geluid waarvan ik dacht dat het de aansluiting tussen turbo en downpipe of een lekkende uitlaatspruitstukpakking was.
Wat dan weer jammer was, was dat naast de verwachte lekkende spruitstukverpakking ook de downpipe en de katalysator vervangen dienen te worden omdat de aansluiting tussen die twee onderdelen helemaal rot is. Korte inventarisatie van originele Volvo onderdelen levert een schadepost op van ong. €700 ex montage. Extra jammer is dat mijne eigenlijk voor 10-11 voor de APK op moet komen.
Deze week maar eens mijn gedachten laten gaan en rondbellen bij de bekende adressen voor wat alternatieven. Misschien kan ik ook wel eens denken aan een universele racekat o.i.d. Ergo weer werk aan de winkel.
Verder ook nog een kleine lekkage aan het koelsysteem verholpen door, na het koelsysteem onder druk gezet te hebben, het vastdraaien van een slangeklem.
Al met al was het weer een lekkere dag en na het zien van vele 6-pitters begint het toch weer te kriebelen: Misschien toch maar weer eens in meer detail naar importeren gaan kijken......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag stond het flushen van de automaat op het programma. Tevens het filter vervangen. Dan moet natuurlijk de "pan" onder de automaat eraf, waardoor ook de vloeibare pakking vervangen moest worden. De oude pakking losgeschraapt van de pan. Rob en Frits, bedankt voor de hulp! Je komt wel onder de troep te zitten als je niet op let. De olie zat in m'n haar, nou dan weet je het wel....
Alles weer vastgezet en proefgereden. De automaat schakelt weer zijdezacht, en het in de versnelling zetten gaat zonder schok. Je merkt het niet eens!! Gewoon super!
Terwijl we onder de auto stonden zag Frits lekkage bij het stuurhuis. Het is nog niet ernstig, maar moet het volgens de monteur van Van Hemert in de gaten houden. Er zit dus waarschijnlijk een nieuw stuurhuis aan te komen.
Verder de rubbers van de voorwielophanging geïnspecteerd ivm de kraak bij koud rijden over drempels. Eerst maar siliconenspray proberen, daarna eventueel vervangen. Weet nu hoe het moet, dus dat gaat goedkomen.
De hulp en de service van Van Hemert was gewoon super! Geweldig behulpzame, en enthousiaste kerel heeft me geholpen! Jan bedankt voor het vinden van deze lokatie en de organisatie. Alle hulde!
Het was een zeer leerzame en natuurlijk gezellige dag. Allen bedankt, en tot de volgende keer. Ik hoop bij Carlo aanwezig te zijn. Nog ff toestemming vragen.......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hein Wolda schreef : Wat dan weer jammer was, was dat naast de verwachte lekkende spruitstukverpakking ook de downpipe en de katalysator vervangen dienen te worden omdat de aansluiting tussen die twee onderdelen helemaal rot is. Korte inventarisatie van originele Volvo onderdelen levert een schadepost op van ong. €700 ex montage. Extra jammer is dat mijne eigenlijk voor 10-11 voor de APK op moet komen.
Maar gelukkig alleen aan de kant van de kat, dus de downpipe kon blijven zitten.
Effe simpel gedacht, als je een 3 duims buis hebt, dan kan je toch (al is het maar voor de APK) de flens met die rare 3-moers beugel er tussenuit slijpen?
Is trouwens de aansluiting (dus die twee driehoekinge plaatjes die vlampijp en kat bijeen moet houden stuk? Daar heeft ons wel bekende heer wp001 eens een oplossing voor gepost.
6 lossen beugeltjes, die je als cirkel om de flensen kan leggen, met 3 boutjes. Pijp hoeft er niet eens af.
Overigens, de Vlampijp kost voor de 9-serie bij Wytze 80 euri, de kat is ietsje duurder.
De rest van de uitlaat met klemmen kost 200 euri, dus waar die 700 vandaan komt......
Ik neem tenminste aan dat je hem er zelf onder schroeft?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti
Ook mijn dank aan de medewerkers van Van Hemert. Zonder hun was ik waarschijnlijk iets later thuis geweest.
Broodjes heb ik wel gezien in andermans handen, maar niet binnen op een tafels. De blokjes kaas en vlees smaakten echter goed. Net als de koffie.
Ik heb de versnellingsbak er "even" af gehad, om de koppeling te controleren. De prise as (da's de as waar de koppeling aan vast zit en die rest van de bak aandrijft) was droog. Met andere woorden, zonder smeermiddel. Met als gevolg dat de koppeling niet helemaal vrij wilde komen. En ik dus nog wel eens problemen had met het in de 1 of 2 krijgen van de bak vanuit stilstand. En ik kon uit de auto komen, de poort open maken, weer in de auto kruipen en nog kraakte er tandwielen op het moment dat ik de bak in z'n achteruit zetten.
Onderweg naar huis en ook later van en naar de friture heb ik niet heel veel achteruit gereden maar de eerste indruk is dat het probleem wel eens opgelost zou kunnen zijn. Nu dat gezanik met die valse lucht nog. En dan bij Carlo misschien de overige rubbers van de ophanging. Iemand een idee wat die bij Carlo kosten? Paddestoelrubbers heb ik vorig jaar al gedaan.
Groetjes
Mathy (die vorige week door de 200.000 km ging, gisteren bij het tanken 200.780 op de teller had staan en vanmiddag bij Van Hemert 200.960)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ook hier: genoten van de sleuteldag! Perfect verzorgd door Van
Hemert, en dat voelde zo goed dat ik maar gelijk een waslijstje van die
"dingetjes die nog steeds moesten" heb besteld, en binnenkort ga
ophalen.
De voorgenomen klus liep uit op het terugmonteren van
oude onderdelen: ik had het middelste cardanas-lager willen vervangen
omdat de as aardig ver heen en weer kan, maar bij het bestellen niet
goed nagedacht: er zit zowel een lager als een rubber op die plek. En
laat nou de speling in het rubber zitten, dat niet voorhanden was...
Wel
op een andere vestiging van Van Hemert, maar het leek me te kort dag om
die eerst te gaan halen. Wel, bij het afrekenen lag het toch maar
bestelde rubber inmiddels op de balie! Geweldige service dus!
Diverse
mensen merkten op, dat de kruiskoppelingen van de cardanas niet goed
zaten: die horen allemaal gelijk te zitten, maar de voorste zat een
kwartslag verkeerd. Met Co geprobeerd dit te wijzigen, maar de as wilde
uitsluitend op deze manier weer in elkaar schuiven, dus maar weer
teruggemonteerd zoals het zat. Geen trillingen op weg naar huis, dus
dat zit toch wel goed kennelijk.
De monteur van Van Hemert heeft
nog even de storingen uitgelezen, en me een handvol tips meegegeven
waaraan het niet lopen op benzine kan liggen. Voldoende leuks voor de
komende sleuteldag dus!
Rest me de helpende handen nogmaals te bedanken: Co en Irene, bedankt voor de hulp!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou Nou, wat een dag,
Normaal gaan we (Dhr Sandstra en ik) meestal om een uur of negen rijden, omdat het klusje van Sieben's schokbrekers echter reeds om negen uur stond gepland, vroeg uit de veren en om half acht in de auto, om tien voor negen waren we bij de Gebr. van Hemert aanwezig, waar al diverse mensen aan de koffie liepen, zaten en stonden, ook koffie gedronken en daarna de spullen uit de auto gehaald voor het klusje, zoals een hydraulische veerspanner en een elektrische luchtsleutel (hier komt kommentaar op).
Daarna Willem opgezocht en toen bleek dat onze patient nog geen acte de pressance had gegeven, maar dat gebeurde een paar minuutjes later, auto op de brug gezet en de boel eronderuit gepeuterd, toen om de veren eraf te halen het hydraulische gereedschp inelkaar gezet en wat denk je, van een diesel hebben de veren een beetje meer voorspanning en we kregen ze niet dicht genoeg naar elkaar om de bovenkant te verwijderen, de spanners van de garage en een monteur erbij gehaald en toen lukte het wel,
Daarna de volgende uitdaging de moeren van de schokbrekers eraf halen, nou weet ik uit ervaring dat er maar weinig bestand is tegen een channellock waterpomptang en mijn persoontje, dit bleek ook wel deze keer, Siebren ,de monteur en de werkbank versus deze kombinatie, hierbij bleek de werkbank toch nog lichtjes te gaan kantelen, affijn na wat motivering met de bankhamer en een flinke ruk gaf de moer zich gewonnen, en kon de nieuwe schokbreker geplaatst worden, ook schokbreker twee ging op dezelfde manier en gaf ook niet echt problemen, in middels had Willem de schokbreker aan de andere kant er al weer onder zitten en ook nummer twee zat er zo weer onder, alles aangedraaid en toen de bovenkant weer een beetje uitgericht zodat de bouten weer op de oude plaats zaten, hierna een proefrit zonder problemen, later bleek dat de auto toch wat trok naar 1 kant maar dat wordt na het vervangen van de onderste reactiestang rubbers gedaan.
Inmiddels stond de Dr Vinyl juffrouw haar spulletjes op te stellen en die had een deurpaneel meegenomen om een demonstratie op te geven, ik zag dit en vroeg haar of ze niet liever een "echt'' slachtoffer wilde hebben, omdat ik de stoel van de 960 in de auto had liggen, eigenlijk om naar te kijken, dit vond ze een goed idee en toen werd de stoel gehaald met een scheur erin van een centimeter of 4 a 5, een mooi demonstratie project, na de koffie ging ze hier op aan het werk en ze had tijdens de werkzaamheden ook niet te klagen over aandacht, ikzelf vond het een waar kunstwerk, niet in de laatste plaats omdat het mijn stoel was en ik moet dan ook zeggen dat de proef wat mij betreft geslaagd was, de stoel is weer als nieuw. Hiervoor nogmaals bedankt ook voor de broodjes die tijdens de werkzaamheden werden gepresenteerd.
Tijdens de vinyl werkzaamheden had Jeroen z'n kap verwijderd en er weer opgezet en deze moest nog even worden afgesteld zodat alle plaatwerknaden en ook de hoogte van de kap weer goed stond. hier even bij geassisteerd.
En toen stond Willems voiture op de brug voor het tussenas lager/rubber, alle lagerspullen waren keurig netjes aanwezig dus loos, toen we echter het tussenlager lieten zakken bleek dat het rubber wel erg los in z'n houder zat en die was niet aanwezig, dus de boel kon terug in elkaar gezet worden zonder enige progressie, omdat we gezien hadden dat de cardanas volgens ons niet goed in elkaar stond hebben we dat geprobeerd te verhelpen, ook dit was geen succes, want de splain wilde echt maar op 1 manier in elkaar en zeker niet zoals wij dat in gedachten hadden, dus deze maar weer op de manier zoals ie dat zelf wilde weer in elkaar gezet en daarna weer gemonteerd, hierbij gaat onze dank uit naar Jeroen's vrouw Irene die letterlijk ons licht was in deze donkere sleuteltijden.
Kortom een lekker dagje sleutelen weer, met dank aan de Gebr's van Hemert zelf de juffrouw van Dr vinyl, de mooie werkplaats en de monteurs die ons weer met raad en daad bij stonden.
Groeten, Co.

- V700 register
- Nieuw lid
-